Contac,t elektriciteit vernieuwen
Contac,t elektriciteit vernieuwen
vorige week email gekregen van essent om mijn contract te hernieuwen. Via de vreg een vergelijking gevraagd en idd essent nog steeds de goedkoopste, maar...
1.hetgeen essent mij voorstelt is duurder dan de simulatie van de vreg. Weeral zo'n truc om luiaards meer te doen betalen dan mensen die wel de moeite doen om er wat tijd in te steken ? nochtans zelfde tariefplan. en dit voor zowel de gas als ekektriciteit
2. vregsite houdt blijkbaar geen rekening met acties waardoor je bvb 100 euro cadeau krijgt als nieuwe klant
1.hetgeen essent mij voorstelt is duurder dan de simulatie van de vreg. Weeral zo'n truc om luiaards meer te doen betalen dan mensen die wel de moeite doen om er wat tijd in te steken ? nochtans zelfde tariefplan. en dit voor zowel de gas als ekektriciteit
2. vregsite houdt blijkbaar geen rekening met acties waardoor je bvb 100 euro cadeau krijgt als nieuwe klant
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
1. http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... lant.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
2. http://www.vreg.be/waarom-verschillen-d ... andere-sim" onclick="window.open(this.href);return false; - Geen tijdelijke promoties
Ik denk dat een site als vreg geen rekening kan houden met elke mogelijke promotie/korting. Zo krijgt mijn vriendin via haar werk ook korting op allerhande zaken; als zo'n site daar allemaal rekening moet mee houden ...
2. http://www.vreg.be/waarom-verschillen-d ... andere-sim" onclick="window.open(this.href);return false; - Geen tijdelijke promoties
Ik denk dat een site als vreg geen rekening kan houden met elke mogelijke promotie/korting. Zo krijgt mijn vriendin via haar werk ook korting op allerhande zaken; als zo'n site daar allemaal rekening moet mee houden ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Probeer het volgende eens:
Http://www.mijnenergie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar krijg je met jouw specifieke gegevens de prijzen van alle leveranciers met vermelding van de lopende kortingen.
Http://www.mijnenergie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar krijg je met jouw specifieke gegevens de prijzen van alle leveranciers met vermelding van de lopende kortingen.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
goeie tip.pevepe schreef:Probeer het volgende eens:
Http://www.mijnenergie.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
Heb huidig voorstel van groepsaankoop prov. Antw. hiermee geëvalueerd en aanvaard
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Om professionele redenen ken ik de energiemarkt door en door, vnl. die van elektriciteit en aardgas. Zonder specifieke leveranciers naar voren te schuiven, hierbij enkele opmerkingen op hierboven vermelde reacties.
1. Een groepsaankoop is niet altijd de goedkoopste oplossing. Dikwijls zijn groepsaankopen zelfs duurder dan de standaard tarieven of de huidige tarieven waarop je recht hebt. De energiemarkt is niet evident, maar energieprijzen gaan op en neer en volgen een energiebeurs. Je kan met een standaard markttarief hebben ingetekend op een moment dat de prijzen laag waren en nu via een groepsaankoop een veel duurder tarief krijgen voorgesteld. De organisator van de groepsaankoop vergelijkt dan met de huidige marktprijzen (die dan ook duur zijn) en kan dan beweren dat je x procent bespaart. Maar als je voorheen waarde 5 betaalt en nu is de marktprijs waarde 8, dan is het voordeel van de groepsaankoop (bv. waarde 7) inderdaad goedkoper dan de marktprijs, maar niet dan je huidige tarief. Momenteel zijn de elektriciteitsprijzen bv. relatief duur t.o.v. enkele maanden geleden (= de markt + discussie rond blackout). De kans dat een groepsaankoop momenteel dus goedkoper is, is twijfelachtig.
2. Bij groepsaankopen kunnen er ook bonussen worden gegeven die je pas krijgt na het verlopen van de initiële duurtijd van je contract. Wanneer je nadien intekent op een andere groepsaankoop of voorstel (voor het eigenlijke contract afloopt), dan krijg je de bonus niet en heb je geen enkel voordeel gehad. Consumenten kunnen veranderen van leverancier wanneer ze willen, dus stel dat je niet tevreden bent van de huidige leverancier, dan ben je eigenlijk ergens verplicht van te blijven (tenzij je je bonus wil opgeven).
3. De website van de VREG kan volgens het nieuwe consumentenakkoord geen vergelijkingen doen mét kortingen, dit wordt alleen maar gedaan door de commerciële vergelijkingssites. De resultaten van de VREG-test zijn wel dé meest correcte, het is immers het officiële "orgaan". Niettemin dat de commerciële gecontroleerd worden.
