Main Menu

Hoelang bewaren van betalingen

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor Nefertari » 29 Maart 2010, 10:39

Zorba schreef:
Zijn print-outs van bankafschriften eigenlijk ook geldig? Ik hou die eerlijk gezegd nooit bij maar sla deze altijd op als pdf.
En indien niet: wat dan met banken zoals Rabobank?

Da's een goeie vraag natuurlijk.
Bij internetbanken bestaat er uiteraard geen andere mogelijkheid en dus is het volgens mij volstrekt normaal dat deze prints rechtsgeldig zijn als betalingsbewijs bij eventuele geschillen.

Als jij die opslaat als pdf. , dan kun je dat toch ook 5 jaar bewaren, en indien het ooit nodig zou zijn, ze later nog afprinten ?

Ik zie niet in wélke andere bewijzen van betaling je anders zou kunnen voorleggen.
De tijd dat men in de banken een stempeltje plaatste op de roze overschrijvingsformulieren is allang voorbij.
Het strookje van zo een formulier (zonder stempel) bewijst dus juist niks meer.
Daarom is het bankuittreksel het eigenlijke betalingsbewijs.

Wat wél nog kan, is bij aankoop van grote stukken die contant betaald worden : de faktuur laten aftekenen voor ontvangst, en die dan bewaren.
Gebruikers-avatar
Nefertari
VIP member
VIP member
Berichten: 1536
Geregistreerd: 7 Augustus 2008

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor ludo » 29 Maart 2010, 12:18

Louise schreef:
Zorba schreef:
Zijn print-outs van bankafschriften eigenlijk ook geldig? Ik hou die eerlijk gezegd nooit bij maar sla deze altijd op als pdf.
En indien niet: wat dan met banken zoals Rabobank?

Da's een goeie vraag natuurlijk.
Bij internetbanken bestaat er uiteraard geen andere mogelijkheid en dus is het volgens mij volstrekt normaal dat deze prints rechtsgeldig zijn als betalingsbewijs bij eventuele geschillen.

Als jij die opslaat als pdf. , dan kun je dat toch ook 5 jaar bewaren, en indien het ooit nodig zou zijn, ze later nog afprinten ?

Ik zie niet in wélke andere bewijzen van betaling je anders zou kunnen voorleggen.
De tijd dat men in de banken een stempeltje plaatste op de roze overschrijvingsformulieren is allang voorbij.
Het strookje van zo een formulier (zonder stempel) bewijst dus juist niks meer.
Daarom is het bankuittreksel het eigenlijke betalingsbewijs.

Wat wél nog kan, is bij aankoop van grote stukken die contant betaald worden : de faktuur laten aftekenen voor ontvangst, en die dan bewaren.


Ik ben niet zeker , maar ik dacht dat bij internetbanken je ook de uitreksels van je rekening kan laten opsturen, zodat je wel over een geldig bewijs beschikt. En vindt dat maar niet meer als logisch, hoe kan je anders bewijzen tegen de bank ( erfgenamen ed. ) hoeveel geld erop de rekening staat ( stond).
Laatst gewijzigd door ludo op 29 Maart 2010, 16:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 1189
Geregistreerd: 16 September 2008

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor paul » 29 Maart 2010, 12:33

Een verklaring afgeleverd door een bank ivm een erfenis is niet gratis : kostprijs :50 tot 100 euro ( 100 euro = "italiaanse bank")
Rabobank zou die verklaring gratis afleveren.

Denk niet dat je aan Keytrade of Rabobank.be moet vragen om papieren uittreksels af te leveren, zij doen dit waarschijnlijk niet.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member
Berichten: 4778
Geregistreerd: 1 Juni 2007
Woonplaats: kotsijde

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor ludo » 29 Maart 2010, 16:57

paul schreef:Een verklaring afgeleverd door een bank ivm een erfenis is niet gratis : kostprijs :50 tot 100 euro ( 100 euro = "italiaanse bank")
Rabobank zou die verklaring gratis afleveren.

Denk niet dat je aan Keytrade of Rabobank.be moet vragen om papieren uittreksels af te leveren, zij doen dit waarschijnlijk niet.


Bij Fortis is dit geen probleem, op eenvoudige verzoek ( je moet het wel vragen ) kan je rekening uittreksels( per dag /week/maand/twee maand. enz. of telkens er een verrichting is) van je online (spaar)rekening of andere laten opsturen.
Doch de meest doen dit niet , omdat ze daarvoor de verzendingskosten van een gewone brief moeten betalen.
Het zou me onlogisch lijken,dat andere banken dit niet zouden kunnen doen.
Een bankuittreksels is een wettig dokument,een print-out daarentegen niet,tenzij je dit laat wettigen op de gemeente voor echt, maar dan heb je het origineel dokument( ter vergelijking) ook nodig. Zodus. Hoe kan je anders wettelijk bewijzen dat je een rekening betaald hebt( bijv. ) als je dit met online rekening doet en je enkel maar over een print-out beschikt.
De tegenpartij zou aldus kunnen zeggen dat dit een niet officieel dokument is, en dat er mee gemanipuleerd werd.
Laatst gewijzigd door ludo op 30 Maart 2010, 04:39, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 1189
Geregistreerd: 16 September 2008

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor Nefertari » 29 Maart 2010, 19:09

Dit is wat ik vond op de website van Rabobank onder FAQ :

"Hoe lang worden mijn rekeninguittreksels bewaard?
Tot 5 jaar na datum kan u uw rekeninguittreksels opvragen. U kan ze zelf uitprinten of bewaren in PDF-formaat."


Intussen heb ik de vraag over de rechtsgeldigheid van de prints van hun rekeninguittreksels gesteld op "Vraag het aan Rabobank".
Gebruikers-avatar
Nefertari
VIP member
VIP member
Berichten: 1536
Geregistreerd: 7 Augustus 2008

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor ludo » 30 Maart 2010, 04:35

[dinsdag 30 maart 2010 Recht & Geld Plusmagazine.be
Documenten bijhouden doen we vooral om ze als bewijs te kunnen gebruiken.

WEETJE Veel facturen worden vandaag via elektronische weg betaald. Het volstaat dan niet dat u een print maakt en die samen met uw andere papieren documenten bewaart. U bent verplicht ze onder elektronische vorm te bewaren, bijvoorbeeld op een cd-rom.


Zo lang moet u documenten bewaren!

Recht & Geld
Lentekriebels geven zin om orde op zaken te stellen. En niets is zo bevrijdend als het wegwerken van die vervelende papierberg op uw bureau. Maar welke documenten mag u als oud papier klasseren en welke houdt u het best nog even bij?

Documenten bijhouden doen we vooral om ze als bewijs te kunnen gebruiken. En dat kan in twee richtingen gebeuren: ofwel wilt u bewijzen dat u een betaling wel degelijk hebt gedaan, ofwel dat iemand u nog geld schuldig is. Hoelang we bepaalde papieren moeten bijhouden, hangt vanzelfsprekend af van het soort document. Maar als algemeen principe geldt dat eenmaal de verjaringstermijn verstreken is, u het document niet meer kunt gebruiken om uw gelijk te bewijzen.

Op deze pagina's vindt u een lijst met de bewaartermijnen van de meest gebruikelijke documenten. Deze termijnen zijn gebaseerd op de wetgeving of op het gebruik, maar telkens geldt dat ze onderbroken worden (de teller wordt dus op nul gezet) wanneer een schuldeiser een procedure start of wanneer u een schuldbekentenis doet. En ook al wordt u gedagvaard voor een schuld die al verjaard is, toch moet u voor de rechtbank verschijnen.

WEETJE Veel facturen worden vandaag via elektronische weg betaald. Het volstaat dan niet dat u een print maakt en die samen met uw andere papieren documenten bewaart. U bent verplicht ze onder elektronische vorm te bewaren, bijvoorbeeld op een cd-rom.

1 tot 6 maanden
1 maand:

kastickets: om een gekocht artikel om te ruilen hebt u meestal uw kasticket nodig
oproepingsbrief voor de verkiezingen.
6 maanden:

hotel- en restaurantnota's en betalingsbewijzen.
1 jaar
Een ontslagbrief (zowel als u zelf uw opzeg geeft als wanneer u ontslagen wordt), te rekenen vanaf het einde van de opzeggingstermijn.

Jaarlijks overzicht van de groepsverzekering (bij te houden tot volgend overzicht).
Het bewijs dat u uw schoorsteen hebt laten reinigen.
2 jaar
Ziekenhuisfacturen en betalingsbewijzen van andere medische kosten (arts, kinesist, apotheker, tandarts,... enz.), te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zorgen werden verleend.
Facturen van een reisagentschap.
Aankoopfacturen en/of garantiebewijzen van elektrische toestellen, meubels,... (de wettelijke garantietermijn bedraagt namelijk minimaal 2 jaar).
WEETJE Als er binnen de 6 maanden na de levering een gebrek opduikt, dan wordt dit gebrek geacht al van bij de levering te bestaan. Eens deze termijn verstreken, moet u als koper bewijzen dat het gebrek reeds bestond en de garantie dus geldt. Voor producten met een lange levensduur geldt vaak een langere garantieperiode.

3 jaar
Strookje van de post-assignatie waarmee het pensioen betaald wordt.
Contracten en betalingsbewijzen van verzekeringspremies, andere dan een levensverzekering (brand, Burgerlijke aansprakelijkheid familiale, Burgerlijke aansprakelijkheid auto - zie Andere termijnen), en dit te rekenen vanaf de einddatum van de polis.
Kopie van de brief waarmee u een verzekeringsovereenkomst opzegt.
5 jaar
Betalingsbewijzen van de kinderbijslag, onderhoudsgeld, werkloosheidsuitkeringen, vakantiegeld, eventuele andere uitkeringen.
Documenten die te maken hebben met huur: de huurovereenkomst, de plaatsbeschrijving, betalingsbewijzen van de huurwaarborg en de maandelijkse huur, een kopie van de opzeggingsbrief (mét ontvangstbewijs). De termijn begint telkens te lopen vanaf het einde van de huurovereenkomst.
Facturen en betalingsbewijzen van: gas, water, elektriciteit, telefoon, gsm, internet, teledistributie.
Rekeninguittreksels en andere bankdocumenten. U houdt ze langer dan 5 jaar bij wanneer ze als bewijs kunnen dienen van de terugbetaling van een schuld die over een langere periode gespreid is (zie bij: 10 jaar).
Honoraria- en kostennota's van advocaten en notarissen.
Nieuw! 7 jaar
De minister van Financiën heeft zichzelf een langere onderzoekstermijn cadeau gedaan: zowel voor de inkomstenbelastingen als voor de btw is de verjaringstermijn van 5 op 7 jaar gebracht. Volgende documenten moet u dan ook 2 jaar langer bijhouden dan vroeger.
Voor de directe belastingen:

een kopie van de belastingaangifte
bewijsstukken van de kosten die u fiscaal in mindering bracht
alle documenten in verband met belastbare inkomsten (beroeps-, roerende- en onroerende)
het aanslagbiljet en betalingsbewijzen van alle belastingen en taksen.
Voor de btw:

documenten in verband met de boekhouding, facturen en andere stukken die te maken hebben met uw activiteit.
10 jaar
Leningsovereenkomsten en betalingsbewijzen, te rekenen vanaf de betaling van de laatste schijf.
Documenten in verband met bouw- en renovatiewerken: de overeenkomst met de architect, de aannemer en alle facturen die daarmee te maken hebben, te rekenen vanaf de definitieve oplevering.
Documenten die te maken hebben met het beheer van mede-eigendom (proces-verbaal van de algemene vergadering, briefwisseling met de syndicus,...).
Akte van de hypothecaire lening en betalingsbewijs.
Kredietovereenkomsten en betalingsbewijzen.
Aankoopborderellen van effecten (eventueel langer te bewaren als u het effect nog niet verkocht hebt).
Schadedossiers (10 jaar na het beëindigen van de vergoeding, maar langer als er medische gevolgen mogelijk zijn).
Ontvangstbewijzen van niet-belastbare inkomsten.
Levenslang
Diploma's en professionele certificaten.
Medische documenten: bloedgroepkaart, vaccinatiekaart, resultaten van analyses en onderzoeken, eventueel radiografieën.
Rijbewijs.
Documenten in verband met huwelijk, samenwoning (wettelijk of feitelijk), echtscheiding (definitief vonnis, echtscheidingsovereenkomst), samenlevingscontract
Notariële akten.
Schenkingsakten (om ruzies tussen erfgenamen en verdenkingen van de fiscus te vermijden).
Testamenten, documenten in verband met successie.
WEETJE Radiografieën moet u beschouwen als klein chemisch afval. U kunt ermee terecht op het containerpark of bij uw apotheker.

Andere termijnen
Jaarlijkse loonfiches en jaarlijks uittreksel van de CIMIRe (Multisectoriële individuele rekening - de dienst die uw loongegevens voor de pensioenberekening bijhoudt): tot uw pensioen.
Overeenkomst voor een levens-/overlijdensverzekering: tot de begunstigden uitbetaald zijn.
Basisakte van een (mede)eigendom: zolang u (mede)eigenaar blijft.
Aankoopfactuur en boorddocumenten van uw wagen: zolang u eigenaar bent.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 1189
Geregistreerd: 16 September 2008

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor Nefertari » 30 Maart 2010, 14:10

Louise schreef:Dit is wat ik vond op de website van Rabobank onder FAQ :

"Hoe lang worden mijn rekeninguittreksels bewaard?
Tot 5 jaar na datum kan u uw rekeninguittreksels opvragen. U kan ze zelf uitprinten of bewaren in PDF-formaat."


Intussen heb ik de vraag over de rechtsgeldigheid van de prints van hun rekeninguittreksels gesteld op "Vraag het aan Rabobank".

Antwoord van Rabobank op "Vraag het aan Rabobank" :
"De rekeningafschriften die u bij Rabobank.be zelf online kan opvragen en afdrukken hebben dezelfde rechtsgeldigheid als een rekeningafschrift dat u door een andere bank per post zou worden toegestuurd.
U kan rekeninguittreksels bij Rabobank.be tot 5 jaar na de eigenlijke verrichtingsdatum zelf online opvragen. Deze worden aangeleverd onder de vorm van een PDF-bestand. U beslist zelf of u de uittreksels enkel via uw online rekeningen opvraagt als u ze nodig heeft, een kopie van het PDF-bestand bewaart op uw harde schijf, of ze rechtstreeks afdrukt."
Gebruikers-avatar
Nefertari
VIP member
VIP member
Berichten: 1536
Geregistreerd: 7 Augustus 2008

Re: Hoelang bewaren van betalingen

Berichtdoor Nefertari » 30 Maart 2010, 15:12

ludo schreef:[dinsdag 30 maart 2010 Recht & Geld Plusmagazine.be
Documenten bijhouden doen we vooral om ze als bewijs te kunnen gebruiken.

WEETJE Veel facturen worden vandaag via elektronische weg betaald. Het volstaat dan niet dat u een print maakt en die samen met uw andere papieren documenten bewaart. U bent verplicht ze onder elektronische vorm te bewaren, bijvoorbeeld op een cd-rom. .......

Het is niet omdat een factuur via elektronische weg betaald wordt, dat men verplicht is om ze onder elektronische vorm te bewaren.
Die verplichting geldt alleen voor de elektronische facturen (die via elektronische weg verstuurd werden).
En dus niet voor papieren facturen, die eveneens via elektronische weg betaald kunnen worden.

Uit B&R nr 195 :
"Alsmaar meer firma's sturen hun facturen elektronisch door, onder meer Electrabel, Belgacom, Base. In dat geval wordt geen papieren factuur meer naar u opgestuurd. . . .
Met papieren facturen hebt u de keuze: u mag ze op papier bewaren of digitaal (nadat u ze hebt gescand). Elektronische facturen daarentegen moet u sowieso digitaal bewaren (bv. op een cd). Het volstaat dus niet om ze af te printen en elk elektronisch spoor te wissen."
Gebruikers-avatar
Nefertari
VIP member
VIP member
Berichten: 1536
Geregistreerd: 7 Augustus 2008

Vorige

  • Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot], Yahoo [Bot] en 13 gasten