Main Menu

energietarief: vast of variabel?

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

energietarief: vast of variabel?

Berichtdoor woete » 12 Januari 2008, 18:22

Wat wordt aangeraden voor je energiecontract: vast tarief of variabel?

Bij je energieleverancier kun je kiezen voor een tarief dat gedurende een jaar vast blijft, of een dat variabel is. De vaste formule is gewoonlijk duurder. Onder meer om een stijging van de prijzen al in de tarieven op te nemen.

Ik heb momenteel een contract met vast tarief omdat destijds de simulatie met een variabel tarief amper goedkoper was.

Wat zijn jullie redeneringen / aanbevelingen hierover?

Ken je een ander forum voor dit soort debatten?
Gebruikers-avatar
woete
Full Member
Full Member

Re: energietarief: vast of variabel?

Berichtdoor Schumi » 14 Januari 2008, 10:47

bij mij ook vast tarief, vind dat wel beste, kosten zijn dan evenredig verdeelt over het jaar. na elk jaar wordt dit toch aangepast aan je verbruik, waarom voor variable verrassingen komen te staan?  ;D
Gebruikers-avatar
Schumi
Full Member
Full Member

Berichtdoor woete » 14 Januari 2008, 12:38

Bij een variabel tarief heb je toch ook een vast voorschot, of vergis ik me?
Gebruikers-avatar
woete
Full Member
Full Member

Berichtdoor Stier » 14 Januari 2008, 19:26

Dat is het eerste wat ik hier van hoor.

Is deze keuze bij Electrabel ook mogelijk ?
Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.
Gebruikers-avatar
Stier
VIP member
VIP member

Berichtdoor woete » 15 Januari 2008, 08:15

Ja, zowel bij EnergyPlus als bij ServicePlus.
Zie https://www.electrabel.be/myhome/our_of ... ces_nl.asp
Gebruikers-avatar
woete
Full Member
Full Member

Berichtdoor satsurfer » 15 Januari 2008, 11:51

electrabel zegt wel hun prijzen dit jaar niet te verhogen, maar ik geloof er niet veel van.

Oeps, dit net gelezen (mijn theorie klopt dus):
Prijzen van gas en elektriciteit dit jaar toch weer hoger

Publicatie:  Het Laatste Nieuws
Publicatiedatum:  15 januari 2008

BRUSSEL - Elektriciteit en gas worden dit jaar toch weer duurder. En dat ondanks de belofte van Electrabel-topman Jean-Pierre Hansen om de prijzen in 2008 te bevriezen. Veel klanten van Electrabel zullen de forse verhoging van de gasprijs van vorige herfst (gemiddeld 172 euro per jaar) immers pas voelen bij hun jaarafrekening in april 2008. Bovendien komen er indexaanpassingen voor gas en elektriciteit. En de prijzen voor elektriciteitsdistributie (van Eandis bijvoorbeeld) zijn op 1 januari fors gestegen. Omdat de distributieprijs maar een stukje van de totaalfactuur uitmaakt, zal de elektriciteitsfactuur dit jaar naar verwachting 4% stijgen. Voor gas is dat 8%.

Ben al van dag 1 (vrijmaking van de markt) overgeschakeld op alternatieve leverancier...

Heb vorige week contract van 3 jaar vast gas getekend bij lampiris (tariefkaart december)
http://www.lampiris.be/NL/home.html
100% groene stroom, vaste prijs gedurende contract, elektronische factuur (evt. via certipost), pak goedkoper dan electrabel/andere energieleveranciers
via tussenpersoon Power4you heb je nog 2,5% korting extra.
misschien voor sommige een nadeel (aangezien het opkomend separatisme): waals bedrijf (luik). Voor mij maakt dit niets uit...

tip: tik uw verbruik in op vreg.be en op de site van de diverse energieleveranciers en vergelijk dan.
Belangrijk is dat je juiste gegevens intikt...dus jaarverbruik...

Bij mij komt essent meestal als goedkoopste keuze. ook EBEM.

hou er wel rekening of er al een -éénmalige- welkomstkorting is inbegrepen of niet.
Laatst gewijzigd door satsurfer op 18 Januari 2008, 13:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
satsurfer
VIP member
VIP member

Berichtdoor Schumi » 15 Januari 2008, 12:39

alternatieve energieleveranciers allemaal goed en wel maar wat is hun service in geval van panne(s), wat zijn hun garanties op bevriezing van prijzen, enz...?
Gebruikers-avatar
Schumi
Full Member
Full Member

Berichtdoor woete » 16 Januari 2008, 11:12

Schumi,

Voor kwalitatieve beoordelingen en vergelijkingingen van energieleveranciers kun je ook terecht op m'n site tevredenheid-reviews.

Voorlopig nog vooral op zoek naar mensen die gauw hun beoordeling willen invullen op het reviewformulier...
Gebruikers-avatar
woete
Full Member
Full Member

Berichtdoor Stier » 16 Januari 2008, 12:42

Ik ben nog steeds bij Electrabel gebleven.  Vroeger kreeg ik er 2% korting voor een jaarcontract maar daar vind ik weinig van terug tegenwoordig.  De 2% viel ook nogal tegen omdat het enkel op de electriciteit en gas was.  Het factuur bestaat voor de rest nog uit een groot deel distributie en andere kosten en taksen waar geen korting op is.

Ik heb ook gelezen dat 50% van bedrijven en particulieren die overschakelen te kampen hebben met administratieve problemen bij de omschakeling. 

