Main Menu

Belastingsbrief invullen vraagje

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

Belastingsbrief invullen vraagje

Berichtdoor chukky2 » 8 Mei 2009, 01:10

Deze aanslagvoet, samengesteld uit drie cijfers (tiental, eenheid en decimaal), bevindt zich onder het repertoriumnummer op het aanslagbiljet van vorig jaar. Het is voorgesteld onder het formaat "00,0 / 99,9". De aanslagvoet "00,0" is van toepassing op de belastingplichtige en de aanslagvoet "99,9" is van toepassing op de partner.

Gelieve de correcte aanslagvoet in te brengen in het formaat 00,0 of 99,9.

Indien u uw gemiddelde aanslagvoet niet kent, dan zal een standaard aanslagvoet worden toegepast. De gemiddelde aanslagvoet die in de berekening gebruikt is, wordt afgebeeld op de resultaat pagina

Mijn vraag:

Ik zie dit nergens staan onder het repertoriumnummer?
iemand een idee waar die wel te vinden is?
Ik wil deze laten berekenen bij tax onweb , maar ik moet dit invullen dus voor de berekening.
Gebruikers-avatar
chukky2
Full Member
Full Member

Re: Belastingsbrief invullen vraagje

Berichtdoor ludo » 8 Mei 2009, 04:47

onder het rep.Nr,.....denk ik dat ze ermee bedoelen dat dit valt onder het aanslagbiljet ( rep.Nr ) en niet juist onder de getypte tekst ( vermelding  ) ' Rep.Nr.
In de berekening van vorig jaar vindt je inderdaad de gem.aanslagvoet terug.
Belastingplichtige vult  00,0 in -----en heb je partner vul je ook 99,9 in.
Als je dan ergens op je aanslagbiljet  de gemiddelde aanslagvoet van vorig jaar hebt ingevuld,vermoed ik dat er dan een automatische berekening /splitsing gebeurd,naar rato van beider inkomsten, zoveel aftrek voor die,in verhouding tot die inkomsten, en voor partner idem. Heb je 00,0 ingevuld, zal er enkel berekening voor één belastingplichtige gemaakt worden. Je kan is uittesten.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor ludo » 8 Mei 2009, 04:50

vul je 99,9 in , dan zal bij de berekening rekening gehouden worden met partner.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor JurgenC79 » 8 Mei 2009, 08:29

Gemiddelde aanslagvoet is hoeveel belastingen je vorig jaar hebt betaald, procentueel gezien.

Deze vind je terug op je resultaatberekening van vorig jaar. Aanslagjaar 2008 - inkomstenjaar 2007.

Dit percentage heb je niet altijd nodig om je aangifte in te vullen. Maar soms heb je inkomsten die nog belast moeten worden zoals je inkomsten van het jaar voordien.

Tax-on-web komt je in dat geval wel vragen achter die rentevoet.

Als er iemand 99.9 procent gemiddelde aanslagvoet heeft betekend dit dat hij per 1000 euro dat hij verdiende, 999 euro aan de belastingen moest betalen. Lijkt mij toch een beetje overdreven.

Zal eerder ergens ronde de 30 à 40 procent zijn.
Gebruikers-avatar
JurgenC79
Full Member
Full Member

Berichtdoor chukky2 » 8 Mei 2009, 10:09

dank u heren ,
Gebruikers-avatar
chukky2
Full Member
Full Member

Berichtdoor cp1234 » 8 Mei 2009, 11:37

JurgenC79 schreef:Gemiddelde aanslagvoet is hoeveel belastingen je vorig jaar hebt betaald, procentueel gezien.

Deze vind je terug op je resultaatberekening van vorig jaar. Aanslagjaar 2008 - inkomstenjaar 2007.

Dit percentage heb je niet altijd nodig om je aangifte in te vullen. Maar soms heb je inkomsten die nog belast moeten worden zoals je inkomsten van het jaar voordien.

Tax-on-web komt je in dat geval wel vragen achter die rentevoet.

Als er iemand 99.9 procent gemiddelde aanslagvoet heeft betekend dit dat hij per 1000 euro dat hij verdiende, 999 euro aan de belastingen moest betalen. Lijkt mij toch een beetje overdreven.

