Main Menu

Huurcontract opzeggen

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

Re: Huurcontract opzeggen

Berichtdoor paul » 26 Februari 2011, 17:57

saemon schreef:
ludo schreef:Bij een contract van 9 jaar is bij voortijdige verbreking
( eerste periode 1-2-3 jaar ) een boete van drie maanden,
(tweede periode 4-5-6 jaar) 2 maanden
(laatste periode 7-8- 9 jaar )1 maand boete verschuldigd.

Ik ben vrijwel zeker dat dit niet het geval is. Enkel de eerste periode van 3 jaar is een vergoeding voorzien. Vanaf de huurder er 3 jaar woont, kan hij mits opzegtermijn respecterend kosteloos de overeenkomst opzeggen.

Klopt bij een contract van 9 jaar is het

opzeg beindigd tijdens het eerste jaar 3 maanden vergoeding, tijdens het tweede jaar 2 maanden, en tijdens het derde jaar 1 maand, nadien geen vergoeding meer.

Indien het contract niet geregistreerd is moet je niets betalen, en kan je weg zonder opzeg.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor ludo » 26 Februari 2011, 18:15

Enkel na afloop van de huurperiode van negen jaar kunnen beide partijen het contract beéindigen,zonder motief en of vergoeding op voorwaarde zes maanden vooropzeg.
Als geen van beide partijen het contract opzegt, zal na afloop van de periode van negen jaar het contract automatisch verlengt worden voor drie jaar, de voorwaarden in het contract blijven behouden.
Om de drie jaar ( na die 9 dus ) hebben beide partijen de mogelijkheid om het contract stop te zetten zonder vergoeding en opzeg is 6 maanden.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor paul » 26 Februari 2011, 18:30

art 3 § 5. van de woninghuurwet .De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Albert II heeft daar zijn handtekening o ndergezet. Ik veronderstel dat het dan wel geldig is.
( sorry het was nog de Boudewijn : in 1991 )

Die 9 jaar zonder vergoeding geldt enkel voor de VERhuurder, de huurder komt er na 3 jaar al zonder kosten vanaf.
Laatst gewijzigd door paul op 26 Februari 2011, 18:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor ludo » 26 Februari 2011, 18:39

contracten van korte duur ( niet langer dan drie jaar ) zijn in princiepe niet voortijdig opzegbaar, tenzij anders bedongen in het huurcontract. Indien dit bedongen is, is dit 3 -2- 1 maand schadevergoeding respektievelijk het 1 jaar -2 jaar - 3 jaar.

Bij contracten van lange duur( 9 jaar ) zijn er andere spelregels.
De huurwet is al dikwijls en regematig gewijzigd geweest.
Laatst gewijzigd door ludo op 26 Februari 2011, 18:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor paul » 26 Februari 2011, 18:42

ludo schreef:Enkel na afloop van de huur van negen jaar kan huurder en verhuuder het contract beeindigen, zonder motief en of schadevergoeding, op voorwaarde zes maanden vooropzeg.

Zegt geen van beide partijen het 9 jarig contract op, wordt het automatisch verlengt voor volgende drie jaar.
Om de drie jaar( na die 9 jaar dus) hebben beiden partijen de mogelijkheid het contract voortijdig stop te zetten, zonder vergoeding en als enige voorwaarde zes maanden opzeg.

Zo staat dat niet in de wet. De rechten van huurder en verhuurder zijn niet gelijk op dat vlak.
Het is inderdaad zo dat het contract 9 jaar loopt en dan telkens met 3 jaar verlengd wordt.
Een huurder moet zodra hij langer dan 3 jaar in het huis woont geen euro cent contractbreukvergoeding meer betalen.
Dit weet ik met 10 000 % zekerheid.

Een VERHUURDER kan enkel na 9 jaar het contract verbreken ( en telkens met 3 jarige verleningen 9 -12 -15 enz ) zonder contractbreuk en met 6 maanden opzeg.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor ludo » 26 Februari 2011, 18:57

Als je bij een huurkontrakt van 9 jaar ,( lange duur ) het kontrakt opzegt na de eerste drie jaar,( dus in het 4-5-6 jaar ) ga je ertoe gehouden kunnen worden ,een schadevergoeding te betalen. Wees daar maar zeker van.
Weet niet waar je dat haalt Paul, van als je er langer dan drie jaar woont, je niets moet betalen ,,maar ik denk da je je vergist tussen contracten van lange en van korte duur, en zijn eventuele verlengingen.En zowel huurder als verhuurder kunnen het contract opzeggen,na die periode van negen jaar zonder schadevergoeding ,mits opzeg van zes maanden.
De huurwet is al meermaals gewijzigd geweest, vergis U niet.
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor paul » 26 Februari 2011, 19:08

ludo schreef:Als je bij een huurkontrakt van 9 jaar ,( lange duur ) het kontrakt opzegt na de eerste drie jaar,( dus in het 4-5-6 jaar ) ga je ertoe gehouden kunnen worden ,een schadevergoeding te betalen. Wees daar maar zeker van.
Weet niet waar je dat haalt Paul, van als je er langer dan drie jaar woont, je niets moet betalen ,,maar ik denk da je je vergist tussen contracten van lange en van korte duur, en zijn eventuele verlengingen.En zowel huurder als verhuurder kunnen het contract opzeggen,na die periode van negen jaar zonder schadevergoeding ,mits opzeg van zes maanden.
De huurwet is al geregeld gewijzigd geweest, vergis U niet.

