Main Menu

hoe mijn spaargeld laten renderen?

Re: hoe mijn spaargeld laten renderen?

Berichtdoor kikashi » 18 Juni 2008, 08:32

palm beach schreef:
Het maakt écht niks uit of je bij een bank geld hebt geplaatst of niet, dat is tenminste mijn ervaring.

Ik heb dezelfde ervaring. Was al van mijn jeugd klant bij dezelfde bank. Maar toen het moment er was om een hypotheek af te sluiten, was hun zogezegde beste voorstel zeer ondermaats. Via de immotheker was het veel voordeliger. Ik ben toen nog terug geweest bij mijn kantoor maar ze bleven bij hun hogere aanbod.
Gebruikers-avatar
kikashi
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Gerhard38 » 18 Juni 2008, 10:12

Dat maakt echt niet uit waar je je spaargeld hebt om een lening af te sluiten.
Ik heb een lening bij Dexia lopen sedert 5 jaar en daar 2 jaar geleden een heropname gedaan. Op mijn spaarrekening bij Dexia stond toen zoals nu  0 € en op mijn effecten rekening een kleine belegging van ongeveer 7500 €. Als de rest staat bij andere instellingen.

En ja, ik ben gaan vergelijken bij verschillende banken en dexia kwam er in mijn geval als de goedkoopste uit. Ik heb zelf mijn schuldsaldoverzekering bij een andere maatschappij genomen die veel goedkoper was dan dvv. Koppelverkoop is immers verboden.

Dus je gaat en staat met je spaarcenten waar jij wilt.  Dat je spaargeld moet hebben bij de bank waar ke leent om het beste tarief te hebben is larie en apekool!!

Gouv, aan jou echter de keus. Als je je goed voelt bij dvvv en dexia om te beleggen is dat je goed recht maar het is niet de beste keus.

leningen : www.eurofinco.be
Laatst gewijzigd door Gerhard38 op 18 Juni 2008, 10:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Gerhard38
Full Member
Full Member

Berichtdoor gouv » 18 Juni 2008, 20:31

Tja, wat versta je onder goed voelen bij dexia en dvv. Ik heb nooit geen klagen gehad...

Maar ik ga zeker nog verder met mijn 'marktonderzoek'. Zo'n onafhankelijke adviseur lijkt me moeilijk te vinden. Daarom ga ik het roer een beetje omgooien.
Kunnen jullie mij literatuur aanraden? In eerste instantie wel voor beginners;-)
Het interesseert mij wel enorm, ik wil hier echt in leren!!
Gebruikers-avatar
gouv
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gerhard38 » 19 Juni 2008, 09:45

Ik zie allezins enkele redenen tot klagen bij dexia :

negatief :
1. Belachelijk lage rente op de spaarrekening
2. Kosten veel te hoog bij beurs transacties
3  Belabberd beleggingsadvies door promotie eigen fondsen en nooit  denken in het voordeel van de klant!
4  Lage rente termijnrekeningen
5  Tak 21 product is geen uitblinker, integendeel
6  Dure autofinanciering
7 Op de markt gooien van fondsen die complete troep zijn!

Positief
1 Internetbankieren gaat gemakkelijk voor de dagelijkse verrichtingen
2 Soms interessant voor hypotheekleningen
3 Vriendelijke personeel, allé hier in onze stad toch
Gebruikers-avatar
Gerhard38
Full Member
Full Member

Berichtdoor Gerhard38 » 19 Juni 2008, 09:52

Na een rondje Dexia bashing even terug naar je vraag over lectuur :

De Tijd
Trends voor het blad Cash
www.beursduivel.be
www.analist.be
www.cash.be

Ms eens de bibliotheek binnenspringen, daar hebben ze meestal enkele werken over beleggen.
Gebruikers-avatar
Gerhard38
Full Member
Full Member

Berichtdoor gouv » 19 Juni 2008, 19:14

Gerhard38 schreef:Na een rondje Dexia bashing even terug naar je vraag over lectuur :

De Tijd
Trends voor het blad Cash
www.beursduivel.be
www.analist.be
www.cash.be

Ms eens de bibliotheek binnenspringen, daar hebben ze meestal enkele werken over beleggen.

Bedankt voor de tips; maar amaai :) Ik had beter in master in de economische wetenschappen gehaald in plaats van eentje in de exacte wetenschappen, ik snap er de ballen van :)
Ik ga morgen eens in de bib op zoek naar iets als 'beleggen voor dummies';)
Gebruikers-avatar
gouv
Newbie
Newbie

Berichtdoor Gerhard38 » 19 Juni 2008, 20:18

Veel leesplezier. :D
Gebruikers-avatar
Gerhard38
Full Member
Full Member

Berichtdoor gouv » 20 Juni 2008, 16:21

Ok, een volgende update in mijn zoektocht naar geschikte verzekering voor pensioensparen en lange termijnsparen.

Eerst even mijn huidige visie:
Bij beide systemen bestaat de rente uit een vast deel en uit een winstdeel. Als ik dan logisch redeneer betekent dit dat, hoe hoger het vast deel, hoe lager het winstdeel. Gewoonweg omdat als maatschappij mij gegarandeerd 3% geeft, dan moeten zij er voor zorgen dat ze dat ook zeker halen, dus moeten zij dat beleggen in producten die voor hun zeker 3% opbrengen, er blijft dus maar een relatief klein deel over 'om te spelen' en om dus winstdeelname te geven.

Stel dan dat een maatschappij 0,00% garandeert, dus eigenlijk kapitaalsgarantie, dan hebben ze meer ruimte 'om te spelen', dus lijkt mij dat het ene jaar de winst hoger gaat zijn dan mijn vorig voorbeeld, het andere jaar gaat het lager zijn, maar over de lange termijn lijkt dit me meer op te brengen dan het vorige.

Momenteel ben ik geneigd om voor een 0.00% polis te gaan, zowel voor pensioensparen als LT. (opdat ik nog jong ben). Ik ben dus woensdag naar mijn agent van DVV gestapt, met dit heel verhaaltje.
Volgens hem (en ik geloof hem niet) valt de 0,00% niet onder het fiscaal stelstel. Het is met andere woorden gewoon sparen zonder fiscaal voordeel, tetwijl ik in eerste instantie voor het fiscaal wou/wil gaan.

Kunnen jullie je licht hierover eens laten schijnen? Lijkt het jullie een goede keuze om voor de 0,00% te gaan? (mits het fiscaal voordeel natuurlijk wel geld!)

Dan nog een vraagje bij die 0,00%, iets wat ik niet snapte.
Op het einde van de termijn zou het kunnen dat je boven een bepaalde limiet uitkomt waardoor er extra belastingen betaald moeten worden? Kan iemand dat uitklaren, want ik het niet. Ik weet dat er op je 60ste sowieso 10% wordt afgehouden, maar daar stopt het dan toch ook?!
Gebruikers-avatar
gouv
Newbie
Newbie

Berichtdoor robokat » 28 Juni 2008, 14:30

gouv schreef:Ok, een volgende update in mijn zoektocht naar geschikte verzekering voor pensioensparen en lange termijnsparen.

Eerst even mijn huidige visie:
Bij beide systemen bestaat de rente uit een vast deel en uit een winstdeel.

Je "theorie" dat producten die 0% garanderen meer opbrengen, is geldig voor de gewone levensverzekeringen (vb. tak 21).

Pensioenspaarfondsen (PSF) en pensioenspaarverzekeringen(PSV) zijn echter heel specifieke dingen. Zo zijn er slechts 16 PSFs en een 12-tal PSVs op de markt. Deze zijn allen officieel erkend en de enigen die fiscaal aftrekbaar zijn.

In de praktijk zie je relatief weinig verschillen tussen het rendement van de PSV's onderling, die op lange termijn iets rond de 4% opbrengen. Je theorie gaat dus niet echt op.

De PSF's presteren op lange termijn minstens 50% beter dan de PSV's, dus voor jonge mensen worden PSV's sterk afgeraden. Zie mijn eerdere post over de gigantische verschillen in opbrengst op lange termijn.

Overigens heeft DVV geen PSF in hun aanbod.

Hoe kies je nu het beste product ? Opbrengsten van het verleden bieden geen garanties naar de toekomst, maar je kan er wel uit leren. Kijk en vergelijk.

En leer DVV los te laten.

Gerhard38 schreef:
uw simulatie aan 8% voor een pensioenspaarfonds op aandelen is te optimistich. Je werkt met rendementen uit het verleden en wie zegt dat je op het moment van je pensioen niet juist in een recessie zit.

Zelfs al moet je het geld liquideren op het ogenblik van een beurscrash, dan is je opbrengst nog steeds hoger.

Een rekenvoorbeeld. Argenta ARPE haalde tussen 2002 en 2007 een gemiddelde jaarlijkse opbrengst van 17,1%. D.w.z. dat 1000 euro belegd in 2002 er in 2007 2201 euro geworden is. Nu zitten we met een recessie en de beurzen staan 20% lager. Dan nog heb ik 1761 euro.

Doe ik hetzelfde met een PSV van 4,75%, dan haal ik slechts 1261 euro.

En dit is slechts een voorbeeld op korte termijn. Op langere termijn is het sneeuwbaleffect nog veel groter. Argenta ARPE haalt dus meer dan 8% indien je bvb. de beurscrash van 2001 ook meerekent.

Puur door de heel erg lange termijn dat pensioensparen is, moet je voor een PSF gaan. Op latere leeftijd kan je nog steeds naar een PSV overschakelen.
Gebruikers-avatar
robokat
VIP member
VIP member

Berichtdoor gouv » 28 Juni 2008, 19:34

Inderdaad, ik heb deze week nog heel veel zitten lezen en opzoeken. En de slotsom blijft steeds dezelfde, een fonds zal op langere termijn meer dan waarschijnlijk meer opbrengen dan een verzekering.

Op de website van 'de tijd' kan je ze heel makkelijk met elkaar vergelijken. Momenteel zijn de 3 grootste kanshebbers: dexia pensioen fund dynamic, AXA B pensionfonds balanced en Fortis B pensioenfunds Balanced.
Ik heb nog geen tijd gehad om de verschillende prospectussen door te lezen, maar ook hier ben ik in eerste instantie geneigd om voor Dexia te gaan.

Maar Robocat, je hebt gelijk, ik moet DVV (en eventueel Dexia) loslaten en op zoek gaan naar wat het beste is voor mij en waar ik heb beste gevoel bij heb!

Zoals het er nu naar uitziet is het hoofdstuk pensioensparen bijna afgesloten, dan kan ik aan het hoofdstuk 'levensverzekering' beginnen. En dan heb ik nood aan een welverdiende vakantie :D Want het is toch allemaal moeilijke materie...
Gebruikers-avatar
gouv
Newbie
Newbie

Berichtdoor maria » 28 Juni 2008, 23:04

gouv schreef:
Ik heb nog geen tijd gehad om de verschillende prospectussen door te lezen, maar ook hier ben ik in eerste instantie geneigd om voor Dexia te gaan.

Dexia dynamic is eerder een van de zwakker presterende pensioenspaarfondsen. Daarom denk ik dat uw neiging eerder ingegeven is omdat u klant bent bij Dexia.
Beterpresterende pensioenspaarfondsen zijn o.a. Argenta (bestaat evenwel nog geen 10 jaar) maar wordt wel beheerd door Petercam, wat een goede referentie is.
Metropolitan rentastro,pricos en nog veel andere.
Laat U niet vangen aan die klantenrelatie met Dexia (dvv), maar ga voor de best presterende pensioenspaarfondsen, daar zult u ook goed ontvangen worden, als ge met geld komt. U moet uw grootbank geen cadeaus doen.
In verband met latere leningen, wie zegt dat Dexia de goedkoopste zal zijn?
Gebruikers-avatar
maria

Berichtdoor gouv » 29 Juni 2008, 13:59

Maria, je hebt overschot van gelijk, ik verlaat niet graag mijn vertrouwde nest. En daarbij sta ik nog eens onder (grote) druk van mijn ouders om toch maar te blijven bij de maatschappijen waar zei al heel hun leven bij zijn.

Dit ter zijde heb ik net de verschillende prospectussen van dexia, fortis en argenta eens naast elkaar gelegd. En de bevindingen die ik er als leek uit haal:
- Zowel Fortis en Dexia scoren bij hun opstart zeer hoog qua rendement. Iets 'nieuws' is blijkbaar gegadigd?!
- Aangezien ze allemaal hoofdzakelijk in aandelen beleggen is het logisch dat ze allemaal dezelfde trend volgen,  dus met het verlies in de periode 2000-2002. Maar argenta zijn hoger algemeen rendement dan niet uit het feit dat ze twee slechte jaren hebben gemist?!

Op de prospectus van argenta (http://www.argenta.be/NR/rdonlyres/A7C3 ... oll_NL.pdf) vind ik twee verschillende grafieken terug, een rode en blauwe staaf. Het is me niet geheel duidelijk welke ik moet gebruiken om te vergelijken. De blauwe scoort duidelijk beter dan de andere fondsen, de rode is grosso moddo gelijk aan de andere fondsen.

Ik denk dat ik volgende week gewoon strootje ga trekken:d
Gebruikers-avatar
gouv
Newbie
Newbie

Berichtdoor piejer » 29 Juni 2008, 15:10

gouv schreef:Maria, je hebt overschot van gelijk, ik verlaat niet graag mijn vertrouwde nest. En daarbij sta ik nog eens onder (grote) druk van mijn ouders om toch maar te blijven bij de maatschappijen waar zei al heel hun leven bij zijn.

Dit ter zijde heb ik net de verschillende prospectussen van dexia, fortis en argenta eens naast elkaar gelegd. En de bevindingen die ik er als leek uit haal:
- Zowel Fortis en Dexia scoren bij hun opstart zeer hoog qua rendement. Iets 'nieuws' is blijkbaar gegadigd?!
- Aangezien ze allemaal hoofdzakelijk in aandelen beleggen is het logisch dat ze allemaal dezelfde trend volgen,  dus met het verlies in de periode 2000-2002. Maar argenta zijn hoger algemeen rendement dan niet uit het feit dat ze twee slechte jaren hebben gemist?!

Op de prospectus van argenta (http://www.argenta.be/NR/rdonlyres/A7C3 ... oll_NL.pdf) vind ik twee verschillende grafieken terug, een rode en blauwe staaf. Het is me niet geheel duidelijk welke ik moet gebruiken om te vergelijken. De blauwe scoort duidelijk beter dan de andere fondsen, de rode is grosso moddo gelijk aan de andere fondsen.

Ik denk dat ik volgende week gewoon strootje ga trekken:d

Je kan de rendementen gemakkelijk zelf vergelijken op de website van De Tijd:
Dexia: http://www.tijd.be/beleggingsfondsen?id=60121363
Argenta: http://www.tijd.be/beleggingsfondsen?id=60121362
Fortis: http://www.tijd.be/beleggingsfondsen?id=60121365
AXA: http://www.tijd.be/beleggingsfondsen?id=60193457
Gebruikers-avatar
piejer
Full Member
Full Member

Berichtdoor robokat » 29 Juni 2008, 16:11

gouv schreef:

Proficiat, je kiest voor het op 1 na slechtste pensioenspaarfonds op de markt. In vergelijking met Argenta laat je ongeveer 50% meeropbrengst liggen.

Ik denk dat je stilaan over alle nodige info bezit om ofwel een rationele beslissing te nemen, ofwel te doen wat miljoenen belgen doen, nl. te kiezen voor hun grootbank die hen met veel  plezier van hun geld ontdoet.
Gebruikers-avatar
robokat
VIP member
VIP member

Berichtdoor der » 29 Juni 2008, 19:47

bovenstaande klopt ook ni echt,te zien op welke termijn je kijkt .. op 5j bv is godbetert zelfs fortis ruim beter dan argenta ...
Gebruikers-avatar
der
Jr. Member
Jr. Member

VorigeVolgende

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Spaarrekeningen