282, 16612

Hoe selecteer ik de juiste bank?

Hoe selecteer ik de juiste bank

Op zoek naar een goede bank voor je geldzaken? Dan zal je eerst moeten uitmaken welke criteria er voor jou het meest doorwegen. Verder kun je je baseren op de beoordelingen van andere consumenten.

Bankklanten zijn doorgaans erg trouw aan hun financiële instelling. Het aantal mensen dat van bank verandert, is niet zo groot. Bovendien lijkt de keuze ook erfelijk bepaald. Vaak blijft men klant bij de instelling waar ook vader of moeder al een rekening hebben. De geboortespaarrekening die er traditioneel door de ouders wordt geopend, is meestal de aanzet om er jaren later zelf ook een zichtrekening te openen en andere financiële producten af te nemen.

Rendement is belangrijk

Toch kan het interessant zijn om af en toe eens over de muur te kijken. Maar hoe zorg je er dan voor dat je een ‘goede bank’ kiest? Eenvoudig is dit niet steeds. Het hangt ook af van je persoonlijk profiel. Wat voor iemand een goede instelling is, is dat niet noodzakelijk voor iemand anders. Wie de oefening maakt, dient dus eerst zijn prioriteitenlijstje samen te stellen.

Je kunt kiezen voor de bank met de hoogste rente of de laagste kosten. Daarvoor kun je je baseren op de lijstjes met de topopbrengsten Bij Spaargids.be kun je onder meer terecht voor overzichten van de spaarrekeningen met de hoogste vergoeding, termijnrekeningen met de toprente, de goedkoopste hypotheeklening of de zichtrekeningen met de laagste kosten.

Vind je het belangrijk dat geld snel op je rekening staat of mag het gerust een dag later zijn? In het eerste geval kies je best voor een grote bank. De kans dat betalers daar ook een rekening hebben, is groter dan bij een kleine instelling. Bij de eigen instelling worden betalingsopdrachten meteen uitgevoerd. Bij overschrijvingen naar een andere bank moet u een extra werkdag rekenen.

Keuze voor veiligheid

Voor andere consumenten speelt het rendement maar een secundaire rol. Zij kiezen vooral voor veiligheid. Hun spaargeld mag nooit in het gedrang komen. Voor hen is de kredietwaardigheid van de bank belangrijk.

Ze kunnen zich daarvoor baseren op de beoordelingen die door gespecialiseerde bureaus worden toegekend. Op Spaargids.be vind je ze onder de hoofding Sparen en de rubriek ‘Ratings & Beoordelingen'. Let wel: ratings kunnen veranderen in de tijd. Zo was de kredietwaardigheid van Deutsche Bank lang onaantastbaar, vandaag ligt een afwaardering ter studie.

Ook de relatie met het kantoorpersoneel is vaak doorslaggevend. Bankieren is een zaak van vertrouwen en van ‘mekaar kennen’. In dit opzicht kan de consument een keuze maken tussen banken die met eigen loontrekkend personeel in de kantoren werken en banken die voor zelfstandige kantoorhouders opteren. Zelfstandigen blijven doorgaans langer op post. Zij hebben dan ook meer baat bij een goede relatie op de lange termijn en volgen hun klanten vaak van generatie op generatie. Bij loontrekkend kantoorpersoneel is de rotatie groter.

Netwerkbank of nichebank

Een ander selectiecriterium kan dat tussen een online bank en een netwerkbank zijn. Bent u vaak onderweg en haalt u geregeld geld af buiten het eigen kantoor, dan is dat goedkoper als u dat kunt doen in een ander filiaal van uw eigen bank. Met een grote bank zult u dan beter zitten dan bij een nichebank. Zoekt u echter een tweede of een derde bank om uw spaargeld te spreiden, dan kan de uitkomst net omgekeerd zijn en kunt u misschien beter bij een online bank terecht.

Van een bank verwacht je eveneens dat ze correct werkt. Toch zijn sommige banken beter georganiseerd dan andere. In de periode 2013-2015 controleerde de FSMA, de instantie die toezicht moet houden op de sector, meer dan zesduizend klantendossiers. Ze bezocht tevens 344 agentschappen. Het leidde tot de vaststelling van 272 tekortkomingen. Aan de banken werd een actieplan opgelegd.

De FSMA werkt ook via Mystery shopping, waarbij bankkantoren onaangekondigd worden bezocht door personen die zich niet als controleur bekendmaken. Zij stelden vast dat banken vaak te snel beleggingsadvies geven dat niet strookt met het profiel van de klant. De komende jaren zal dat een aandachtspunt blijven.

Vertrouw op andere consumenten

De FSMA maakt echter niet bekend welke banken goed presteren en bij welke instellingen er ruimte is voor verbetering. Dus dient u het hier over een andere boeg te gooien als u meer wil weten over de werking van een bank. Bijvoorbeeld door beoordelingen van andere consumenten erop na te lezen.

Net zoals voor het oordeel van andere consumenten over een hotel of een restaurant onder meer terecht kunt bij Tripadvisor.be en voor campings bij Zoover.be, zo kunt u dat voor banken bij Spaargids.be. Kies daar bij de rubriek ‘Sparen’ voor ‘Ratings en beoordelingen.’ Door te klikken op de link in de kolom bij ‘Waarderingen’ ziet u de inschatting van medeburgers over de tarieven, de transparantie, de klantendienst en de online banking van de betrokken instelling. U kunt daar trouwens zelf ook een beoordeling kwijt.

Heeft u de keuze voor een bepaalde bank gemaakt, dan kunt u onder de naam van de bank klikken op het aantal kantoren. U krijgt dan een overzicht waar deze gelegen zijn, waarna u alle gegevens over de kantoren in uw buurt kunt opvragen.

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.