Zal eerder ergens ronde de 30 à 40 procent zijn.

die 99.9% zijn de nieuwe schalen die Reynders wil invoeren na de verkiezingen om zijn goed beleid verder te zetten, van de cd&v hebben ze al hun zegen, zolang god niet mort moet het wel goed zijn
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Gebruikers-avatar
cp1234
VIP member
VIP member

Berichtdoor mpeeters007 » 8 Mei 2009, 21:17

JurgenC79 schreef:Zal eerder ergens ronde de 30 à 40 procent zijn.

De gemiddelde aanslagvoet zal meestal zelfs een stuk lager zitten: je zit immers met een belastingvrij gedeelte en bovendien een aantal aftrekposten en verminderingen (zoals woonbonus, pensioensparen, vermindering voor energiebesparende investeringen, ...).

Kijk maar eens op je laatst ontvangen aanslagbiljet: de gemiddelde aanslagvoet zal waarschijnlijk een stuk lager zijn dan je zelf denkt!
Gebruikers-avatar
mpeeters007
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor SvenV » 14 Mei 2009, 11:16

Terwijl het hier toch over de belastingsbrief gaat...

Iemand weet van bepaalde interessante aftrekposten buiten pensioensparen ed die je als gewone werkende belg nog kunt inboeken? ;)
Gebruikers-avatar
SvenV
Newbie
Newbie

Berichtdoor disterminator » 14 Mei 2009, 16:20

als het over beroepskosten gaat is de lijst quasi oneindig.
Maar ik veronderstel dat jouw vraag gaat over andere rubrieken (buiten pensioensparen dus) die ook je belastingen kunnen verlagen, dat zijn er ook wel heel wat:
- woonlening (of woonbonus zoals dat nu heet)
- energiebesparende investeringen in je woning
- aftrek van kinderopvang voor kinderen jonger dan 12
- giften aan erkende instellingen
- investering in bepaalde obligaties (zoals bijv de recent gelanceerde lening vh Startersfonds)
- betaalde alimentatie
- diefstal-  en/of brandpreventie aan je woning
- betaalde hypotheciare intresten als je woningen verhuurt

De lijst is ongetwijfeld nog een stuk langer, maar dit zijn de posten die me onmiddellijk te binnen schieten. De andere forum leden zullen waarschijnlijk nog wat kunnen aanvullen.
Enjoy the party, but dance near the door
Gebruikers-avatar
disterminator
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor indigo » 16 Mei 2009, 11:11

Ik had eigenlijk ook nog een vraagje : is het nu volledig vrijblijvend om de bijlagen mee te sturen of niet ? Op het begeleidende blad voor ingestuurde bijlagen staat dat bijlagen niet noodzakelijk moeten worden meegestuurd maar bij de uitleg over energiebesparende maatregelen staat dan wel vermeld dat een berekening moet worden toegevoegd.....
Gebruikers-avatar
indigo

Berichtdoor paul » 16 Mei 2009, 12:51

indigo schreef:Ik had eigenlijk ook nog een vraagje : is het nu volledig vrijblijvend om de bijlagen mee te sturen of niet ? Op het begeleidende blad voor ingestuurde bijlagen staat dat bijlagen niet noodzakelijk moeten worden meegestuurd maar bij de uitleg over energiebesparende maatregelen staat dan wel vermeld dat een berekening moet worden toegevoegd.....

Ik vrees dat de enigste instantie die "misschien" een antwoord op je terechte vraag kan geven de fiscus zelf is, en dan zal het antwoord telkens nog afhangen aan wie je het vraagt. De ambtenaar die je dossier behandeld zal daar zijn/haar eigen goesting mee doen.

