bouwgrond financieren: cash of toch klein krediet?
TIP
bouwgrond financieren: cash of toch klein krediet?
Wij gaan een bouwgrond kopen en kunnen deze in principe cash betalen. Wat doen we nu het beste:
- alles cash betalen OF
- toch een klein stuk lenen?
In het laatste geval houden we iets meer liquide middelen (veiliger, maar brengt toch niets op). En lenen is vandaag heel goedkoop.
Natuurlijk hebben we dan ook kosten op de kredietakte bij de notaris.
Wat is het verschil in kosten tussen beide scenario's?
- alles cash betalen OF
- toch een klein stuk lenen?
In het laatste geval houden we iets meer liquide middelen (veiliger, maar brengt toch niets op). En lenen is vandaag heel goedkoop.
Natuurlijk hebben we dan ook kosten op de kredietakte bij de notaris.
Wat is het verschil in kosten tussen beide scenario's?
Re: bouwgrond financieren: cash of toch klein krediet?
Voor een bouwgrond is geen lening altijd beter, als je natuurlijk niet je laatste cent er moet insteken (ietwat reserve overhouden is toch altijd aangeraden).
Lenen kost sowieso al snel enkele duizenden euros (intresten, dossierkosten, aktekosten, SSV, ...), een kost die je momenteel niet zomaar even bijeen spaart.
Daarnaast heb je bij een lening voor bouwgrond geen recht op enig fiscaal voordeel en je bent bij aankoop zonder lening niet gebonden aan een bank in de onderhandelingen voor je effectieve bouwlening.
Lenen kost sowieso al snel enkele duizenden euros (intresten, dossierkosten, aktekosten, SSV, ...), een kost die je momenteel niet zomaar even bijeen spaart.
Daarnaast heb je bij een lening voor bouwgrond geen recht op enig fiscaal voordeel en je bent bij aankoop zonder lening niet gebonden aan een bank in de onderhandelingen voor je effectieve bouwlening.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Re: bouwgrond financieren: cash of toch klein krediet?
Als je snel gaat bouwen, zou ik niet lenen nee, lenen kost geld, aan de banken aan de notaris.
Als je niet snel gaat bouwen, dan kan je een korte lening aangaan, kan je die ingeven in de belastingen. ---- Exit, als die inderdaad geen belastingvoordeel geeft, dan absoluut niet lenen!
Maar ik zou het gewoon betalen, heeft je méér vrijheid mi.
Als je niet snel gaat bouwen, dan kan je een korte lening aangaan, kan je die ingeven in de belastingen. ---- Exit, als die inderdaad geen belastingvoordeel geeft, dan absoluut niet lenen!
Maar ik zou het gewoon betalen, heeft je méér vrijheid mi.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!