Visitez notre site Web en français

tweedehands rendement van 50% op 2 jaar

Hier kun je alles kwijt over alle andere types beleggingen

tweedehands rendement van 50% op 2 jaar

Berichtdoor robokat » 8 Februari 2010, 21:41

Even een vraagje:

1. Wie denkt dat de Euro Stoxx 50 binnen 2 jaar minstens 50% hoger staat ?
2. Wie denkt dat de Euro Stoxx 50 binnen 2 jaar minstens 9% hoger staat ?

Wie niet in het eerste gelooft, maar denkt dat er een grote kans is op het tweede en een beetje dynamisch belegt, dan even je aandacht.

Banken hebben de afgelopen jaren veel fondsen met vaste looptijd en notes uitgegeven die door de beurscrash geen enkele kans meer maken op winst. Dergelijke producten staan daarom meestal aan een heel erg lage koers dus je kan die tweedehands goedkoop op de kop tikken.

Nu heb ik er eentje gevonden die een bijzondere opportuniteit biedt: de ING Best Strike Europe, die in 2007 is uitgegeven (isin: XS0288773582).

Het product volgt de Euro Stoxx 50 en het was de bedoeling om via een bepaalde formule een stijging van de Stoxx50 uit te keren. Intussen is de kans dat het product nog een winst uitkeert zowat nul geworden dor de beurscrash. Als gevolg hiervan noteert dit momenteel ongeveer aan 65%.

Nu, wat interessant is, dat het product ook een zekere vorm van kapitaalsbescherming biedt. Indien de Stoxx50 op de einddatum ten minste 70% bedraagt van de koers bij de start van het product, wordt het startkapitaal aan 100% terug uitgekeerd.

Dit zijn de concrete cijfers:

Koers Euro Stoxx 50 bij start: 4142
Huidige koers Euro Stoxx 50: ca. 2664
Percentueel verschil: 64%

Koers tegen welke de kapitaalsbescherming in werking treedt = 4142 * 70%= 2899.

Dit betekent dat de koers ongeveer 9% moet stijgen van 2664 naar 2899 omdat het product aan 100% wordt uitbetaald.

Nu komt het: je kan het product dus nu kopen aan 65%, d.w.z. dat voor 1 stuk je dus nu 650 euro betaalt ipv 1000 euro. Indien de Euro Stoxx 50 met 9% stijgt tegen maart 2012, krijg je 1000 euro terug. Dit is een percentuele stijging van ca. 52% t.o.v. je inleg.

M.a.w. bij bescheiden stijging van (minstens) 9% van de Euro Stoxx 50 heb je hebt een winstpercentage van 52% op twee jaar tijd.

Nadelen:
- indien de Euro Stoxx 50 binnen 2 jaar lager staat dan nu, dan zal je een verlies lijden dat evenredig is met die daling. Alsof je dus in een indexfonds of tracker van de Euro Stoxx 50 zelf belegt.
- indien de stijging van de Euro Stoxx 50 minder dan 9% bedraagt, dan maak je wel nog een bescheiden winst die ongeveer de helft is van die stijging
- er is ook een credietrisico op ING, dus als ING failliet gaat, hou je niets over.

Maar als je het mij vraagt, blijft dit een buitenkansje.

Details van het product
http://books.google.be/books?id=jA798CX ... 82&f=false
Gebruikers-avatar
robokat
VIP member
VIP member

Re: tweedehands rendement van 50% op 2 jaar

Berichtdoor piejer » 8 Februari 2010, 22:01

Beschermingswaarde: 70% van de Startwaarde of Instapkoers indien lager

Voorbeeld 2 in bijgevoegde pdf: https://www.ingfm.com/spg/sps_nl/showdo ... 0SKvOEI%3D

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je hier niets mee kan verdienen.
Gebruikers-avatar
piejer
Full Member
Full Member

Berichtdoor Hector » 8 Februari 2010, 22:21

piejer schreef:Beschermingswaarde: 70% van de Startwaarde of Instapkoers indien lager

Voorbeeld 2 in bijgevoegde pdf: https://www.ingfm.com/spg/sps_nl/showdo ... 0SKvOEI%3D

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je hier niets mee kan verdienen.

Instapkoers is hier niet van toepassing, daar ze hoger was dan 70% van de startwaarde.
Gebruikers-avatar
Hector
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor Stier » 8 Februari 2010, 23:03

Ik verwacht niet echt dat de Eurostoxx 50 op 26.03.2012 hoger zal eindigen dan vandaag. Het zou me niet verbazen dat we in de komende jaren een Eurostox 50 zien dalen onder de 2.000 punten.

Voor degene die erin geloven kan dit inderdaad een goed alternatief zijn ipv rechtsreeks op de beurs te spelen.
Gebruikers-avatar
Stier
VIP member
VIP member

Berichtdoor robokat » 9 Februari 2010, 18:24

Stier schreef:Ik verwacht niet echt dat de Eurostoxx 50 op 26.03.2012 hoger zal eindigen dan vandaag. Het zou me niet verbazen dat we in de komende jaren een Eurostox 50 zien dalen onder de 2.000 punten.

Voor degene die erin geloven kan dit inderdaad een goed alternatief zijn ipv rechtsreeks op de beurs te spelen.

Stier, als "stier" ben je precies nogal beer-achtig :D

Enfin, dit is inderdaad niet iets voor de pessimisten.
Gebruikers-avatar
robokat
VIP member
VIP member

Berichtdoor Stier » 9 Februari 2010, 18:32

Ik vind het product wel een goed vondst voor degene die niet zo pesiemistisch zijn over de beurs dan ik. Ik heb ook wat gestructureerde notes op de secundaire markt zitten bestuderen en ik heb nog niets interessant gevonden.

De echte interessante bv inflation notes . van ABN Amro worden van de secundaire markt gehaald. Dit wil zeggen dat ABN Amro ze enkel nog maar biedkoers geeft. Je kan ze dus enkel verkopen maar niet meer kopen.
Gebruikers-avatar
Stier
VIP member
VIP member

Berichtdoor Darts » 9 Februari 2010, 20:33

Toch goed gevonden van robokat vind ik.
Het is volgens mij eigenlijk een tracker op de eurostoxx 50 met een eventueel gratis aanzienlijk hefboomeffect.
Het nadeel is dat deze " tracker " wel afloopt op 26 03 2012 en je dan mogelijks verplicht bent om je verlies te nemen.
Ik zal hem zeker opvolgen.
Stel dat de waarde van de eurostoxx 50 op 26/03/2012 dezelfde is van de huidige, zijn er personen die voldoende kennis hebben om te oordelen welk produkt dan het best zou gepresteerd hebben indien bijvoorbeeld beide vandaag werden aangekocht, een gewone tracker op de index die de index 1 op 1 volgt of dit produkt.
Gebruikers-avatar
Darts
Jr. Member
Jr. Member

Berichtdoor cp1234 » 9 Februari 2010, 21:00

Is dit product vrij te koop, bv. via keytrade of enkel via Ing ?
Gebruikers-avatar
cp1234
VIP member
VIP member

Berichtdoor BartVW » 9 Februari 2010, 21:27

cp1234 schreef:Is dit product vrij te koop, bv. via keytrade of enkel via Ing ?

Bij binck (XS0288773582) is het te vinden bij keytrade niet
Gebruikers-avatar
BartVW
Hero Member
Hero Member

Berichtdoor robokat » 9 Februari 2010, 21:34

Stier schreef: Ik heb ook wat gestructureerde notes op de secundaire markt zitten bestuderen en ik heb nog niets interessant gevonden.

Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in dergelijke producten op de secundaire markt die om een of andere reden ondergewaardeerd zijn. Volgens mij moeten er nog meer van die dingen te vinden zijn.

Wie tips kan geven, laat maar horen.

@Darts: bij een nulstijging van de index zal je in beide gevallen een klein verlies hebben. Trackers hebben immers ook een jaarlijkse beheerskost. De note kost nu ook ietsje meer dan de intrinsieke waarde.

@cp1234: de note noteert op Euronext, dus in principe moet die via ieder beursplatform te vinden zijn.
Gebruikers-avatar
robokat
VIP member
VIP member

Terug naar Andere beleggingen