Pagina 1 van 4

digipass

Geplaatst: 7 december 2011, 12:27
door alegria
Onlangs (na een reis lagen diverse betalingen) werkte mijn Digipass bij Argenta Internetbankieren niet meer. De volgende dag kreeg ik in het kantoor een nieuw toestel dat onmiddellijk werkte. Mijn vraag is nu: hoe snel bezorgt Rabobank je een nieuwe digipass bij zo een probleem ? Hoe moet je het aanvragen ?
Ik wil meer geld bij Rabobank plaatsen, maar ben ongerust dat ik aan een onmiddellijke betaling (vb. voorschot auto) niet zou kunnen voldoen bij een dergelijk probleem - gezien misschien de procedure en lange wachttijd op een nieuw toestel.
Met dank voor uw informatie.

Re: digipass

Geplaatst: 7 december 2011, 18:35
door Rabobank.be
Het kan altijd voorkomen dat uw Digipass stuk gaat, de batterlij leeg is of dat hij verloren raakt.
In dat geval bezorgen wij gratis een nieuwe Digipass en PINcode.
Om veiligheidsredenen hebben wij hier altijd een ondertekende aanvraag voor nodig. In het geval waarbij u een nieuwe Digipass wenst aan te vragen kan u daarom een op onze website terug te vinden formulier downloaden, waarmee u uw aanvraag voor een nieuwe Digipass kan indienen. Dit formulier dient ingevuld en ondertekend naar ons te worden opgestuurd (aangezien Rabobank.be geen kantoren heeft). Eens wij het formulier ontvangen wordt meteen een nieuwe Digipass aan uw rekeningen gekoppeld die u per post wordt toegestuurd. U krijgt daarbij van ons eveneens nog een nieuwe PINcode (die afzonderlijk wordt verstuurd) om uw Digipass te activeren.
Door het heen-en-weer sturen van aanvraagformulier en Digipass per post kan het zijn dat tussen het ogenblik dat u de aanvraag online afprint en u uw nieuwe Digipass in handen heeft, toch wel een weekje overgaat.
U zorgt er daarom best voor dat u bij belangrijke betalingen altijd enkele dagen van tevoren controleert of alles nog naar behoren werkt.
In hele dringende gevallen kan Rabobank.be ook eventueel uitzonderingen toestaan op manuele transacties. Mocht u in zo'n situatie verkeren dat volstaat meestal een telefoontje naar onze Klantendienst om de mogelijkheden te bespreken. Samen wordt dan gezocht naar een oplossing. Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat een defecte Digipass automatisch betekent dat u gedurende enkele weken niet meer aan uw geld kan.

Re: digipass

Geplaatst: 7 december 2011, 18:42
door paul
Bij sommige banken geeft de digipass, regelmatig een waarschuwing als de batterij bijna om zeep is.
Eventueel kan rabobank.be bij een volgende aankoop van digipassen , onderzoeken of ze zo geen toestellen kunnen aanschaffing.

Ik ken mensen die al 8 jaar intensief hun Rabobank.be toestel gebruiken, en het is nog altijd niet plat.

Re: digipass

Geplaatst: 7 december 2011, 18:59
door fever1969
werkt de digipass van argenta niet voor rabobank en omgekeerd?
hier gebruik ik maar 1 digipass voor mijn andere banken

Re: digipass

Geplaatst: 7 december 2011, 19:01
door paul
--Onnodige quote! Het is niet nodig een bericht te quoten dat er net boven staat! V.--


Die van Argenta is een "cardlezer", is wel bruikbaar voor bv axa en sommige andere banken, zeker niet voor Rabobank.be

Voor degenen die het nog niet zouden weten : men kan op de digipass van rabobank.be een "bypass-operatie" uitvoeren als de digipass de geest dreigt te geven (als je bv op een onbereikbare plaats aan de zuidpool of zo zit ).

http://www.youtube.com/watch?v=vaQ_6BViz4g" onclick="window.open(this.href);return false;

Het logo van rabobank is op het filmpje te zien

Re: digipass

Geplaatst: 8 december 2011, 01:12
door Hago
En wat de digipass van Rabobank betreft, die wordt toch automatisch om de 5 jaar vervangen. Heb vorig jaar een nieuwe gekregen en de kans op een lege batterij bij normaal gebruikt lijkt mij dan toch heel klein.

Re: digipass

Geplaatst: 8 december 2011, 09:47
door Hago
ja en neen, je krijgt een bericht waarop je enkel moet antwoorden en vwola, kan ook maar voor mezelf spreken en ben ook bij rabobank.be van het prille begin in december 2002.

Hier het bericht dat ik vorig jaar in oktober mocht ontvangen
Beste

Uit ervaring weten wij dat de batterij van een digipass gemiddeld een 5-tal jaar meegaat. Soms wat korter, soms wat langer. Een digipass die bijna leeg is, geeft de foutmelding "BATT" gevolgd door een getal beginnende met 5 en aflopend naar 1.

Om te vermijden dat u in de erg vervelende situatie terecht komt dat u een dringende transactie wenst te doen en dit niet kan omdat de batterij van de digipass het niet meer doet, raden wij u aan om een nieuwe digipass aan te vragen. Dit kan heel eenvoudig en is uiteraard gratis.

Het volstaat om op dit berichtje te antwoorden dat u een nieuwe digipass wenst. Houd er wel rekening mee dat uw rekening vanaf het moment van aanvraag een aantal dagen niet beschikbaar zal zijn.

Binnen de week ontvangt u per post een nieuwe digipass, gevolgd door een opstart-pincode.
Zo kunt u opnieuw minstens 5 jaar zorgeloos gebruik maken van uw Rabobank.be rekeningen.

Rabobank.be

Re: digipass

Geplaatst: 8 december 2011, 16:55
door Nefertari
Klopt : ik heb een dik jaar geleden ook zo'n bericht ontvangen van rabobank.
Ik ben er wel niet direct op ingegaan omdat mijn digipass nog toen nog prima werkte ondanks dat ik hem al veel langer had dan 5 jaar.

Re: digipass

Geplaatst: 9 december 2011, 00:30
door Rat
Mijn digipas is intussen bijna 8 jaar oud.
Binnenkort vertrek ik voor 3 maanden op reis. Ik heb nog geen signalen van BATT 5, 4, 3,... ontvangen.
Bestel ik best voor de zekerheid een nieuwe? Ik neem mijn digipas namelijk mee op reis en het zou alles behalve handig zijn als mijn digipas het laat afweten...
Thx!

Re: digipass

Geplaatst: 9 december 2011, 06:53
door jv1
Geachte Rabobank,

Zou het niet handig zijn dat de digipas om de 5 jaar automatisch wordt vervangen op een bepaalde vervaldatum (keytrade gebruikt dit systeem) en een backup mogelijkheid te voorzien om altijd toegang te kunnen hebben tot je geld door bvb een systeem van code via gsm. Tip het kan ook handig zijn dat de oude digipas kan blijven werken tot de nieuwe is toegekomen die ja dan online kan activeren zodat je altijd aan je geld kan. De gedachte dat men een aantal dagen niet aan je geld kan lijkt me niet echt leuk. En je hebt misschien nog juist de pech dat het een aantal feestdagen en lange weekends zijn.

Hopelijk wordt dit in de toekomst verbeterd.

Re: digipass

Geplaatst: 9 december 2011, 15:46
door Rabobank.be
Rat schreef:Mijn digipas is intussen bijna 8 jaar oud.
Binnenkort vertrek ik voor 3 maanden op reis. Ik heb nog geen signalen van BATT 5, 4, 3,... ontvangen.
Bestel ik best voor de zekerheid een nieuwe? Ik neem mijn digipas namelijk mee op reis en het zou alles behalve handig zijn als mijn digipas het laat afweten...
Thx!
De batterij van de Digipass gaat 'bij normaal gebruik' tussen de 5 à 7 jaar mee. Bij sporadisch gebruik kan dit nog langer zijn.
Als de batterij van de Digipass bijna leeg is, begint deze bij het inschakelen de melding 'BATT 5' te tonen waarbij het getoonde cijfer naar 0 afloopt. Bij 'BATT 5' is de batterij bijna leeg, maar kan u de Digipass nog gemakkelijk een aantal weken gebruiken. Bij 'BATT 0' is de batterij quasi volledig leeg en kan deze op elk moment de geest geven.
Als u nog geen melding op het scherm van uw Digipass ziet verschijnen als u deze aanzet dan hoeft u zich weinig zorgen te maken. Tenzij u voor 3 maanden naar het buitenland trekt -zoals in uw geval-, zal deze Digipass nog gewoon meerdere weken correct functioneren. Uiteraard is het altijd verstandig om voorbereid te zijn. Indien u beschikt over een Digipass van 8 jaar oud, dan bestaat de kans dat deze nog maar een beperkte tijd te gaan heeft, en is het soms verstandig om nu al een nieuwe Digipass aan te vragen. Dit kan u doen door online in te loggen op uw rekeningen en via de rubriek 'Berichten' een nieuwe Digipass bij ons aan te vragen.

Re: digipass

Geplaatst: 10 december 2011, 08:33
door jv1
De oude digipas kunnen verder gebruiken tot de nieuwe digipas en de nieuwe codes effectief zijn toegekomen zou inderdaad een verbetering zijn zodat de onbeschikbaarheid van de online banking minimaal is. Men zou bvb op het moment dat de digipas is toegekomen een mail of telefoon kunnen doen om deze dan te activeren/koppelen.
Ik heb vroeger ook gevraagd of het niet mogelijk zou zijn om meerdere digipassen te koppelen aan verschillende accounts zodat men met 1 digipas aan de gemeenschappelijke, individuele rekeningen en de rekeningen van de kinderen kan. Wat is de status hiervan? Wanneer men meerdere digipassen aan een account zou kunnen koppelen dat zal men minder het probleem hebben dat men niet online kan. Dit lijkt me een nuttige verbetering voor alle Rabo klanten.
Hopelijk is dit één van de volgende verbeteringen voor het nieuwe jaar.

Re: digipass

Geplaatst: 10 december 2011, 10:45
door J Lawieck
Ik begrijp bovenstaande niet goed.
Ik heb hier een digipass van KBC (van m'n ouders die niet online bankieren) en eentje van Argenta.
Eentje ligt thuis en eentje op het werk. Ik kan met de KBC-digipass bij Argenta online bankieren (en omgekeerd).

Re: digipass

Geplaatst: 10 december 2011, 10:55
door Nefertari
@ Lawieck
Wat jij bedoelt van KBC en Argenta is geen digipass maar een kaartlezer.
Bij kaartlezers moet je je bankkaart insteken en bij een digipass niet.
Deze laatste kun je dus niet gebruiken bij verschillende banken.

Re: digipass

Geplaatst: 10 december 2011, 12:30
door ludo
Yaris schreef:Mijn Digipass heeft de melding 'BATT 3' al bereikt en de nieuwe is onderweg. Maar als spaarzame Belg vind ik het zonde een batterij weg te gooien die nog niet helemaal leeg is. Kan ik mijn oude Digipass nog voort blijven gebruiken tot 'BATT 0' terwijl de nieuwe al klaar ligt of geeft dat problemen bij de toegang tot de beveiligde site?
digipass tijdje in de zon leggen,of zonnebank,,, kan je weer effe verder, je kan ook de batt. zelf vervangen, doch moet je beetje handig zijn,en eerst overbrugging maken met de nieuwe batt. Lukt, heb het zelf al gedaan. Bestaande digipass worden meestal vervangen door een kaartlezer als je batt. leeg is.