Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Klopt, op een typfoutje midden in de tekst na. Daar moet 'opt out' staan ipv 'opt in' (verwarrend dus).
Feit is: RV afhouden voor een wet gestemd is, mag niet.
De juridische spitsvondigheid zit hem in het wettelijk maken van een nieuw soort 'voorschot/equivalent' op belasting, waarbij de klant uitdrukkelijk toestemming geeft aan de broker om het in te houden.
Althans indien de broker er al klaar voor is op 1 jan en dat geeft dan mogelijks inderdaad een ongelijkheids-probleem, omdat hun klanten 'verplicht' zijn meer van hun anonimiteit prijs te geven dan anderen (die wel een keuze hebben).
Feit is: RV afhouden voor een wet gestemd is, mag niet.
De juridische spitsvondigheid zit hem in het wettelijk maken van een nieuw soort 'voorschot/equivalent' op belasting, waarbij de klant uitdrukkelijk toestemming geeft aan de broker om het in te houden.
Althans indien de broker er al klaar voor is op 1 jan en dat geeft dan mogelijks inderdaad een ongelijkheids-probleem, omdat hun klanten 'verplicht' zijn meer van hun anonimiteit prijs te geven dan anderen (die wel een keuze hebben).
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 7 december 2025, 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Dat is niet wat er staat. Er staat:vortex schreef: ↑7 december 2025, 12:06Nee, bij opt-in houdt de bank direct 10% meerwaarden taks af, dat is dus ook een roerende voorheffing. Omdat de wet nog niet gestemd is mogen of moeten banken die voorheffing nog niet vanaf 1/1/26 doen, diegene die voor opt-in gekozen hebben zullen dus later belast worden en alzo hun anonimiteit verliezen (doordat ze het zelf moeten aangeven en omdat de bank alsnog de transacties moet doorgeven aan de fiscus).
Banken zullen bij verkopen tussen 1 januari en de inwerkingtreding van de wet de taks - die technisch de vorm van een roerende voorheffing aanneemt - alleen afhouden als de klant er uitdrukkelijk om vraagt. Vanaf de inwerkingtreding van de wet zullen banken bij een verkoop wel de keuze aan de klant voorleggen: ofwel houdt de bank de taks in (opt-in), ofwel houdt de bank de taks niet in (opt-out), maar dan moet de belegger de taks later wel aangeven in zijn aangifte.
Wie in de periode tussen 1 januari en de stemming van de wet zijn bank dus niet vraagt om de taks af te houden - of als de bank daartoe niet in staat blijkt - moet dat later doen in zijn belastingaangifte. 'Deze regeling getuigt van gedegen juridische creativiteit om technisch tegemoet te komen aan de politieke beslissing om de meerwaardebelasting retroactief in te voeren op 1 januari. In een eenvoudige gevallen kan het wellicht ook werken', zegt Wouter Verhoeye, fiscaal advocaat bij Argo Law.
Op 19-01-2026 geeft Solvay een dividend, om alle gezaag met de fiscus te vermijden, eventueel die aandelen ten laatste op 31-12-2025 verkopen dan . Het aandeel werd enkele jaren geleden gesplitst dus daarom is het niet noodzakelijk een groot bedrag.vortex schreef: ↑7 december 2025, 12:06Nee, bij opt-in houdt de bank direct 10% meerwaarden taks af, dat is dus ook een roerende voorheffing. Omdat de wet nog niet gestemd is mogen of moeten banken die voorheffing nog niet vanaf 1/1/26 doen, diegene die voor opt-in gekozen hebben zullen dus later belast worden en alzo hun anonimiteit verliezen (doordat ze het zelf moeten aangeven en omdat de bank alsnog de transacties moet doorgeven aan de fiscus).
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
even vraagje: indien we hier een effectenrekening op 2 namen (wettelijke samenwoonden) zou aanhouden mogen wij op die rekening tot 20.000 eur winst maken alvorens dus de meerwaardebelasting te moeten betalen?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
[EDIT:] Zelfde systeem als bij gereglem spaarrek.
Straffer nog: een maatschap (dat geen vennootschap is!) bestaande uit 2 ouders en 3 kinderen; heeft tot 50 000€ vrijstelling.
Moet er nog zand zijn?
Straffer nog: een maatschap (dat geen vennootschap is!) bestaande uit 2 ouders en 3 kinderen; heeft tot 50 000€ vrijstelling.
Moet er nog zand zijn?
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 7 december 2025, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
weet u of ik voor opt-out of opt-in zal kunnen kiezen aangezien ik bij degiro zit; geeft degiro dit door aan de belgische staat ?
Laatst gewijzigd door Vrek op 7 december 2025, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuk achterpoortje, kans dat Conner-Matrak er een hartaanval van krijgt.spaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 12:35 ja, klopt
Moet er nog zand zijn?
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Bedankt voor de info alvast!spaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 12:35 ja, klopt
Moet er nog zand zijn?
wat is dat juist zo'n maatschap?
Daar ga ik ook van uit dat ze geen tijd gaan steken in kleine garnalen.
Maar ik zal ze met alle plezier al de documenten van mijn 8 verschillende Brokers bezorgen en wens ze er veel plezier mee.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Op de laatste zin is mijn antwoord:vortex schreef: ↑7 december 2025, 09:53Wat voor een onzin en bangmakerij is dit nu weerspaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 09:37
Behalve een aantal Spaargidsers, zijn er niet veel (ik toch ni) die verkopen met verlies (minwaarden), wat trouwens als speculatie getagd kan worden.Met verlies verkopen is helemaal geen speculatie, kan zelfs juist verstandig handelen zijn.
Ook hier, opties hoeven helemaal niet speculatief te zijn, ik heb die ook en maak mij daar niet het minste zorgen over.spaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 09:37 Bovendien kan je soort assets (opties e.a.) en je frekwentie van handelen ook zo getagd worden.
En daar zal opt-in of out niks aan veranderen.spaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 09:37 Ook belangrijk is dat na 5j de helft van wat je dan verkoopt van je huidige effecten uit 'meerwaarde' zal bestaan. 25 000€ verkopen en je zit al boven de (geïndexeerde) drempel van dan dik 11 000 meerwaarde.
Hoe langer je belegt, hoe meer meerwaarde erbij zit.
bij opt out zal je enkel de eerste jaren onder de radar kunnen blijven, omdat meerwaarde < vrijstelling.
Bij opt in is al wat boven de vrijstelling gebeurt anoniem, vanwege de 'bevrijdende' RV. Hoe dikwijls moet ik het nog zeggen
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Als buitenlandse broker, is het daar niet verplicht toe.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 7 december 2025, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Enkel als u gehuwd bent mag je ze samentellen.tuinder666 schreef: ↑7 december 2025, 12:31 even vraagje: indien we hier een effectenrekening op 2 namen (wettelijke samenwoonden) zou aanhouden mogen wij op die rekening tot 20.000 eur winst maken alvorens dus de meerwaardebelasting te moeten betalen?
“Het principe van de vrijstelling is hetzelfde als voor spaarboekjes. Als u gehuwd bent volgens het wettelijk stelsel of gemeenschap van goederen, kunt u de vrijstellingen optellen. U hebt dan als koppel recht op maximaal 30.000 euro vrijstelling (2 x 15.000 euro voor wie de vrijstelling gedurende vijf jaar niet gebruikte), ook al wordt de meerwaarde volledig gerealiseerd via de rekening die op naam staat van een van de partners. Als u gehuwd bent met scheiding van goederen, of wettelijk samenwonend, geldt de vrijstelling per persoon en kunnen ze niet samengeteld worden.”
Bron: De Tijd
Ha ja? Het is niet omdat in jouw geval zo is, dat het bij iedereen zo zal zijn hé.spaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 12:48 bij opt out zal je enkel de eerste jaren onder de radar kunnen blijven, omdat meerwaarde < vrijstelling.
Jij gaat er van uit dat je maximaal €1000 meerwaarden kunt recupereren en dat het slechts max €1000 kost om anoniem te blijven ? Wel, een voorbeeld dan maar, stel dat je opt-in doet en 50k meerwaarden boekt, daar betaal je dan direct €5000 meerwaarden voorheffing op. Ga je dat blauw blauw laten wanneer je dat met 40k minwaarden die je eveneens gerealiseerd hebt kunt neutraliseren? Kortom, kijk eens wat ruimer dan eigen voordeur.spaarfreakje schreef: ↑7 december 2025, 12:48 Bij opt in is al wat boven de vrijstelling gebeurt anoniem, vanwege de 'bevrijdende' RV. Hoe dikwijls moet ik het nog zeggen![]()
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Bij de meesten, denk, behalve bij 'een aantal Spaargidsers' 
Je moet altijd zelf bepalen wat speculatief is. Je moet dit nu doen, en in de toekomst als er meerwaardebelasting zal zijn op de niet speculatieve transacties, moet je dit nog steeds blijven doen.Barryke schreef: ↑7 december 2025, 10:31 Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.