Lichte vracht.
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Lichte vracht.
Je mag niet afschrijven in het jaar van verkoop.
Re: Lichte vracht.
Zoals ik al eerder schreef, het zal vooral de moeite lonen met een duurdere lichte vracht + een hoog % aan "werk" kilometers.
Gedurende jaren had ik toch een voordeel met dit systeem van van gemakkelijk 2000 Euro + reed ik met een (goede& comfortabele) grote wagen.
Gedurende jaren had ik toch een voordeel met dit systeem van van gemakkelijk 2000 Euro + reed ik met een (goede& comfortabele) grote wagen.
Re: Lichte vracht.
Lijkt inderdaad zo, en dan komt er nog bij dat als je een hoog loon hebt het minder voordelig word.
Hoe heb jij de berekening gemaakt of het interessant is of niet?
Hoe heb jij de berekening gemaakt of het interessant is of niet?
Re: Lichte vracht.
Hoe bedoel je? Stel dat als je wagen A verkoopt in 2015 (inkomensjaar 2014 = laatste jaar afschrijving).reppiepeppie schreef:Je mag niet afschrijven in het jaar van verkoop.
Dan kan je toch wagen B kopen in 2015 en deze afschrijven voor inkomensjaar 2015.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je dezelfde wagen niet kan afschrijven in hetzelfde jaar als je hem verkoopt maar als je van voertuig wisselt wel? Dus dat je de wagen best verkoopt in het jaar na het laatste afschrijvingsjaar niet?
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Lichte vracht.
Ik heb het over de wagen die je wil verkopen. Stel, gekocht in 2010, afschrijven op 5j, dus '10, '11, '12, '13 afgeschreven en je wil m verkopen in 2014, dan mag je m niet meer afschrijven in 2014 ook al heb je nog 20% af te schrijven.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Lichte vracht.
Is dat 'n probleem als de restwaarde dan verhoogd zou zijn met het af te schrijven bedrag voor '14?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Lichte vracht.
Mijn aankoop was een pick-up dubbele cabine omwille van de 5 zitplaatsen. Dan zit je al snel aan 40.000 EUR. Zoals al een paar keer gemeld in deze thread: je moet al een duurdere nieuwe wagen uitkiezen, anders kom je amper boven het forfait uit.En een lichte vracht kopen van 40 000 of 80 000 euro zoals hierboven is dat niet een beetje erover in tijden van crisis? Misschien heb je hem wel nodig voor het werk maar 'misbruik' van zo'n deze dingen leiden alleen maar dat het op den tijd afgeschaft wordt...
Ik heb een kantoorjob, dus heb zelfs geen nood aan een lichte vracht, maar mijn werkgever was en is absoluut geen voorstander van het toekennen van een (nog steeds fiscaal gunstige) bedrijfswagen. Hoewel men in 80% of meer van de bedrijven voor mijn functie wel een bedrijfswagen toekent. Als je weet hoeveel de Staat extra RSZ/belastingen int in mijn huidige situatie en hoeveel deze Staat misloopt aan inkomsten indien ik wel een bedrijfswagen zou hebben, dan denk ik niet dat mijn zoektocht naar een tax-optimalisatie een misbruik zou vormen.
Ik heb deze wagen trouwens enkel voor het werk nodig. Mocht ik geen beroepsinkomsten als werknemer gehad hebben, dan zou ik deze wagen nooit gekocht hebben. Eveneens zou ik deze ook niet privé gebruiken, indien ik er zeker van zou zijn dat de fiscus geen bezwaar zou maken bij 100% beroepsmatig afschrijven.
Indien mijn keuze zou vallen op een wagen uit het segment 60.000-80.000 EUR, dan zou ik niet meer degressief afschrijven, maar lineair. En misschien wel over 6 tot 7 jaar.
Ik denk dat er nog één vraag van DeJos niet beantwoord werd: "Kan je switchen tussen afschrijving en forfaitaire aftrek?" Ik denk dat dit geen probleem geeft, maar dat je afschrijvingsperiode theoretisch blijft doorlopen en er geen schorsing plaatsvindt van de periode. Ik kan het nergens terugvinden in mijn documentatie, dus met een korrel zout te nemen...
Bij degressief afschrijven moet je trouwens een formulier 328K invullen. http://www.fiscus.fgov.be/interfaoifnl/ ... N.2013.pdf
@DeJos
Ik begrijp deze uitspraak niet. Bij hoge lonen haal je een bedrag weg uit de 50% belastingschaal. Dus alle beroepskosten zijn 50% recupereerbaar. In tegendeel: je kan de hoge beroepskostenaftrek bij de fiscus justifiëren (indien nodig) als je net véél verdient.Lijkt inderdaad zo, en dan komt er nog bij dat als je een hoog loon hebt het minder voordelig word.
Re: Lichte vracht.
Ik heb de berekening voor mij eens gedaan voor een lichte vracht van 13000€ vergeleken met een occasie autotje van 3000€. Dit voor een gebruik van 5 jaar.
Voor de lichte vracht kom ik kosten 1500€ meer per jaar uit. Berekend inclusief restwaarde, tax, verzekering etc etc...
De berekening met een nieuwe auto heb ik niet gedaan.
Voor de lichte vracht kom ik kosten 1500€ meer per jaar uit. Berekend inclusief restwaarde, tax, verzekering etc etc...
De berekening met een nieuwe auto heb ik niet gedaan.
Re: Lichte vracht.
Niet alle belastingsadviseurs aanvaarden een afschrijvingsduur van 5 jaar. Ooit heeft minister Didier Reynders 5 jaar gezegd, maar dit is geen wet!! Als je maar 15000 km per jaar doet , zal die adviseur heel moeilijk doen. Zo bepaalde mijn adviseur 10 jaar als afchrijvingsduur omdat ik maar 12000km deed. Die kerel werkt nu bij de bemiddelingsdienst van de Dir. Bel.
Het is dus aan u om aan te tonen dat de wagen na 5 jaar bijna nul euro waard is of dat hij op één jaar tijd 40% van zijn waarde verloor. Dat hangt dus af van merk tot merk.
Ze doen m.i. enkel moeilijk als je aan hoge beroepskosten komt. Fiscus zou 0.32 euro per km als normale prijs hanteren. Hogere autokosten komen dan wel in het vizier. Van die controles moet 75% een supplement uitmaken. De eerste 4 jaar laten ze je met rust, zodat je je supergelukkig waant en alsmaar meer kosten bewijst. Dan komen ze pas controleren en gaan ze retroactief terug. Met 1 controle doen ze dus 5 aanslagjaren om tijd te besparen. (Bij fraude gaan ze 7 jaar terug.)
- Het beroepsmatige karakter van elke kost moet worden bewezen! Je moet ermee inkomsten verkrijgen of behouden .
Poitici zouden na de verkiezingen lichte vrachtauto's, waarmee geen goederen beroepsmatig worden vervoerd, uitsluiten bij wet. Voor woon-werkverkeer heeft die auto geen beroepsmatig karakter en doe je eigenlijk aan ontwijking. Inzake aftrekbaarheid van BTW van lichte vrachtauto's zou deze regel zelfs al het geval zijn.
Mijn inziens zijn de recente statistieken een doorn in hun oog, omdat het aantal inschrijvingen van lichtvracht met 60% zijn toegenomen over 10 jaar tijd.
- Beroepskosten die niet evenredig zijn met je inkomsten, mag de fiscus 100% verwerpen. Zo kreeg een laagverdienende bediende uit Zeebrugge het deksel op de neus. Fiscus verwierp alle kosten van haar Range Rover. Het is haar lage loon dat hierbij telde, zelfs al verdiende haar man wel heel veel.
ik wens jullie veel succes...
Het is dus aan u om aan te tonen dat de wagen na 5 jaar bijna nul euro waard is of dat hij op één jaar tijd 40% van zijn waarde verloor. Dat hangt dus af van merk tot merk.
