Rijden op aardgas (CNG)
Rijden op aardgas (CNG)
Is een CNG-wagen of elektrische wagen interessant voor iemand die maar 10.000km á 15.000km aflegt per jaar?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ikzelf dacht dit ook vroeger.
Maar uiteindelijk moet je om de 4 jaar de tanks laten keuren (kost 200-300 €)
je hebt misschien een zwaardere taks doordat je nu geen 1.000 of 1200 motor hebt op CNG.
kan ook extra problemen geven, zeker als het niet fabriek-af is ingebouwd....
Heb al mijn tankvuldop laten vervangen (terugroepactie door Opel zelf)
na een tijdje begon hij te fluiten. Lagedrukregelaar moest vervangen worden na 45000 km. Dat grapje heeft me ook 400 € gekost (Opel voor de helft in tussengekomen)
bij sommige merken kan je het nadien laten inbouwen in bedrijf uit Olen, maar als je de kostprijs ziet van 4500 € +/-. Tja, dan haal je dit er echt niet uit.
OK, je BIV valt nu weg en 3 jaar geen rijtaks. Maar heb nu een benzinewagen die ook maar rond de 120 € taks zit (en de CNG wagen is 250 € normaal)
Denk dat je beter eerder naar zuinige motor gaat met kleine cilinderinhoud, ga je voor CNG, dan zou ik eerder minstens 20.000 rijden, om die evt. 'tegenslagen' nog rendabel te houden....
Maar uiteindelijk moet je om de 4 jaar de tanks laten keuren (kost 200-300 €)
je hebt misschien een zwaardere taks doordat je nu geen 1.000 of 1200 motor hebt op CNG.
kan ook extra problemen geven, zeker als het niet fabriek-af is ingebouwd....
Heb al mijn tankvuldop laten vervangen (terugroepactie door Opel zelf)
na een tijdje begon hij te fluiten. Lagedrukregelaar moest vervangen worden na 45000 km. Dat grapje heeft me ook 400 € gekost (Opel voor de helft in tussengekomen)
bij sommige merken kan je het nadien laten inbouwen in bedrijf uit Olen, maar als je de kostprijs ziet van 4500 € +/-. Tja, dan haal je dit er echt niet uit.
OK, je BIV valt nu weg en 3 jaar geen rijtaks. Maar heb nu een benzinewagen die ook maar rond de 120 € taks zit (en de CNG wagen is 250 € normaal)
Denk dat je beter eerder naar zuinige motor gaat met kleine cilinderinhoud, ga je voor CNG, dan zou ik eerder minstens 20.000 rijden, om die evt. 'tegenslagen' nog rendabel te houden....
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Over de elektrische wagen : heb je de aankoopprijzen al eens gezien ? Dan weet je al op voorhand dat zoiets gewoon een nicheprodukt is en dat je er nooit winst zal op maken aan de huidige aankoopprijzen.Kevva schreef:Is een CNG-wagen of elektrische wagen interessant voor iemand die maar 10.000km á 15.000km aflegt per jaar?
Wie wil er GEEN Tesla in zijn garage ? En wie zal er ooit winst uit halen ?
Geef mij maar een normale middenklasser voorlopig.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... ijfswagen/haelewyn schreef:Wie wil er GEEN Tesla in zijn garage ? En wie zal er ooit winst uit halen ?
http://www.flamee.be/fiscale-voordelen- ... he-wagens/
Vennootschappen kunnen de aankoopkost van een 100 % elektrische auto t.b.v. 120 % aftrekken als beroepskost tijdens de economische levensduur van de wagen. Daarnaast kunnen ook de andere relevante kosten zoals bv. onderhoud, een oplaadpunt,… voor 120 % in mindering van de opbrengsten worden gebracht. Enkel de brandstof – in dit geval elektriciteit – is slechts voor 75 % aftrekbaar.
Toch duidelijk Haelewyn voor wie elektrische wagens bedoeld zijn?
Re: Rijden op aardgas (CNG)
haelewyn schreef:Over de elektrische wagen : heb je de aankoopprijzen al eens gezien ? Dan weet je al op voorhand dat zoiets gewoon een nicheprodukt is en dat je er nooit winst zal op maken aan de huidige aankoopprijzen.Kevva schreef:Is een CNG-wagen of elektrische wagen interessant voor iemand die maar 10.000km á 15.000km aflegt per jaar?
Wie wil er GEEN Tesla in zijn garage ? En wie zal er ooit winst uit halen ?
Geef mij maar een normale middenklasser voorlopig.
Elektrisch is geen synoniem voor Tesla, I snap niet waarom mensen altijd aan Tesla denken?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Zoek dan eens naar de prijs van een Renault of een Citroen.
Aankoopprijs + extra's.
Tesla is voor mij een mooie auto, de naam waardig.
Een Berlingo of Kangoo op elektriciteit is meer een troostprijs.
Een Twizzy is bv meer een elektrische motorfiets dan een auto.
Ik heb ooit met LPG gereden. Dat vond ik een avontuurtje wat ik begon voor de kostprijs maar na de eindafrekening eerder een dure zaak was en toch maar 'gewoon anders doen omdat ik anders wil zijn' - verhaal.
@Satsurfer : inderdaad is het een ander verhaal voor ondernemingen. En dat wagenpark is (potentieel) zeer groot..
Ik was misschien volledig als particulier aan het denken. Ik neem aan dat de vraag gesteld werd voor gebruik door particulier.
Ik zie me er zelf nooit winst uit te halen. Jammer , want ik wil er ook wel één.
Verder alle respect voor de keuzes van anderen. Zij hebben vaak ook andere behoeften dan ik. Ik denk dat ik dit jaar niet aan 5000 km kom. Volgend jaar is het weer anders, net als vorig jaar.
Ik blijf mijn tweedehands diesel nog even oprijden zolang er geen stukken afvallen.
Aankoopprijs + extra's.
Tesla is voor mij een mooie auto, de naam waardig.
Een Berlingo of Kangoo op elektriciteit is meer een troostprijs.
Een Twizzy is bv meer een elektrische motorfiets dan een auto.
Ik heb ooit met LPG gereden. Dat vond ik een avontuurtje wat ik begon voor de kostprijs maar na de eindafrekening eerder een dure zaak was en toch maar 'gewoon anders doen omdat ik anders wil zijn' - verhaal.
@Satsurfer : inderdaad is het een ander verhaal voor ondernemingen. En dat wagenpark is (potentieel) zeer groot..
Ik was misschien volledig als particulier aan het denken. Ik neem aan dat de vraag gesteld werd voor gebruik door particulier.
Ik zie me er zelf nooit winst uit te halen. Jammer , want ik wil er ook wel één.
Verder alle respect voor de keuzes van anderen. Zij hebben vaak ook andere behoeften dan ik. Ik denk dat ik dit jaar niet aan 5000 km kom. Volgend jaar is het weer anders, net als vorig jaar.
Ik blijf mijn tweedehands diesel nog even oprijden zolang er geen stukken afvallen.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Elektrisch rijden is ook meer dan de gedrochten (Berlingo, Kangoo en Twizzy) die jij opnoemt. Met 5000km op jaarbasis en met een diesel rijdenhaelewyn schreef:Zoek dan eens naar de prijs van een Renault of een Citroen.
Aankoopprijs + extra's.
Tesla is voor mij een mooie auto, de naam waardig.
Een Berlingo of Kangoo op elektriciteit is meer een troostprijs.
Een Twizzy is bv meer een elektrische motorfiets dan een auto.
Ik heb ooit met LPG gereden. Dat vond ik een avontuurtje wat ik begon voor de kostprijs maar na de eindafrekening eerder een dure zaak was en toch maar 'gewoon anders doen omdat ik anders wil zijn' - verhaal.
@Satsurfer : inderdaad is het een ander verhaal voor ondernemingen. En dat wagenpark is (potentieel) zeer groot..
Ik was misschien volledig als particulier aan het denken. Ik neem aan dat de vraag gesteld werd voor gebruik door particulier.
Ik zie me er zelf nooit winst uit te halen. Jammer , want ik wil er ook wel één.
Verder alle respect voor de keuzes van anderen. Zij hebben vaak ook andere behoeften dan ik. Ik denk dat ik dit jaar niet aan 5000 km kom. Volgend jaar is het weer anders, net als vorig jaar.
Ik blijf mijn tweedehands diesel nog even oprijden zolang er geen stukken afvallen.
Je rijdt je auto gewoon met plezier kapot zeker?
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Dat ooit is meer dan 20 jaar geleden waarschijnlijk. Ondertussen zijn de lpg installaties moderner dan je zou vermoeden en volledig computergestuurd. Vroeger kon je bijvoorbeeld een direct ingespoten motor niet op LPG laten draaien. Nu gaan dat ondertussen ook.haelewyn schreef:Ik heb ooit met LPG gereden. Dat vond ik een avontuurtje wat ik begon voor de kostprijs maar na de eindafrekening eerder een dure zaak was en toch maar 'gewoon anders doen omdat ik anders wil zijn' - verhaal.
Mijn installatie heeft 2500 euro gekost en zit er nu bijna 7 jaar in en klokt momenteel af op 130.000 km. Heb ik er ondertussen kosten aan gehad. Ja, vorige week werkte het pompje van het klepsmeersysteem niet meer. Nieuw pompje 169 euro. Dat is de enige kost die ik er aan heb gehad. Maar als je maar 5000 km per jaar rijdt heb je geen diesel of lpg nodig.
Een klein benzinestokertje of een elektrisch (golf)karretje voldoet ruimschoots en zal het goedkoopst uitkomen.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Sommigen blinken hier niet uit in het vak begrijpend lezen.
Kevva ?
Toen ik de auto tweedehands kocht stapte ik over van een bedrijfsauto waarmee ik 30.000 km per jaar aflegde naar een eigen auto, een nieuw leven, andere werksituatie en geen idee hoeveel km ik per jaar zou doen.
De eerste jaren deed ik nogal wat km.. veelal voor de vrouw die me altijd wel klusjes bezorgt die ver genoeg van de deur liggen.
Nu niet meer omdat ze zelf een auto heeft gekocht. Jaja ! Een benzinemodel.
Auto kapot rijden ? Ken jij eigenlijk wel iets van een auto Wat stel je voor ?
Elke dag van Antwerpen naar Gent rijden, ook als het niet nodig is ?
Elk jaar een andere auto kopen aan de hand van het verwachte gebruik ?
Deze auto zal nog enige jaren mee moeten. Mijn zotte jaren en aankopen zijn verleden tijd !
Ken je andere merken elektrische auto's die je hart dan wel sneller doen slaan en ook betaalbaar zijn ?
Kevva ?
Toen ik de auto tweedehands kocht stapte ik over van een bedrijfsauto waarmee ik 30.000 km per jaar aflegde naar een eigen auto, een nieuw leven, andere werksituatie en geen idee hoeveel km ik per jaar zou doen.
De eerste jaren deed ik nogal wat km.. veelal voor de vrouw die me altijd wel klusjes bezorgt die ver genoeg van de deur liggen.
Nu niet meer omdat ze zelf een auto heeft gekocht. Jaja ! Een benzinemodel.
Auto kapot rijden ? Ken jij eigenlijk wel iets van een auto Wat stel je voor ?
Elke dag van Antwerpen naar Gent rijden, ook als het niet nodig is ?
Elk jaar een andere auto kopen aan de hand van het verwachte gebruik ?
Deze auto zal nog enige jaren mee moeten. Mijn zotte jaren en aankopen zijn verleden tijd !
Ken je andere merken elektrische auto's die je hart dan wel sneller doen slaan en ook betaalbaar zijn ?
Re: Rijden op aardgas (CNG)
De BMW i3 is de fijnste wagen die ik ooit heb mogen besturen. Lichtgewicht, sportief en futuristisch. Ook de meest energie-efficiente wagen op de markt trouwens. Of de i3 betaalbaar is hangt van jezelf af, maar hij kost alleszins een fractie van wat een Tesla kost.haelewyn schreef:Ken je andere merken elektrische auto's die je hart dan wel sneller doen slaan en ook betaalbaar zijn ?
En zelfs de Renault Zoe en Nissan Leaf vind ik heel aangename wagens, zeker in de stad. Ze doen mijn hart niet sneller slaan, maar dat verwacht ik niet van een auto. Wel comfort, veiligheid en milieuvriendelijkheid.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Thanks.
BMW I3 is inderdaad best mooi te noemen.
Voor wat de meeste anderen betreft : aankoopprijs te hoog naar mijn gevoel. Liever een benzinewagen (als ik nieuw moet kopen) voor dezelfde prijs.
In mijn geval kost de huur van de batterij meer dan wat mijn dieselrekening op een maand bedraagt in de drukste maand van het jaar. Een Twizzy zou voor mij niet slecht zijn maar dan liever een BMW of Kawasaki motorfiets als ik dan toch moet kiezen.
