282, 15469

Nieuwe regels voor reclame voor financiële producten van kracht

Nieuwe regels voor reclame voor financiële producten van kracht

Op 12 juni 2015 worden de verstrengde regels voor reclame voor financiële producten van toepassing. Ze moeten de consument nog beter beschermen tegen misleidende informatie.

De nieuwe regels houden onder meer in dat de reclame duidelijk moet zijn. Zo mogen de mogelijke voordelen van het financieel product niet worden benadrukt zonder dat ook een correcte, duidelijke en evenwichtige indicatie van de risico’s en beperkingen wordt gegeven. Die beperkingen moeten in hetzelfde lettertype worden gesteld als de voordelen.

Belangrijke zaken mogen ook niet worden verhuld, afgezwakt of verdoezeld. Daarbij mag de nadruk niet worden gelegd op kenmerken die niet of weinig relevant zijn voor een goed begrip van de aard en de risico's van het financieel product.

De reclame moet een bondige aanduiding van de spaar- of beleggingsdoelstelling geven, evenals de vergoedingsformule en, in voorkomend geval, de vermelding dat de vergoeding kan worden aangepast en hoe dat dan gebeurt.

Bij spaar- en beleggingsverzekeringen zijn verwijzingen naar historische, gesimuleerde of toekomstige rendementen nog slechts onder specifieke voorwaarden toegestaan.

Voor reclames die op 12 juni al in omloop waren, geldt een overgangstermijn. Zij mogen nog tot eind 2015 worden gebruikt.

Enkele andere verplichtingen die ook op 12 juni dienden in te gaan, werden echter uitgesteld. Dat geldt onder meer voor het afleveren van een gestandaardiseerde productfiche. Europa is immers eveneens bezig met een regelgeving. Door de Belgische bepalingen uit te stellen, wil de regering vermijden dat ze na een korte periode al een aanpassing moet doorvoeren, wat voor verwarring zou kunnen zorgen.

Om dezelfde reden is ook de bepaling uitgesteld dat het risico dat de klant met financiële producten loopt, moet worden gevisualiseerd via een label. Ook op dit domein moet Europa eerst nog verduidelijkingen geven. 

Lees ook:

Andere tips over beleggingsfondsen en spaarrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.