Ombudsfin
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Sr. Member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 30 jan 2010
- Contacteer:
Ombudsfin
Wat moet je daarop zeggen, op al die rentedalingen van de banken. Nog snel alles verlagen zeker nu ondertussen de rente al weer omhoog gaat en dan zo lang mogelijk wachten om weer te verhogen. Bankiers weten dit spel zo goed te spelen en de particulier kan alleen maar toezien. Het spel van goed te timen. Dit spel van timing wordt bij vele producten goed gespeeld nu, in hun voordeel en de weg terug zal wel vertraging oplopen. Hoeveel tijd krijgt een bank om je pensioenspaarfonds over te plaatsen of andere fondsen af te ronden en uit te betalen? Ze weten er perfect het voor hen het meest voordelige tijdstip uit te kiezen. In een week met veel turbulentie en crisissen (vb Oekraïne) kan dit voor twee pensioenfondsen van 1986 een groot verschil maken. Wie vindt dat beide partijen niet met gelijke wapens strijden, die kan altijd naar de ombudsdienst gaan.
Maar ook hier duurt het minstens een maand, eerst de eigen ombudsdiensten van de banken op de hoogte brengen van je klacht, want je moet de juiste weg volgen, zeer veel brieven of mails heen en weer om dan ten slotte bij de onafhankelijke ombudsdienst aan te kloppen. Tegen dan heeft men je al van alle kanten weten te melden dat je klacht maar weinig kans maaktn, of berekeningen laten maken waarbij men de schade minimaliseert. En als je telkens opnieuw tegen een andere partij nog maar eens je hele verhaal moet doen, dan wordt je het inderdaad zo kotsbeu dat je er de brui aan geeft. Wellicht is het zo ook de bedoeling in deze bureaucratische wereld en wil een ombudsdienst het liefst zoveel mogelijk gerust gelaten worden. Hoeveel klachten worden uiteindelijk ontvankelijk verklaard, nog niet de helft ? De klanten zijn dom omdat ze de producten niet begrijpen of ze hebben de juiste klachtenweg niet gevolgd. Nochtans zullen vele spaarders wel vinden dat, indien een bank je laat betalen aan de prijs van de dag en het uur, jij ook bij verkoop moet vergoed worden aan de prijs voor die dag en dat uur, en als marktrenten op een bepaald moment dalen en stijgen, dat banken dan ook evenzeer op diezelfde momenten hun rentes moeten laten mee evolueren. Voor zichzelf nemen ze dikwijls de ruimste tijdsmarge. En wie controleert hen ? Die ombudsdiensten ? Nee toch, zij zijn geen controlemechanisme. Niemand legt banken hier iets in de weg. Er zijn trouwens geen klachten, beweren zij. Toch kan ik voor mezelf vaststellen dat ik bij de uitbetaling van een fonds al tot drie keer toe echt bekocht werd in de datum en uur van afrekening en uitbetaling. Dit kan toch wel een maand duren die uitbetaling, zo zegt men, en alzo vergeten vele spaarders wanneer zij de opdracht tot verkoop gaven en nog meer wat de juiste verkoopprijs op dat moment wel was.
Ombudsfin is geen verbetering voor de spaarders, omdat zij zich niet direct tot hen kunnen wenden, eerst nog bij de banken zelf te biecht moeten gaan. De spaarders zelf worden zo ook verdeeld door dit vertragingsmechanisme dat 'ombudsfin' heet en zullen zich minder goed gezamenlijk kunnen verenigen. Jaarlijks laat Ombudsfin dan nog eens weten dat vele klachten niet ontvankelijk zijn, dat de spaarder eigenlijk de juiste weg niet volgt (een procedurekwestie dus zoals bij de rechtbanken) of zijn product niet kent. Niet moeilijk als men producten zo ingewikkeld mag maken dat de spaarder steeds misleid kan worden.
Maar ook hier duurt het minstens een maand, eerst de eigen ombudsdiensten van de banken op de hoogte brengen van je klacht, want je moet de juiste weg volgen, zeer veel brieven of mails heen en weer om dan ten slotte bij de onafhankelijke ombudsdienst aan te kloppen. Tegen dan heeft men je al van alle kanten weten te melden dat je klacht maar weinig kans maaktn, of berekeningen laten maken waarbij men de schade minimaliseert. En als je telkens opnieuw tegen een andere partij nog maar eens je hele verhaal moet doen, dan wordt je het inderdaad zo kotsbeu dat je er de brui aan geeft. Wellicht is het zo ook de bedoeling in deze bureaucratische wereld en wil een ombudsdienst het liefst zoveel mogelijk gerust gelaten worden. Hoeveel klachten worden uiteindelijk ontvankelijk verklaard, nog niet de helft ? De klanten zijn dom omdat ze de producten niet begrijpen of ze hebben de juiste klachtenweg niet gevolgd. Nochtans zullen vele spaarders wel vinden dat, indien een bank je laat betalen aan de prijs van de dag en het uur, jij ook bij verkoop moet vergoed worden aan de prijs voor die dag en dat uur, en als marktrenten op een bepaald moment dalen en stijgen, dat banken dan ook evenzeer op diezelfde momenten hun rentes moeten laten mee evolueren. Voor zichzelf nemen ze dikwijls de ruimste tijdsmarge. En wie controleert hen ? Die ombudsdiensten ? Nee toch, zij zijn geen controlemechanisme. Niemand legt banken hier iets in de weg. Er zijn trouwens geen klachten, beweren zij. Toch kan ik voor mezelf vaststellen dat ik bij de uitbetaling van een fonds al tot drie keer toe echt bekocht werd in de datum en uur van afrekening en uitbetaling. Dit kan toch wel een maand duren die uitbetaling, zo zegt men, en alzo vergeten vele spaarders wanneer zij de opdracht tot verkoop gaven en nog meer wat de juiste verkoopprijs op dat moment wel was.
Ombudsfin is geen verbetering voor de spaarders, omdat zij zich niet direct tot hen kunnen wenden, eerst nog bij de banken zelf te biecht moeten gaan. De spaarders zelf worden zo ook verdeeld door dit vertragingsmechanisme dat 'ombudsfin' heet en zullen zich minder goed gezamenlijk kunnen verenigen. Jaarlijks laat Ombudsfin dan nog eens weten dat vele klachten niet ontvankelijk zijn, dat de spaarder eigenlijk de juiste weg niet volgt (een procedurekwestie dus zoals bij de rechtbanken) of zijn product niet kent. Niet moeilijk als men producten zo ingewikkeld mag maken dat de spaarder steeds misleid kan worden.
Re: Ombudsfin
Ik begrijp uw frustratie maar ben het er niet helemaal mee eens. Ik heb reeds tweemaal gebruik gemaakt van de diensten van ombudsfin. Inderdaad, je moet de procedure correct volgen nl. eerst schriftelijk contact opnemen met je eigen bank. Als die geen oplossing vindt (en die vindt nooit een oplossing in het voordeel van de klant), dan pas naar ombudsfin. En inderdaad, je moet wat geduld hebben.
Maar bij ombudsfin ben ik altijd goed behandeld. Ik heb tweemaal tegen KBC een klacht neergelgd wegens 'diefstal'. Ik ben twee keer door ombudsfin in het gelijk gesteld. Bij mijn eerst klacht heeft KBC uiteindelijk moeten toegeven en heeft de fout rechtgezet.
Bij mijn tweede klacht hebben ze mij gewoonweg uitgelachen. Het is niet omdat ombudsfin je gelijk gzeet, dat je gelijk krijgt. KBC weigert het advies van ombudsfin te volgen. KBC moet het advies van ombudsfin niet volgen. Ik mag naar de rechtbank gaan. Zij weten goed genoeg dat een kleine garnaal niet de middelen heeft om naar de rechtbank te gaan; Zelfs als ik de rechtszaak win, ben ik verliezer.
Maar bij ombudsfin ben ik altijd goed behandeld. Ik heb tweemaal tegen KBC een klacht neergelgd wegens 'diefstal'. Ik ben twee keer door ombudsfin in het gelijk gesteld. Bij mijn eerst klacht heeft KBC uiteindelijk moeten toegeven en heeft de fout rechtgezet.
Bij mijn tweede klacht hebben ze mij gewoonweg uitgelachen. Het is niet omdat ombudsfin je gelijk gzeet, dat je gelijk krijgt. KBC weigert het advies van ombudsfin te volgen. KBC moet het advies van ombudsfin niet volgen. Ik mag naar de rechtbank gaan. Zij weten goed genoeg dat een kleine garnaal niet de middelen heeft om naar de rechtbank te gaan; Zelfs als ik de rechtszaak win, ben ik verliezer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 30 jan 2010
- Contacteer:
Re: Ombudsfin
Bedankt Stany voor je reactie. De zaken zijn nog niet verjaard, misschien dat ik terug de moed vind om verder te gaan, het gaat hem toch om een drie a vierhonderd euro. Toch wil ik mensen aanraden heel goed de verkopen van fondsen op te volgen, alles duurt nogal zijn tijd voordat je informatie krijgt over de verkoop en controleer zeker het moment van verkoop, het kan niet dat men daar vijf of meer dagen voor nodig heeft en zeker niet als er zich een markt tendens voordoet omwille van oorlogsdreiging.