4. Opgelet met kortingen op commerciële vergelijkingswebsites. De duurdere leveranciers gebruiken momenteel immers promoties om hoger te scoren op deze vergelijkingsmodules. Hiermee staan ze bovenaan in de rangschikking, maar lees altijd de kleine lettertjes. Net zoals bij groepsaankopen worden bonussen vaak toegekend na het einde van het contract. Je bent dus ergens gebonden om te blijven of niet eerder te vertrekken, want anders heb je één van de duurste tarieven op de markt betaald. Deze kortingen zijn ook maar geldig tijdens bv. het eerste jaar van je contract of de initiële duurtijd van je contract. Nadien val je terug op één van de duurste tarieven. Deze strategie wordt gevolgd door een aantal zeer grote spelers en "grotere" spelers waarvan de naam hier al gevallen is. Velen denken dat ze een deal hebben gehad en een grote korting, maar als je een bij een leverancier de waarde 100 betaald en de waarde 20 als korting krijgt, dan betaal je 80 om nadien 100 te betalen. Terwijl je bij de spelers die deze strategie niet volgen misschien 85 betaald, maar dan wel altijd. Welke is dan de goedkoopste (tenzij je van korting naar korting wil springen, continu de voorwaarden en duurtijden wil opvolgen, enz)?
Wat kan je dan doen? Altijd 2 elementen vergelijken: de prijs van het abonnement en de energieprijs (= kWh-prijs). De energieprijs doe je dan "maal" je verbruik. Daar tel je de abonnementskost bij op. De overige kosten zijn bij alle leveranciers dezelfde. Ik verkies een permanent lage kWh-prijs boven een hoge kWh-prijs en een bonus/korting.
Belangrijkste boodschap: laat je niet misleiden of lees altijd de voorwaarden en kleine lettertjes.
1. Een groepsaankoop is niet altijd de goedkoopste oplossing. Dikwijls zijn groepsaankopen zelfs duurder dan de standaard tarieven of de huidige tarieven waarop je recht hebt. De energiemarkt is niet evident, maar energieprijzen gaan op en neer en volgen een energiebeurs. Je kan met een standaard markttarief hebben ingetekend op een moment dat de prijzen laag waren en nu via een groepsaankoop een veel duurder tarief krijgen voorgesteld. De organisator van de groepsaankoop vergelijkt dan met de huidige marktprijzen (die dan ook duur zijn) en kan dan beweren dat je x procent bespaart. Maar als je voorheen waarde 5 betaalt en nu is de marktprijs waarde 8, dan is het voordeel van de groepsaankoop (bv. waarde 7) inderdaad goedkoper dan de marktprijs, maar niet dan je huidige tarief. Momenteel zijn de elektriciteitsprijzen bv. relatief duur t.o.v. enkele maanden geleden (= de markt + discussie rond blackout). De kans dat een groepsaankoop momenteel dus goedkoper is, is twijfelachtig.
2. Bij groepsaankopen kunnen er ook bonussen worden gegeven die je pas krijgt na het verlopen van de initiële duurtijd van je contract. Wanneer je nadien intekent op een andere groepsaankoop of voorstel (voor het eigenlijke contract afloopt), dan krijg je de bonus niet en heb je geen enkel voordeel gehad. Consumenten kunnen veranderen van leverancier wanneer ze willen, dus stel dat je niet tevreden bent van de huidige leverancier, dan ben je eigenlijk ergens verplicht van te blijven (tenzij je je bonus wil opgeven).
3. De website van de VREG kan volgens het nieuwe consumentenakkoord geen vergelijkingen doen mét kortingen, dit wordt alleen maar gedaan door de commerciële vergelijkingssites. De resultaten van de VREG-test zijn wel dé meest correcte, het is immers het officiële "orgaan". Niettemin dat de commerciële gecontroleerd worden.
4. Opgelet met kortingen op commerciële vergelijkingswebsites. De duurdere leveranciers gebruiken momenteel immers promoties om hoger te scoren op deze vergelijkingsmodules. Hiermee staan ze bovenaan in de rangschikking, maar lees altijd de kleine lettertjes. Net zoals bij groepsaankopen worden bonussen vaak toegekend na het einde van het contract. Je bent dus ergens gebonden om te blijven of niet eerder te vertrekken, want anders heb je één van de duurste tarieven op de markt betaald. Deze kortingen zijn ook maar geldig tijdens bv. het eerste jaar van je contract of de initiële duurtijd van je contract. Nadien val je terug op één van de duurste tarieven. Deze strategie wordt gevolgd door een aantal zeer grote spelers en "grotere" spelers waarvan de naam hier al gevallen is. Velen denken dat ze een deal hebben gehad en een grote korting, maar als je een bij een leverancier de waarde 100 betaald en de waarde 20 als korting krijgt, dan betaal je 80 om nadien 100 te betalen. Terwijl je bij de spelers die deze strategie niet volgen misschien 85 betaald, maar dan wel altijd. Welke is dan de goedkoopste (tenzij je van korting naar korting wil springen, continu de voorwaarden en duurtijden wil opvolgen, enz)?
Wat kan je dan doen? Altijd 2 elementen vergelijken: de prijs van het abonnement en de energieprijs (= kWh-prijs). De energieprijs doe je dan "maal" je verbruik. Daar tel je de abonnementskost bij op. De overige kosten zijn bij alle leveranciers dezelfde. Ik verkies een permanent lage kWh-prijs boven een hoge kWh-prijs en een bonus/korting.
Belangrijkste boodschap: laat je niet misleiden of lees altijd de voorwaarden en kleine lettertjes.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Je moet toch gewoon elk jaar veranderen van leverancier. Bijna elke leverancier geeft kortingen voor nieuwe klanten gedurende het eerste jaar. Soms korting op de kWh, soms een forfaitair bedrag, soms beide.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Uiteindelijk overgestapt naar Luminus met tweemaal een welkomstgeschenk van 100 euro, dus 200 euro in totaal.
Was interessanter dan het aanbod van testaankoop, en veel interessanter dan het voorstel van huidige leverancier Essent ter verlenging van mijn contract.
Ik snap niet waarom ze in het nieuws commentaar gaven dat het niet meer zo interessant is om te vergelijken. Het is een besparing van honderden euro's per jaar.
(En toeval of niet maar op spaargids krijg ik nu telkens de banner te zien van luminus )
Was interessanter dan het aanbod van testaankoop, en veel interessanter dan het voorstel van huidige leverancier Essent ter verlenging van mijn contract.
Ik snap niet waarom ze in het nieuws commentaar gaven dat het niet meer zo interessant is om te vergelijken. Het is een besparing van honderden euro's per jaar.
(En toeval of niet maar op spaargids krijg ik nu telkens de banner te zien van luminus )
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
en wanneer krijgt de die korting , kan verkeerd zijn maar pas na 12 maand klant.nuyttie schreef:Uiteindelijk overgestapt naar Luminus met tweemaal een welkomstgeschenk van 100 euro, dus 200 euro in totaal.
Was interessanter dan het aanbod van testaankoop, en veel interessanter dan het voorstel van huidige leverancier Essent ter verlenging van mijn contract.
Ik snap niet waarom ze in het nieuws commentaar gaven dat het niet meer zo interessant is om te vergelijken. Het is een besparing van honderden euro's per jaar.
(En toeval of niet maar op spaargids krijg ik nu telkens de banner te zien van luminus )
Estate Guru believer.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Vanuit de v oorwaarden op de website:
Vorige jaren heb ik ook meegedaan met de groepsaankoop van de provincie Antwerpen (telkens Essent).
Dit jaar ook ingeschreven alsook in die van Test Aankoop.
TA was ietsje goedkoper dan die van de provincie.
Daarna zelf beginnen uitrekenen via verschillende websites.
Nog een tip! Opgepast: vreg.be houdt geen rekening met lopende kortingen!!
Door allerhande kortingen voor nieuwe klanten, kom ik het goedkoopste uit bij
Electrabel voor elektriciteit en Luminuis voor gas.
Daar ik een vrij laag verbruik heb, krijg ik zelfs meer korting dan dat ik verbruik heb
Het verschil tussen de groepsaankoop en het zelf te doen, ligt bij mij op een 110€ voor beide gecombineerd.
Ik heb ook uitgerekend dat indien ik geen klant van Essent was, de groepsaankoop van provincie Antwerpen (essent dus) minder interessant zou zijn dan dat ik zelf klant werd bij Essent. De korting op prijs per KWh compenseerde de korting van nieuwe klanten niet voor mijn verbruik.
Natuurlijk moet je je wel elk jaar zelf de oefening doen en switchen.
En ik stel me ook de vraag:
Vorig jaar Essent, komend jaar electrabel. Als ik volgend jaar terug naar Essent zou gaan, ben ik dan terug een nieuwe klant of niet ?
Welke definitie hanteren ze voor 'nieuwe klant'?
Ik heb voor mij ook de rekening gemaakt.Als nieuwe klant krijgt u een korting van 100,00 € (incl. BTW) gedurende 1 jaar voor het afsluiten van een Luminus Optimal elektriciteitscontract in november 2014. Deze korting zal pro rata gespreid worden over uw volgende afrekeningen.
Vorige jaren heb ik ook meegedaan met de groepsaankoop van de provincie Antwerpen (telkens Essent).
Dit jaar ook ingeschreven alsook in die van Test Aankoop.
TA was ietsje goedkoper dan die van de provincie.
Daarna zelf beginnen uitrekenen via verschillende websites.
Nog een tip! Opgepast: vreg.be houdt geen rekening met lopende kortingen!!
Door allerhande kortingen voor nieuwe klanten, kom ik het goedkoopste uit bij
Electrabel voor elektriciteit en Luminuis voor gas.
Daar ik een vrij laag verbruik heb, krijg ik zelfs meer korting dan dat ik verbruik heb
Het verschil tussen de groepsaankoop en het zelf te doen, ligt bij mij op een 110€ voor beide gecombineerd.
Ik heb ook uitgerekend dat indien ik geen klant van Essent was, de groepsaankoop van provincie Antwerpen (essent dus) minder interessant zou zijn dan dat ik zelf klant werd bij Essent. De korting op prijs per KWh compenseerde de korting van nieuwe klanten niet voor mijn verbruik.
Natuurlijk moet je je wel elk jaar zelf de oefening doen en switchen.
En ik stel me ook de vraag:
Vorig jaar Essent, komend jaar electrabel. Als ik volgend jaar terug naar Essent zou gaan, ben ik dan terug een nieuwe klant of niet ?
Welke definitie hanteren ze voor 'nieuwe klant'?
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
klant bij Essent vanaf 1/1/14, korting gekregen bij de afrekening in mei 2014.platin schreef:en wanneer krijgt de die korting , kan verkeerd zijn maar pas na 12 maand klant.nuyttie schreef:Uiteindelijk overgestapt naar Luminus met tweemaal een welkomstgeschenk van 100 euro, dus 200 euro in totaal.
Was interessanter dan het aanbod van testaankoop, en veel interessanter dan het voorstel van huidige leverancier Essent ter verlenging van mijn contract.
Ik snap niet waarom ze in het nieuws commentaar gaven dat het niet meer zo interessant is om te vergelijken. Het is een besparing van honderden euro's per jaar.
(En toeval of niet maar op spaargids krijg ik nu telkens de banner te zien van luminus )
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Normaal bij eerstvolgende jaarafrekening (= na jaarlijkse meteropname).platin schreef:en wanneer krijgt de die korting , kan verkeerd zijn maar pas na 12 maand klant.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Bij mijn huidige leverancier (Ecopower) ben ik goedkoper af dan bij 2 recente groepsaankopen (De Standaard en Test Aankoop)
De standaard bleef bij hoog en bij laag beweren dat dat onmogelijk was en bleef pushen om in te tekenen.
Test-Aankoop stuurde spontaan een mailtje dat ik beter af was bij mijn huidige leverancier.
De standaard bleef bij hoog en bij laag beweren dat dat onmogelijk was en bleef pushen om in te tekenen.
Test-Aankoop stuurde spontaan een mailtje dat ik beter af was bij mijn huidige leverancier.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Mijn zus beweert dat je op elk moment van energieleverancier kan veranderen zonder verbrekingsvergoeding en dat je niet moet wachten tot de vervaldatum van je contractperiode. Ik dacht dat je van leverancier kan veranderen tegen het einde van je contractperiode maar dat je rekening moet houden met een opzegtermijn van 1 of 2 maand. Wie heeft gelijk ?
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Ik denk dat je zus gelijk heeft.
Ik ben recent ook overgeschakeld, 3 maanden voor het einde van het jaarcontract. De overschakeling gebeurde binnen de 3 weken na de aanvraag. Er was geen verbrekingsvergoeding.
Wel opletten dat de kortingen (welkomst nieuwe klant en dergelijke) van de huidige leverancier reeds verrekend zijn in de jaarafrekening. Deze zijn dan niet meer terugvorderbaar.
Ik ben recent ook overgeschakeld, 3 maanden voor het einde van het jaarcontract. De overschakeling gebeurde binnen de 3 weken na de aanvraag. Er was geen verbrekingsvergoeding.
Wel opletten dat de kortingen (welkomst nieuwe klant en dergelijke) van de huidige leverancier reeds verrekend zijn in de jaarafrekening. Deze zijn dan niet meer terugvorderbaar.
Re: Contac,t elektriciteit vernieuwen
Toch opletten. Meen ergens gelezen te hebben dat contracten van bepaalde duur enkel opgezegd kunnen worden na opzegtermijn of bij einde contract.
Dat geldt bijvoorbeeld bij telecomcontracten waar je een goedkope smartphone krijgt bij een contract van bv 2 jaar.
Zou wel makkelijk zijn als je dan op eender welk moment gewoon weg zou kunnen en de gsm zou mogen houden.
Dat geldt bijvoorbeeld bij telecomcontracten waar je een goedkope smartphone krijgt bij een contract van bv 2 jaar.
Zou wel makkelijk zijn als je dan op eender welk moment gewoon weg zou kunnen en de gsm zou mogen houden.