Main Menu

En hoeveel belastingen betaalt u?

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

En hoeveel belastingen betaalt u?

Berichtdoor Yvan » 10 December 2012, 19:43

De waarheid is als een leuke vrouw: meestal behandelen we haar met alle egards van de wereld. Soms doen we alsof we haar niet kennen. Allez, u! Ik doe dat nooit.

De gemiddelde fiscale aanslagvoet staat groot en vet bovenaan de belastingsaanslag. Iedereen weet dus hoeveel belastingen hij betaalt. Toch blijft iedereen maar zeuren over die "méér dan 50%!!!".

Van twee zaken een: of ze kunnen niet lezen, of ze hebben redenen om te liegen. Hoewel de mogelijke redenen om te liegen voor de hand liggen, ga ik er niet over speculeren.

Bon, hoeveel belastingen betaalt u?

Ik zal beginnen. Ik verdien iets meer dan een modaal inkomen, ik heb geen enkele specifieke aftrekpost. Mijn gemiddelde fiscale aanslagvoet bedraagt een 28%.

Begin niet te zeuren over de patronale bijdragen en zo hè. Ik kan ook wel aantonen dat ik in feite 140% belastingen betaal.
Gebruikers-avatar
Yvan
Sr. Member
Sr. Member

Re: En hoeveel belastingen betaalt u?

Berichtdoor Jhn » 10 December 2012, 20:08

Wanneer ik mijn brief eindelijk binnen zal hebben, zal ik u het laten weten!
Ik word daar zo moe van ... van dat wachten!
Gebruikers-avatar
Jhn
VIP member
VIP member

Berichtdoor reppiepeppie » 10 December 2012, 20:14

37%. na aftrek hypo, zonnepanelen, isolatie, pensioensparen, niemand ten laste.
2 jobs gecombineerd. Weer wat bijgeleerd dus.
Gebruikers-avatar
reppiepeppie
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor pool » 10 December 2012, 20:18

Buiten de personenbelasting, waarvan percentager terug te vinden is op aanslagbiljet, betalen we nog tal van belastingen:
- wegentaks
- BIV bij aankoop wagen
- BTW
- onroerende voorheffing
- provinciebelasting
- zonnepanelenbelasting (vanaf 2013 voor de gelukkige bezitters)
- accijnzen op brandstof, alcohol, tabaksproducten
- in de energiefactuur zitten ook nog enkele componenten voor de staat
- ...

En ook van het brutoloon worden er nog andere zaken afgehouden buiten voorheffing voor de belastingen: RSZ en BBSZ.

En ja, als je dat allemaal optelt, dan gaat van je brutoloon wellicht meer dan 50% richting staat.

Inkomsten 2011/Aanslag 2012: 23,3% (dankzij hypothecaire lening, zonnepanelen, dienstencheques, pensioensparen, anders was het een flink pak hoger)
Gebruikers-avatar
pool
Full Member
Full Member

Berichtdoor Jeffer » 10 December 2012, 20:35

34%

Hypotheek, creche en dinstencheques.

Vind het wel onzin om enkel dit te bekijken, want er komt idd veel bij, ten eerste al zeker de patronale lasten (daarom zijn we ook zo duur als werknemer), BTW, provinciale,...
Gebruikers-avatar
Jeffer
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor pattataolivia » 11 December 2012, 00:24

38,9%, mijn vriend 39,4%, maar waarom mag je de 13,07% werknemersbijdrage niet meetellen? Dat is een volwaardige belasting op arbeid.
'United in diversity' - E.U.
Gebruikers-avatar
pattataolivia
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor platin » 11 December 2012, 02:38

pattataolivia schreef:38,9%, mijn vriend 39,4%, maar waarom mag je de 13,07% werknemersbijdrage niet meetellen? Dat is een volwaardige belasting op arbeid.

wees blij dat ge die 13,07 % moogt betalen.
reken anders maar op geen pensioen, geen ziekte verzekering ( volle pot dokter onderzoeken, labo onderzoeken , kliniek )
dus wees blij .
Gebruikers-avatar
platin
Full Member
Full Member

Berichtdoor Hago » 11 December 2012, 05:09

Heb een bovengemiddeld pensioen en mijn gemiddelde aanslagvoet is 18.1%, geen enkele reden tot klagen dus en met bovengemiddeld bedoel ik real life, niet de virtuele hier op spaargidsk.be. Heb vandaag trouwens nog een afrekening gekregen van het ziekenhuis voor één nacht slaaponderzoek, totale kosten 600 euro waarvan ikzelf 30 euro moet opleggen, dus mij hoor je niet klagen over de extra loonkosten.
---> de tijd gaat snel gebruik hem wel <---> gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Gebruikers-avatar
Hago
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Jeffer » 11 December 2012, 10:20

platin schreef:wees blij dat ge die 13,07 % moogt betalen.
reken anders maar op geen pensioen, geen ziekte verzekering ( volle pot dokter onderzoeken, labo onderzoeken , kliniek )
dus wees blij .

