Rijden op aardgas (CNG)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Een goede lpg installateur bouwt een klepsmeersysteem in. In mijn wagen zit dat er in. Om de 5000 km moet ik een soort olie in het bakje bijvullen. Dit zorgt ervoor dat je kleppen gesmeerd blijven. Het is ondertussen mijn vijfde wagen op lpg en ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad. Ik heb 4x een tweedehands op lpg laten zetten en de Zafira die ik nu heb heb ik nieuw gekocht. Kies een goede installateur (zeer belangrijk). Als je een adres wil moet je maar een PB sturen. Ze komen van heel Belgie naar hem voor installatie. Voor je een auto koopt maak een lijstje van de modellen die je interesse opwekken en ga met dat lijstje naar de installateur met de vraag welke het best op lpg draait. Ik koop altijd een auto in functie van de lpg, want de ene motor gaat er al beter mee om dan de andere. Als je een auto koopt van max 4-5 jaar oud ga je geen problemen hebben. Daar steken ze de modernste installaties in. Reken op een prijs tussen de 2000 a 2500 euro. Na een km of 40000 heb je die terug verdiend. De rest is winst.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Spruitekop, please.Spruitekop schreef:Dus Antwerpen-stad is een 'derde wereld'-regio.dw schreef:c) Je opereert in een land met strenge milieunormen en mag dus gewoonweg niet fakkelen. Dit is het geval in zowat alle westerse landen.
In de Antwerpse raffinaderijen (en in de hele EU) is systematisch affakkelen verboden. Het mag nog voor het verwijderen van residuen bij het opstarten en stilleggen van installaties en om gassen die uit de blowout-klep komen snel weg te werken (om explosies te vermijden). Dat gaat om minieme volumes en is uiterst zeldzaam. Niet elk vlammetje dat je in de haven ziet is het gevolg van fakkelen.
Op dit moment is Rusland op zijn eentje verantwoordelijk voor meer dan een kwart van het afgefakkelde gas. Met verre tweeden Nigeria en Iran erbij zit je al rond de 50%. Geen enkel westers land komt nog voor in de statistieken. En zelfs in landen als Rusland en Nigeria is er een duidelijke daling merkbaar (-30% tussen 2005 en 2010 alleen al). Fakkelen is een reeel probleem, maar geen argument om LPG boven aardgas te kiezen.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
In Nederland en Duitsland zie je genoeg bio-CNG tankstations waar je gas uit landbouwafval kan tankenSpruitekop schreef:Als ik met m'n auto op gas kon rijden at ik elke dag bonen, kolen of schorseneren.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Voor het ombouwen van een bestaande wagen zou ik idd voor LPG durven gaan, CNG-conversies zijn doorgaans niet echt elegant (de tanks belanden vaak in je koffer). Als je een nieuwe wagen koopt waar je LPG of CNG vanuit de fabriek kan krijgen, zou CNG dan weer veruit mijn eerste keuze zijn. De tanks zijn dan netjes weggewerkt in de bodem, en je hebt alle voordelen van CNG (minder problemen in ondergrondse parkeergarages, belastingvoordelen en het feit dat je milieuvriendelijker rijdt).voodoo schreef:Thx flattwinpower.
Val lpg lees en hoor ik ook veel problemen ivm kleppen die gaan slijten, .... .
Daar ik altijd 2e hands koop lijkt lpg/lpi de enige oplossing voor mij, moest ik willen overstappen.
Ik zou dan een wagen van 4/5 jaar oud kopen met max. 60.000 km en daar dan voor een 2.500 euro lpg inleggen.
Maar bon ik zal eerst mijn huidige diesel oprijden die jan er hopelijk nog wel een 120.000 km aan.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Oh!dw schreef:In de Antwerpse raffinaderijen (en in de hele EU) is systematisch affakkelen verboden. Het mag nog voor het verwijderen van residuen bij het opstarten en stilleggen van installaties en om gassen die uit de blowout-klep komen snel weg te werken (om explosies te vermijden). Dat gaat om minieme volumes en is uiterst zeldzaam. Niet elk vlammetje dat je in de haven ziet is het gevolg van fakkelen.
Heb ik het dan zo verkeerd voor? Ik dacht dat ik elke dag van in Sint-Niklaas (op de N70) die steekvlam zag uit Antwerpen? Is dat dan niet 7/7 en 24/24? Ik zal er anders eens dagelijks aandacht aan schenken...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik weet niet wat die fakkel precies is, maar ik kan wel beamen dat die ook naar mijn gevoel 24/7 brandt, de ene keer al imposanter dan de andere.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik weet niet specifiek over welk bedrijf je spreekt. Als je het hebt over een olieraffinaderij zal het inderdaad absoluut niet dagelijks zijn.Spruitekop schreef:Oh!dw schreef:In de Antwerpse raffinaderijen (en in de hele EU) is systematisch affakkelen verboden. Het mag nog voor het verwijderen van residuen bij het opstarten en stilleggen van installaties en om gassen die uit de blowout-klep komen snel weg te werken (om explosies te vermijden). Dat gaat om minieme volumes en is uiterst zeldzaam. Niet elk vlammetje dat je in de haven ziet is het gevolg van fakkelen.
Heb ik het dan zo verkeerd voor? Ik dacht dat ik elke dag van in Sint-Niklaas (op de N70) die steekvlam zag uit Antwerpen? Is dat dan niet 7/7 en 24/24? Ik zal er anders eens dagelijks aandacht aan schenken...
Om even BASF te citeren: "Er zijn drie redenen waarom BASF de fakkel inzet. Bij het stilleggen en opstarten van een installatie, en bij processtoringen." https://www.basf.com/be/nl/company/abou ... akkel.html
Fakkelen in de olieraffinage is dermate zeldzaam dat het steevast in de regionale krant vermeld wordt wanneer het eens gebeurt. Een typisch bedrijf doet het enkele dagen per jaar.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beve ... -a2143585/
http://www.omroepbrabant.nl/?news/19601 ... abant.aspx
Fakkelen wordt ook steeds zeldzamer. De BASF-kraker produceert sinds vorig jaar bijvoorbeeld veel minder off-gas doordat ze op een centrale, efficiënte gascentrale is aangesloten ipv een eigen ketel te gebruiken.
Uiteraard zijn er nog heel wat andere processen waar fakkels en analogen worden gebruikt. In deze thread gaat het echter alleen over de productie en raffinage van olie/gas.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Probleem met CNG blijft vooralsnog de beschikbaarheid. Dat zal met de tijd wel veranderen maar dat zal toch mijns inziens nog een jaar of 5-6 duren voor er genoeg pompen zijn om comfortabel te rijden zonder met een ei in je broek op zoek te moeten naar een pomp. Ik lees regelmatig het aardgasrijder forum en in Wallonië bijvoorbeeld zijn de pompen zeer dun gezaaid.dw schreef:Voor het ombouwen van een bestaande wagen zou ik idd voor LPG durven gaan, CNG-conversies zijn doorgaans niet echt elegant (de tanks belanden vaak in je koffer). Als je een nieuwe wagen koopt waar je LPG of CNG vanuit de fabriek kan krijgen, zou CNG dan weer veruit mijn eerste keuze zijn. De tanks zijn dan netjes weggewerkt in de bodem, en je hebt alle voordelen van CNG (minder problemen in ondergrondse parkeergarages, belastingvoordelen en het feit dat je milieuvriendelijker rijdt).
Het is toch al te zot dat je 20-25 km moet omrijden om te gaan tanken.
Ook is elk land in Europa weer bezig met zijn eigen koers te varen inzake alternatieve brandstoffen. In het hoge Noorden zetten ze in op elektrisch, net als in GB. Daar vind je bij elke supermarkt oplaadpunten voor elektrische wagens. Ook langs de autosnelweg heb je overal oplaadpunten. Daar zetten ze niet in op CNG. Het aantal CNG pompen daar is verwaarloosbaar. Ga daar maar eens op reis met je CNG wagen. Je zult dat ganse tijd op benzine mogen rijden. En als je dan toevallig met een Mercedes B klasse CNG rijdt dan heb je een benzinetank van 12 liter ter beschikking. Leuk.
Moest ik nu een nieuwe auto moeten kopen zou ik opnieuw kiezen voor LPG wegens de veel betere beschikbaarheid.
Binnen 5 jaar zal ik misschien kiezen voor een CNG op voorwaarde dat er pompen genoeg zijn om niet telkens een hele planning te moeten maken waar ik zou kunnen tanken. Ook is er een groot verschil in verbruik tussen L en H gas. Een raadsel eigenlijk waarom men twee soorten gas aanbiedt.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Op mijn Colruyt-factuur stond vandaag dat er een DATS24 geopend wordt met CNG in St.-Niklaas.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Heidebaan Sint-Niklaas, voor mij plots heel dichtbij, wel een kutbaan in de spits!Spruitekop schreef:Op mijn Colruyt-factuur stond vandaag dat er een DATS24 geopend wordt met CNG in St.-Niklaas.
Maar volgende week heb ik een nieuwe auto op ... diesel.
In Beveren is een CNG station in aanbouw zie ik ook.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Re: Rijden op aardgas (CNG)
http://www.aardgasrijder.be/autokeuring-wagen-op-cng/
De aardgastanks dienen de eerste maal gekeurd te worden bij een erkende installateur of erkend meetbureau vóór je je de eerste maal aanbiedt bij de autokeuring, dus net voor je wagen 4 jaar oud wordt. De kostprijs van de keuring van de aardgastanks bedraagt momenteel 60 euro per aardgastank. Deze kleine kost iedere 4 jaar weegt uiteraard niet op tegen de besparing die je maakt door te rijden op CNG !Punt ter discussie, is momenteel nog onduidelijk: Volgens de aardgasfederatie zou een dergelijke keuring 50 euro kosten in het keuringstation, dit wordt door aardgasrijder.be nog verder onderzocht, nog niet ieder keuringstation zou deze optie aanbieden. Wordt dus zeker nog in de toekomst verder uitgewerkt.
Ik zie hier 4 tanks, da's dus 240 €?
lees hieronder:
http://www.aardgasrijder.be/forum/index ... le/35-bob/
Mijn Zafira is geslaagd voor de controle van CNG bij Scania,Ninove,om 8u binnen,ik stond op brug 18 van 22!!! Aangezien ik de bescherming er al afgehaald had was alles op 30' geklonken, controle op lekken en controle op druk,omdat de n°'s bij opel genoteerd staan in het boekje zijn de tanks niet los gemaakt,opel krijgt nog een duim van die mannen voor het netjes afwerken van de installatie. Daarna nog 15'administratie en een kopje koffie,om 9u buiten.Kosten 100€. De mensen zijn heel professioneel bezig en verliezen geen tijd,achteraf nog een babbeltje met de verantwoordelijke over hoe en wat en tevreden en wat verbruikt dat en waar tank je...
De aardgastanks dienen de eerste maal gekeurd te worden bij een erkende installateur of erkend meetbureau vóór je je de eerste maal aanbiedt bij de autokeuring, dus net voor je wagen 4 jaar oud wordt. De kostprijs van de keuring van de aardgastanks bedraagt momenteel 60 euro per aardgastank. Deze kleine kost iedere 4 jaar weegt uiteraard niet op tegen de besparing die je maakt door te rijden op CNG !Punt ter discussie, is momenteel nog onduidelijk: Volgens de aardgasfederatie zou een dergelijke keuring 50 euro kosten in het keuringstation, dit wordt door aardgasrijder.be nog verder onderzocht, nog niet ieder keuringstation zou deze optie aanbieden. Wordt dus zeker nog in de toekomst verder uitgewerkt.
