Onzin van krediet - Europese debetkaart?

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
pisa

Re: Onzin van krediet - Europese debetkaart?

Bericht door pisa » 16 Februari 2017, 22:36

Paypal is ondertussen al een tijd losgekoppeld als bedrijf en ook op de beurs van eBay.
Paypal maakt de grote winsten. eBay niet.
Denkt u dat Paypal het zich kan veroorloven om niet volledig veilig te zijn?
Het grootste gevaar is de gebruiker ervan, niet Paypal zelf.
Je moet echt geen hoog IQ hebben om bijv. spoofing te herkennen.

omega6
Hero Member
Hero Member

Bericht door omega6 » 16 Februari 2017, 23:23

Naar wat ik begrijp moet je ofwel een kredietkaart ofwel je bankrekening koppelen aan je paypal account. Er zijn genoeg verhalen van accounts die gehackt werden en men zo aan de bankrekening kon.

pisa

Bericht door pisa » 16 Februari 2017, 23:24

Als dat niet komt omdat je een steenezel bent, betaalt Paypal je gewoon de schade terug.

je moet ook niet echt een kaart 'koppelen', al doen velen dit wel. Je kan ook zo geld overschrijven naar je paypal account. Dan werkt het als een prepaid card, met wel een heleboel extra voordelen.

vortex
Hero Member
Hero Member

Bericht door vortex » 17 Februari 2017, 17:21

omega6 schreef:Naar wat ik begrijp moet je ofwel een kredietkaart ofwel je bankrekening koppelen aan je paypal account. Er zijn genoeg verhalen van accounts die gehackt werden en men zo aan de bankrekening kon.
Dat begrijp je dan verkeerd, aan mijn Paypal is geen bankkaart, kredietkaart of bankrekening gekoppeld, ik schrijf het nodige geld over via een standaard overschrijving. Trouwens een Paypal rekening zit bij Deutsche bank, denk niet dat het hacken van een rekening bij een grootbank zoals DB zo simpel is.

Als ik inlog of betaal met Paypal is er dus nergens een link naar mijn bankrekening vanwaar ik geld stort. Mocht iemand er in slagen om met mijn login gegevens in te loggen op mijn Paypal account, dan is het eveneens onmogelijk dat die persoon mijn bankkaart of wat dan ook alsnog koppelt om er misbruik van te maken. Het enige wat die persoon kan doen is het weinige geld dat op mijn Paypal rekening staat uitgeven via een aankoop, overschrijven naar een rekening kan niet, daarvoor moet een rekening gekoppeld en geverifieerd worden. Een klacht van mijn kant zal voldoende zijn om het geld terug te krijgen.

Wel belangrijk is om een voldoende sterk paswoord te hebben en er voor te zorgen dat het uniek en geheim blijft maar dat geldt voor elke internet login. In ben er heel zeker van dat betalingen via mijn Paypal account stukken veiliger zijn dan rechtstreeks betalen met een kredietkaart.

Giskart
Full Member
Full Member

Bericht door Giskart » 17 Februari 2017, 23:31

Het is perfect mogelijk om Paypal te gebruiken zonder kredietkaart. De opties zijn;
- kredietkaarten
- een bankrekening koppelen en het van uw rekening laten halen
- zelf een overschrijving doen, een SEPA-overschrijving , om uw account te spijzen
- herladen via de bancontact app (aanrader, werkt heel snel en goed)

Er zijn dus twee opties om saldo in Paypal te krijgen waar je zelf de volledige controle over hebt. Geen reden om Paypal niet te gebruiken i.v.m. afkeer van kredietkaarten.

omega6
Hero Member
Hero Member

Bericht door omega6 » 18 Februari 2017, 19:18

Heeft een paypal account een IBAN nummer om naar over te schrijven?

pisa

Bericht door pisa » 18 Februari 2017, 21:58

Ja
Geld overmaken van uw bank naar uw PayPal-rekening
Onze bankrekeninggegevens zijn gewijzigd. Voordat u geld op uw PayPal-rekening kunt storten, moet u de nieuwe PayPal-ontvangersgegevens voor overschrijvingen aan uw bank doorgeven.

Voeg eerst PayPal als ontvanger toe door op uw online bankrekening in te loggen (of langs uw bank te gaan) en de instructies van de bank op te volgen.

Druk onderstaande informatie af of kopieer en plak deze rechtstreeks in het online formulier van uw bank.

Ontvangersgegevens voor overschrijving naar PayPal
Ontvanger PayPal Europe
Bank ontvanger Deutsche Bank
IBAN PayPal XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
BIC DEUTDEDBPAL
Afdrukken
Zorg ervoor dat de naam op uw bankrekening overeenkomt met de naam op uw PayPal-rekening: MijnNaam
Wat moet ik doen als de namen niet overeenkomen?

We sturen u een e-mail om u te laten weten dat het geld van uw bank naar uw PayPal-rekening is overgeschreven. Dit neemt ongeveer 1-2 werkdagen in beslag.

Opmerking: PayPal accepteert alleen SEPA-overschrijvingen (in euro's) als u geld overmaakt naar uw PayPal-rekening.
Omdat ik niet goed weet of dit IBAN nummer voor heel Europa hetzelfde is of niet, en men wellicht meerdere rekeningen heeft, heb ik het nummer vervangen door XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

vortex
Hero Member
Hero Member

Bericht door vortex » 19 Februari 2017, 09:51

Omdat ik niet goed weet of dit IBAN nummer voor heel Europa hetzelfde is of niet
Natuurlijk niet, dat is jouw persoonlijk rekeningnummer van je Paypal rekening, elk Paypal account heeft een eigen uniek IBAN.

pisa

Bericht door pisa » 19 Februari 2017, 09:54

Oef...

Gelukkig dat ik het dan onherkenbaar heb gemaakt ;)

Didymus
Sr. Member
Sr. Member

Bericht door Didymus » 19 Februari 2017, 13:13

Levensgevaarlijk. Ik hoop dat je je chequeboek achter de hand hebt mocht iemand je rekening leegroven. :D
ACKB, BN, BMW, JEN, NUAN, REA, RES, ROU, SIOE, SOF, TEXF, TOM2, VAN

Yaris
VIP member
VIP member

Bericht door Yaris » 19 Februari 2017, 14:39

Voor je paypal account geldt dus dezelfde beveiliging als voor een prepaid credit card: zet er alleen maar geld op voor het bedrag dat je gaat uitgeven en op het ogenblik dat je het gaat uitgeven. Wat er niet op staat kan niet gestolen worden. Hetzelfde principe als voor je portemonnee. Je gaat niet met duizend euro naar de bakker.

Leemans-broertje
VIP member
VIP member

Bericht door Leemans-broertje » 19 Februari 2017, 18:37

Verontschuldiging, bericht is wat lang uitgevallen want ben een beetje de kluts kwijt.

1. Vortex schreef:
Je hoeft je kredietkaart (of bankkaart) niet te koppelen aan een Paypal account, je kan ook gewoon een Paypalrekening openen en er telkens het nodige bedrag op zetten via een normale overschrijving. Op die manier kan er nooit meer dan het bedrag op je Paypal rekening uitgegeven worden, en loop je geen risico op misbruik van bank of kredietkaart gegevens.
Vraag: Wat is het verschil tussen een PayPal account en een PayPal rekening ?

2. Pisa schreef:
Geld overmaken van uw bank naar uw PayPal-rekening
Onze bankrekeninggegevens zijn gewijzigd. Voordat u geld op uw PayPal-rekening kunt storten, moet u de nieuwe PayPal-ontvangersgegevens voor overschrijvingen aan uw bank doorgeven.

Voeg eerst PayPal als ontvanger toe door op uw online bankrekening in te loggen (of langs uw bank te gaan) en de instructies van de bank op te volgen.

Druk onderstaande informatie af of kopieer en plak deze rechtstreeks in het online formulier van uw bank.

Ontvangersgegevens voor overschrijving naar PayPal
Ontvanger PayPal Europe
Bank ontvanger Deutsche Bank
IBAN PayPal XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
BIC DEUTDEDBPAL
Afdrukken
Zorg ervoor dat de naam op uw bankrekening overeenkomt met de naam op uw PayPal-rekening: MijnNaam
Wat moet ik doen als de namen niet overeenkomen?

We sturen u een e-mail om u te laten weten dat het geld van uw bank naar uw PayPal-rekening is overgeschreven. Dit neemt ongeveer 1-2 werkdagen in beslag.

3. Vragen
(Betaalde tot nu toe met PayPal via creditkaart.)

a) Heb uit nieuwsgierigheid de optie 'link a bank account to my PayPal account' aangevinkt en ontving volgend email bericht:
'Hartelijk dank dat u de SEPA-machtiging tot automatische incasso heeft geaccepteerd. Uw rekening bij Keytrade Bank S.A. xxxxx is nu gekoppeld aan uw PayPal-rekening.

Nu u de machtiging heeft geaccepteerd en uw rekening heeft gekoppeld, kunt u:

- Direct vanaf uw bankrekening betalingen verrichten.

- Betalen zonder uw financiële gegevens bekend te maken aan anderen.

- Sneller afrekenen.

Bankrekening: xxxxxx
De crediteurreferentie voor PayPal is: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Referentienummer machtiging: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bewaar dit nummer voor toekomstig gebruik. Deze informatie is ook beschikbaar op de profielpagina.

Let op: deze e-mail is geen betalingsbevestiging. De bevestiging van uw betaling wordt in een aparte e-mail verzonden.

Met vriendelijke groet,
PayPal

b) Dit werkt dus anders dan Pisa beschreef: je moet geen rekening bij de DB meer openen en spijzen. PayPal debiteert nu zelf je rekening bij je bank (direct debet). Heeft PayPal de werkwijze veranderd of ben ik verkeerd ? Wie helpt mij ?

vortex
Hero Member
Hero Member

Bericht door vortex » 20 Februari 2017, 09:33

Dit werkt dus anders dan Pisa beschreef: je moet geen rekening bij de DB meer openen en spijzen. PayPal debiteert nu zelf je rekening bij je bank (direct debet). Heeft PayPal de werkwijze veranderd of ben ik verkeerd ? Wie helpt mij ?
Je hebt Pisa verkeerd begrepen vrees ik. Paypal rekeningen (althans diegene die hier in de EU worden geopend) zitten bij Deutsche Bank, vandaar het DB rekeningnummer. Dat DB rekeningnummer is je Paypal rekeningnummer, Paypal is een betaal service, geen bank, vandaar de samenwerking met een bank.

Jij hebt je Keytrade bankrekening gekoppeld aan je Paypal account en Paypal de toestemming gegeven om geld van je rekening te halen. Pisa en ik hebben bewust geen bankrekening of kredietkaart gekoppeld, kan er ook geen misbruik of een onterechte afhaling gemaakt worden, vandaar dat wij per overschrijving geld op onze Paypal rekening moeten zetten, dus een gewone SEPA-overschrijving naar dat DB IBAN nummer dat je via mail gekregen hebt bij het openen van je account. Enige voorwaarde die Paypal stelt is dat de naam op de overschrijving (naam rekeninghouder) hetzelfde is als de naam van je Paypal account. Zonder rekening koppeling kan je je Paypal account dus niet gebruiken om geld van anderen te ontvangen (bv wanneer je iets verkoopt). Nu dat verkopen via Paypal is iets waar je goed over moet nadenken, de kans dat je opgelicht wordt is heel reëel. Paypal is immers een fantastische service voor kopers, bij een betwisting wordt je geld gewoon terug gevorderd van de verkoper. Als verkoper trek je steevast aan het kortste eind.

Ergens in je Paypal account kan je je Keytrade rekening verwijderen waarmee de koppeling meteen verbroken is, mocht je dat willen, of nog drastischer je volledige Paypal account opzeggen en een nieuw aanmaken.

Leemans-broertje
VIP member
VIP member

Bericht door Leemans-broertje » 20 Februari 2017, 10:57

vortex schreef: Pisa en ik hebben bewust geen bankrekening of kredietkaart gekoppeld, kan er ook geen misbruik of een onterechte afhaling gemaakt worden, vandaar dat wij per overschrijving geld op onze Paypal rekening moeten zetten, dus een gewone SEPA-overschrijving naar dat DB IBAN nummer dat je via mail gekregen hebt bij het openen van je account.
Dank je wel voor de uitvoerige uitleg !

Dixit
Jr. Member
Jr. Member

Bericht door Dixit » 20 Februari 2017, 12:53

pisa schreef:Paypal is ondertussen al een tijd losgekoppeld als bedrijf en ook op de beurs van eBay.
Paypal maakt de grote winsten. eBay niet.
Denkt u dat Paypal het zich kan veroorloven om niet volledig veilig te zijn?
Jazeker. PayPal is Amerikaans en Amerikaanders gaan anders om met veiligheid en privacy dan wij normaal zouden vinden. Bij Yahoo zijn er al verscheidene inbraken geweest en veel passwords gehackt, om maar wat te noemen.

Daarnaast gaat men in de U.S. sowieso ronduit slordig met financiële systemen om. Het heeft een reden, dat je Belgische Mastercard in principe standaard is geblokkeerd voor gebruik in de U.S.
Het chequeboekje werd hier al genoemd: ongedekte cheques uitschrijven is ook een standaard praktijk. Enzovoort, enzovoort...

PayPal heeft nu ook een soort van domiciliëring: de "vooraf goedgekeurde betaling". Heel benieuwd wanneer dat voor de eerste keer fout gaat...

Reageer