UPDATE: Deblokkering maestro buiten Europa: te weinig informatie en dienstverlening

12
Reageer
Op 17 januari blokkeerden de Belgische banken de debetkaarten buiten Europa. Volgens Febelfin was de maatregel bedoeld om de consument te beschermen. De maatregel is ondertussen 4 maanden van kracht. Tijd voor een onderzoek dus.

• Deblokkering maestro buiten Europa: weinig informatie beschikbaar
• Amper 5 banken vermelden de mogelijkheid tot deblokkering buiten Europa
• Geen telefonisch noodnummer voor deblokkeren van kaarten
• Slechts 3 banken vermelden responstijd voor deblokkering

We bestudeerden in de maand mei de websites van 22 banken die maestro blokkeren buiten Europa. De resultaten tonen de beperkte communicatie en service van de banken.

Deblokkering
Slechts 5 banken (Delta Lloyd, CPH Bank, Dexia Bank, KBC en Keytrade) vermelden de mogelijkheid tot deblokkering van de kaart op hun website.

Bij de andere 17 banken is er geen informatie te vinden over een mogelijke deblokkering. Deze banken beperken zich tot de vermelding dat de kaart buiten Europa niet noodzakelijk werkt. En dit terwijl we toch weet hebben van minstens 12 banken die de kaart op aanvraag deblokkeren.

Hoe deblokkering aanvragen?
De procedure voor deblokkering verschilt van bank tot bank. CPH Bank, Delta Lloyd, Dexia verwijzen op hun website door naar het kantoor. Bij Keytrade moet u emailen, en bij KBC moet u bellen naar het telecenter. Geen enkele bank vermeldt een 24/7 helpdesk service voor het deblokkeren van de kaart. Evenmin is er een online dienstverlening waarbij de kaart manueel kan gedeblokkeerd worden via online banking.

Tot 14 dagen reactietijd
Slechts 3 banken vermelden op hun website een responstijd voor de deblokkering. Bij Dexia gebeurt de deblokkering de dag na de aanvraag. Bij Keytrade duurt het maximaal 14 dagen alvorens uw kaart wordt gedeblokkeerd. Bij Delta Lloyd maximaal 1 week. KBC en CPH Bank vermelden geen responstijd op hun websites.

Conclusie
Er is amper online informatie te vinden over de deblokkering van debetkaarten buiten Europa. Amper 5 banken vermelden deze dienstverlening op hun website. Slechts 3 banken vermelden hoe lang het duurt om uw kaart te deblokkeren.

Ook de dienstverlening schiet te kort. Geen enkele bank publiceert een 24/7 telefonisch noodnummer waarop gestrande klanten terecht kunnen. Ook de mogelijkheid om manueel via online banking de debetkaart te deblokkeren is nergens voorzien.

We onderzochten de websites van volgende banken die hun kaarten blokkeren buiten Europa.

Bankvermelding standaard blokkering vermelding van mogelijkheid tot deblokkering
1ABK BankjaNee (niet mogelijk)
2ArgentajaNee
3Axa BankjaNee
4Banca Monte Paschi BelgioneeNee
5BPOjaNee
6BKCPjaNee
7BNPP FortisjaNee
8CBC BankjaNee
9CenteajaNee
10CPH BankjaJa
11Delta Lloydjaja, responstijd max 1 week
12Dexia Bankjaja, responstijd max 1 dag
13Ethias BankjaNee (niet mogelijk)
14EuropabankneeNee
15Fintrojanee
16INGjanee
17KBCjaja
18Keytradejaja, responstijd max 14 dagen
19LandbouwkredietJanee
20OBK BankJanee
21Record Bankjanee
22VDK Bankjanee
Opmerking: Citibank en Deutsche Bank blokkeren de kaart niet buiten Europa.

UPDATE 14 Juli 2011: Bart Tommelein van Open VLD bevestigt de problemen uit onze studie

Vindt u het artikel interessant? Geef uw score
(1 stem, gemiddeld 5 van de 5)


Categorie: Algemeen nieuws over betalen en kaarten

Spaargids mailalerts