Aangifte personenbelasting, aandelen en dividend uitkerende ETF's bij DEGIRO
TIP
Aangifte personenbelasting, aandelen en dividend uitkerende ETF's bij DEGIRO
Goeiedag iedereen,
ik heb een vraag omtrent aangifte personenbelasting in combinatie met dividendbelasting, Reynderstaks en aanverwanten met een DEGIRO account.
Voorheen kon ik beroep doen op een boekhouder om mijn PB aangifte te doen en bezorgde ik de informatie over mijn portefeuille van aandelen / ETF (obligaties + aandelen) aan mijn boekhouder om zo de PB te laten invullen.
Nu ben ik op mijzelf aangewezen en moet ik manueel uitsplitsen tussen volgende dividenden: Belgisch met ingehouden roerende voorheffing, buitenland met ingehouden roerende voorheffing en buitenlands zonder ingehouden roerende voorheffing. Daar moet ik dan belastingvermindering en maximumbedrag op gaan bepalen. Dat is allemaal manueel rekenen om die PB correct te krijgen.
Mijn vraag is of het loont om ETF's en aandelen te verkopen bij DEGIRO en opnieuw aan te kopen bij een Belgische broker (bvb SAXO of Keytradebank) omdat deze Belgische brokers en dividendbelasting, Reynderstaks en dergelijke reeds inhouden waardoor mijn aangifte makkelijker kan? Iemand met een soortgelijke ervaring?
Alvast dank voor je inzicht!
ik heb een vraag omtrent aangifte personenbelasting in combinatie met dividendbelasting, Reynderstaks en aanverwanten met een DEGIRO account.
Voorheen kon ik beroep doen op een boekhouder om mijn PB aangifte te doen en bezorgde ik de informatie over mijn portefeuille van aandelen / ETF (obligaties + aandelen) aan mijn boekhouder om zo de PB te laten invullen.
Nu ben ik op mijzelf aangewezen en moet ik manueel uitsplitsen tussen volgende dividenden: Belgisch met ingehouden roerende voorheffing, buitenland met ingehouden roerende voorheffing en buitenlands zonder ingehouden roerende voorheffing. Daar moet ik dan belastingvermindering en maximumbedrag op gaan bepalen. Dat is allemaal manueel rekenen om die PB correct te krijgen.
Mijn vraag is of het loont om ETF's en aandelen te verkopen bij DEGIRO en opnieuw aan te kopen bij een Belgische broker (bvb SAXO of Keytradebank) omdat deze Belgische brokers en dividendbelasting, Reynderstaks en dergelijke reeds inhouden waardoor mijn aangifte makkelijker kan? Iemand met een soortgelijke ervaring?
Alvast dank voor je inzicht!
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Aangifte personenbelasting, aandelen en dividend uitkerende ETF's bij DEGIRO
Je gooit precies alles nogal op 1 hoop ... daarom deze reactie ...asperge schreef: ↑26 november 2025, 08:42 Mijn vraag is of het loont om ETF's en aandelen te verkopen bij DEGIRO en opnieuw aan te kopen bij een Belgische broker (bvb SAXO of Keytradebank) omdat deze Belgische brokers en dividendbelasting, Reynderstaks en dergelijke reeds inhouden waardoor mijn aangifte makkelijker kan? Iemand met een soortgelijke ervaring?
Voor jou lijkt mij alles zo snel mogelijk overhevelen naar een "Belgische" broker (en kiezen voor opt-in ihkv de aankomende meerwaardebelasting) zeker aan te raden. Je rondt dat overhevelen best af vóór het einde van het jaar omwille van de aankomende meerwaardebelasting.
Alternatief is inderdaad alles verkopen bij je huidige niet-"Belgische" broker, de cash overhevelen en wat je nog wil aanhouden terug aankopen bij een "Belgische" broker. Dit is mogelijks de veiligste oplossing gezien de beperkte tijd die je nog hebt om alles vóór 1/1/2026 afgehandeld te hebben.
Je zal dan wellicht wel nog wat lastig administratief werk hebben voor je "inkomsten 2025".
Daarvoor kan je dan eventueel wel nog een laatste keer iemand met kennis van zaker inhuren als je er zelf niet aan uit raakt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Aangifte personenbelasting, aandelen en dividend uitkerende ETF's bij DEGIRO
Dank voor je reactie. Ik heb ondertussen de keuze gemaakt om winst te nemen en mijn posities te sluiten bij DEGIRO. Saxo bank en MeDirect staan op de shortlist om DEGIRO als broker te vervangen. Aangifte Inkomsten 2025 zal dan met hulp van een deskundige moeten gebeuren.