244, 18669

Corona Direct misleidde consument met 3.000 km gratis

Corona Direct misleidde consument met 3.000 km gratis

Verzekeraar Corona Direct moet van de Jury voor Ethische Praktijken (JEP) inzake reclame een campagne waarin hij 3.000 km gratis verzekering belooft stopzetten omdat ze tot verkeerde interpretaties leidt.

“Betaal enkel voor de kilometers die je echt rijdt met de kilometerverzekering van Corona Direct en krijg nu 3000 kilometer gratis”, heette het in de radiospot. En op de website van het bedrijf stond dan weer “De Kilometerverzekering – Bereken nu je voordeel” met in een oranje cirkel “Nu 3.000 km gratis” met onderaan de pagina in kleine letters “Na je eerste verzekeringsjaar wordt 3.000 km van je aantal gereden kilometers afgetrokken. Reed je minder dan 3.000 km? Dan krijg je dat aantal kilometers gratis. Promotie geldig voor nieuwe contracten op basis van offertes die in september, oktober of november 2016 aangevraagd zijn en die binnen de 8 weken voor akkoord ondertekend teruggestuurd worden.”

Een consument die slechts 1.500 km per jaar rijdt, dacht op basis van deze promotie dat hij zich op die manier twee jaar gratis zou kunnen verzekeren. Maar dat was uiteindelijk niet het geval. De 3000 km wordt immers vermenigvuldigd met een factor waardoor men enkele tientallen euro korting krijgt. Deze reclame was volgens hem dan ook misleidend.

Tegenover de JEP stelde Corona Direct dat de premie van zijn kilometerverzekering samengesteld is uit een vast gedeelte en een variabel gedeelte per 100 kilometer en dat na het eerste verzekeringsjaar binnen dit laatste variabele premiegedeelte een verrekening wordt gemaakt die rekening houdt met het werkelijk gereden aantal kilometers en de eventuele promotionele kilometers, zodat een klant die minder kilometers reed dan het voorziene aantal een premietegoed teruggestort krijgt.

De JEP is echter van mening dat de promotie inderdaad laat uitschijnen dat de 3.00 promotionele kilometers niet alleen gratis zouden zijn, maar dat het voordeel direct benut zou kunnen worden. De disclaimer waar de juiste toedracht van de actie stond, was trouwens niet aanwezig op de homepage waar de promotie stond.

De controleur besluit uiteindelijk dat uit de bewoordingen van de reclame niet duidelijk blijkt dat in elk geval een vast premiegedeelte zal moeten worden betaald om aanspraak te kunnen maken op de aangekondigde “3000 kilometer gratis” en dat de verrekening van de 3000 kilometer in het variabel premiegedeelte pas aan het einde van het eerste verzekeringsjaar gebeurt. Voorts is deze informatie niet eenvoudig beschikbaar is op de website waarnaar de reclame verwijst.

De JEP vraagt Corona dan ook de reclame niet meer te gebruiken. De verzekeraar kan wel nog in beroep gaan.

Spaargids.be geeft u ook de mogelijkheid om enkele verzekeringsvoorstellen aan te vragen.

Lees ook:

Andere tips over autoverzekeringen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.