Main Menu

landbouwgrond eigenaar? prijs?

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen

landbouwgrond eigenaar? prijs?

Berichtdoor Sletje » 5 Juni 2010, 22:31

Hoe zoek je op wie eigenaar is van een bepaald stuk landbouwgrond?

Naast ons huis is er een stuk weide dat reeds lang in onbruik is en altijd onderhouden werd door de buur langs het andere aangrenzende perceel

Nu blijkt echter dat overbuur geen eigenaar is van dit stuk zouden we dit graag overkopen van de rechtmatige eigenaar.
Volgens de buur is er in de 25 jaar dat hij er woont niemand dit stuk komen onderhouden en weet hij niet wie de eigenaar is.

Bestaan hiervoor geeigende procedures?
Welk is de waarde van landbouwgrond per are?
Gebruikers-avatar
Sletje
Newbie
Newbie

Re: landbouwgrond eigenaar? prijs?

Berichtdoor paul » 5 Juni 2010, 23:21

Wendt U tot het Kantoor der Registratie of de Controle van het Kadaster , van de gemeente waar de gronds ligt.
Vermelde diensten staan in de telefoonboek vermeld onder ' Ministerie van Financiën'. Die gegevens zijn openbaar

De waarde is van veel factoren afhankelijk, en voornamelijk ook van de ligging. Je kan oa in de krant bij openbare verkopen het eens in het oog houden, wel opletten dat je de definitieve verkoopprijs te weten komt.

Als die overbuur zich 30 jaar voordoet alsof hij de eigenaar is, dan verkrijgt hij op die manier het eigenaarschap van die grond ( verkrijgende verjaring ).
Meestal worden in notariele aktes wel de namen en adressen vermeld van de eigenaars van de aanpalende woningen.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor rob » 5 Juni 2010, 23:48

De prijs voor landbouwgrond die ik hanteer bij evaluatie van gronden (dieper dan 50 meter) is 12 €/m2.
Gebruikers-avatar
rob
VIP member
VIP member

Berichtdoor paul » 6 Juni 2010, 08:31

Wel informeren of een NIET-lanbouwer wel een landbouwgrond mag kopen, of minstens gebruik van die grond mag maken. Grond verpachten zal waarschijnlijk wel mogen.
( Evident is dat niet hoor ) . Een boerderij mag normaal al niet door een niet landbouwer gekocht worden? behalve als je familie van
"Antonieke, ge ze ne brave jongen", Declerck bent.

Dan koop je wat paarden en maakt er en stoeterij van zodat je je wel in landbouwgebied mag vestigen.
Gebruikers-avatar
paul
VIP member
VIP member

Berichtdoor koenciatko » 19 Maart 2011, 11:20

rob schreef:De prijs voor landbouwgrond die ik hanteer bij evaluatie van gronden (dieper dan 50 meter) is 12 €/m2.

12 € ???? Lijkt me heel fel overdreven hoor. Vroeger hoorde ik altijd 1.000.000 BEF voor een hectare. Nu, na wat rondgesurfd te hebben, kom ik niet verder dan 31.000€/hectare.

Bestaat er eigenlijk een site waar je dit kan vinden per provincie en/of gemeente ?
Gebruikers-avatar
koenciatko
Full Member
Full Member

Berichtdoor Luc B. » 19 Maart 2011, 12:46

1. De gebruiker (landbouwer) heeft het laatste woord hierop, hij zal waarschijnlijk wel de pachtwet inroepen, zodat je nooit kunt kopen....
2. De eigenaar is effectief bij het kadaster te vinden (bij gemeente informeren of in kadaster van je provinchiehoofdstad) doch dit zal wel één of andere oudere baron zijn die van geen verkopen wil weten.

Heb net hetzelfde voor, je geraakt er nooit aan... tenzij het effectief openbaar verkocht wordt zonder pachters op....

De pachtwet is héél ingewikkeld en zorgt ervoor dat je een landbouwer nooit van zijn land krijgt, eigendom van hem of niet...
Gebruikers-avatar
Luc B.
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor dewitten » 19 Maart 2011, 15:25

@Rob Waarom maakt het zo een verschil binnen of buiten de 50m van de weg?En wat zou de prijs dan zijn binnen de 50 m van de weg bv.als een verlenging van je tuin.
Gebruikers-avatar
dewitten
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor criticus » 23 Maart 2011, 22:46

Stel dat ik landbouwgrond (akkergrond) vrij van pacht kan kopen.

Mag ik er dan als eigenaar bijvoorbeeld een vijver met diverse planten en bomen neerzetten en het perceel omheinen teneinde het tegen jagers af te schermen.
Ik zou er met de hulp of kennis van natuurvrienden een paradijs voor dieren als vogels, egel, vos, vlinders en andere insekten willen van maken. Een tuinhuisje om materieel in op te bergen lijkt me ook wenselijk.

Zou dit wel allemaal kunnen?
Gebruikers-avatar
criticus
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor zwarte zwaan » 23 Maart 2011, 23:04

criticus schreef:Stel dat ik landbouwgrond (akkergrond) vrij van pacht kan kopen.

Mag ik er dan als eigenaar bijvoorbeeld een vijver met diverse planten en bomen neerzetten en het perceel omheinen teneinde het tegen jagers af te schermen.
Ik zou er met de hulp of kennis van natuurvrienden een paradijs voor dieren als vogels, egel, vos, vlinders en andere insekten willen van maken. Een tuinhuisje om materieel in op te bergen lijkt me ook wenselijk.

Zou dit wel allemaal kunnen?

Ja inderdaad, ik zou ook wel eens willen weten wat allemaal mag. Mag ikzelf als particulier meerdere hectaren aankopen en er dan vrij mee gaan doen wat ik wil ? Men zegt mij dat ik dat als particulier niet zou kunnen, maar hoe komt het dan dat heel wat industriëlen of politiekers (zoals Van Miert die het vol appelbomen zette of De Croo die er zijn paarden op laat grazen) dat allemaal wel kunnen ?
Gebruikers-avatar
zwarte zwaan
Newbie
Newbie

Berichtdoor zeverare » 23 Maart 2011, 23:58

dacht ergens gelezen te hebben dat De Croo officieel boer is, geen particulier dus

vijver, planten en bomen...
spreek liever over poel, kleine landschapselementen... daar kan je zelfs subsidies voor krijgen.
Gebruikers-avatar
zeverare
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Luc B. » 24 Maart 2011, 11:04

Voila, dat is het antwoord... je moet boer zijn om die zaken te kunnen verwezenlijken.
Mannen met boomgaarden, paarden enz. zijn officieel boer en mogen er (mits wat politiek getrek en bewijzen dat ze een leefbaar bedrijf van maakten) zelfs een nieuwe villa (lees: bedrijfswoning) op neerpoten.
Zo zijn er massa's voorbeelden.
Om een héél correct antwoord te krijgen zou ik echter verwijzen naar ALV (administratie van Landbouw en Visserij) per provincie, deze vraag met gronden is niet direct mijn specialiteit als landbouwdeskundige.
Het is alleszins een moeilijke materie, en op landbouwgrond zomaar je tuintje maken met een serre en een vijver lukt je nooit... dat kan ik je al garanderen, dit is gewoon een bestemmingswijziging doorvoeren van agrarisch gebied... kan niet!!!!!!
Gebruikers-avatar
Luc B.
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor criticus » 24 Maart 2011, 23:16

Thanks Luc voor je uitleg.
Het brengt helaas geen soelaas. Zouden er uitzonderingen zijn. Bvb.: Kan je een weide of akker laten inkleuren als natuurgebied?

Tegenwoordig mag je zelfs, bij wijze van spreken, geen boom in je eigen tuin omhakken zonder vergunning.
En je tuin , dat noemen ze nochtans een deel van je eigendom. Vooral als je sterft, weet de staat dit naar waarde te schatten. Zodoende mogen je nazaten er dan nog eens 3 of 9% successsierechten op betalen, naargelang de waarde ervan maximum 50.000 of 250.000 euro is. Deze die meer dan 250.000 euro erfenis nalaten, die zullen wel hun voorziene 27% successie niet moeten betalen, want daar zijn ook achterpoortjes voor.

Ik blijf bij mijn stelling dat vroeger slimme mensen een rijkdom konden opbouwen, evntueel op de kap van de dommen.
Nu zijn het nog enkel de slimme rijken of de rijke machtigen die kunnen leven op de kap van anderen.
1 voorbeeldje: Op dividenden van buitenlandse aandelen verdwijnt de helft ervan in de schatkisten. Je kan theoretisch een stuk terugeisen, maar de kosten hiervan zijn te hoog voor de gewone belegger. Enkel de rijken halen voordeel uit dubbelbelastingsverdragen.
Gebruikers-avatar
criticus
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Darts » 11 November 2011, 14:41

Luc B. schreef:1. De gebruiker (landbouwer) heeft het laatste woord hierop, hij zal waarschijnlijk wel de pachtwet inroepen, zodat je nooit kunt kopen....

Heb net hetzelfde voor, je geraakt er nooit aan... tenzij het effectief openbaar verkocht wordt zonder pachters op....

De pachtwet is héél ingewikkeld en zorgt ervoor dat je een landbouwer nooit van zijn land krijgt, eigendom van hem of niet...

Weet iemand waar deze pachtwet ( weide wordt gebruikt door landbouwer ) juist te vinden is.

Wanneer een woning* met weide in agrarisch gebied wordt verkocht en de weide gebruikt wordt door een landbouwer, betekent dit automatisch dat een niet landbouwer dit niet kan kopen, ik ga er toch van uit dat iedereen dit moet kunnen kopen, zo niet, waar vindt men deze reglementering terug.

Hoe zit het dan juist wanneer je de weide wilt verpachten aan iemand anders, desnoods een andere landbouwer.

De woning was vroeger een kleine boerderij, de bewoner is veel jaren terug gestopt met dieren te houden en heeft zijn weide laten gebruiken door een andere landbouwer. De bewoner is inmiddels gestorven, weet iemand hoe de erfgenamen dit best aanpakken.
Men zou de woning liefst samen met de weide verkopen omdat dit heel waarschijnlijk de beste verkoop zou zijn.
Gebruikers-avatar
Darts
Sr. Member
Sr. Member

Berichtdoor Yaris » 11 November 2011, 15:01

Gebruikers-avatar
Yaris
VIP member
VIP member

Berichtdoor dewitten » 11 November 2011, 15:40

De boer van de weide krijgen zal niet simpel zijn,veel uitzonderingen enz.ofwel dat je hem een som geeft om de weiden vrij te krijgen.Normaal gezien moet je de eerste 9 jaar er niet aan denken indien 3 jaar voor die 9 jaar geen aangetekende opzeg verstuurd voor october ben je nog eens vertrokken voor 9 jaar.Heeft de boer een zoon die het overneemt je raad het al..Daarom zegt men in principe is het heel moeilijk de boer van het land te krijgen.Maar als de boer nu pacht en het goed wordt verkocht met land heeft hij voorkooprecht dwz.de boer heeft als eerste de kans de weide die hij pacht bij verkoop te kopen.Zo een situatie is heel nadelig voor de verkoopprijs.
Gebruikers-avatar
dewitten
Jr. Member
Jr. Member

Volgende

• Gerelateerde onderwerpen
    Reacties
    Bekeken
    Laatste bericht

Terug naar Kroeg