Ze doen m.i. enkel moeilijk als je aan hoge beroepskosten komt. Fiscus zou 0.32 euro per km als normale prijs hanteren. Hogere autokosten komen dan wel in het vizier. Van die controles moet 75% een supplement uitmaken. De eerste 4 jaar laten ze je met rust, zodat je je supergelukkig waant en alsmaar meer kosten bewijst. Dan komen ze pas controleren en gaan ze retroactief terug. Met 1 controle doen ze dus 5 aanslagjaren om tijd te besparen. (Bij fraude gaan ze 7 jaar terug.)
- Het beroepsmatige karakter van elke kost moet worden bewezen! Je moet ermee inkomsten verkrijgen of behouden .
Poitici zouden na de verkiezingen lichte vrachtauto's, waarmee geen goederen beroepsmatig worden vervoerd, uitsluiten bij wet. Voor woon-werkverkeer heeft die auto geen beroepsmatig karakter en doe je eigenlijk aan ontwijking. Inzake aftrekbaarheid van BTW van lichte vrachtauto's zou deze regel zelfs al het geval zijn.
Mijn inziens zijn de recente statistieken een doorn in hun oog, omdat het aantal inschrijvingen van lichtvracht met 60% zijn toegenomen over 10 jaar tijd.
- Beroepskosten die niet evenredig zijn met je inkomsten, mag de fiscus 100% verwerpen. Zo kreeg een laagverdienende bediende uit Zeebrugge het deksel op de neus. Fiscus verwierp alle kosten van haar Range Rover. Het is haar lage loon dat hierbij telde, zelfs al verdiende haar man wel heel veel.
ik wens jullie veel succes...
Re: Lichte vracht.
Ik vergat nog te schrijven, dat ik toen een LPG-installatie in mijn lichte vrachtauto liet installeren.
Je betaalt immers geen jaarlijkse LPG-taks. Nadeel: hoger verbruik en verboden toegang tot de meeste ondergrondse parkings.
Anderzijds vond ik de jaarlijkse technische controle met een nieuwe wagen heel vervelend. Die keuring start al van bij de aankoop. Telkens een halve dag verlof om zeep en de keuring is ook duurder dan van een personenauto. (Lichte vrachtauto wordt eerste keer ook gewogen.)
Zelfs al van bij de aankoop moet je naar de keuring. Ook voor de inschrijving bij de DIV heb je soms moeilijkheden en moet je je aangifte doen bij een DIV-filiaal in plaats van via het internet.
Bijkomend heb je minder rijplezier met de meeste lichte vrachtauto's. Wegens een hoger zwaartepunt, heb je een minder goede wegligging, tenzij je kiest voor een lichte vrachtauto die een variant is van een mooie personenauto. Maar dan rekenen ze je voor de ombouw tot lichte vracht hoge kosten aan. Zelfs bij Koreaanse modellen rekenen ze nu al 2000 euro aan. Enkele jaren geleden was dit nog geen 600 euro.
Vervolgens als je het voertuig wilt verkopen en het hiervoor terug wil ombouwen tot personenauto, dan heb je een nieuw gelijkvormigheidsattest nodig. Sommige merken (Renault) weigeren dit zelfs en andere merken rekenen weerom kosten aan, zodat je winst met de belastingen eigenlijk grotendeels verdwijnt , maar je wel heel wat uurtjes hebt verspild.
Je betaalt immers geen jaarlijkse LPG-taks. Nadeel: hoger verbruik en verboden toegang tot de meeste ondergrondse parkings.
Anderzijds vond ik de jaarlijkse technische controle met een nieuwe wagen heel vervelend. Die keuring start al van bij de aankoop. Telkens een halve dag verlof om zeep en de keuring is ook duurder dan van een personenauto. (Lichte vrachtauto wordt eerste keer ook gewogen.)
Zelfs al van bij de aankoop moet je naar de keuring. Ook voor de inschrijving bij de DIV heb je soms moeilijkheden en moet je je aangifte doen bij een DIV-filiaal in plaats van via het internet.
Bijkomend heb je minder rijplezier met de meeste lichte vrachtauto's. Wegens een hoger zwaartepunt, heb je een minder goede wegligging, tenzij je kiest voor een lichte vrachtauto die een variant is van een mooie personenauto. Maar dan rekenen ze je voor de ombouw tot lichte vracht hoge kosten aan. Zelfs bij Koreaanse modellen rekenen ze nu al 2000 euro aan. Enkele jaren geleden was dit nog geen 600 euro.
Vervolgens als je het voertuig wilt verkopen en het hiervoor terug wil ombouwen tot personenauto, dan heb je een nieuw gelijkvormigheidsattest nodig. Sommige merken (Renault) weigeren dit zelfs en andere merken rekenen weerom kosten aan, zodat je winst met de belastingen eigenlijk grotendeels verdwijnt , maar je wel heel wat uurtjes hebt verspild.
-
- Newbie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 okt 2015
- Contacteer:
Re: Lichte vracht.
ben je zeker dat je de meerwaarde a verkoop niet moet bekend maken en inbrengen .
ik heb net een telefoontje gekregen van de boekhouder , die bezig is met mijn fiscal aangifte dat ik de meerwaarde , heb mij okkazie chrysler voyager lichte vracht na 3 jaar te hebben afgeschreven verkocht voor 4500 €
hij zegt dat je dit moet aangeven dat je een meerwaarde hebt van 4500 €
graag een juist reglement , bepaling waar dit zwart op wit staat aub , dat je dit niet moet opgeven .
bij voorbaat dank
ik heb net een telefoontje gekregen van de boekhouder , die bezig is met mijn fiscal aangifte dat ik de meerwaarde , heb mij okkazie chrysler voyager lichte vracht na 3 jaar te hebben afgeschreven verkocht voor 4500 €
hij zegt dat je dit moet aangeven dat je een meerwaarde hebt van 4500 €
graag een juist reglement , bepaling waar dit zwart op wit staat aub , dat je dit niet moet opgeven .
bij voorbaat dank
Re: Lichte vracht.
Uw boekhouder heeft gelijk. Indien bij verkoop blijkt dat er teveel afgeschreven is wordt je belast op de meerwaarde, als te weinig afgeschreven hebt mag je de minwaarde aftrekken. Meestal maakt men een klein factuur en hoopt men op geen controle.
Re: Lichte vracht.
Ben ik niet zo zeker van. Als je werknemer bent en je beroepskosten bewijst door bijvoorbeeld een deel van je huis af te schrijven (bureau, garage) dan moet je bij de verkoop van je huis geen meerwaarde aangeven.
Een vrije beroeper of zelfstandige daarentegen moet dit wel doen! Die is altijd de pineut.
Wat de afschrijving van een lichte vrachtauto betreft voor een werknemer, zou het mij verwonderen dat je na de afschrijvingstermijn de meerwaarde t.o.v. de boekwaarde moet inbrengen.
Een vrije beroeper of zelfstandige daarentegen moet dit wel doen! Die is altijd de pineut.
Wat de afschrijving van een lichte vrachtauto betreft voor een werknemer, zou het mij verwonderen dat je na de afschrijvingstermijn de meerwaarde t.o.v. de boekwaarde moet inbrengen.
Re: Lichte vracht.
Dit is wat Jef Wellens in 2008 schreef:
http://www.taxworld.be/taxworld/tips-aa ... fiets.html
Code: Selecteer alles
De meerwaarden die een werknemer (loontrekkende) realiseert bij de verkoop van een goed dat hij (gedeeltelijk) beroepsmatig gebruikte en afschreef, is belastingvrij. Dit is ook zo voor meerwaarden gerealiseerd door bedrijfsleiders. Er is immers geen wettelijke basis voor de belasting van dergelijke meerwaarden, zoals die er wel is voor zelfstandigen met winst of baten.
Re: Lichte vracht.
Hallo forumleden,
Mag ik als particulier een lichte vracht inschrijven ?
Mag ik als particulier een lichte vracht inschrijven ?