Feit is dat je "gewone" bijlagen ( aftrekken van je hypolening, pensioensparen enz. ) nooit verplicht bent als bijlage bij te voegen. De taxatieambtenaar zal dat misschien niet graag hebben, want dan moet hij wanneer hij het eens nodige had bij een nazicht je die bijlagen vragen. Het zonder boe of ba verwerpen van die aftrekposten mag niet : daarvoor moet eerst een vraag om inlichtingen door de ambtenaar gesteld worden en in laatst instantie desoonds een "bericht van wijziging" opgestuurd worden als zij niet akkoord gaan. Voor het versturen van een bericht van wijziging zijn ze dikwijls te lui. Dit heeft als gevolg dat de aanslag volledig nietig is. De belastingplichtige kan daar soms grote voordelen uit putten uit die nietigheid.

Persoonlijk denk ik dat ze veel strenger gaan zijn als iemand geen blad met de berekening van die energiebesparende maatregelen bijvoegt, dan wanneer iemand geen bewijs van zijn hypolening bijvoegt.

Men kan zijn energiebesparende aftrekken fout uitrekenen. Indien men het recht heeft,om geen berekeningsblad bij te voegen, vind ik dat men van dat recht ook gebruik mag maken en het niet laten afhangen van de mening van de behandelende taxatieambtenaar.

Indien je het recht niet heb, dan heeft het tot gevolg dat men 3 jaar de tijd heeft om een aanslag te vestigen.

Indien je een foutieve of onvolledige aangifte doet, dan heeft men 3 jaar tijd- na het einde van hetbelastbaar tijdvak- om een aanslag  te vestigen.
Je vraag is om die reden zeker van belang.
Voor al dan niet verplicht zijn om een berekeningsblad bij te voegen, daarover twijfel ik ook.

Bij een volgens de fiscus frauduleuze aangifte heeft men nu  7 jaar tijd omeen aanslag te vestigen ( vroeger was dat 5 jaar ).

Bij de kodes1364/2364 ( dienstencheques) wordt ervan dit jaar een rare vraag tussengevoegd(1380/1381   2380/2381
"Hebt u in 2008 beroepsinkomstenverkregen diebij overeenkomst zijn vrijgesteld en niet niet in aanmerking komen voorde berekening van de belasting op  uw andere inkomsten   ?
Er kan alleen met ja of nee op worden geantwoord.

Mijn vraag is moet IEDEREEN deze (strik ?)vraag beantwoorden  of is ze enkel bestemd voor mensen die een aftrek voor de dienstencheque doen.
( Het heeft m.i. iets de maken met europese ambtenaren die in belgië niet belastingplichte zijn voor hun inkomen als ambtenaar, maar mogelijk nog andere inkomsten hebben. Zo zou de fiscus kunnen zien of zij al dan niet een progressie voorbehoud voor de inkomsten moeten maken.
Vanaf het  aanslagjaar 2009 heeft men ook een soort belastingkrediet voor dienstencheques ingevoerd- voor mensen die anders toch geen belastingen moesten betalen,om het hen ook mogelijk te maken om de dienstencheques af te trekken.
De belastbare inkomsten mogen dan wel niet meer dan22870 euro bedragen.

Die vraag is wel mooi tussen verstopt, en wie weet moet IEDEREEN die vraag beantwoorden, en degene die dat vergeet die mogen ze misschien gedurende een termijn van 3 jaar aanslagen ?     
Laatst gewijzigd door paul op 16 Mei 2009, 13:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor Bartd » 16 Mei 2009, 13:51

Bij de kodes1364/2364 ( dienstencheques) wordt ervan dit jaar een rare vraag tussengevoegd(1380/1381  2380/2381
"Hebt u in 2008 beroepsinkomstenverkregen diebij overeenkomst zijn vrijgesteld en niet niet in aanmerking komen voorde berekening van de belasting op  uw andere inkomsten  ?
Er kan alleen met ja of nee op worden geantwoord.

Mijn vraag is moet IEDEREEN deze (strik ?)vraag beantwoorden  of is ze enkel bestemd voor mensen die een aftrek voor de dienstencheque doen.
( Het heeft m.i. iets de maken met europese ambtenaren die in belgië niet belastingplichte zijn voor hun inkomen als ambtenaar, maar mogelijk nog andere inkomsten hebben. Zo zou de fiscus kunnen zien of zij al dan niet een progressie voorbehoud voor de inkomsten moeten maken.
Wat dat met de dienstchequeen te maken heeft weet ik ook niet, maar die  vraag staat daar wel mooi tussen verstopt, en wie weet moet IEDEREEN die vraag beantwoorden, en degene die dat vergeet die mogen ze misschien gedurend een termijn van 3 jaar aanslagen ? 

