Slechts één Belg op de drie vergelijkt aanbiedingen

Slechts één Belg op de drie vergelijkt aanbiedingen

Slechts één op de drie Belgen vergelijkt de aanbiedingen van meerdere banken als hij een financieel product koopt, zo blijkt uit een bevraging van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA).  De voornaamste conclusie uit het onderzoek is overigens dat er behoefte is aan levenslange en duurzame financiële vorming voor iedereen.

Het onderzoek werd gevoerd aan de hand van een vragenlijst die werd opgesteld door de OESO. Het was de eerste keer dat er in ons land een studie van deze aard gedaan werd. Waar andere onderzoeken meestal focussen op financiële kennis, lag hier de nadruk op financieel gedrag en attitudes.

Eén van de opvallende vaststellingen is dat slechts 1 op 3 verschillende aanbieders overweegt bij de aankoop van een financieel product. In de categorieën van de laagste sociale groep en die van de +65-jarigen daalt dat cijfers zelfs respectievelijk naar 25% en 22%.Verder springt in het oog dat 6 op 10 mensen financiële doelen op lange termijn stellen. hoe ouder mensen worden, hoe meer ze zich voorbereiden op het pensioen. Een spaarrekening blijft daarbij de meest populaire vorm van sparen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de helft van de huishoudens een budget opmaakt en dat 25% van de respondenten toegeeft dat hij of zij een onverwacht grote kosten ter waarde van een maandbudget niet zouden kunnen dekken zonder lening of hulp. Tot slot blijkt uit de poll en een test dat mensen hun financiële kennis vaak fout inschatten.

De FSMA concludeert onder meer vanwege de voorgaande bevindingen dat financiële vorming ten eerste op kennis, gedrag en attitudes moet inspelen, omdat een goede score op één dimensie niet per se samengaat met een goede score op andere dimensies. Verder moet financiële vorming volgens dit onderzoek levenslang en duurzaam voor iedereen zijn.

Andere tips over autoleningen, spaarrekeningen en woonleningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.