Het sop moet de kolen waard zijn voor ik verander.

In principe zou ik kiezen voor een variable tarief, maar dat is louter gevoelsmatig.
Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.
Gebruikers-avatar
Stier
VIP member
VIP member

Berichtdoor MacE » 16 Januari 2008, 12:59

Stier,

Ik zit voor mijn eigen huis bij Electrabel, m'n huurhuis kiezen de huurders, maar die kozen ook voor Electrabel wegens "bewezen miserie" bij andere providers in het verleden...

Die 2% korting is inderdaad enkel op electriciteit en gas, geproduceerd door Electrabel. Scheelt een paar euro per jaar. Die 2% is verbonden aan een jaarcontract, dus als je opnieuw 2% korting wil, moet je weer intekenen voor een gans jaar. Voor de "peanuts" die het oplevert, verkies ik mijn "vrijheid", om te kunnen overschakelen naar een andere provider (na één maand opzeg), wanneer het mij goed zou uitkomen (fantastische promotie bijv.).

Luminus is een provider die ik (persoonlijk) mijd, wegens heibel in het verleden. Die komen bij mij niet meer binnen, ook al waren ze de laatste in 't land. (moet ik wel een stevige windmolen in mijnen hof zetten natuurlijk)  ;D
Gebruikers-avatar
MacE
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Guido » 16 Januari 2008, 13:20

Ik zit ook bij Electrabel met een vast tarief. Andere providers zijn misschien iets goedkoper, maar volgens de vergelijkingen zou het voor mij maar een paar euro verschillen. En dan zit je inderdaad nog met de rompslomp en eventuele problemen bij een verandering.

Met een vast tarief weet je waar je aan toe bent. Bij mijn vorige afrekening zou ik op die manier voordeel hebben gedaan (dat stond toch in de brief van electrabel). Ik heb het niet nagerekend, want uit die prijsberekeningen geraak je toch nauwelijks wijs.Bovendien heb ik de indruk dat de prijzen toch alleen maar stijgen en nooit dalen.
Gebruikers-avatar
Guido
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor bruce1 » 16 Januari 2008, 14:02

De tarieven verschillen van gemeente tot gemeente.
Voor een simulatie kan je altijd terecht op www.vreg.be (onder particulieren).
Bij mij komt ECOPOWER er als voordeligste uit.
16 cent/Kwh all in.
Heb een dubbele teller, maar zelfs dan ben ik nog beter bij hen.
Heb daar ook aandelen gekocht : opbrengst 6 %, en tot 150 euro vrijgesteld van roerende voorheffing  ;)
Gebruikers-avatar
bruce1
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor gpv1 » 16 Januari 2008, 14:53

Volgens de berekeningen v/d VREG zijn wij het goedkoopste af met Electrabel.

Value-belegger geïnspireerd door Warren Buffett en Francisco Garcia Paramés
Aandelenportefeuille netto met 279% gestegen sinds start in nov '08
Momenteel mede-eigenaar van: Debenhams, Delhaize, EMC, Oracle, TAKKT en Total Produce
Gebruikers-avatar
gpv1
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Bartd » 16 Januari 2008, 14:57

bruce666 schreef:De tarieven verschillen van gemeente tot gemeente.
Voor een simulatie kan je altijd terecht op www.vreg.be (onder particulieren).
Bij mij komt ECOPOWER er als voordeligste uit.
16 cent/Kwh all in.
Heb een dubbele teller, maar zelfs dan ben ik nog beter bij hen.
Heb daar ook aandelen gekocht : opbrengst 6 %, en tot 150 euro vrijgesteld van roerende voorheffing  ;)

Bij Ecopower ben je wel verplicht om op z'n minst 1 aandeel te kopen (250 euro) vooraleer ze elektriciteit leveren.
En momenteel is er ook een wachtlijst van ongeveer 6 maanden.
Gebruikers-avatar
Bartd
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Stier » 16 Januari 2008, 16:55

MacE schreef:Stier,

Ik zit voor mijn eigen huis bij Electrabel, m'n huurhuis kiezen de huurders, maar die kozen ook voor Electrabel wegens "bewezen miserie" bij andere providers in het verleden...

Die 2% korting is inderdaad enkel op electriciteit en gas, geproduceerd door Electrabel. Scheelt een paar euro per jaar. Die 2% is verbonden aan een jaarcontract, dus als je opnieuw 2% korting wil, moet je weer intekenen voor een gans jaar. Voor de "peanuts" die het oplevert, verkies ik mijn "vrijheid", om te kunnen overschakelen naar een andere provider (na één maand opzeg), wanneer het mij goed zou uitkomen (fantastische promotie bijv.).

Voor deze reden blijf ik ook bij Electrabel.  Bij de laatste afrekening zag ik dat er nergens meer 2% bij stond.  Ik heb toen ingelogd in hun site en een berichtje hierover gestuurd.  Ik heb nog geen reactie gehad.  Enfin ik zou er is terug werk van moeten maken.

Ik vind heel de bedoening vrij triest.  De vorige keer heb ik bij mijn afrekening ook enkele uren uitgetrokken om mijn factuur te ontcijferen.  Uiteindelijk had ik begrepen dat ik ergens in een formule zat waar ze me automatisch in de beste tarief plaatsen.

Uiteindelijk gaat het maar om elektriek en gas.  Waar je ze deze ook 'bestelt' en zal altijd dezelfde elektriek en gas zijn die je geleverd krijgt.
Gebruikers-avatar
Stier
VIP member
VIP member

Volgende

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg