Meerdere banken nog niet in orde met melden van bankrekeningen
Verschillende banken zijn hun wettelijke meldingsplicht t.o.v. het centraal aanspreekpunt (nog) niet nagekomen. De desbetreffende banken moeten dan ook vrezen voor administratieve sancties.
Volgens de wet van 14 april 2011 moeten alle Belgische banken moeten alle banken aan het centraal aanspreekpunt laten weten welke rekeningnummers worden gebruikt en op wiens naam ze staan. Dat maakt het makkelijker om bij een overlijden alle rekeningen op naam van de afgestorvene terug te vinden. Ook voor de fiscus is een onderzoek makkelijker.
31 maart 2014 was de einddatum voor de banken om alle informatie over te maken aan het centraal aanspreekpunt maar niet iedere bank deed dit. Zo zouden verschillende kredietinstellingen - volgens de krant L’Echo onder meer Rabobank.be - nog geen informatie en bankrekeningnummers van hun klanten hebben doorgespeeld.
De Nationale Bank stelt dat het vooral om ‘kleine informatieplichtigen’ gaat, de grootste banken zouden wel in orde zijn. Onder meer technische problemen zouden aan de basis liggen van het te laat indienen van de nodige gegevens. Andere banken hebben simpelweg nog niet gecommuniceerd met de Nationale Bank.
De overheid is reeds met een procedure gestart zodat het centraal aanspreekpunt alle informatie die het nodig heeft kan verkrijgen. De desbetreffende banken kunnen administratieve sancties opgelegd krijgen.
- Hoe bereikbaar is uw bank nog?
- Staatsbon op 1 jaar brengt 3% op
- Belgen halen 51 miljard euro van hun rekening
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.