getrouwheidspremie: opname verjaardagsdatum
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: getrouwheidspremie: opname verjaardagsdatum
Amai Urbain, zéér volledige uitleg waar iedereen nog iets uit kan leren, bedankt daarvoor. 
Beeld je in dat elke storting die je daarna plaatst een eigen teller krijgt die gaat van 0 tot 365, en elke dag dat het geld blijft staan, gaat de teller +1. Op de verjaring van elke storting, bereikt de teller 365 en is de getrouwheidspremie verworven (wel letten op valutdatum), de teller wordt dan terug op nul gezet en begint opnieuw van voren. Het is deze teller die telt
bij het bepalen van de volgorde waarin je afhalingen plaats vinden, de minst ver gevorderde stortingen gaan er het eerst uit.
Het enige wat je dus moet doen is kijken naar de stortingsdata, zonder in feite op de jaren te letten (want na een jaar wordt de teller terug op nul gezet), en je weet meteen welke stortingen worden aangesproken, namelijk van jongst naar oudst maar dus enkel als je de jaartallen negeert (bijvoorbeeld twee stortingen van 1 mei 2009 en 1 mei 2010 kan je samen tellen hiervoor) en enkel als je pas boven nul kwam op de betreffende rekening sinds 01-04-2009.
Om het nog even heel simpel te schetsen, veronderstel dat je rekening op 0 stond tot 31-03-2009 zodat we niet te maken krijgen met de resem aan overgangsmaatregelen, dus je eerste storting is ten vroegste op 1 april 2009.lev schreef:enfin, bedankt voor de info's. ik heb toch een deel begrepen. en met die kennis zal ik in zee gaan.
Beeld je in dat elke storting die je daarna plaatst een eigen teller krijgt die gaat van 0 tot 365, en elke dag dat het geld blijft staan, gaat de teller +1. Op de verjaring van elke storting, bereikt de teller 365 en is de getrouwheidspremie verworven (wel letten op valutdatum), de teller wordt dan terug op nul gezet en begint opnieuw van voren. Het is deze teller die telt
Het enige wat je dus moet doen is kijken naar de stortingsdata, zonder in feite op de jaren te letten (want na een jaar wordt de teller terug op nul gezet), en je weet meteen welke stortingen worden aangesproken, namelijk van jongst naar oudst maar dus enkel als je de jaartallen negeert (bijvoorbeeld twee stortingen van 1 mei 2009 en 1 mei 2010 kan je samen tellen hiervoor) en enkel als je pas boven nul kwam op de betreffende rekening sinds 01-04-2009.
merci aan phase - voor het eenvoudig antwoord.
ik zag de bomen in het bos niet meer!
ik zag de bomen in het bos niet meer!
Beste Phase,
Wat doet ge met uw teller van 365 in 2012 ( schrikkeljaar ) ?
Ik ben akkoord met uw laatste paragraaf.
Voor alle stortingen vanaf 1 april 2009 kunt U de stortingsdatum wijzigen in dd-mm-2010 ( huidig kalenderjaar ) en vervolgens sorteren van 1 januari naar 31 december. Stortingen met dezelfde datums mogen samengeteld worden.
Als u een eerste afhaling doet op 27-05-2010, wordt eerst 26-5-2010 vervolgens 25-5-2010 ,...,1-1-2010,..
31-12-2010,..en als laatste 28-5-2010 verminderd met de afhaling.
Het wordt al iets moeilijker als er 2 of meer afhalingen zijn geweest.
Vorige werkwijze kan nog steeds toegepast worden, ALLEEN zullen na een EERSTE afhaling een aantal stortingen verminderd of nul zijn.
Nà een paar afhalingen in 2010 of later in 2011 wordt het al niet meer simpel, vindt U niet ?
De theorie kennen is één zaak. Voor de praktijk raad ik iedereen aan om mijn Excel rekenblad uit te testen.
Het is trouwens reeds in het Frans vertaald op http://www.Guide-epargne.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
Een opmerkelijke simulatie met mijn rekenblad :
Basisrente 1% + 1.50 % Getrouwheidsrente
Rekening 1 : 5 stortingen van elk 10.000 € op 31-12-2009 / 2010 / 2011 / 2012 / 2013
Eindresultaat op 1-1-2015 : 53.878,84 €
Rekening 2 : 5 stortingen van elk 10.000 € op 2-1-2010 / 2011 /2012 / 2013 / 2014
Eindresultaat op 1-1-2015 : 53.087,49 €
PS : Mijn kritiek op de spaarrekening « BNP Paribas Fortis Premium " is voor dit jaar onterecht, aangezien zij voor stortingen van januari 2010 ( uitzonderlijk ? ) toch op 1-1-2011 de getrouwheidspremie zullen uitkeren ( 11 maanden regel ).
Ik zou , vooral als er afhalingen geweest zijn , hun renteafrekening zeer kritisch bekijken.
Rabobank geeft grif toe dat zij die regel niet toepassen, omwille van “ te ingewikkeld “ in de nieuwe wetgeving.
Wat doet ge met uw teller van 365 in 2012 ( schrikkeljaar ) ?
Ik ben akkoord met uw laatste paragraaf.
Voor alle stortingen vanaf 1 april 2009 kunt U de stortingsdatum wijzigen in dd-mm-2010 ( huidig kalenderjaar ) en vervolgens sorteren van 1 januari naar 31 december. Stortingen met dezelfde datums mogen samengeteld worden.
Als u een eerste afhaling doet op 27-05-2010, wordt eerst 26-5-2010 vervolgens 25-5-2010 ,...,1-1-2010,..
31-12-2010,..en als laatste 28-5-2010 verminderd met de afhaling.
Het wordt al iets moeilijker als er 2 of meer afhalingen zijn geweest.
Vorige werkwijze kan nog steeds toegepast worden, ALLEEN zullen na een EERSTE afhaling een aantal stortingen verminderd of nul zijn.
Nà een paar afhalingen in 2010 of later in 2011 wordt het al niet meer simpel, vindt U niet ?
De theorie kennen is één zaak. Voor de praktijk raad ik iedereen aan om mijn Excel rekenblad uit te testen.
Het is trouwens reeds in het Frans vertaald op http://www.Guide-epargne.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
Een opmerkelijke simulatie met mijn rekenblad :
Basisrente 1% + 1.50 % Getrouwheidsrente
Rekening 1 : 5 stortingen van elk 10.000 € op 31-12-2009 / 2010 / 2011 / 2012 / 2013
Eindresultaat op 1-1-2015 : 53.878,84 €
Rekening 2 : 5 stortingen van elk 10.000 € op 2-1-2010 / 2011 /2012 / 2013 / 2014
Eindresultaat op 1-1-2015 : 53.087,49 €
PS : Mijn kritiek op de spaarrekening « BNP Paribas Fortis Premium " is voor dit jaar onterecht, aangezien zij voor stortingen van januari 2010 ( uitzonderlijk ? ) toch op 1-1-2011 de getrouwheidspremie zullen uitkeren ( 11 maanden regel ).
Ik zou , vooral als er afhalingen geweest zijn , hun renteafrekening zeer kritisch bekijken.
Rabobank geeft grif toe dat zij die regel niet toepassen, omwille van “ te ingewikkeld “ in de nieuwe wetgeving.
Ja, dat je je getrouwheidspremie sneller ontvangt wanneer je in december stort en dat die getrouwheidspremie daardoor sneller zelf interest begint op te leveren, dat begreep ik al. Ik begrijp gewoon niet het verschil tussen stortingen in januari en december wat betreft het afhalen van geld. Je zegt immers:Urbain schreef:Maarten
De getrouwheidspremie zal in beide gevallen gelijk zijn.
Wanneer ik deze premie 11 maanden vroeger kan ontvangen, kan deze premie op zijn beurt gedurende 11 maanden
basisrente + getrouwheidspremie opleveren !
Voorbeeld : Getrouwheidspremie : 1.50% op 50.000 € = 750 €
Uw voordeel : 750 € x 2.50 % x 11/12 = 17.19 € PER JAAR !
Voor stortingen in januari steekt de bank ieder jaar 12 maanden op zak ! 750 € x 2.50% = 18.75 €
Mij lijkt een afhaling echter hetzelfde effect te hebben op stortingen in januari als in december...Urbain schreef:Stortingen op spaarrekeningen met HOGE getrouwheidspremie zijn het interessantst de LAATSTE DAGEN van het jaar, want als men OOIT een afhaling zal doen, verliest men zijn ( hoge ) getrouwheidspremie vanaf de jaarlijkse vervaldag van de premie tot de dag van afhaling.
De teller-uitleg is eerder een "logische voorstelling" van de werking van het systeem voor de "gewone mens", zodat iedereen toch duidelijk het verschil ziet tussen het oude LIFO en het nieuwe systeem. Hoewel het idd niet 100% correct is, illustreert het wel duidelijk het cruciale verschil met vroeger, de verwar-factor. 
Persoonlijk houdt ik mijn stortingen en afhalingen bij met financiële software waarin alle transacties opgeslagen worden (alhoewel ik niet zo vaak stortingen doe eerlijk gezegd). Als je op een gegeven moment een bedrag afhaalt, en je weet van welke storting dit werd afgehouden, kan je die storting zelf aanpassen in de software om het te laten lijken alsof je oorspronkelijk bedrag "X min afhaling" had gestort (of je verwijdert de storting in geval van volledige afhaling), dat vereenvoudigd het geheel al redelijk. I.c.m. bovenstaande logica voldoende voor mij om geen kopbrekers te veroorzaken voor enkele tienden procenten.
Persoonlijk houdt ik mijn stortingen en afhalingen bij met financiële software waarin alle transacties opgeslagen worden (alhoewel ik niet zo vaak stortingen doe eerlijk gezegd). Als je op een gegeven moment een bedrag afhaalt, en je weet van welke storting dit werd afgehouden, kan je die storting zelf aanpassen in de software om het te laten lijken alsof je oorspronkelijk bedrag "X min afhaling" had gestort (of je verwijdert de storting in geval van volledige afhaling), dat vereenvoudigd het geheel al redelijk. I.c.m. bovenstaande logica voldoende voor mij om geen kopbrekers te veroorzaken voor enkele tienden procenten.
Maarten,Urbain schreef: Stortingen op spaarrekeningen met HOGE getrouwheidspremie zijn het interessantst de LAATSTE DAGEN van het jaar, want als men OOIT een afhaling zal doen, verliest men zijn ( hoge ) getrouwheidspremie vanaf de jaarlijkse vervaldag van de premie tot de dag van afhaling.
Deze regel geldt trouwens voor alle spaarrekeningen met getrouwheidspremie, maar heeft hier de meeste inpact.
Correctie van mijn citaat :
Stortingen op spaarrekeningen met HOGE getrouwheidspremie zijn het interessantst de LAATSTE DAGEN van het jaar, want men ontvangt de HOGE getrouwheidspremie 1 jaar vroeger dan wanneer men begin januari stort.
Deze premie zal op zijn beurt gedurende 1 jaar basisrente + getrouwheidspremie opbrengen.
In het andere geval beschikt de bank gedurende 1 jaar VOLLEDIG GRATIS over die VERWORVEN getrouwheidspremie.
Deze regel geldt trouwens voor alle spaarrekeningen met getrouwheidspremie, maar heeft hier de meeste inpact.
Ok, helemaal mee eensUrbain schreef:Maarten,Urbain schreef: Stortingen op spaarrekeningen met HOGE getrouwheidspremie zijn het interessantst de LAATSTE DAGEN van het jaar, want als men OOIT een afhaling zal doen, verliest men zijn ( hoge ) getrouwheidspremie vanaf de jaarlijkse vervaldag van de premie tot de dag van afhaling.
Correctie van mijn citaat :
Stortingen op spaarrekeningen met HOGE getrouwheidspremie zijn het interessantst de LAATSTE DAGEN van het jaar, want men ontvangt de HOGE getrouwheidspremie 1 jaar vroeger dan wanneer men begin januari stort.
Deze premie zal op zijn beurt gedurende 1 jaar basisrente + getrouwheidspremie opbrengen.
In het andere geval beschikt de bank gedurende 1 jaar VOLLEDIG GRATIS over die VERWORVEN getrouwheidspremie.
Beste Urbain,
BNPParibas Fortis Premium getrouwheidspremie na 11 maanden was maar voor dit jaar.
One shot
Mvg,
BNPParibas Fortis Premium getrouwheidspremie na 11 maanden was maar voor dit jaar.
One shot
Mvg,