Die vraag is enkel voor personen die dienstencheques inbrengen.
Voor dienstencheques krijgt men 30% belastingvermindering maar voor de inkomsten van 2008 eventueel ook een belastingkrediet (als je niet genoeg belastingen betaalt om die 30% te recupereren).
Daarom stelt men die vraag:
Hebt u in 2008 beroepsinkomstenverkregen diebij overeenkomst zijn vrijgesteld en niet niet in aanmerking komen voorde berekening van de belasting op  uw andere inkomsten  ?

Dat zijn personen die geen belasting verschuldigt zijn in Belgie (vb internationale ambtenaren) en daarom geen beroep kunnen doen op dat belastingkrediet.
Gebruikers-avatar
Bartd
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor paul » 16 Mei 2009, 14:01

Ondertussen had ik mijn berichtje aangepast.

M.i. kunnen o.a. die euroambtenaren wel genieten van het belastingkrediet op de dienstencheques indien hun inkomen lager dan 22870 euro (per jaar is ).
Anders hadden ze die vraag niet ingevoegd. Een amtenaar die op 1 december begint te werken zou onder die jaargrens kunnen vallen. Als die op 1 november begint te werken zou die met zijn loon al boven de grens kunnen zitten.

Het is inderdaad heel logisch dat die vraag  met kodes 1380/1381 -2380/2381 alleen door mensen die dienstencheques willen aftrekken moet beantwoord worden.
M.i.kan met het ook anders intrepreteren en moet die vraag door iedereen beantwoord worden omdat in diE vraag geen enkele verwijzing naar de dienstencheques worden gemaakt.

De vraag staat wel in vak 9punt d bij dienstencheques.

Er wordt in de toelichting ook naar progressievoorbehoud verwezen,  en dat is voor meer zaken bruikbaar dan voor dienstencheques.
Toch denk ik dat de fiscus enkel voor mensen die dienstencheques aftrekken zal verplichten om op die vraag te antwoorden;

Niet alleen kunnen de europese ambtenaren ( daar in theorie althans) gebruik van maken maar ook de Nederlanders die in Belgie wonen en in Nederland werken.
Eigenaardig genoeg stond er op de website van financieen zo een vonnis van een
nederlander maar............. die heeft wel dat vonnis verloren
Laatst gewijzigd door paul op 16 Mei 2009, 18:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor disterminator » 17 Mei 2009, 10:33

indigo schreef:Ik had eigenlijk ook nog een vraagje : is het nu volledig vrijblijvend om de bijlagen mee te sturen of niet ? Op het begeleidende blad voor ingestuurde bijlagen staat dat bijlagen niet noodzakelijk moeten worden meegestuurd maar bij de uitleg over energiebesparende maatregelen staat dan wel vermeld dat een berekening moet worden toegevoegd.....

Ik heb nog nooit een bijlage toegevoegd, ook niet voor energiebesparende maatregelen. Dat is trouwens ook niet zo verschrikkelijk simpel als je je aangifte elektronisch doet, ze aanvaarden alleen PDF bestanden. Maar bij een eventuele controle moet ik wel alle berekeningen en bewijsstukken kunnen voorleggen natuurlijk, dat lijkt me niet meer dan normaal.
Enjoy the party, but dance near the door
Gebruikers-avatar
disterminator
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Wook » 17 Mei 2009, 10:48

Ik voeg wel een bijlage toe omdat ik altijd zelf mijn beroepskosten bewijs. Dit is wel simpel, als je geen totale computeranalfabeet bent tenminste maar dan zal je je aangifte ook niet online invullen. Je maakt je bijlage gewoon in word en dan kan je dat bestand online laten omzetten in een pdf bestandje dat je kan toevoegen aan je aangifte.
Gebruikers-avatar
Wook
Hero Member
Hero Member

Volgende

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg