7.500 klanten Optima Bank vragen tegoeden niet op

0
Reageer
7.500 klanten Optima Bank vragen tegoeden niet op

7.499 klanten van Optima Bank hebben nog steeds geen aangifte gedaan om hun geld op hun rekening bij de bank te recupereren, zegt curator Hans De Meyer in De Standaard.

De rechtbank van koophandel in Gent verklaarde Optima Bank in juni 2016 failliet. Daardoor dienden de spaarders hun geld, weliswaar met een maximum van 100.000 euro per persoon, te recupereren bij het Garantiefonds.

Van de 10.397 rekeninghouders hebben er zich echter slechts 2.429 gemeld. Een aantal viel uit de boot omdat het ging om financiële instellingen en openbare besturen, die niet door de waarborgregeling werden gedekt. Anderen konden dan weer maar een deel van hun tegoeden recupereren omdat ze meer dan 100.000 euro beliepen.

Een groot deel van de rekeninghouders, zowat 7.500, heeft zich echter nog niet gemeld. Voor een groot deel gaat het om mensen met een zogenaamde slapende rekening, die ze wellicht uit het oog verloren zijn. Een groot aantal dateert immers nog van de periode van Ethias Bank, dat nadien door Optima werd overgenomen en werd omgedoopt tot Optima Bank.

Het zijn trouwens niet de rekeningen met de grootste bedragen. Van de 54 miljoen euro die het Garantiefonds had voorzien voor de uitbetaling van de gewaarborgde spaarderstegoeden werd al 46,5 miljoen euro uitbetaald. Dat maakt dat voor het gros van de rekeninghouders nog 6,1 miljoen euro opzijstaat, aldus nog De Standaard. 

De klantentegoeden die niet worden opgevraagd voor midden dit jaar zullen worden overgemaakt aan de Deposito- en Consignatiekas, waar ze nog gedurende dertig jaar ter beschikking zijn van de begunstigden.

Vindt u het artikel interessant? Geef uw score
(4 stemmen, gemiddeld 4 van de 5)


Categorie: Optima Bank nieuws over sparen, Sparen bij Optima Bank