Main Menu

Geweigerde cheque

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

Geweigerde cheque

Berichtdoor reppiepeppie » 4 Mei 2012, 17:24

Maandje geleden bracht ik bij mijn grootbank een buitenlandse cheque in £ binnen om deze te incasseren in euro.
De bank zet meteen dat bedrag meteen op mijn rekening maar in feite schiet de bank dat voor tot de valutadatum.
Nu weigerde de Engelse bank de cheque wegens 'suspected fraude'.
Bleek dat er met kleuren balpen op was geschreven.
De Engelse bank contacteerde wsch mijn bank maar ook de afgever van de cheque en deze zei dat het in orde was en de betaling mocht geschieden.
Helaas was mijn grootbank ook al op de hoogte en ze meldden mij dat de cheque frauduleus was en dus het geld zou teruggenomen worden. De blokkering was dus al in gang gezet.
Mijn bankier belde me hiervoor en zei dus dat t zou teruggenomen worden.
Geen probleem voor mij, ik kwam toch niet aan dat geld tot de valutadatum, vnl omdat ze dan toch intrest aanrekenen.
Mijn grote probleem is dus dat er een groot verschil was tussen de aankoop en verkoop wisselkoers. En uiteraard de incasseringskost van 32eu en nog een andere kost van 37eu wsch voor aanbieden niet gedekte cheque of zo.
Om de bedragen te noemen, er werd 13000eu op mijn rekening gezet en 13400eu terug afgehaald :(
Mensenlief, en dit omdat de bank mij een 'dienst' bewijst door het geld voor te schieten.
Ik heb het hier heel moeilijk mee dit voelt toch echt niet juist aan? Ze hebben toch geen ponden moeten kopen en verkopen? Of wel?
Er is toch nooit een transactie geweest met de engelse bank. Die 400eu is dus het verschil aan en verkoop. Puur fictief dus. Nu was het pond in die 10 dagen wel 0,01 gestegen. Ik vraag me af, was ie zwaar gezakt, zou ik dan geld verdiend hebben?
Ergens voelt het niet juist maar ik kan fout zijn.
Iemand?

Groetjes
Gebruikers-avatar
reppiepeppie
Hero Member
Hero Member

Re: Geweigerde cheque

Berichtdoor criticus » 4 Mei 2012, 23:48

Ik wist dat de storting van het geld van een buitenlandse cheque onder voorbehoud gebeurde.
Maar dat de kosten zo hoog liggen, dat lijkt mij veel. Hoe kan de bank dit verantwoorden?
Bovendien bleek de cheque ten onrechte door de bank geweigerd te zijn. Hoe durven ze die kost dan aan de klant aanrekenen ?

Heb je van je bank de jaarlijkse tarieven voor de verschillende soorten verrichtingen en rekeningen ontvangen en gecontroleerd ?

Als ze niet zwart op wit die 400 euro kunnen verantwoorden en niet reageren op je klacht, zou ik de ombudsman aanschrijven.
Gebruikers-avatar
criticus
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor reppiepeppie » 5 Mei 2012, 05:11

Het is puur het verschil aan en verkoop Ponden. Wisselkoersverschil dus.
Gebruikers-avatar
reppiepeppie
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Geertje » 5 Mei 2012, 07:22

Ik zou dit aankaarten aan je kantoor van je bank. Vooral omdat dit onder voorbehoud is gebeurd.
Voor de weigeringskosten kan je kantoor misschien een commerciele geste doen.
Gebruikers-avatar
Geertje
Full Member
Full Member

Berichtdoor ted » 5 Mei 2012, 07:29

Eigenlijk had je (maar het is altijd gemakkelijk achteraf) de cheque moeten afgeven te "incasso" maar niet OGV.

Cheques worden "standaard" OGV gecrediteerd; er is echter een procedure waar het bedrag bijgeschreven wordt NA ontvangst van het geld door de bank van de uitschrijver.
Gebruikers-avatar
ted
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor reppiepeppie » 5 Mei 2012, 08:15

Dat klopt. Temeer daar ik dat geld toch niet aanraak tot de definitieve validering.
Bij de bank een uitleg gekregen dat ze me 'een dienst' bewijzen door OGV. Leuke 'dienst' moet ik zeggen.
En een ganse uitleg over veel gevallen met fraude en dat ze snel moeten reageren.
Allemaal goed en wel, maar ik begrijp dat fictieve, in mijn nadeel wisselen niet. Dit is niet enkel snel reageren, maar vooral snel geld verdienen. Dat ze een procedure starten uit angst voor een fraudecarroussel akkoord, maar hier verdienen ze aan! Stel pond staat 1,20 dan is de verkoop bvb 1,18 en aankoop 1,22. reken maar uit.
Op de dag van intrekking was ik er al met de nieuwe cheque, mn klant zei dat ze de vorige cheque dan maar geannuleerd hebben. Reken maar uit, opnieuw kosten, opnieuw voor mij nadelige wisselkoers.
Dat gedoe met cheques, uiteindelijk hebben die nul en generlei bewijs of belang. Integendeel.
In Frankrijk zie je dat ook nog vaak. En dat in 2012...
Gebruikers-avatar
reppiepeppie
Hero Member
Hero Member

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg