Main Menu

Huis verhuren aan OCMW ?

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

Huis verhuren aan OCMW ?

Berichtdoor bruce1 » 16 Maart 2011, 15:02

Jammer genoeg kunnen mijn ouders niet meer zelfstandig wonen en zullen naar een rusthuis moeten. Om die kosten te betalen willen ze hun gezinswoning verhuren.
Nu zei een kennis me dat ik dat best via het OCMW (van Leuven in dit geval) zou doen. Betalen ook de marktprijs en alles is altijd correct geregeld. Iemand die daar iets meer van weet ?
Alvast bedankt voor het advies.
Gebruikers-avatar
bruce1
Hero Member
Hero Member

Re: Huis verhuren aan OCMW ?

Berichtdoor Letsnow » 16 Maart 2011, 15:41

Een jaar of twee geleden heb ik in de krant gelezen over iemand die zijn huis via het OCMW had verhuurd.

De man ging op wereldreis gedurende 1 jaar en wou zijn huis dus verhuren. Zijn huis werd verhuurd aan een of ander sociaal/asiel geval. Toen de man terug kwam van zijn wereld reis wou de bewoner het huis niet verlaten. Het stond duidelijk in het contract dat het voor 1 jaar was. De eigenaar noch het OCMW konden de man uit het huis zetten omdat hij anders op straat zou zitten maar ondertussen kon de eigenaar niet meer in zijn huis gaan wonen en moest hij maar een oplossing vinden.

Niet echt een positief verhaal maar misschien wel het waarschuwen waard dat als je aan het OCMW verhuurt je wel met speciale gevallen zit in je huis.
Gebruikers-avatar
Letsnow
Full Member
Full Member

Berichtdoor sintorama » 16 Maart 2011, 15:58

Het is misschien waar wat hier gezegd wordt dat je "sociale gevallen" in je woning krijgt. Maar, een van de voordelen van verhuren via het OCMW is dat je gegarandeerd je huurgeld ontvangt. Ook al betaalt de huurder niet, het OCMW betaalt jou die huur. Tenminste dat dacht ik, misschien moet je dit voor de zekerheid eens nagaan of dit nog steeds klopt.

Het ontvangen van huurgelden is vaak nog de grootste ergernis bij het verhuren van een woning. Je hebt weinig rechten als verhuurder om wanbetalers buiten te zetten.
Gebruikers-avatar
sintorama
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor ludo » 16 Maart 2011, 16:41

Als je verhuurd aan een sociaal verhuurkantoor( ocmw ) zal je nooit de echte markt-huurwaarde krijgen van je pand.
Vervolgens zit je er ook mee dat deze werken volgens strikte ocmw regels, alles moet in orde zijn, volgens het" boekske". Ramen-deuren-verluchting-verwarming-isolatie-elektriciteit-sanitair, enz. enz. Je kan trouwens renovatie laten doen op gedeelde kosten ocmw, als je verhuurd voor negen jaar ofzoiets, wordt dan in mindering gebracht van je huurwaarde.
Je geeft dus eigenlijk je pand in " beheer " zijn er mankementen,( huurder belt voor dit of dat ) zullen deze hersteld worden door ocmw, en bijgevolg hangt daar ook een prijskaartje aan vast. Met gevolg dat hierdoor je rendement sterk zal verlagen,vermoedt ik.
Gezien er een sterk tekort is van panden van het ocmw, zal het inderdaad moeilijk zijn er een huurder uit te krijgen.Genoemd verhaal in inderdaad waar, en zal niet het enige zijn.
Vrederechters worden benoemd door de gemeente,en dus trekken aan het zelfde zeil.
Je echt goed informeren, via verschillende kanalen, en bezin eer je begint.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor Lukske » 16 Maart 2011, 22:02

Allemaal asielzoekers en vreemdelingen die er in komen. Doe je buren een plezier en doe het niet. Mijn ouders wonen ook in sociale wijk. Vroeger was dat geen probleem maar ik zie met gemengde gevoelens dat de buurt waar ik opgroeide steeds meer aan het vervallen gaat door die asielzoekers/vreemdelingen met hun horde kinderen die hele dagen op straat hangen en voetballen. Allemaal de schuld van die verdomde OCMW's.
Gebruikers-avatar
Lukske
VIP member
VIP member

Berichtdoor josa » 16 Maart 2011, 22:12

ik vrees dat zoiets de waarde van het huis zal kelderen, heel vervelend als je het later zou willen verkopen,
niemand koopt graag een huis dat dienst deed als "doorgangshuis" voor (hoogstwaarschijnlijk) zogenaamde asielzoekers
Gebruikers-avatar
josa
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor paul » 17 Maart 2011, 09:26

Er is minstens 1 praktisch gevolg je zal veel minder huur ontvangen als je aan het ocmw verhuurt.
Hun "garantie' en het 'uit de handen nemen van een aantal kopzorgen' (?? ) heeft ook zijn prijs.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor bruce1 » 17 Maart 2011, 19:44

Had een mail gestuurd en kreeg volgend antwoord :
Wij zijn geïnteresseerd om eventueel uw woning in te huren. Er zijn een aantal voor- en nadelen om te verhuren aan een Sociaal verhuurkantoor. Dit wil ik u graag komen toelichten. Daarvoor maken we best een afspraak ter plaatse.
Dus ik veronderstel dat ze me eerlijk zullen voorlichten.
Indien interesse hou ik hier jullie wel op de hoogte.
Gebruikers-avatar
bruce1
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor Nefertari » 18 Maart 2011, 10:17

Staar je niet blind op de zogenaamde nadelen van verhuren aan OCMW, als zou de woning dan alleen doorverhuurd worden aan asielzoekers (en andere vooroordelen).

1) OCMW's verhuren ook woningen aan mensen (al dan niet Belgen) die gewoon in de problemen geraakt zijn door allerhande persoonlijke tegenslagen en helpen deze mensen terug op de goede weg.
Het OCMW doet niet alleen controle op deze mensen, maar waarborgt ook de huurinkomsten van de eigenaar van de woning.
Op TV zijn daar al reality-programma's over uitgezonden, en persoonlijk ken ik ook enkele dergelijke gevallen van mensen die uit dankbaarheid voor de hulp van het OCMW hun woning heel goed onderhouden.

2) Denk vooral niet dat Belgische huurders persé beter omgaan met hun huurwoning dan allochtonen :

Toen mijn schoonmoeder een aantal jaren geleden naar een rusthuis moest, hebben haar zonen haar woning verhuurd aan kennissen van één van de broers : een "betrouwbaar" (Belgisch en tweeverdieners) echtpaar met kinderen.
De huurders hebben recent hun huuropzeg gegeven en hebben na lang treuzelen eindelijk de huissleutels teruggegven.

Je kunt je niet voorstellen in welke toestand ze de woning achterlieten : niet alleen lieten ze een hoop rommel achter op de zolder, maar ook zelfineengeknutselde "koterij" in de achtertuin (die nu door de broers dient afgebroken te worden), evenals afval overal verspreid in de tuin.
Verder zijn ongeveer àlle rolluikriemen kapotgerukt - kraantjes kapot - de bovengrondse mazouttank staat volledig leeg en zonder stop, zodat het regenwater er kan inlopen - de stookolieketel, waar een paar vijzen van losgekomen waren, is met plakband aaneengeplakt - alle lampen én lampensockets werden meegenomen - en nog veel meer.
Behalve dat, kunnen wij ons niet voorstellen dat er in dat huis ook maar 1 keer ergens gepoetst werd in de 6 jaar dat zij er gewoond hebben : het vuil (letterlijk zwart) plakt overal aan deuren, ramen, keukenkastjes, en zelfs de vloer plakt aan onze voeten.

De broer die de huurders persoonlijk kende, had alle vertrouwen in die familie en heeft om die reden nooit tussentijdse controle gedaan, en anderzijds hebben de huurders nooit contact genomen met de verhuurders om te melden dat er iets kapot was, zodat wij in de waan waren dat er geen problemen waren.

PS. : zoals het "goede kennissen" betaamt : de broer die zich met de verhuur bezighield, heeft nooit een indexverhoging op de huurprijs gevraagd. (Misschien daarom dat ze ons ook met rust lieten ?)
Gebruikers-avatar
Nefertari
VIP member
VIP member

Berichtdoor optibear » 18 Maart 2011, 12:05

Voor zover mijn persoonlijke ervaring met huurders betreft mag je erg tevreden zijn als ze de huishuur op het einde van de maand betalen. En als ze de boel niet molesteren zoveel te beter. Goede huurders zijn zoals goede beleggingen: moeilijk te vinden en iedereen is geïnteresseerd. En niemand zal het je komen zeggen, met uitzondering van een forum als spaargids.

Als je via het ocmw verhuurt, val je onder de afdeling speciale voorwaarden inzake renovatiepremie van de vlaamse regering. Kan misschien nog interessant zijn!?
We zitten met een wetgeving van duivenkoten, kot naast kot, met uitzondering op uitzondering

Dixit Inmaken.
Gebruikers-avatar
optibear
VIP member
VIP member

Berichtdoor Lukske » 18 Maart 2011, 18:56

OCMW is een instelling die ze van mij direct mogen afschaffen.
Het kost niet alleen veel geld aan deze die er werken (en zeer goed verdienen) maar het kost ook geld aan hun "klanten" die geleerd worden dat ze niet hoeven te werken voor hun bestaan.
Ik gruw van die instelling.
Gebruikers-avatar
Lukske
VIP member
VIP member

Berichtdoor Luc B. » 26 Maart 2011, 09:50

Is verkopen geen optie?
Mijn inziens is je huurgeld te zien als een soort rente die je ontvangt op de waarde van je woning.
Als je woning aan de kust gelegen is heb je geluk, stijgt zeker nog in waarde.
Als je woning in een wijk ligt die er stilaan maar zeker op achteruitgaat, mag je de waardevermeerdering van je woning vergeten.
Ik opteer voor verkoop ipv verhuren. Heb ook 3 jaar een woning verhuurd... één lijdensweg.
En tenslotte, bij een verkoop beschik je zelf over je centen, ben je van niemand meer afhankelijk en kun je zelf je centen op een deftige manier beleggen.
Buiten studentenhuizen en villa's aan de kust (appartementen) zie ik eerlijk gezegd de meerwaarde niet van het houden van een tweede woning om die te verhuren. (tip: spreek eens met een (bevriende) notaris hierover.
Toch met alle respect voor je mogelijke beslissing.
Gebruikers-avatar
Luc B.
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor paul » 26 Maart 2011, 11:30

Sommige huurders denken blijbaar dat de huisbazen het ocmw zelf zijn : niet betalen van huur enz.

Er zijn huurders die huisbazen bijna een hartaanval doen krijgen : op zolder een wietplantage enz. Zware bedreigingen aan de huisbaas.

Een paar jaar geleden stond er in de krant dat er een nederbelg uit de grensstreek die zijn huis huurde een waarschuwing uit het drugsmilieu had gekregen. Het was een welstellende drugsbaron die ze eventjes bijna het dak van zijn woning hadden laten vliegen door er een paar kilo springstof aan de buitenkant van het huis, NIET zijn huis dus aan te brengen.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor bruce1 » 26 Maart 2011, 14:16

Luc B. schreef:Is verkopen geen optie?
Mijn inziens is je huurgeld te zien als een soort rente die je ontvangt op de waarde van je woning.
Als je woning aan de kust gelegen is heb je geluk, stijgt zeker nog in waarde.
Als je woning in een wijk ligt die er stilaan maar zeker op achteruitgaat, mag je de waardevermeerdering van je woning vergeten.
Ik opteer voor verkoop ipv verhuren. Heb ook 3 jaar een woning verhuurd... één lijdensweg.
En tenslotte, bij een verkoop beschik je zelf over je centen, ben je van niemand meer afhankelijk en kun je zelf je centen op een deftige manier beleggen.
Buiten studentenhuizen en villa's aan de kust (appartementen) zie ik eerlijk gezegd de meerwaarde niet van het houden van een tweede woning om die te verhuren. (tip: spreek eens met een (bevriende) notaris hierover.
Toch met alle respect voor je mogelijke beslissing.

Heb jammer genoeg geen notaris in mijn vriendenkring, ;D maar zou toch een optie kunnen zijn.
Vergeleken met andere panden op het net zou het ong. 300.000 kunnen opbrengen, dat op een termijnrekening (verspreid over 2 banken) zou toch een 900 euro per maand opleveren. Echt 'beleggen' is geen optie, want het geld moet dienen om de kosten van het rusthuis te betalen. De huurprijs zou ook zo'n 900 euro zijn.
De woning kan dan wel in waarde stijgen, maar er zijn ook kosten aan.
Anderzijds is verkopen een wat moeilijk : het is het huis waar ik ben opgegroeid en had gehoopt later een van mijn eigen kinderen er te laten wonen. Zoals je leest : het is niet eenvoudig.
Er is wel al iemand van de sociale huisvesting geweest, maar nog geen concreet voorstel gehad.
Gebruikers-avatar
bruce1
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor zeverare » 26 Maart 2011, 16:50

bruce666 schreef:De huurprijs zou ook zo'n 900 euro zijn.

Is het OCMW daar nog in geïnteresseerd?
Of steken ze er dan een groot gezin in?
Gebruikers-avatar
zeverare
Sr. Member
Sr. Member

Volgende

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg