Internet fraude Western Union Visa Maestro
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 sep 2014
- Contacteer:
Internet fraude Western Union Visa Maestro
Laatst was ik slachtoffer van internet fraude.
Hierbij werd ik, op een zaterdag namiddag, opgebeld door Engelstalige personen, die zich uitgaven voor werknemers van Microsoft en dat er een probleem was met het certificaat van mijn computer. Nadat ze erin geslaagd waren mijn vertrouwen te winnen gaf ik hen toelating tot mijn computer. Op een bepaald moment vroegen ze mij om 10 euro over te schrijven. Na veel aandringen ging ik daar uiteindelijk op in. Eerst een betaling met VISA , welke volgens hen niet lukte en vervolgens een betaling met een Maestro bankkaart.
15 minuten later heb ik het gesprek beëindigd en, omdat ik de situatie niet vertrouwde, ben ik op een andere computer naar de toestand van mijn bankrekening gaan kijken. Hierbij was er schijnbaar niets aan de hand. Zekerheidshalve heb ik toch Cardstop gebeld. Deze wisten mij te vertellen dat VISA reeds mijn VISA kaart geblokkeerd hadden en dus liet ik ook mijn Maestro blokkeren. 's maandags onmiddellijk klacht neergelegd bij de politie en vervolgens, met deze klacht naar de bank gegaan. Daar hebben ze mijn rekening nagekeken en er was volgens hen ook niets aan de hand.
Vervolgens werd ik door Visa gecontacteerd om te blokkering van betreffende overschrijving (van ongeveer 250 euro naar Western Union) te bevestigen.
Wanneer ik echter 5 dagen later wou gaan tanken, bleek er geen geld meer op mijn rekening te staan. Ik heb toen onmiddellijk de bank gecontacteerd om klacht neer te leggen en de zaak te laten onderzoeken. Blijkbaar was er, door de fraudeurs, 2x een 250 euro overgeschreven op een rekening bij Western Union.
Opmerkingen
1) Visa beweerde dus de transactie geblokkeerd te hebben, terwijl ik een maand later een brief met excuses moest ontvangen, want blijkbaar hadden ze ze toch niet kunnen blokkeren. Dit geld was volgens het VISA uittreksel, pas een maand later afgehaald. Van terugbetaling geen sprake.
2) Ondanks Cardstop en geen zichtbare transacties tot 4 dagen na de feiten, was er toch zowat 500 euro overgeschreven met Bankcontact. Ook hier van terugbetaling geen sprake.
Vragen
1) Is het normaal dat transacties die geblokkeerd zijn, door Visa, en dan achteraf toch niet geblokkeerd blijken te zijn, niet worden terugbetaald?
2) Is het normaal dat het vijf dagen duurt eer een overschrijving pas zichtbaar wordt op internet bankkieren? Ook bij de bank werd bevestigd dat er geen transactie geweest was.
3) Niettegenstaande Cardstop na 20 minuten gecontacteerd werd, was het volgens de bank niet meer mogelijk om deze transactie te stoppen. Toch hoor je in veel gevallen dat de overschrijving pas de dag nadien of nog later plaats vind. Is dit normaal?
4) Western Union is ervoor bekend gebruikt te worden voor frauduleuze overschrijvingen. Kijk er internet maar eens op na. Waarom laat men transacties onmiddellijk doorgaan en zet men daar geen extra beveiliging op? Zoals bvb een berichtje op je GSM om deze transactie te bevestigen. Als ik een afspraak maak bij die bank, krijg ik wel een berichtje om mij aan die afspraak te herinneren.
5) Als je een rekening wilt openen, moet je identiteit bekend zijn. Behalve bij Western Union? Een dergelijke werkwijze werkt dus fraude in de hand. Bij mijn weten wordt ook daar niets aan gedaan. Nochtans zouden de banken dit kunnen doen, om hun klanten te beschermen. Maar dat doen ze dus niet.
Iemand nog zulke ervaring en/of oplossingen?
Graag jullie reacties.
Hierbij werd ik, op een zaterdag namiddag, opgebeld door Engelstalige personen, die zich uitgaven voor werknemers van Microsoft en dat er een probleem was met het certificaat van mijn computer. Nadat ze erin geslaagd waren mijn vertrouwen te winnen gaf ik hen toelating tot mijn computer. Op een bepaald moment vroegen ze mij om 10 euro over te schrijven. Na veel aandringen ging ik daar uiteindelijk op in. Eerst een betaling met VISA , welke volgens hen niet lukte en vervolgens een betaling met een Maestro bankkaart.
15 minuten later heb ik het gesprek beëindigd en, omdat ik de situatie niet vertrouwde, ben ik op een andere computer naar de toestand van mijn bankrekening gaan kijken. Hierbij was er schijnbaar niets aan de hand. Zekerheidshalve heb ik toch Cardstop gebeld. Deze wisten mij te vertellen dat VISA reeds mijn VISA kaart geblokkeerd hadden en dus liet ik ook mijn Maestro blokkeren. 's maandags onmiddellijk klacht neergelegd bij de politie en vervolgens, met deze klacht naar de bank gegaan. Daar hebben ze mijn rekening nagekeken en er was volgens hen ook niets aan de hand.
Vervolgens werd ik door Visa gecontacteerd om te blokkering van betreffende overschrijving (van ongeveer 250 euro naar Western Union) te bevestigen.
Wanneer ik echter 5 dagen later wou gaan tanken, bleek er geen geld meer op mijn rekening te staan. Ik heb toen onmiddellijk de bank gecontacteerd om klacht neer te leggen en de zaak te laten onderzoeken. Blijkbaar was er, door de fraudeurs, 2x een 250 euro overgeschreven op een rekening bij Western Union.
Opmerkingen
1) Visa beweerde dus de transactie geblokkeerd te hebben, terwijl ik een maand later een brief met excuses moest ontvangen, want blijkbaar hadden ze ze toch niet kunnen blokkeren. Dit geld was volgens het VISA uittreksel, pas een maand later afgehaald. Van terugbetaling geen sprake.
2) Ondanks Cardstop en geen zichtbare transacties tot 4 dagen na de feiten, was er toch zowat 500 euro overgeschreven met Bankcontact. Ook hier van terugbetaling geen sprake.
Vragen
1) Is het normaal dat transacties die geblokkeerd zijn, door Visa, en dan achteraf toch niet geblokkeerd blijken te zijn, niet worden terugbetaald?
2) Is het normaal dat het vijf dagen duurt eer een overschrijving pas zichtbaar wordt op internet bankkieren? Ook bij de bank werd bevestigd dat er geen transactie geweest was.
3) Niettegenstaande Cardstop na 20 minuten gecontacteerd werd, was het volgens de bank niet meer mogelijk om deze transactie te stoppen. Toch hoor je in veel gevallen dat de overschrijving pas de dag nadien of nog later plaats vind. Is dit normaal?
4) Western Union is ervoor bekend gebruikt te worden voor frauduleuze overschrijvingen. Kijk er internet maar eens op na. Waarom laat men transacties onmiddellijk doorgaan en zet men daar geen extra beveiliging op? Zoals bvb een berichtje op je GSM om deze transactie te bevestigen. Als ik een afspraak maak bij die bank, krijg ik wel een berichtje om mij aan die afspraak te herinneren.
5) Als je een rekening wilt openen, moet je identiteit bekend zijn. Behalve bij Western Union? Een dergelijke werkwijze werkt dus fraude in de hand. Bij mijn weten wordt ook daar niets aan gedaan. Nochtans zouden de banken dit kunnen doen, om hun klanten te beschermen. Maar dat doen ze dus niet.
Iemand nog zulke ervaring en/of oplossingen?
Graag jullie reacties.
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Telefoontje van Microsoft, geblokkeerde computer,...:
http://www.test-aankoop.be/hightech/int ... nternet/13" onclick="window.open(this.href);return false;
Internetfraude melden:
http://www.test-aankoop.be/hightech/int ... nternet/16" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.test-aankoop.be/hightech/int ... nternet/13" onclick="window.open(this.href);return false;
Internetfraude melden:
http://www.test-aankoop.be/hightech/int ... nternet/16" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Eigen schuld, dikke bult. Ge moet maar zo stom niet zijn, om aan totaal onbekenden toegang tot je computer te verlenen zodat deze de controle daarover hebben,en om via telefoon vertrouwelijke gegevens (modem nummer - paswoorden en dergelijke ) door te geven.
En toch al zeker niet als ze geld vragen,moet er toch al een belleke gaan rinkelen me dunkt.......
Daar is meermaals voor gewaarschuwd via de Banken - de pers - Tv - dagbladen enz. enz.
En toch al zeker niet als ze geld vragen,moet er toch al een belleke gaan rinkelen me dunkt.......
Daar is meermaals voor gewaarschuwd via de Banken - de pers - Tv - dagbladen enz. enz.
Laatst gewijzigd door ludo op 1 september 2014, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
+1ludo schreef:Eigen schuld, dikke bult. Ge moet maar zo stom niet zijn, om aan totaal onbekenden toegang tot je computer te verlenen zodat deze de controle daarover hebben,en om via telefoon vertrouwelijke gegevens door te geven.
Daar is meermaals voor gewaarschuwd via de Banken - de pers - Tv - dagbladen enz. enz.
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Ludo en Fredje_76,Fredje_76 schreef:+1ludo schreef:Eigen schuld, dikke bult. Ge moet maar zo stom niet zijn, om aan totaal onbekenden toegang tot je computer te verlenen zodat deze de controle daarover hebben,en om via telefoon vertrouwelijke gegevens door te geven.
Daar is meermaals voor gewaarschuwd via de Banken - de pers - Tv - dagbladen enz. enz.
Sorry jongens, maar ik vind in deze situatie "Eigen schuld dikke bult" een laag-bij-de-grondse opmerking die méér zegt over jullie dan over het bedoelde forumlid, waarmee bovendien niemand geholpen is.
Een ander bekend gezegde is "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen", of maw: hebben jullie nog nooit in jullie leven vergissingen gemaakt
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
+1Nefertari schreef:
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Tja, ik snap het wel dat die reacties brutaal over komen. Maar dat is een schoolvoorbeeld van hoe het allemaal verloopt en waar tot in den treure toe voor verwittigd wordt via alle media, in diverse duidingsprogramma's. Het komt m'n oren al uit. Nu ook weer 'n nieuw spotje met die turner die twijfelt of hij over den bok springt.
... en niet alleen in België
Het wordt d'er echt ingedramd. Ik snap niet hoe d'er telkens nog mensen inlopen terwijl d'er dagelijks 'n pak (belasting)-geld opgaat in preventie. En als de situatie zich dan voordoet lopen ze d'er gewoon als lemmingen in. Snap dat écht niet.
... en niet alleen in België
Het wordt d'er echt ingedramd. Ik snap niet hoe d'er telkens nog mensen inlopen terwijl d'er dagelijks 'n pak (belasting)-geld opgaat in preventie. En als de situatie zich dan voordoet lopen ze d'er gewoon als lemmingen in. Snap dat écht niet.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Iedereen zal wel is fouten of vergissingen maken in zijn leven, daar is niks mis mee. Maar je moet iemand anders niet laten opdraaien voor je fout..
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Met al dat gekibbel wordt topicstarter niet geholpen. Mijn advies: dien een klacht in met het formulier op https://www.mijnkaart.be/index/nl_BE/62 ... fraude.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
los van de fraudegedoe.
Op mijn priveadres moet NOOIT een bedrijf mij telefonisch in een andere taal dan het nederlands aanspreken, je moet dat ook niet proberen in Rusland of Marokko of zo.
Een zekere taalfierheid mag wel, werd zo een door Pack-Bell uit Vilvoorde in het frans aangesproken, zij hebben na 2 weken iemand in het nederlanderlands daar maar laten terugbellen. Waar ik hen meldde dat ik in hun brol niet geinteresseerd ben
Zelfs microsoft heeft een vestiging in belgie, die moeten ook maar nederlands klappen
( ben al vele "superbeleggingen" misgelopen omdat ik aan telefoon geen frans wou klappen, meestal haakte de -onbeleefde dan - beller reeds na 10 seconden in )
Op mijn priveadres moet NOOIT een bedrijf mij telefonisch in een andere taal dan het nederlands aanspreken, je moet dat ook niet proberen in Rusland of Marokko of zo.
Een zekere taalfierheid mag wel, werd zo een door Pack-Bell uit Vilvoorde in het frans aangesproken, zij hebben na 2 weken iemand in het nederlanderlands daar maar laten terugbellen. Waar ik hen meldde dat ik in hun brol niet geinteresseerd ben
Zelfs microsoft heeft een vestiging in belgie, die moeten ook maar nederlands klappen
( ben al vele "superbeleggingen" misgelopen omdat ik aan telefoon geen frans wou klappen, meestal haakte de -onbeleefde dan - beller reeds na 10 seconden in )
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Spruitekop lees de topicstart nog eens, buiten het feit dat TS met twee voeten en open ogen in een gekende val is gelopen stelt hij toch wel enkele terechte vragen. Onder andere of het normaal is dat wanneer zowel VISA als zijn bank verklaren dat er geen verrichtingen hebben plaatsgevonden voor het blokeren van de kaarten, er een hele tijd later toch nog geld is afgehaald. Mij lijkt het helemaal niet normaal dat wanneer VISA een transactie blokkeert, dit door de klant laat bevestigen, er toch nog geld van de rekening gaat.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Zoals ik het lees heeft Prosperson z'n kaart laten blokkeren, laten verifiëren of d'er geld van de rekening was, en kort daarna weer laten deblokkeren. Hoe verklaar je anders dat hij kort daarna met z'n kaart wou gaan tanken? Met 'n geblokkeerde kaart ga je toch niet gaan tanken?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Kan toch ook ni zo goed volgen.. Is er nu met visa en maestro fraude gepleegd voor elk 250 euro????
Visa is pas betaalbaar na 30 dagen, en Maestro gaat direkt van de rekening..
Je kan toch ni zo stom zijn om je twee bankaart gegevens door te geven aan onbekende.... wat blijkbaar wel gebeurd is, en dan nog 10 euro over te schrijven naar een rekening op vraag van de fraudeur....
Visa is pas betaalbaar na 30 dagen, en Maestro gaat direkt van de rekening..
Je kan toch ni zo stom zijn om je twee bankaart gegevens door te geven aan onbekende.... wat blijkbaar wel gebeurd is, en dan nog 10 euro over te schrijven naar een rekening op vraag van de fraudeur....
-
- Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 sep 2014
- Contacteer:
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Reeds bedankt voor jullie reacties.
Ik zie dat er echter reeds enkele onduidelijkheden of misverstanden ingeslopen zijn.
Het tanken van 's vrijdags is uiteraard gebeurd met een nieuwe kaart. Je kan een geblokkeerde kaart niet laten deblokkeren.
En het betreft inderdaad een fraude en met VISA en met MAESTRO. En ik was en ben inderdaad op de hoogte van dit soort van verhalen en toch trap je d'er inderdaad in. Je mag ook niet uit het oog verliezen dat die fraudeurs dit soort van zaken constant afhandelen en dus specialisten zijn in het misleiden van anderen en het winnen van hun vertrouwen. Het is ook niet zo dat je de pincode van je kaart geeft. Je wordt er ingeluisd doordat je een overschrijving doet (van die zogezegde 10 euro) en dat die gegevens, die je op je internet overschrijving invult, door de fraudeurs gebruikt worden. Hoe dat ze dat doen, dat weet ik niet. Ik ben geen specialist terzake. Op het moment dat je dat doet weet je ook niet of het fraudeurs zijn of niet.
Wat mij echter tegen de borst stuit is enerzijds VISA die zogezegd de transactie geblokkeerd had en een maand later zichzelf moet tegenspreken, en anderzijds het feit dat betalingen wel onmiddellijk van je rekening verdwijnen (naar gekende systemen van internet fraude notabene. Namelijk Western Union) terwijl die niet zichtbaar is op je bank account (ook niet voor de bank !!!???) terwijl in de meeste gevallen de betaling pas de volgende dag op de ander zijn rekening staat (dat heb ik trouwens ook gelezen in een andere discussie op dit forum). Dit is wat ik probeer duidelijk te maken in mijn opmerkingen en vragen.
En daar krijg ik niet veel reacties op.
Ik ben trouwens ook de dagen en weken nadien met diverse banken gaan praten om te weten of een uitgevoerde betaling toch kan gestopt worden. Volgens die informatie kan dat dus, maar varieert de tijd om dit te stoppen tussen 0 en enkele uren, afhankelijk van ik weet niet wat. En voor overschrijvingen naar Western Union (die dus bekend zijn voor het misbruik dat ervan gemaakt wordt) is die tijd blijkbaar 0.
Ik vind dus dat banken zeer weinig of niets doen om hun systeem te verbeteren.
Eén van jullie had mij ook de link gezonden van de federale politie voor internetfraude. Ik had het niet vermeld, maar nog dezelfde avond van die fraude had ik daar reeds klacht neergelegd. Denk je dat ik daarop maar enige reactie heb gekregen (zoals een vraag voor bijkomende informatie) ?
Ik zie dat er echter reeds enkele onduidelijkheden of misverstanden ingeslopen zijn.
Het tanken van 's vrijdags is uiteraard gebeurd met een nieuwe kaart. Je kan een geblokkeerde kaart niet laten deblokkeren.
En het betreft inderdaad een fraude en met VISA en met MAESTRO. En ik was en ben inderdaad op de hoogte van dit soort van verhalen en toch trap je d'er inderdaad in. Je mag ook niet uit het oog verliezen dat die fraudeurs dit soort van zaken constant afhandelen en dus specialisten zijn in het misleiden van anderen en het winnen van hun vertrouwen. Het is ook niet zo dat je de pincode van je kaart geeft. Je wordt er ingeluisd doordat je een overschrijving doet (van die zogezegde 10 euro) en dat die gegevens, die je op je internet overschrijving invult, door de fraudeurs gebruikt worden. Hoe dat ze dat doen, dat weet ik niet. Ik ben geen specialist terzake. Op het moment dat je dat doet weet je ook niet of het fraudeurs zijn of niet.
Wat mij echter tegen de borst stuit is enerzijds VISA die zogezegd de transactie geblokkeerd had en een maand later zichzelf moet tegenspreken, en anderzijds het feit dat betalingen wel onmiddellijk van je rekening verdwijnen (naar gekende systemen van internet fraude notabene. Namelijk Western Union) terwijl die niet zichtbaar is op je bank account (ook niet voor de bank !!!???) terwijl in de meeste gevallen de betaling pas de volgende dag op de ander zijn rekening staat (dat heb ik trouwens ook gelezen in een andere discussie op dit forum). Dit is wat ik probeer duidelijk te maken in mijn opmerkingen en vragen.
En daar krijg ik niet veel reacties op.
Ik ben trouwens ook de dagen en weken nadien met diverse banken gaan praten om te weten of een uitgevoerde betaling toch kan gestopt worden. Volgens die informatie kan dat dus, maar varieert de tijd om dit te stoppen tussen 0 en enkele uren, afhankelijk van ik weet niet wat. En voor overschrijvingen naar Western Union (die dus bekend zijn voor het misbruik dat ervan gemaakt wordt) is die tijd blijkbaar 0.
Ik vind dus dat banken zeer weinig of niets doen om hun systeem te verbeteren.
Eén van jullie had mij ook de link gezonden van de federale politie voor internetfraude. Ik had het niet vermeld, maar nog dezelfde avond van die fraude had ik daar reeds klacht neergelegd. Denk je dat ik daarop maar enige reactie heb gekregen (zoals een vraag voor bijkomende informatie) ?
Re: Internet fraude Western Union Visa Maestro
Die mannen hebben ander werk dan te reageren op jouw "klacht". Het ingevuld formulier wordt doorgestuurd naar jouw lokale PolitieZone, waar de wijkinspecteur de klacht op papier zet. Dit gegeven kan tot een week of 3 à 4 duren.Prosperson schreef:Eén van jullie had mij ook de link gezonden van de federale politie voor internetfraude. Ik had het niet vermeld, maar nog dezelfde avond van die fraude had ik daar reeds klacht neergelegd. Denk je dat ik daarop maar enige reactie heb gekregen (zoals een vraag voor bijkomende informatie) ?
Best is om klacht in te dienen op het Commissariaat van je woonplaats, want gezien het klein schadebedrag zal je klacht niet ten gronde worden behandeld. De kosten wegen niet op tegen de opgelopen schade...