Ik zie hier 4 tanks, da's dus 240 €?
lees hieronder:
http://www.aardgasrijder.be/forum/index ... le/35-bob/
Mijn Zafira is geslaagd voor de controle van CNG bij Scania,Ninove,om 8u binnen,ik stond op brug 18 van 22!!! Aangezien ik de bescherming er al afgehaald had was alles op 30' geklonken, controle op lekken en controle op druk,omdat de n°'s bij opel genoteerd staan in het boekje zijn de tanks niet los gemaakt,opel krijgt nog een duim van die mannen voor het netjes afwerken van de installatie. Daarna nog 15'administratie en een kopje koffie,om 9u buiten.Kosten 100€. De mensen zijn heel professioneel bezig en verliezen geen tijd,achteraf nog een babbeltje met de verantwoordelijke over hoe en wat en tevreden en wat verbruikt dat en waar tank je...
-
- Full Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Die 60 euro per tank is een richtprijs uiteraard, in het buitenland is er enkel een visuele inspectie nodig, in België een keuring iedere 4 jaar.
Verder zie ik ook de discussie hierboven over LPG, op dit moment is LPG nog goedkoper dan CNG, dit omwille van de lagere brandstofprijzen. Een jaar geleden stond de LPG ook wel een stuk duurder. De CNG kostte toen rond de euro voor H-gas en 80 cent voor L-gas.
Verder zie ik ook de discussie hierboven over LPG, op dit moment is LPG nog goedkoper dan CNG, dit omwille van de lagere brandstofprijzen. Een jaar geleden stond de LPG ook wel een stuk duurder. De CNG kostte toen rond de euro voor H-gas en 80 cent voor L-gas.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
http://www.autoveiligheid.be/autokeurin ... euring-cng
Elke 4 jaar dienen de reservoirs een visuele inspectie te ondergaan via een erkende installateur.
nu kost H-gas: 0,94 €/kg.
geen BIV (en tot 2021 geen verkeerstaks)
Als u over een voertuig beschikt dat gedeeltelijk of helemaal aangedreven wordt door lpg, krijgt u een vermindering van 298 euro op de belasting op inverkeersstelling, beperkt tot het bedrag van de belasting.
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/biv.pdf
prijs LPG: +/- 0,339 €/l.
dus zowel installatie + verbruikskosten liggen lager bij LPG. En je verliest geen ruimte in de koffer (ringtank) Bij CNG zijn de tanks veel groter. Indien af-fabriek kan dit onder de wagen gebouwd worden, bij nabouw gebruiken ze deel van je koffer. (zie bron hieronder)
http://www.geeraerts.be/CNG.aspx
"Er komt een extra CNG tank in de wagen die een deel van de kofferruimte inneemt. Daarom hebben wij er voor gekozen om CNG enkel op onze grotere modellen aan te bieden"
Elke 4 jaar dienen de reservoirs een visuele inspectie te ondergaan via een erkende installateur.
nu kost H-gas: 0,94 €/kg.
geen BIV (en tot 2021 geen verkeerstaks)
Als u over een voertuig beschikt dat gedeeltelijk of helemaal aangedreven wordt door lpg, krijgt u een vermindering van 298 euro op de belasting op inverkeersstelling, beperkt tot het bedrag van de belasting.
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/biv.pdf
prijs LPG: +/- 0,339 €/l.
dus zowel installatie + verbruikskosten liggen lager bij LPG. En je verliest geen ruimte in de koffer (ringtank) Bij CNG zijn de tanks veel groter. Indien af-fabriek kan dit onder de wagen gebouwd worden, bij nabouw gebruiken ze deel van je koffer. (zie bron hieronder)
http://www.geeraerts.be/CNG.aspx
"Er komt een extra CNG tank in de wagen die een deel van de kofferruimte inneemt. Daarom hebben wij er voor gekozen om CNG enkel op onze grotere modellen aan te bieden"
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Mijn lpg tank hangt onder de auto dus idd geen plaatsverlies in de koffer.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Hiephiephoera.
Lpg rijders krijgen sedert 1/1/2016 100 euro korting op hun verkeersbelasting.
Ik moet ze binnenkort betalen dus dat is welkom.
Lpg rijders krijgen sedert 1/1/2016 100 euro korting op hun verkeersbelasting.
Ik moet ze binnenkort betalen dus dat is welkom.