[Voorbeeld portefeuille 22-30] Grootbankklant, ik ken er niets van en ik doe maar wat
TIP
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Grootbankklant, ik ken er niets van en ik doe maar wat
Tijdsgebrek om een strategie uit te schrijven die ik in dat geval zou volgen, en ook tijdsgebrek,om dit op te volgen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Grootbankklant, ik ken er niets van en ik doe maar wat
Het is alsof je niet zelf kan biefstuk bakken en je naar de Delhaize om een microgolfmaaltijd gaat.
Strategie :
Koop gewoon wat de bank aanraadt elke maand :-)
Strategie :
Koop gewoon wat de bank aanraadt elke maand :-)
Ik betwijfel of ik de ideale klant ben voor een grootbank. Meer dan een koffie en een koekje geraken ze niet kwijt aan mij. De periode dat ik de bank volgde dateert van eind de jaren 90 begin 2000.
En biefstuk bakken …. Geen nood … dat is geen probleem
En biefstuk bakken …. Geen nood … dat is geen probleem
Fondsen verkopen vanaf 11% winst is veel te vroeg.
Mijn instelling is fondsen verkopen als de winst binnen het jaar meer is dan 100% of als het verlies binnen het jaar groter is dan -75%. En de jaren erna niets verkopen tenzij ik het geld dringend nodig heb.
Verder koop ik mijn fondsen aan via MeDirect omdat die bank geen aankoopkosten aanrekent voor de meeste fondsen. Dat is al enkele procenten winst tov de grootbanken. Een extra regel is dat ik fondsen koop in sectoren met groeiperspectieven en die een positieve beoordeling hebben (veel sterren).
Ik heb dit jaar heel wat fondsen met meer dan 20% winst die ik volgens de redenering van 11% al had moeten verkocht hebben en zo zou ik heel wat winst misgelopen hebben. En vorig jaar heb ik ook niets verkocht ondanks de crisis in maart 2020.
De essentie van de strategie is buy and hold (af en toe iets kopen en niet verkopen) van kapitalisatiefondsen. Dan heb ik ook niet de transactiekosten, transactiebelastingen en dividendbelastingen die het rendement onderuit halen.
Mijn instelling is fondsen verkopen als de winst binnen het jaar meer is dan 100% of als het verlies binnen het jaar groter is dan -75%. En de jaren erna niets verkopen tenzij ik het geld dringend nodig heb.
Verder koop ik mijn fondsen aan via MeDirect omdat die bank geen aankoopkosten aanrekent voor de meeste fondsen. Dat is al enkele procenten winst tov de grootbanken. Een extra regel is dat ik fondsen koop in sectoren met groeiperspectieven en die een positieve beoordeling hebben (veel sterren).
Ik heb dit jaar heel wat fondsen met meer dan 20% winst die ik volgens de redenering van 11% al had moeten verkocht hebben en zo zou ik heel wat winst misgelopen hebben. En vorig jaar heb ik ook niets verkocht ondanks de crisis in maart 2020.
De essentie van de strategie is buy and hold (af en toe iets kopen en niet verkopen) van kapitalisatiefondsen. Dan heb ik ook niet de transactiekosten, transactiebelastingen en dividendbelastingen die het rendement onderuit halen.
Akkoord dat bij fondsen best buy and hold strategie toegepast wordt.
Ik deel uw mening .
Ik deel uw mening .
Als Buy en Hold je strategie is kan je misschien beter elders kijken om je gekozen fondsen aan te kopen.Tissik9 schreef: ↑29 december 2021, 07:22 []
Verder koop ik mijn fondsen aan via MeDirect omdat die bank geen aankoopkosten aanrekent voor de meeste fondsen. Dat is al enkele procenten winst tov de grootbanken.
[]
Fondsen hebben dikwijls verschillende versies, met verschillende jaarlijkse (interne) beheerskosten.
bvb Fundsmith R (@1,6%/jr) en Fundsmith T (@1.1%/jr) het enige verschil tussen de twee fondsen is de kickback dir de broker krijgt. Medirect biedt de R versie aan en krijgen van het fonds 0,55% per jaar.
Als je buy en hold doet kan het dus beter zijn om de T versie aan te kopen bij een broker dei wel instapkosten rekent.
Na een aantal jaren sta je op winst.
Niet vergeten dat de sterren aantonen hoe het fonds heeft gepresteerd in het verleden, en de prestaties uit het verleden zijn geen geode indicatie voor de toekomst.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Niet te bont : komt in orde. Ik begin al aan te voelen hoeveel rekenwerk dit gaat worden dus maak ik de portefeuille misschien wel iets eenvoudiger bij de start morgen, eens de koersen van vanavond 31/12 gekend zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑28 december 2021, 18:05
Maakt het niet té bont zou ik zeggen, zodat het "manageable" blijft.
Het is de bedoeling dat je hier ook aangeeft welke broker je gebruikt en al je transacties met kosten/tax meegeeft ...
Kosten en taksen : komt in orde.
Het weze geweten dat de kosten op een Belfius fonds 2,5 procent bedragen maar dat bij een eenmalige aankoop online er daar 10 procent korting op zit.
KBC : ik zag daar een paar huisfondsen waarvan de kosten 3 procent waren. Die ga ik niet nemen omdat ik de kost te hoog vind.
Dan geef je al vier tot vijf procent af op een fonds. Dat kan imho niet zijn.
'Ik doe maar wat' maar ik let wel op mijn centen.
Als een fonds over drie of acht jaar lager staat dan wat er in gestoken werd, is de eindwaarde, als het dat is ook nog eens onderhevig geweest aan de inflatie.
Met het fonds kan je het laten verdergaan tot het stijgt in waarde. Het geld kan je beginnen beleggen maar je hebt dan wel nog meer.
Laat ons hopen dat het een goed jaar wordt voor beleggers. Dan zien we eind volgend jaar wel wat ik ga doen. Of toch sneller, maar niet aan elf procent voor fondsen.
Ik heb het ook wat moeilijk met hoge kosten, maar is het verschil tussen 2,25% en 3% zo groot? Over 8 jaren gespreid betekent dit een jaarlijkse kost van 0,10%. Als je fonds dus 0,10% beter presteert, heb je de kost al uitgewonnen.Lelleken schreef: ↑31 december 2021, 08:16 Het weze geweten dat de kosten op een Belfius fonds 2,5 procent bedragen maar dat bij een eenmalige aankoop online er daar 10 procent korting op zit.
KBC : ik zag daar een paar huisfondsen waarvan de kosten 3 procent waren. Die ga ik niet nemen omdat ik de kost te hoog vind.
Dan geef je al vier tot vijf procent af op een fonds. Dat kan imho niet zijn.
Aan de ene kant zit je met het ene tussen 3 en 4 procent kosten, bij het andere zit het tussen de 4 en de 5.
Bij verkoop moet er immers ook nog wat afgedragen worden aan de staat.
Het tweede tarief is 25 tot 33 procent hoger dan het andere.
Het eerste tarief is al veel. Het tweede nog een stuk meer.
Aangezien er geen verschil is in de garantie op goede prestaties van een goedkoop fonds tov een duur fonds (beweerde ooit test aankoop) zie ik geen voordeel in dat KBC fonds.
De software bij Belfius werkt perfect, hun Rebel staat me wel aan.
Ik kan mijn bank iets gunnen maar niet enorm veel, als het enigzins kan. Dat gun ik liever aan mezelf.
Als ik 10.000 beleg in fondsen is dat (voor een verschil van 1 procentpunt kosten) 100 euro verschil ongeveer.
Geen dodelijk bedrag maar beter in mijn zak dan in die van de bank.
Bij verkoop moet er immers ook nog wat afgedragen worden aan de staat.
Het tweede tarief is 25 tot 33 procent hoger dan het andere.
Het eerste tarief is al veel. Het tweede nog een stuk meer.
Aangezien er geen verschil is in de garantie op goede prestaties van een goedkoop fonds tov een duur fonds (beweerde ooit test aankoop) zie ik geen voordeel in dat KBC fonds.
De software bij Belfius werkt perfect, hun Rebel staat me wel aan.
Ik kan mijn bank iets gunnen maar niet enorm veel, als het enigzins kan. Dat gun ik liever aan mezelf.
Als ik 10.000 beleg in fondsen is dat (voor een verschil van 1 procentpunt kosten) 100 euro verschil ongeveer.
Geen dodelijk bedrag maar beter in mijn zak dan in die van de bank.
Bij opening van de beurzen ga ik op jacht naar volgende aandelen :
Broker : Belfius Rebel
Ik zoek alleen naar aandelen dichtbij voorlopig. Met de Amerikaanse aandelen heb ik nog minder voeling en die neem ik dan wel mee met de aankoop van ETF's (later) en van grootbankfondsen (deze week).
Colruyt EURONEXT BRUSSEL
gesloten aan 37.26
Gekocht aan 37.58, op 03/01, 16.58 uur, 150 stuks , 5637 excl kosten, 5.64 procent van portefeuille
Koersdoel volgens Belfius 45
Hopelijk staat dit aandeel op een all time low
Umicore EURONEXT BRUSSEL
gesloten aan 35.76
GEKOCHT OP 35.66 op datum van 03/01, 16.52, 70 stuks , 2496.2 euro excl kosten, 2.50 procent van portefeuille
koersdoel Belfius 40
Bescheiden positie aangekocht wegens geen groot koersdoel van 40 maar ik geloof of hoop dat ze op een all time low zitten en dat er nog dit jaar kans is om winst te nemen aan 10 tot 20 procent. Een kansje wagen met fictief geld. Why not...
Danone EURONEXT PARIJS
vorige sluitingskoers 54.59
aankoopdoel / limietorder 54.5 100 stuks, 5450 euro, 5.45 procent van portefeuille
Iets grotere positie aankopen wegens koersdoel Belfius 70, groot potentieel
EURONAV EURONEXT BRUSSEL
vorige sluitingskoers 7.8
aankoopdoel / limietorder 7.6 , 500 stuks; 3800 euro zonder kosten, 3.8 procent van portefeuille
Koersdoel Belfius 11,9 , eveneens voldoende potentieel
Als de limietorder me geen gunstige aankoopprijs biedt koop ik ze eventueel toch aan, aan de koers van het moment.
Andere overwegingen, maar deze koop ik momenteel niet :
ING en Unilever : te hoog
Michelin en NN group : all time high
Broker : Belfius Rebel
Ik zoek alleen naar aandelen dichtbij voorlopig. Met de Amerikaanse aandelen heb ik nog minder voeling en die neem ik dan wel mee met de aankoop van ETF's (later) en van grootbankfondsen (deze week).
Colruyt EURONEXT BRUSSEL
gesloten aan 37.26
Gekocht aan 37.58, op 03/01, 16.58 uur, 150 stuks , 5637 excl kosten, 5.64 procent van portefeuille
Koersdoel volgens Belfius 45
Hopelijk staat dit aandeel op een all time low
Umicore EURONEXT BRUSSEL
gesloten aan 35.76
GEKOCHT OP 35.66 op datum van 03/01, 16.52, 70 stuks , 2496.2 euro excl kosten, 2.50 procent van portefeuille
koersdoel Belfius 40
Bescheiden positie aangekocht wegens geen groot koersdoel van 40 maar ik geloof of hoop dat ze op een all time low zitten en dat er nog dit jaar kans is om winst te nemen aan 10 tot 20 procent. Een kansje wagen met fictief geld. Why not...
Danone EURONEXT PARIJS
vorige sluitingskoers 54.59
aankoopdoel / limietorder 54.5 100 stuks, 5450 euro, 5.45 procent van portefeuille
Iets grotere positie aankopen wegens koersdoel Belfius 70, groot potentieel
EURONAV EURONEXT BRUSSEL
vorige sluitingskoers 7.8
aankoopdoel / limietorder 7.6 , 500 stuks; 3800 euro zonder kosten, 3.8 procent van portefeuille
Koersdoel Belfius 11,9 , eveneens voldoende potentieel
Als de limietorder me geen gunstige aankoopprijs biedt koop ik ze eventueel toch aan, aan de koers van het moment.
Andere overwegingen, maar deze koop ik momenteel niet :
ING en Unilever : te hoog
Michelin en NN group : all time high
Portefeuille bij opstart :
Colruyt EURONEXT BRUSSEL
>>> Kosten nog te berekenen
Umicore EURONEXT BRUSSEL
ASML HOLDING Amsterdam
GEKOCHT OP 698.40 op 04/01, 15.50 uur, 3 stuks, 2095.2 excl kosten, 2.1 procent van de portefeuille
>>> kosten nog te berekenen
Euronav en Danone gaan naar mijn zin de verkeerde kant op, voor aankoop. Even wachten..
Aanvullen met ETF's : dat is voor binnenkort.
GROOTBANKFONDSEN 'done wrong'
: WACHTEN OP PRIJS >>>
Belfius equities CURE
Bedrag Bruto incl kosten : 2000
Bedrag Netto excl kosten, belegd bedrag : 1955
Kosten 2,25 procent op fondsen (online aankoop) : 45
NIW op
Deelbewijzen gekocht aan huidige koers : wacht op prijs
Belfius equities CLIMATE
NIW op
Belfius equities MOVE
NIW op
Belfius equities ROBOTICS AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES
NIW: 428,77 EUR (03/01/2022)
Deelbewijzen gekocht aan huidige koers: 4.5595
Candriam sustainable equities EMERGING MARKETS EUR
NIW: 166,41 EUR (04/01/2022)
Deelbewijzen : 11.7480
Candriam equities L OPTIMUM QUALITY
NIW: 161,20 EUR (03/01/2022)
Deelbewijzen : 12.1277
Colruyt EURONEXT BRUSSEL
Umicore EURONEXT BRUSSEL
ASML HOLDING Amsterdam
GEKOCHT OP 698.40 op 04/01, 15.50 uur, 3 stuks, 2095.2 excl kosten, 2.1 procent van de portefeuille
>>> kosten nog te berekenen
Euronav en Danone gaan naar mijn zin de verkeerde kant op, voor aankoop. Even wachten..
Aanvullen met ETF's : dat is voor binnenkort.
GROOTBANKFONDSEN 'done wrong'
Belfius equities CURE
NIW op
Belfius equities CLIMATE
NIW op
Belfius equities MOVE
NIW op
Belfius equities ROBOTICS AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES
NIW: 428,77 EUR (03/01/2022)
Deelbewijzen gekocht aan huidige koers: 4.5595
Candriam sustainable equities EMERGING MARKETS EUR
NIW: 166,41 EUR (04/01/2022)
Deelbewijzen : 11.7480
Candriam equities L OPTIMUM QUALITY
NIW: 161,20 EUR (03/01/2022)
Deelbewijzen : 12.1277
Laatst gewijzigd door Lelleken op 5 januari 2022, 10:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Waarom niet gewoon combinatie VWCE / AGGH?
Die fondsen gaan hoogst waarschijnlijk op lange termijn minder goed doen dan de index.
Die fondsen gaan hoogst waarschijnlijk op lange termijn minder goed doen dan de index.