Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
Mooie link Vaganzza, voor meer info over "de nieuwe spaarregeling" wordt je doorverwezen naar "Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?" ginds doe je net hetzelfdeVaganzza schreef: Wil je graag weten hoe je je rekeningen het best beheert in de nieuwe spaarregeling? Volg dan zeker het topic "Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?" mee. Geef ook uw mening!
'n vraagje: Wordt de premie nu niet meer uitbetaald op 't eind/begin van het jaar? Ik probeer info daarover te vinden maar ik wordt voor meer info van het één topic naar het andere gestuurd. Waarom die switch tussen de banken? Het is toch 'n getrouwheidspremie toch geen aangroeipremie?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik heb nog een vraagje ivm die 1730 euro plafond voor spaarrekeningen.
De intresten werden bij mijn bank dit jaar gestort begin januari 2009 (was vroeger op het einde van dat jaar in december, maar nu dus in januari van het volgend jaar).
Het gaat dus om intresten op bedragen die in 2008 op de bank stonden.
Moet ik deze dit jaar in rekening nemen of tellen die voor verleden jaar en begin ik dit jaar weer vanaf 0 ??
De intresten werden bij mijn bank dit jaar gestort begin januari 2009 (was vroeger op het einde van dat jaar in december, maar nu dus in januari van het volgend jaar).
Het gaat dus om intresten op bedragen die in 2008 op de bank stonden.
Moet ik deze dit jaar in rekening nemen of tellen die voor verleden jaar en begin ik dit jaar weer vanaf 0 ??
Spruitekop schreef:Mooie link Vaganzza, voor meer info over "de nieuwe spaarregeling" wordt je doorverwezen naar "Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?" ginds doe je net hetzelfdeVaganzza schreef: Wil je graag weten hoe je je rekeningen het best beheert in de nieuwe spaarregeling? Volg dan zeker het topic "Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?" mee. Geef ook uw mening!
'n vraagje: Wordt de premie nu niet meer uitbetaald op 't eind/begin van het jaar? Ik probeer info daarover te vinden maar ik wordt voor meer info van het één topic naar het andere gestuurd. Waarom die switch tussen de banken? Het is toch 'n getrouwheidspremie toch geen aangroeipremie?
premie wordt nog steeds uitbetaald op het einde van het jaar. Als de politiek dan écht de premie wou vereenvoudigen, hadden ze beter in dat KB gezet dat de premie moet uitbetaald worden als ze verworven is.
Waarom meerdere banken?
Als je je geld 3 keer per jaar stort op een andere rekening bij een andere bank die 3+1,5 geeft, dan heb je een véél beter overzicht van je geld. Je weet wanneer je best waar geld afhaalt indien je het nodig hebt.
een voorbeeldje:
Elke eerste van de maand wordt 500 euro gespaard
"mijn systeem"
Januari:
500 euro aan 3%
Februari:
1000 euro aan 3%
Maart:
1500 euro aan 3%
April:
2000 euro aan 3%
30 april
OVERSCHRIJVING 2000 euro naar BANK X (3%+1,5%)
Mei:
500 euro aan 3%
Juni:
1000 euro aan 3%
Juli:
1500 euro aan 3%
Augustus:
2000 euro aan 3%
31 augustus:
OVERSCHRIJVING 2000 euro naar BANK Y (3%+1,5%)
September:
500 euro aan 3%
Oktober:
1000 euro aan 3%
November:
1500 euro aan 3%
December:
2000 euro aan 3%
31 december:
OVERSCHRIJVING 2000 euro naar BANK Z (3%+1,5%)
Berekening rente op jaarbasis:
3 * 500 * 0.03 * (1/12) = 45/12
3 * 1000 * 0.03 * (1/12) = 90/12
3 * 1500 * 0.03 * (1/12) = 135/12
3 * 2000 * 0.03 * (1/12) = 180/12
2000 * 0.045 * (8/12) = 720/12
2000 * 0.045 * (4/12) = 360/12
TOTAAL: 127,5 euro
vergelijk met 3% basisintrest
12 * 500 * 0.03 * (1/12)
11 * 500 * 0.03 * (1/12)
10 * 500 * 0.03 * (1/12)
9 * 500 * 0.03 * (1/12)
8 * 500 * 0.03 * (1/12)
7 * 500 * 0.03 * (1/12)
6 * 500 * 0.03 * (1/12)
5 * 500 * 0.03 * (1/12)
4 * 500 * 0.03 * (1/12)
3 * 500 * 0.03 * (1/12)
2 * 500 * 0.03 * (1/12)
1 * 500 * 0.03 * (1/12)
= 78 * 500 * 0.03 * (1/12) = 97.5 euro
Verschil: 30 euro
*als je geen geld afhaalt van bank X,Y of Z
*Premies zijn nog niet verworven. Het betreft "virtuele intrest".
*De uitgekeerde basisintrest zal hetzelfde zijn.
Maar als we na één jaar deze situatie vergelijken met iemand die op 31 december zijn geld bij één bank aan 3+1,5 plaatst, dan krijgen we het grote voordeel:
Er zijn al 2 "lopende premies": Binnen 4 maand is er één verworven en binnen 8 maand is er één verworven. Op het einde van het jaar zal inderdaad hetzelfde premiebedrag gestort worden (in situatie A bij 3 banken, in situatie B bij één bank).
Maar stel dat je op 1 juli 1000 euro wil afhalen. Als je dit doet in situatie B, dan ben je
0.015 * 1000 * (6/12) = 7,5 euro premie kwijt. (premie was "voor de helft" verworven)
In situatie A kan je kiezen waar je die 1000 euro afhaalt. Kies voor de bank waar de premie het minst lang loopt. In dit geval dus Bank X (storting van 2000 euro op 30 april van "jaar 2")
=> kleiner verlies van premie: 0.015 * 1000 * (2/12) = 2,5 euro (premie liep nog maar 2 maand)
Als je dit systeem handhaaft, zal je op termijn grotere premies opstrijken
opmerking:
geld kan best arriveren enkele dagen voor het einde van de maand om problemen met valutadata te vermijden
Laatst gewijzigd door Roeland op 20 januari 2009, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Waiting for the financial meltdown...
-
Timothy
Ik dacht dat je pas een getrouwheidspremie kreeg als je geld 11-12 maanden van hetzelfde kalender jaar op de rekening stond?
Of is dit ook veranderd?
mvg
Timothy
Of is dit ook veranderd?
mvg
Timothy
Dat noemen ze dan de topics linkenSpruitekop schreef:Mooie link Vaganzza, voor meer info over "de nieuwe spaarregeling" wordt je doorverwezen naar "Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?" ginds doe je net hetzelfdeVaganzza schreef: Wil je graag weten hoe je je rekeningen het best beheert in de nieuwe spaarregeling? Volg dan zeker het topic "Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?" mee. Geef ook uw mening!![]()
Neen dat is nog hetzelfde gebleven. Roeland houdt hier wel rekening mee in zijn berekeningen omdat hij zegt dat het geld er een sowiezo een jaar op zal blijven staan. Daarom zegt hij ook dat de premies hetzelfde zijn, maar het is wel veel beter te volgen in zijn viermaandelijks systeem. Zo weet je ook waar je best je geld afhaalt (daar waar het geld het recentst de premie opgeleverd heeft).Timothy schreef: Ik dacht dat je pas een getrouwheidspremie kreeg als je geld 11-12 maanden van hetzelfde kalender jaar op de rekening stond?
Of is dit ook veranderd?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Het is dan toch interessant om voor de eerste bank die je kiest ( die van januari) één te nemen die rekening houdt met verworven getrouwheidspremie op 11 maanden van hetzelfde kalenderjaar zoals bvb Argenta, BMPB....
Voor mensen die met nieuwjaargeld, eindejaarspremie,... e.d. zitten is het inderdaad interessanter om volgende maanden te nemen:
In het viermaandelijkse systeem:
- januari
- mei
- september
In het kwartaalsysteem:
- januari
- april
- juli
- oktober
Eigenlijk is het voor iedereen wel interessanter omdat je premie een maand eerder verworven is in januari... En ook voor de banken uiteraard want wanneer hebben mensen de meeste inkomsten? Inderdaad rond nieuwjaar en de periode mei - juli (vakantiegeld).
In het viermaandelijkse systeem:
- januari
- mei
- september
In het kwartaalsysteem:
- januari
- april
- juli
- oktober
Eigenlijk is het voor iedereen wel interessanter omdat je premie een maand eerder verworven is in januari... En ook voor de banken uiteraard want wanneer hebben mensen de meeste inkomsten? Inderdaad rond nieuwjaar en de periode mei - juli (vakantiegeld).
-
pelouse
Aan Roeland (en anderen natuurlijk)
Even verder borduren op je redenering.
Is het niet beter om de 500 euro (jan+feb+maart+april) elke maand direct over te schrijven naar bank X. (mei/juni/... => bank Y).
Als je geen geld moet afhalen, dan tellen deze maanden (als je direct stort) reeds mee voor de 1.5%.
Haal je wel geld af, dan weet je ook van welke rekening (zelfde situatie als in je voorbeeld).
Is misschien wel minder visueel op te volgen: 1 storting op 30/04 - ipv 4 (op 31/1, 28/2, 31/3 en 30/4).
In sommige gevallen kan je iets meer ‘winnen’, als je je geld moet afhalen van bv rekening X
Voorbeeld.
Versie 1 (originele)
Storting 2000dd 30/4/08 op rek X:
Versie 2 (aanvulling)
Storting 500 dd 31/1/08 op rek X
Storting 500 dd 29/2/08 “
Storting 500 dd 31/3/08 “
Storting 500 dd 30/4/08 “
Afhalen van rek X
(a) 1500 euro op 5 maart 2009
(b) 2000 “ “
Versie 1:
(a) 1,50 % slechts op de 500 die overschieten op 30/04/09
(b) 0,00 %
Versie 2:
(a) 1,50 % op 500 gestort op 31/1
1,50 % op 500 gestort op 28/2
(b) 1,50 % op 500 gestort op31/1
Ik zie niet direct nadelen, maar ja wie is perfect?
Reacties zijn dus welkom.
Even verder borduren op je redenering.
Is het niet beter om de 500 euro (jan+feb+maart+april) elke maand direct over te schrijven naar bank X. (mei/juni/... => bank Y).
Als je geen geld moet afhalen, dan tellen deze maanden (als je direct stort) reeds mee voor de 1.5%.
Haal je wel geld af, dan weet je ook van welke rekening (zelfde situatie als in je voorbeeld).
Is misschien wel minder visueel op te volgen: 1 storting op 30/04 - ipv 4 (op 31/1, 28/2, 31/3 en 30/4).
In sommige gevallen kan je iets meer ‘winnen’, als je je geld moet afhalen van bv rekening X
Voorbeeld.
Versie 1 (originele)
Storting 2000dd 30/4/08 op rek X:
Versie 2 (aanvulling)
Storting 500 dd 31/1/08 op rek X
Storting 500 dd 29/2/08 “
Storting 500 dd 31/3/08 “
Storting 500 dd 30/4/08 “
Afhalen van rek X
(a) 1500 euro op 5 maart 2009
(b) 2000 “ “
Versie 1:
(a) 1,50 % slechts op de 500 die overschieten op 30/04/09
(b) 0,00 %
Versie 2:
(a) 1,50 % op 500 gestort op 31/1
(b) 1,50 % op 500 gestort op31/1
Ik zie niet direct nadelen, maar ja wie is perfect?
Reacties zijn dus welkom.
als je het zo gaat doen, dan kan je net zo goed gewoon alles bij dezelfde bank storten en gewoon bijhouden wanneer je gestort hebt hé 
Dan loopt uw premie constant.
Waiting for the financial meltdown...
-
pelouse
neen, de bedoeling is gewoon ook bv per 4 maand te werken.
Als je geld verkrijgt op de bankrekening kan je dit even goed op de 3+1.5 storten (je hebt ook als basis 3)
Ook enkel (zoals bij jouw versie
) de data 30/04 - 31/8 - 31/12 in het achterhoofd houden voor als je geld zou moeten afhalen. Je hebt niet echt iets te verliezen toch?
Als je geld verkrijgt op de bankrekening kan je dit even goed op de 3+1.5 storten (je hebt ook als basis 3)
Ook enkel (zoals bij jouw versie
Maar kan je het niet volgen... Met jouw systeem gaat dit wel en als je maandelijks stort op een rekening die om de 3-4 maanden wisselt, kan je dit ook nog volgen.Roeland schreef: als je het zo gaat doen, dan kan je net zo goed gewoon alles bij dezelfde bank storten en gewoon bijhouden wanneer je gestort hebt hé
Maar ja is er een "groot" voordeel om dit maandelijks te storten? Ik vermoed dat dit enkel over een paar euro's gaat INDIEN je geld afhaalt. De tussenstop kan je maken met een spaarrekening die bv. 3% + 0,75% oplevert. De getrouwheidspremie krijg je toch maar op 31/12 van het volgende jaar (behalve voor stortingen in januari).
Zou iemand daar eens een berekening kunnen van maken met bv. 1000€/maand?
-
Centiempje83
Re: Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
Ik heb momenteel drie spaarrekeningen: eentje waar ik voortdurend op bijstort en indien nodig (jammer genoeg vaker dan ik zou willen
) ook weer geld vanaf haal en dan twee andere die eigenlijk meer als een soort termijnrekening functioneren en waar ik eigenlijk niet meer echt aankom (ik weet ook nog niet goed wat hiermee te doen als daar de premies eenmaal zijn verworven).
Ik vrees dat jullie systeem met verschillende spaarrekeningen en drie- of viermaandelijkse stortingen me nog niet helemaal duidelijk is: is de hoofdreden om zo een systeem te hanteren enkel om een overzicht te bewaren en wanneer je geld moet afhalen te weten waar precies (stortingen waarbij de getrouwheidspremie het minst lang loopt)?
Maar gebeurt dat laatste niet automatisch, ook als je gewoon altijd op dezelfde spaarrekening bijstort (LIFO)?
En worden die premies niet via betrouwbare computersystemen berekend zodat je er wel vanuit kan gaan dat ze correct zijn ondanks al die verschillende stortingen en afhalingen op je rekening? (Of vertrouw ik nu weer iets te blindelings op mijn bank
)
Misschien vergis ik me of speelt er nog iets anders mee dat ik compleet over het hoofd zie, maar voorlopig is me niet meteen duidelijk wat.
Alle hulp is welkom dus.
Ik vrees dat jullie systeem met verschillende spaarrekeningen en drie- of viermaandelijkse stortingen me nog niet helemaal duidelijk is: is de hoofdreden om zo een systeem te hanteren enkel om een overzicht te bewaren en wanneer je geld moet afhalen te weten waar precies (stortingen waarbij de getrouwheidspremie het minst lang loopt)?
Maar gebeurt dat laatste niet automatisch, ook als je gewoon altijd op dezelfde spaarrekening bijstort (LIFO)?
En worden die premies niet via betrouwbare computersystemen berekend zodat je er wel vanuit kan gaan dat ze correct zijn ondanks al die verschillende stortingen en afhalingen op je rekening? (Of vertrouw ik nu weer iets te blindelings op mijn bank
Misschien vergis ik me of speelt er nog iets anders mee dat ik compleet over het hoofd zie, maar voorlopig is me niet meteen duidelijk wat.
Ik hou het simpel peis ik.
2 spaarrekeningen, eentje waarvan ik vermoed dat ik het geld weinig nodig zal hebben. Daarvoor neem ik best spaarrekening die meest oplevert (zoals bv 3 + 1,5% aangezien dit meeste opbrengt)
tweede spaarrekening gebruik ik als buffer voor als ik eens geld nodig heb. Ook liefst 3 + 1,5%, ofwel een spaarrekening met roerende voorhefing, maar wel een hogere basisrente (al moeten we dit niet verwachten in huidig economisch klimaat). Allé, alles hangt van de rentes af natuurlijk.