Als je die vraag op http://www.juridischforum.be stelt, dan gaat u verwonderd zijn van het antwoord.

Het antwoord staat in art 3 § 5 van de woninghuurwet van 20-02-1991

art 3 § 5. van de woninghuurwet .De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor ludo » 26 Februari 2011, 19:09

woninghuur wet van 1991 is een verouderde wetgeving,en is derhalve niet meer van toepassing.
De nieuwe aangepaste woonhuur wet is van 2007 als ik me niet vergis.Er werden daarin grondige wijzigingen aangebracht,voor huurder en verhuurder. Meer info kan je ook vinden in de " nieuwe huurwet "
Gebruikers-avatar
ludo
VIP member
VIP member

Berichtdoor paul » 26 Februari 2011, 19:16

ludo schreef:woninghuur wet van 1991 is een verouderde wetgeving,en is derhalve niet meer van toepassing.
De nieuwe aangepaste woonhuur wet is van 2007 als ik me niet vergis.Er werden daarin grondige wijzigingen aangebracht,voor huurder en verhuurder. Meer info kan je ook vinden in de " nieuwe huurwet "

De huurwet is inderdaad in 2007 OA aangepast.
De meeste bepalingen van de wet van 1991 blijven nog steeds geldig en zeker art 3 § 5 wet 20-02-1991 wordt nog steeds gebruikt, ook door vrederrechters.

In het boekje van de FOD justitie van 2010 wordt op blz 25 art 3§ 5 ook nog steeds gebruikt
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf

Het volgende heeft er in princiepe wel niets mee te maken

De rechtspraak is verdeeld wanneer er één maand minder conctracbreukvergoeding moet betaald worden.

Vred. Brugge nr. 05A654, 29 september 2005 Huur 2008, afl. 2, 79
Wanneer de huurder een negenjarige huurovereenkomst opzegt en de opzeggingstermijn verstrijkt op de laatste dag van de eerste driejarige periode, dan heeft de verhuurder geen recht op een vergoeding conform artikel 3, § 5 woninghuurwet.

Vred. Westerlo 7 juli 1999 Huur 2001, 98.
De huurders die hun opzegging hebben gegeven tegen het einde van de eerste driejarige periode zijn een schadevergoeding ten bedrage van één maand huur verschuldigd. Er bestaat immers geen enkel onderscheid tussen een beëindiging van de huurovereenkomst tijdens of tegen het einde van het derde jaar van de huurovereenkomst.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor paul » 27 Februari 2011, 11:43

ludo schreef:Als je bij een huurkontrakt van 9 jaar ,( lange duur ) het kontrakt opzegt na de eerste drie jaar,( dus in het 4-5-6 jaar ) ga je ertoe gehouden kunnen worden ,een schadevergoeding te betalen. Wees daar maar zeker van.
De huurwet is al meermaals gewijzigd geweest, vergis U niet.

Oa dat van die schadevergoeding in het 4-5-6 jaar is totaal fout.

Ik verwijs daarvoor o.a. naar
- mijn berichtje van dd. 26-02 18 u 16 waarin de FOD- justitie op blz 25 in hun boekje van 2010 art 3, § 5 woninghuurwet 20-02-1991 gebruikt
- het berichtje van Davy 26-02 9 u 11 waarin een link naar 'netto' wordt gelegd.
- naar het boekje dat bij de ( voor spaargidsers gratis ) Tijd - netto zat van za 26-02 blz. 12 ( vanaf 3 jaar is er 0,00 euro contractbreuk verschuldigd door de huurder
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor rob » 27 Februari 2011, 15:56

Dank voor jullie reacties.
Ik heb het contract (en bijlage KB Vlaams Gewest) nu in handen.

1) In het contract staat duidelijk :
Artikel 2 : Duur
De huur wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar vanaf 01/03/09. Indien er geen opzeg wordt betekend tenminste 3 maanden voor het verstrijken van de einddatum wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde duur. De opzegging gebeurt bij aangetekend schrijven.

2) In de bijlage bij het KB lees ik verder :
b. De huurovereenkomst van 9 jaar
i. Algemeen
Elke huurovereenkomst loopt normalerwijze 9 jaar. Dit zal met name automatisch het geval zijn :
- een mondelinge huurovereenkomst
- een geschreven huurovereenkomst zonder aanwijzing van de duur
- een geschreven huurovereenkomst met een BEPAALDE duur gaande van DRIE tot 9 jaar
...
ii. Beëindigingsmogelijkheden gedurende de periode van 9 jaar
2. Beëindiging door de huurder
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van drie maanden betekent. Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren. Gedurende de eerste 3 jaren van de huurovereenkomst moet hij nochtans aan de verhuurder een vergoeding betalen gelijk aan 3, 2 of 1 maand huur, naargelang hij tijdens het eerste, tweede of derde jaar vetrekt.

Voor mij is het dus duidelijk dat de verhuurder geen gelijk heeft.

Volledigheidshalve voeg ik hier de tekst van huurovereenkomst met een korte duur toe die verder in de bijlage ter sprake komt:

c. Huurovereenkomst met een korte duur
De huurwet voorziet dat de partijen een huurovereenkomst kunnen sluiten of twee verschillende opeenvolegende overeenkomsten, voor een totale duur van niet meer dan 3 jaar.

Ik zie 2x 3 jaar verschijnen. Volgens mij is er echter geen mogelijkheid tot twijfel vermits de huurovereenkomst van 9 jaar duidelijk wordt omschreven als zijnde :
-
-
- een geschreven huurovereenkomst met een bepaalde duur van 3 (drie) tot 9 jaar.

Waarschijnlijk waren de wetgevende juristen al moe toen ze de "niet meer dan 3 jaar" vermelden. Of zijn dergelijke onnauwkeurigheden gemaakt tot in standhouding van hun beroep?
Gebruikers-avatar
rob
VIP member
VIP member

Berichtdoor saemon » 27 Februari 2011, 16:38

rob schreef:...

Ik zie 2x 3 jaar verschijnen. Volgens mij is er echter geen mogelijkheid tot twijfel vermits de huurovereenkomst van 9 jaar duidelijk wordt omschreven als zijnde :
-
-
- een geschreven huurovereenkomst met een bepaalde duur van 3 (drie) tot 9 jaar.

Waarschijnlijk waren de wetgevende juristen al moe toen ze de "niet meer dan 3 jaar" vermelden. Of zijn dergelijke onnauwkeurigheden gemaakt tot in standhouding van hun beroep?

Beste Rob,

Ik deel uw verwarring. Het is gewoonweg zo dat rechtsregels van die aard zijn dat ze quasi systematisch juridische interpretatie en context vereisen, en niet gewone logica of boerenverstand spijtig genoeg. Ik moet altijd is goed lachen met de regel dat iedere burger wordt verondersteld de wet te kennen. ::)

In bovenstaand geval kan ik u verzekeren dat "een geschreven huurovereenkomst met een bepaalde duur van 3 (drie) tot 9 jaar" eigenlijk slaat op een overeenkomst van minstens 3 jaar en 1 dag (wat in de praktijk natuurlijk niet voorkomt, maar soit).

Een overeenkomst die de 3 jaar niet overschrijdt (dus tot en met 3 jaar duur) is altijd een overeenkomst van korte duur (tenzij verlenging natuurlijk).

Zie hiervoor interessant artikel B&R als bijlage.

Ik zou hier toch voorzichtig zijn, en als jullie er niet in slagen zelf een nieuwe huurder te vinden ofwel op papier een compromis te sluiten met de eigenaar, toch enige vorm van rechtshulp te zoeken.

Succes
Enkel geregistreerde leden kunnen de bestanden downloaden. Gelieve aan te melden of te registreren.
Gebruikers-avatar
saemon
Full Member
Full Member

Berichtdoor paul » 27 Februari 2011, 17:32

Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor rob » 27 Februari 2011, 17:45

Paul, het is hetzelfde, mijn vrouw had het daar ook gepost, met hetzelfde antwoord.
Gebruikers-avatar
rob
VIP member
VIP member

Berichtdoor rob » 28 Februari 2011, 18:47

Saemon,
Ik hoop op een minnelijke schikking met de verhuurder en het feit dat snel een huurder kan worden gevonden.
Nochtans blijf ik er bij dat als er staat :
1) als algemene regel :
- elke huurovereenkomst wordt geacht aangegaan te zijn voor 9 jaar
en ter verduidelijking :
- dit is het geval voor contracten van 3 tot 9 jaar
dan is dat klaar als pompwater voor elke wetenschappelijke interpretatie dat een contract van 3 jaar langlopend is.
2) als men dan als uitzondering een regel voorziet
- contracten van korte duur : de (som der) contracten mogen de 3 jaar niet overschrijden, dan is mi die 3 jaar niet even nauwkeurig vastgelegd als in de definitie van langlopend (normaal) contract
3) daarenboven dient - voor mij - bij de interpretatie, de algemene regel steeds boven de uitzondering te gaan.

Dat de vrederechter meer dan waarschijnlijk eeen tussenoplossing zal voorstellen, bewijst mi dat de rechtsprekende macht nog wel kan rekenen, maar dat men zulke onnauwkeurigheden toelaat bij de wetgevende macht, bewijst mi dat deze nog altijd veel te veel verstrengeld is met kapitaal en vermogen. Immers, bij het verhuren van een appartement staat er meestal een meer vermogende verhuurder tegenover een minder vermogende (jongere) huurder. Dat ze dergelijke dubbelzinnigheden toe laten, bewijst nog maar eens dat elke Belg niet alleen de wet niet kent, maar ook dat elke Belg niet gelijk is voor de wet, wat nog veel erger is vanuit maatschappelijk oogpunt.
Gebruikers-avatar
rob
VIP member
VIP member

VorigeVolgende

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg