UPDATE: Deblokkering maestro buiten Europa: te weinig informatie en dienstverlening

12
Reageer
Op 17 januari blokkeerden de Belgische banken de debetkaarten buiten Europa. Volgens Febelfin was de maatregel bedoeld om de consument te beschermen. De maatregel is ondertussen 4 maanden van kracht. Tijd voor een onderzoek dus.

• Deblokkering maestro buiten Europa: weinig informatie beschikbaar
• Amper 5 banken vermelden de mogelijkheid tot deblokkering buiten Europa
• Geen telefonisch noodnummer voor deblokkeren van kaarten
• Slechts 3 banken vermelden responstijd voor deblokkering

We bestudeerden in de maand mei de websites van 22 banken die maestro blokkeren buiten Europa. De resultaten tonen de beperkte communicatie en service van de banken.

Deblokkering
Slechts 5 banken (Delta Lloyd, CPH Bank, Dexia Bank, KBC en Keytrade) vermelden de mogelijkheid tot deblokkering van de kaart op hun website.

Bij de andere 17 banken is er geen informatie te vinden over een mogelijke deblokkering. Deze banken beperken zich tot de vermelding dat de kaart buiten Europa niet noodzakelijk werkt. En dit terwijl we toch weet hebben van minstens 12 banken die de kaart op aanvraag deblokkeren.

Hoe deblokkering aanvragen?
De procedure voor deblokkering verschilt van bank tot bank. CPH Bank, Delta Lloyd, Dexia verwijzen op hun website door naar het kantoor. Bij Keytrade moet u emailen, en bij KBC moet u bellen naar het telecenter. Geen enkele bank vermeldt een 24/7 helpdesk service voor het deblokkeren van de kaart. Evenmin is er een online dienstverlening waarbij de kaart manueel kan gedeblokkeerd worden via online banking.

Tot 14 dagen reactietijd
Slechts 3 banken vermelden op hun website een responstijd voor de deblokkering. Bij Dexia gebeurt de deblokkering de dag na de aanvraag. Bij Keytrade duurt het maximaal 14 dagen alvorens uw kaart wordt gedeblokkeerd. Bij Delta Lloyd maximaal 1 week. KBC en CPH Bank vermelden geen responstijd op hun websites.

Conclusie
Er is amper online informatie te vinden over de deblokkering van debetkaarten buiten Europa. Amper 5 banken vermelden deze dienstverlening op hun website. Slechts 3 banken vermelden hoe lang het duurt om uw kaart te deblokkeren.

Ook de dienstverlening schiet te kort. Geen enkele bank publiceert een 24/7 telefonisch noodnummer waarop gestrande klanten terecht kunnen. Ook de mogelijkheid om manueel via online banking de debetkaart te deblokkeren is nergens voorzien.

We onderzochten de websites van volgende banken die hun kaarten blokkeren buiten Europa.

Bankvermelding standaard blokkering vermelding van mogelijkheid tot deblokkering
1ABK BankjaNee (niet mogelijk)
2ArgentajaNee
3Axa BankjaNee
4Banca Monte Paschi BelgioneeNee
5BPOjaNee
6BKCPjaNee
7BNPP FortisjaNee
8CBC BankjaNee
9CenteajaNee
10CPH BankjaJa
11Delta Lloydjaja, responstijd max 1 week
12Dexia Bankjaja, responstijd max 1 dag
13Ethias BankjaNee (niet mogelijk)
14EuropabankneeNee
15Fintrojanee
16INGjanee
17KBCjaja
18Keytradejaja, responstijd max 14 dagen
19LandbouwkredietJanee
20OBK BankJanee
21Record Bankjanee
22VDK Bankjanee
Opmerking: Citibank en Deutsche Bank blokkeren de kaart niet buiten Europa.

UPDATE 14 Juli 2011: Bart Tommelein van Open VLD bevestigt de problemen uit onze studie

Vindt u het artikel interessant? Geef uw score
1310
com_content.article
(1 stem, gemiddelde van 5 op 5)

UPDATE: Deblokkering maestro buiten Europa: te weinig informatie en dienstverlening

5.00 1 5


Categorie: Algemeen nieuws over betalen en kaarten
Reacties (12)
  • kvaruni  - deutsche bank blokkeert mijn kaart niet ...

    ... en daar profiteren ze mooi van. Ik doe echt niet de moeite om mijn andere kaarten te deblokkeren als het mij geen voordeel oplevert qua kosten. Bovendien vertik ik het om geld af te halen met een kredietkaart van een bank die zijn debetkaart blokkeert. Zo gaat DB bij mij mooi lopen met de wisselkosten. En ik gun het hen nog ten volle ook want wat een domme actie van al die andere banken ...

  • Lukske
    avatar

    Om één of andere reden moeten banken dus baat hebben met de uitschakeling van de Maestrofunctie.

  • fid509

    Twee redenen die ik kan bedenken.

    1) hoogstwaarschijnlijk verdienen ze meer op kredietkaarten
    2) zo moeten ze niet meer investeren in veiligere technologieën. Bij fraude op een kredietkaart is het de uitgever hiervan die opdraait voor de kosten, bij Maestro was dit de bank zelf.

  • savantas
    avatar

    Winstbejag (alweer) boven service geplaatst.. Domme inhalige bankiers...
    Veiligheidsredenen mijn oor..
    Argenta was voor mij een perfecte oplossing daar zij geen kosten aanrekenden voor mijn afhalingen in vnl ZO-Azië. Nu schrijf ik mijn geld inderdaad ook over naar Deutsche bank, die zo slim waren om niet met deze zinloze blokkering mee te doen...

  • Mousty1  - ING weigert deblokkering

    Begin april wou ik in functie van een reis naar Azië MAESTRO op mijn bankkaart laten deblokkeren.
    Ik heb hierop ING, mijn bank sinds jaren, gecontacteerd met de vraag het nodige te doen.
    Ze hebben me echter laten weten dat dit in mijn geval niet kon : ik heb een VISA-kaart en de MAESTRO-deblokkering kan enkel maar voor mensen die niet over een VISA-kaart beschikken ...

  • JACOB PATRICK  - MAESTRO

    MAESTRO WEG BUITEN EUROPA WAAROM ,??????????

    IK WOON REEDS 7 JAAR IN BRAZILIE EN HEB NOOIT PROBLEMEN GEKENT MET MIJN MAESTRO KAART

    DIE WERKTE IEDERE DAG WANNEER IK GELD NODIG HAD

    MAAR NU MAESTRO NIET MEER WERKT HEBBEN ZE MIJ BIJNA VERPLICHT MET VISA TE WERKEN

    EN DAT WERKT DUS TOTAAL NIET

    CONSTANT MOET JE UITTELLEN HOEVEEL DAGEN GELEDEN HEB IK HOEVEEL BETAALD EN NU MOET IK WEER ZOVEEL DAGEN WACHTEN

    EN ZULKE ZEVER

    VISA IS GOED VOOR OP VAKANTIE TE GAAN MAAR NIET OM TE WONEN IN HET BUITENLAND

    IK STA HIER NU MET ACHTERSTALLIGE BETALINGEN DOOR DIE ZEVER

    WANT IN HET BEGIN VAN DE MAAND MOETEN ER VEEL REKENINGEN BETAALD WORDEN

    WEET ER IEMAND EEN ANDERE KAART DIE WEL NOG GOED WERKT IN HET BUITENLAND

    GROETJES PATRICK( RIO DE JANEIRO)

  • Anoniem

    En omdat u nog nooit problemen heeft gehad, wil dat zeggen dat het systeem veilig is?

    Ik heb een vriend die bij Rabobank (Nederland) werkt op de IT-afdeling.
    U heeft er geen idee van hoeveel skimmers er actief waren die magneetstrips kopieren en dan geld afhalen in het buitenland. Dat was dan ook de reden waarom Nederland nu massaal aan het overstappen is van de de magneetstrip op een EMV-chipkaart (zoals wij hier in Belgie gebruiken).

    Voor zij die het nog steeds nodig hebben: er zijn nog steeds legio banken waar deblokkeren mogelijk is, dus waarom zo'n kinderachtige reactie? :roll:

  • Anoniem  - argenta maestro

    net een trip naar China achter de rug. Zowel maestro van BNP en argenta probleemloos kunnen deblokeren

  • Ferdinand De La Soie  - Achterlijke landen met magneetstrip

    Nu we het toch over Nederland hebben... de door Delta Lloyd (c.s.) aangekondigde maatregel was voor mij sowieso dikke zever. De crimineel kopieert de magneetstrip, leest de code over je schouder mee (of met een camera) en hij moet met de kopie van de kaart dan naar een of ander achterlijk land waar men nog de magneetstrip gebruikt. Oeganda ? Togo ? De Filippijnen ? Neen, natuurlijk niet. Die gaan gewoon naar Putte NL op slechts 25 min rijden van Antwerpen !
    De Nederlanders moeten nu ook met een chip leren pinnen. Helaas, dat lukt ze niet: ze vergeten de kaart uit het apparaat te halen ! Ik heb een hypotheek (en dus een zichtrekening) bij Delta Lloyd, maar deze actie was er net 1 te veel: sparen en investeren gebeurt bij andere banken (onder andere Deutsche Bank natuurlijk).

  • Kim

    Ik heb eergisteren aanvraag gedaan om mijn maestrofunctie te deblokkeren bij Argenta.
    Enkele kleine problemen duiken op:
    - Ik reis 6 weken door Bolivia, maar de kaart kan max 1 maand gedeblokkeerd worden blijkbaar...
    - Ik plan van ook enkele dagen in Peru te verblijven tijdens die 6 weken, maar blijkbaar kan ik ze enkel voor 1 land deblokkeren tijdens die maand...

    Ik heb een mastercard, dus normaal heb ik geen probleem, maar ik heb tot nu toe in het buitenland altijd maestro gebruikt om geld af te halen, de mastercard had ik meer als reserve oplossing bij problemen.

  • pascale

    Net terug van KBC. Vertrek bijna naar Turkije, volgens medewerkster reisbureau moet ik kaart laten deblokkeren, volgens bankbediende niet!!! Voor alle 'veiligheid' maar voldoende cash meenemen zeker?

Schrijf reactie
Uw contact gegevens:
Reacties:
[b] [i] [u] [s] [url] [quote] [code] [img] 
 
:D:):(:0:shock::confused:8):lol::x:P:oops::cry:
:evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:
Security

Spaargids mailalerts