Maar hou het dus op 2 spaarrekeningen, eentje als buffer en rest als "dumpplaats" :-)
Ochja, danzij deze vereenvoudigde spaarwetten, is het niet meer eenvoudig te weten waar je best zit en hoeveel het gaat opbrengen. Typisch zeker...
2 spaarrekeningen, eentje waarvan ik vermoed dat ik het geld weinig nodig zal hebben. Daarvoor neem ik best spaarrekening die meest oplevert (zoals bv 3 + 1,5% aangezien dit meeste opbrengt)
tweede spaarrekening gebruik ik als buffer voor als ik eens geld nodig heb. Ook liefst 3 + 1,5%, ofwel een spaarrekening met roerende voorhefing, maar wel een hogere basisrente (al moeten we dit niet verwachten in huidig economisch klimaat). Allé, alles hangt van de rentes af natuurlijk.
Maar hou het dus op 2 spaarrekeningen, eentje als buffer en rest als "dumpplaats" :-)
Ochja, danzij deze vereenvoudigde spaarwetten, is het niet meer eenvoudig te weten waar je best zit en hoeveel het gaat opbrengen. Typisch zeker...
@ Centiempje
Wanneer je geld afhaalt en je hebt maar 1 rekening zal je ook een premie verliezen op geld waarvan de premie bijna binnen is. Als je spreidt op verschillende rekeningen kan je gemakkelijker zien op welk geld de premie het minste effect zal hebben en blijft de premie op de andere rekeningen gewoon doorlopen.
Wanneer je geld afhaalt en je hebt maar 1 rekening zal je ook een premie verliezen op geld waarvan de premie bijna binnen is. Als je spreidt op verschillende rekeningen kan je gemakkelijker zien op welk geld de premie het minste effect zal hebben en blijft de premie op de andere rekeningen gewoon doorlopen.
-
Centiempje83
Sorry hoor, maar ik vrees dat ik toch niet helemaal kan volgen. Heb ik het concept getrouwheidspremie dan altijd al verkeerd begrepen? :s Ik voel me wel een beetje dom nu, zo een basisbegrip 
Op deze site staat bv. het volgende: "De getrouwheidspremie komt bovenop de basisrente. Ze wordt toegekend per jaar voor elk bedrag dat gedurende twaalf opeenvolgende kalendermaanden, volgend op de periode waarover de aangroeipremie wordt toegekend, op de rekening staat."
Stel nu dat ik met al mijn bijgestort en afgehaal nooit onder een bepaald bedrag ben gegaan, bv. 10000 €. En die 10000 € staat er al sinds juni vorig jaar op. Krijg ik dan in juni van dit jaar geen getrouwheidspremie voor die 10000 € omdat ik tijdens die 12 maanden af en toe geld afhaal (maar zonder ooit onder dat bepaald bedrag te gaan)? Een getrouwheidspremie wordt toch toegekend op elk bedrag dat 12 maanden aan een stuk op de rekening staat. En die 10000 € staat er dan toch 12 maanden op?
Of moet je saldo echt 12 maanden hetzelfde blijven en krijg je dan pas op dat saldo een getrouwheidspremie?
Op deze site staat bv. het volgende: "De getrouwheidspremie komt bovenop de basisrente. Ze wordt toegekend per jaar voor elk bedrag dat gedurende twaalf opeenvolgende kalendermaanden, volgend op de periode waarover de aangroeipremie wordt toegekend, op de rekening staat."
Stel nu dat ik met al mijn bijgestort en afgehaal nooit onder een bepaald bedrag ben gegaan, bv. 10000 €. En die 10000 € staat er al sinds juni vorig jaar op. Krijg ik dan in juni van dit jaar geen getrouwheidspremie voor die 10000 € omdat ik tijdens die 12 maanden af en toe geld afhaal (maar zonder ooit onder dat bepaald bedrag te gaan)? Een getrouwheidspremie wordt toch toegekend op elk bedrag dat 12 maanden aan een stuk op de rekening staat. En die 10000 € staat er dan toch 12 maanden op?
Of moet je saldo echt 12 maanden hetzelfde blijven en krijg je dan pas op dat saldo een getrouwheidspremie?