Ok, die autoverzekering offerte ziet er goed uit. Hoe gaan we verder?

Wat moet ik doen als ik wil intekenen op een offerte?

Als u akkoord gaat met de offerte, volstaat het om via uw adminpagina https://www.spaargids.be/sparen/mijn-autoverzekering-offertes.html de verzekering van uw keuze aan te duiden en de verder instructies te volgen.

Welke documenten zijn er nodig om een contract op te maken?

Wat Futuria steeds nodig heeft is een geldige kopij recto verso van uw identiteitskaart, tenzij u al klant zou zijn bij Futuria, dan hoeft u dit niet opnieuw te versturen. Indien u de wagen aangekocht heeft en wenst in te schrijven, verstuur dan ook zeker het roze aanvraagformulier naar Futuria. Al deze documenten mogen meegestuurd van zodra u hiervoor gecontacteerd bent. Indien u een bestaande verzekering wenst over te dragen, vul dan duidelijk de naam en polisnummer is van uw voorgaande verzekering in uw adminpagina https://www.spaargids.be/sparen/mijn-autoverzekering-offertes.html.

Regelt Futuria ook de inschrijving van mijn voertuig?

Jazeker. U hoeft enkel het roze document “aanvraag tot inschrijving van een voertuig” door te sturen naar Futuria. In bijna alle gevallen kan Futuria uw aanvraag online voor u doen en ontvangt u dezelfde dag nog een bevestiging van inschrijving. Mocht het zijn dat de inschrijving niet lukt, dan wordt u daarvan ook zeer snel verwittigd.

Hoe lang duurt het om in te tekenen op een offerte?

Dit gaat heel snel. Van zodra wij uw akkoord via uw persoonlijke ruimte https://www.spaargids.be/sparen/mijn-autoverzekering-offertes.html hebben ontvangen, starten wij met opmaak van uw intekening. Meestal zal u uiterlijk de volgende werkdag de intekendocumenten via email ontvangen.

Vanaf wanneer neemt mijn contract aanvang?

Van zodra uw eerste betaling op rekening van de verzekeraar staat en uw getekende stukken terug bij Futuria zijn, begint uw contract te lopen.

Aan wie betaal ik?

U betaalt altijd rechtstreeks aan de verzekeringsmaatschappij.

Wanneer moet ik mijn verzekeringspremie betalen?

Bij de intekendocumenten die u per mail of per post zal ontvangen, zit meestal ook een overschrijvingsformulier of een rekeningnummer met referte voor uw storting. Van zodra u dit ontvangen heeft, mag u uw overschrijving doen. De polis werd reeds aangemaakt en de referte die vermeld staat, heeft betrekking op uw contract. Stuur op dat moment ook uw intekendocumenten getekend terug aan Futuria, samen met uw bevestiging van storting. Dan ontvangt u ook alvast uw groene kaart. Wanneer het contract pas na een bepaalde periode start, bvb bij overdracht van een bestaande verzekering, dan zal u kort voor de startdatum van uw contract een factuur ontvangen

Krijg ik nog een definitief contract?

Normaal zijn alle nodige documenten al bijgevoegd bij het ondertekenen van het voorstel. In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat er nog documenten worden nagestuurd.

Ik heb nog een contract lopen bij een andere verzekeraar voor mijn voertuig. Wat moet ik doen om dit stop te zetten ?

Futuria zal u hierin verder begeleiden. Er bestaan standaarddocumenten om een bestaande verzekering op te zeggen. Vermeld dit wel duidelijk in uw bevestiging via https://www.spaargids.be/sparen/mijn-autoverzekering-offertes.html Dan zal u dit document ontvangen, welke u dan aangetekend dient op te sturen naar de vorige verzekeraar.

Hoe lang op voorhand moet ik mijn oude verzekering opzeggen?

Een verzekering dient minstens 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldag van uw contract opgezegd te worden. Zoniet zal de opzeg pas geldig zijn het jaar nadien. Uitzonderlijk kan de verzekering ook opgezegd worden indien de prijs van de verzekering gewijzigd is. Dit zal dan vermeld staan op de factuur die u ontvangt. U heeft dan een periode van 3 maanden de tijd na ontvangst van de factuur om de opzeg te doen. Betaal deze factuur dan zeker niet meer.