Andere landen slagen met minder belastingen erin om hetzelfde te doen. Er is een grens met zinvol belastingen betalen en teveel belastingen betalen.
Gebruikers-avatar
Jeffer
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor vlo » 11 December 2012, 10:59

1. Pattataolivia,

Natuurlijk hapt de RSZ een heel stuk weg van je besteedbaar inkomen en is dat net zoals de gewone PB een reele belasting.
Anderzijds vraagt de initiator naar je gemiddelde belastingsdruk> Doordat je RSZ-bijdrage reeds in mindering wordt gebracht van je bruto-belastaar inkomen, is het ergens logisch dat je die, althans wat de vraagstelling hier betreft, niet moet bijtellen. Ik zou zeggen "Pro Memorie".

2. Yvan,

Wat is de onderliggende motivatie van je vraag?
Anders gesteld, welke bedoeling kan jij hebben om het inkomen van de Spaargids-Forumleden op te vragen?

Beste mede-Forumgangers, met de gemiddelde aanslagvoet kan je, wschl, op een niet al te ingewikkelde wijze, jullie netto-belastbaar inkomen terugrekenen.
Bovendien volstaat het, bij vele Forumgangers even hun postings door te nemen om een inzicht te krijgen in hun materieel-financiele situatie en in sommige gevallen hun woonplaats terugvinden.
Vergeet aub ook niet dat dit Forum voor Jan en Alleman toegankelijk is, ook voor diegenen met niet-kosjere bedoelingen.
Ga er ook maar niet al te lichtzinnig van uit dat jullie identiteit voor de volle 100 % beveiligd is door het gebruik van een nickname.

Yvan, jij stelt: " Hoewel de mogelijke redenen om te liegen voor de hand liggen, ga ik er niet over speculeren ". Dat zal ik dus ook niet doen, althans niet in het publiek op dit Forum...

Ben ik dan paranoide?
Nee hoor, alleen mij goed bewust van het feit dat publiek gekende, persoonlijk gegevens, vatbaar zijn voor oneigenlijk gebruik.
Zonder banken zou het leven saai zijn... Stel je voor; geen Argenta, Credit Europe, Fortis, Citibank, Rabo, Banco Monte Paschi, Keytrade, Goffin, ABN-Amro, DHB, BKCP, Deutsche Bank, NIBC, KBC, Record, Kasikorn, BKK en SCB-bank meer om over te zeuren!!!
Gebruikers-avatar
vlo
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Lanius » 11 December 2012, 11:15

Bij mij is het 28,4%
Aftrekposten: pensioensparen, hypotheek lening en fiscaal aftrekbare giften.
Geen schrik dat iemand mijn loon zou kunnen berekenen, want dat kan me niet schelen. mijn collega's kennen mijn loon hier ook.
netto ongeveer 1650 (inclusief maaltijdcheques en fietsvergoeding die lichtjes schommelen per maand). Universitaire opleiding in exacte wetenschappen. Bij de overheid was mijn loon stukken hoger (paar 100 euro)!
Gebruikers-avatar
Lanius
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Bozzie » 11 December 2012, 12:02

Interessant overzichtje. Als mijn brief eindelijk binnen is (kan wel even duren want ik heb de aftrekpost voor investeringen mbt inbraakpreventie gebruikt), zal ik ook hier posten.
Gebruikers-avatar
Bozzie
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor platin » 11 December 2012, 12:14

Jeffer schreef:
platin schreef:wees blij dat ge die 13,07 % moogt betalen.
dus wees blij .

Andere landen slagen met minder belastingen erin om hetzelfde te doen. Er is een grens met zinvol belastingen betalen en teveel belastingen betalen.

graag welke die andere landen zijn ?
u bent waarschijnlijk voorstander alles maar prive ?
Gebruikers-avatar
platin
Full Member
Full Member

Berichtdoor Henkie1984 » 11 December 2012, 12:34

32%

Pensioensparen.
Gebruikers-avatar
Henkie1984
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Jeffer » 11 December 2012, 12:39

Bvb Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Canada. Scandinavische landen hebben ook een zeer hoge druk, maar 'meer waar voor hun geld' .

Nope, versta me niet verkeerd, ik ben zeker niet voor alles prive te doen. Sommige dingen moeten IMO van staatswege zeer goed georganiseerd worden (onderwijs, ziektezorg, veiligheid,...).

Echter tonen wel wat studies aan dat Belgie voor zijn enorme belastingsdruk het maar middelmatig doet qua publieke dienstverlening. Er kan dus ofwel efficienter gewerkt worden en minder belastingen betaald worden ofwel meer waar voor het geld verkregen worden. En dit is een politieke keuze waarin mijn voorkeur ernaar gaat om de burger meer vrijheid te geven wat hij met zijn geld doet (dus minder belastingen betalen), dan van staatswege de maatschappij te sturen.

Er is een middenweg tussen totaal kapitalisme en overdreven overheidsbeslag ;) . Die belastingsdruk kost ons ook welvaart: Belgische werknemers zijn duur voor de werkgever, hoewel ze - internationaal gezien - geen hoog nettoloon hebben.
Gebruikers-avatar
Jeffer
Sr. Member
Sr. Member

Volgende

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg