Geen speculatieve belastingen als je in Thailand bent gedomicilieerd?

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Sanem2
Full Member
Full Member

Geen speculatieve belastingen als je in Thailand bent gedomicilieerd?

Berichtdoor Sanem2 » 20 Maart 2017, 11:14

Weet er iemand of je als Belg belastingen moet betalen op winsten verworven op de beurs indien je in Thailand gedomicilieerd bent?

Van wat ik op het internet vind moet dat daar niet, op voorwaarde dat de winsten uit het buitenland komen (ik gebruik de Europese beurzen): https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_g ... x#Thailand

In principe moet je in België daar geen belastingen op betalen, tenzij je "speculeert", dan kan de fiscus je wel 33% belasten (wat dat precies inhoudt wordt niet gedefinieerd, dus ik vermoed als je de lotto wint op de beurs bij wijze van spreken). Vandaar dat ik naar andere locaties kijk.

Gezien de speculatietaks blijkbaar alweer is afgeschaft gaan we die buiten overweging laten (ik speculeer ook niet op instrumenten die daar onder vielen).

geebee
Jr. Member
Jr. Member

Re: Geen speculatieve belastingen als je in Thailand bent gedomicilieerd?

Berichtdoor geebee » 20 Maart 2017, 12:49

Ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een bedenking ... waarom zou je als BELG anders moeten behandeld worden wat betreft belastingen louter op basis van je domicilie ? Je bent Belg ... en iedere Belg is toch gelijk voor de wet ?
Ik zal wel weer naïef zijn ... :-\

paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor paul » 20 Maart 2017, 13:21

neen,neen, : de woonplaats is van belang, nationaliteit ZOU van geen belang mogen zijn

Roo
Full Member
Full Member

Berichtdoor Roo » 20 Maart 2017, 13:32

Woonplaats / domicilie is van belang. Het probleem met Thailand is dat je je zal moeten vestigen als zelfstandige (indien je geen niet Belgisch domicilie hebt zal de fiscus je als in België gedomicilieerd blijven aanzien), en voor zover ik weet geven ze niet makkelijk een visa. Op eigendom van vastgoed zitten ook restricties.

Een tweede mogelijk probleem is dat je in Thailand (uiteraard) belastingen zal moeten betalen. Maar op het eerste zicht lijken meerwaarden uit aandelen daar vrijgesteld.

Daarnaast kan je dan ook natuurlijk niet een half jaar per jaar in België zitten. Je zal effectief sociale banden moeten breken.

Enkel voor Amerikanen is de nationaliteit van belang (betalen wereldwijd Amerikaanse belastingen rekening houdende met een aantal vrijstellingen, los van waar ze wonen)

Sanem2
Full Member
Full Member

Berichtdoor Sanem2 » 20 Maart 2017, 14:54

geebee schreef:waarom zou je als BELG anders moeten behandeld worden wat betreft belastingen louter op basis van je domicilie ?

tja, eens aan Tom Boonen vragen hé, die heeft er waarschijnlijk wel een opinie over ;)

Roo schreef:Woonplaats / domicilie is van belang. Het probleem met Thailand is dat je je zal moeten vestigen als zelfstandige (indien je geen niet Belgisch domicilie hebt zal de fiscus je als in België gedomicilieerd blijven aanzien), en voor zover ik weet geven ze niet makkelijk een visa. Op eigendom van vastgoed zitten ook restricties.

Een tweede mogelijk probleem is dat je in Thailand (uiteraard) belastingen zal moeten betalen. Maar op het eerste zicht lijken meerwaarden uit aandelen daar vrijgesteld.

Daarnaast kan je dan ook natuurlijk niet een half jaar per jaar in België zitten. Je zal effectief sociale banden moeten breken.

sociaal is geen probleem, ik ben al bijna twee jaar aan het reizen, en zat net 5 maanden in Bangkok, mijn sociaal leven en mijn lief zijn daar, volgende maand ga ik terug
al denk ik niet dat je je banden moet breken, van de rechtspraak die ik heb gezien is het genoeg als je in België geen huis, bankrekeningen of werk hebt (of een gezin)

bedankt voor de feedback, zal eens kijken of ik Belgen in BK kan vinden die dat doen

Roo
Full Member
Full Member

Berichtdoor Roo » 20 Maart 2017, 14:56

Er zijn een aantal voorwaarden.

1. Je zetel van fortuin (bankrekeningen, huis, etc) mag zich niet in België bevonden.

2. Je mag geen rijksinwoner zijn. Zonder je domicilie hier te hebben kan je nog steeds een rijksinwoner zijn. Zie 3.

3. Je centrum van je belangen mag niet meer in België liggen. Als je lid bent van een sportclub, kan de fiscus er dus van uitgaan dat je nog steeds een rijksinwoner bent. Waarom zou je anders lid zijn van een sportclub als je werkelijk in Thailand woont?

Elk jaar 5 maanden in België vertoeven zal (als Belg) niet gemakkelijk gaan. Weliswaar zit je dan onder de 183 regel (6 maanden), maar de fiscus zal (indien ze er weet van hebben) je sowieso proberen te belasten.

geebee
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor geebee » 20 Maart 2017, 15:57

Sanem2 schreef:
geebee schreef:waarom zou je als BELG anders moeten behandeld worden wat betreft belastingen louter op basis van je domicilie ?

tja, eens aan Tom Boonen vragen hé, die heeft er waarschijnlijk wel een opinie over ;)

Tom Boonen zijn goed recht ... ik heb echter evengoed recht op mijn mening en los van wat wettelijk/fiscaal bepaald is vind ik het vreemd dat je als Belg anders behandeld wordt louter op basis van je domicilie. Het lijkt een beetje op het spreekwoord 'van beide walletjes eten' ... nu fiscaal anders (beter ?) behandeld worden omdat je nu even niet hier woont en dan op een later moment wanneer je 'oud en versleten' bent (of in het geval van Tom Boonen als hij weer eens van zijn fiets valt en zich in een Belgisch ziekenhuis laat verzorgen) terug te keren naar ons apelandje om dan hier weer de voordelen te genieten van de voorzieningen voor ouderen die hier beter zijn dan aldaar ...
Nog eens - mijn mening - ieder heeft recht om er anders over te denken :)

Roo
Full Member
Full Member

Berichtdoor Roo » 20 Maart 2017, 16:07

geebee schreef:
Sanem2 schreef:

Tom Boonen zijn goed recht ... ik heb echter evengoed recht op mijn mening en los van wat wettelijk/fiscaal bepaald is vind ik het vreemd dat je als Belg anders behandeld wordt louter op basis van je domicilie. Het lijkt een beetje op het spreekwoord 'van beide walletjes eten' ... nu fiscaal anders (beter ?) behandeld worden omdat je nu even niet hier woont en dan op een later moment wanneer je 'oud en versleten' bent (of in het geval van Tom Boonen als hij weer eens van zijn fiets valt en zich in een Belgisch ziekenhuis laat verzorgen) terug te keren naar ons apelandje om dan hier weer de voordelen te genieten van de voorzieningen voor ouderen die hier beter zijn dan aldaar ...
Nog eens - mijn mening - ieder heeft recht om er anders over te denken :)

Anders zou niemand ooit kunnen verhuizen natuurlijk. Een Belg is vrij de minst belastbare weg te kiezen, zolang hij maar de wet niet overtreed en de juridische gevolgen van een handeling accepteert. Tom Boonen heeft in zijn leven waarschijnlijk al een meervoud aan Belgische belastingen betaald dan de gemiddelde Belg. Om dan te zeggen dat hij zou komen profiteren van het systeem vind ik er wel een beetje over. 't is niet omdat je eens 10 jaar weg bent, dat je in de totaliteit geen bijdragen geleverd hebt. Terugkomen = huis kopen (registratiebelasting), geld opdoen (btw), etc

Die kerel heeft 10-12 goeie jaren tops, dan moet je die maximaliseren. Met dat geld moet hij, bij wijze van spreken, de rest van zijn leven doen. Ik snap dus wel waarom hij in Monaco zou gaan wonen (alé, hij zat wel meer in zijn villa in Mol, en daar heeft de fiscus terecht hem een naheffing en boete en dergelijke voor opgelegd).

CarpeNoctem
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor CarpeNoctem » 21 Maart 2017, 09:48

Roo schreef:Die kerel heeft 10-12 goeie jaren tops, dan moet je die maximaliseren. Met dat geld moet hij, bij wijze van spreken, de rest van zijn leven doen. Ik snap dus wel waarom hij in Monaco zou gaan wonen.

Ik vind belastingen diefstal dus geef ik hem groot gelijk om naar fiscaal gunstiger oorden te vluchten maar in dat fabeltje van die topsporters die in anderhalf decennium genoeg moeten verdienen voor de rest van hun leven stap ik niet mee.
Wat precies houdt er die professionele sporters dan wel tegen om na hun sportloopbaan te gaan werken, net als Jan met de pet?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.

Terug naar “Kroeg”