282, 15472

210.435 Belgen moeten buitenlandse rekening melden aan Nationale Bank

210.435 Belgen moeten buitenlandse rekening melden aan Nationale Bank

De FOD Financiën heeft 210.435 herinneringsbrieven verstuurd om Belgen eraan te herinneren dat ze het hebben van een buitenlandse rekening ook moeten melden aan het Centraal Aanspreekpunt bij de Nationale Bank. Het gaat om mensen die het bestaan van dergelijke rekeningen al hebben gemeld aan de fiscus.

Het was al sinds 1997 verplicht om het bestaan van buitenlandse bankrekeningen bij de fiscus aan te geven. Nu moet dit ook worden gemeld bij het Centraal Aanspreekpunt. Dat legt een register aan waarin alle rekeningen staan die iemand heeft. Bij een overlijden is het dan makkelijker om tegoeden terug te vinden, maar ook voor de fiscus en het gerecht is het voortaan eenvoudiger om een onderzoek te doen.

Voor de binnenlandse rekeningen nemen de banken de aangifteplicht aan het Centraal Aanspreekpunt voor hun rekening. Voor de buitenlandse rekeningen moeten de consumenten dat zelf doen. Hiertoe moeten ze melding maken van het rekeningnummer van de buitenlandse rekening(en),  de naam van de financiële instelling waarbij de rekening geopend werd en het land waar dat gebeurde.

De verplichting geldt voor elke rekening die men had sinds 2011, ook al is ze inmiddels afgesloten.

Voor het aanslagjaar 2015, inkomsten van het jaar 2014 moet men de buitenlandse rekening eerst aanmelden bij het centraal aanspreekpunt van de Nationale Bank van België en ze vervolgens in de belastingaangifte opnemen. In de belastingaangifte zal immers moeten gemeld worden of de aangifte bij het aanspreekpunt is gebeurd.

De aangifte kan online gebeuren.

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.