:-)
Tenzij de fabrikanten recent van dat systeem zijn afgestapt is de batterij vaak in huur en kost die 100 euro of iets minder / meer per maand, afhankelijk van hoe vaak je rijdt.
Niet vergeten ... als je de prijzen vergelijkt dat die kost er nog elke maand bijkomt.
BMW I3 is inderdaad best mooi te noemen.
Voor wat de meeste anderen betreft : aankoopprijs te hoog naar mijn gevoel. Liever een benzinewagen (als ik nieuw moet kopen) voor dezelfde prijs.
In mijn geval kost de huur van de batterij meer dan wat mijn dieselrekening op een maand bedraagt in de drukste maand van het jaar. Een Twizzy zou voor mij niet slecht zijn maar dan liever een BMW of Kawasaki motorfiets als ik dan toch moet kiezen.
:-)
Tenzij de fabrikanten recent van dat systeem zijn afgestapt is de batterij vaak in huur en kost die 100 euro of iets minder / meer per maand, afhankelijk van hoe vaak je rijdt.
Niet vergeten ... als je de prijzen vergelijkt dat die kost er nog elke maand bijkomt.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
De Tesla, i3, e-Golf en de meeste ander elektrische wagens worden met batterij inbegrepen verkocht. Bij de Nissan Leaf heb je de keuze tussen een batterijlease en rechtstreekse aankoop. Enkel Renault verplicht je tot het leasen van de batterij. Jammer, want de Zoe is voor de rest zowat de ultieme stadswagen imo.haelewyn schreef:BMW I3 is inderdaad best mooi te noemen.
Voor wat de meeste anderen betreft : aankoopprijs te hoog naar mijn gevoel. Liever een benzinewagen (als ik nieuw moet kopen) voor dezelfde prijs. In mijn geval kost de huur van de batterij meer dan wat mijn dieselrekening op een maand bedraagt in de drukste maand van het jaar.
Tenzij de fabrikanten recent van dat systeem zijn afgestapt is de batterij vaak in huur en kost die 100 euro of iets minder / meer per maand, afhankelijk van hoe vaak je rijdt.
Maar het klopt zeker dat een elektrische wagen niet voor iedereen interessant is. Je betaalt minder aan onderhoud, belastingen en brandstof, maar je moet al aardig wat kilometers kloppen om de meerprijs bij aankoop terug te verdienen. En de razendsnelle evolutie van de technologie betekent dat de herverkoopswaarde van je wagen quasi nihil is.
Het milieuvoordeel en het rijcomfort (instant acceleratie, stilte etc) hebben voor mij genoeg waarde om een elektrowagen toch aantrekkelijk te maken, maar de meeste mensen waarderen dat niet zo hoog als ik - en dan is een zuinige benzine idd een betere keuze.
Laatst gewijzigd door dw op 27 augustus 2016, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
off-topic:@Kevva & Dw, (en vele andere hier) : wat is het nut om een bovenstaande post VOLLEDIG te quoten? Goed bezig om het forum onleesbaar te maken. Misschien eens forumregels lezen? Oei, ik nu zal ik veel haatberichten krijgen omdat ik alleen wil dat forumregels gevolgd worden, zodat het voor iedereen leuk blijft. Kan een admin hier wat in snoeien?
Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Wij hoeven dat niet te weten, hoe je het hier neerpent is een overkill aan data die het lezen van het forum bemoeilijken.
Niemand anders dan smartphonegebruikers posten hier met welke apparatuur hun post hier kwam.
Als jouw post aangemaakt op een smartphone er voor zorgt dat je de forumregels moet overtreden, gebruik dan gewoon 'n ander medium.
Trouwens, bedankt voor de complimenten...
Niemand anders dan smartphonegebruikers posten hier met welke apparatuur hun post hier kwam.
Als jouw post aangemaakt op een smartphone er voor zorgt dat je de forumregels moet overtreden, gebruik dan gewoon 'n ander medium.
Trouwens, bedankt voor de complimenten...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
ik wil de essentie lezen op mijn smartphone, en nt tijd verliezen met 3x hetzelfde te lezen.
Uw manier van antwoorden bevestigt mijn vorige post. I rest my case.
Uw manier van antwoorden bevestigt mijn vorige post. I rest my case.