IBM: IT-dienstverlener
TIP
Re: IBM: IT-dienstverlener
Zeker en vast, GPV1's ideeën zijn een enorme verrijking voor het forum. Enkele van zijn suggesties (vooral Publicis, SES) zijn of worden hoekstenen van mijn portefeuille.
En dat hij de laatste tijd wat sneller in en uit lijkt te stappen: tjah, zijn we niet allemaal wat nerveuzer/opportunistischer dan pakweg een jaar geleden? Volatielere beurzen hebben nu eenmaal dat effect. Zelf verkoop ik ook in mindere tijden uiterst zelden aandelen, maar misschien is dat net mijn grote fout
En dat hij de laatste tijd wat sneller in en uit lijkt te stappen: tjah, zijn we niet allemaal wat nerveuzer/opportunistischer dan pakweg een jaar geleden? Volatielere beurzen hebben nu eenmaal dat effect. Zelf verkoop ik ook in mindere tijden uiterst zelden aandelen, maar misschien is dat net mijn grote fout
SES komt van Umi.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Juist, ere wie ere toekomt. Misschien is het omdat hij geen memorabele avatar heeft dat het fout in mijn hoofd zat...
Zoveel eer komt mij niet toe hoor, ik heb enkel een voorzet gegeven & die is door de rest van 'het team' binnengetrapt
Ik ben trouwens pas beginnen instappen op 15/02, na de crash bij jaarresultaten denk ik? Daarvoor zat ik met een liquiditeitsprobleem in m'n port (nu ook alweer door Greenyard...) Daardoor wss een lagere instapkoers dan de rest hier.
Gemiddeld zit ik er in op € 10,90. Het gaat hier wel om een sprinter & dus heeft het uitgekeerde dividend mijn gemiddelde verlaagd.
Ik ben trouwens pas beginnen instappen op 15/02, na de crash bij jaarresultaten denk ik? Daarvoor zat ik met een liquiditeitsprobleem in m'n port (nu ook alweer door Greenyard...) Daardoor wss een lagere instapkoers dan de rest hier.
Gemiddeld zit ik er in op € 10,90. Het gaat hier wel om een sprinter & dus heeft het uitgekeerde dividend mijn gemiddelde verlaagd.
-
Groeiaandelenfavoriet2014
- Hero Member

- Contacteer:
Heb IBM eens vluchtig bekeken, maar eerlijk gezegd lijkt Cisco mij aantrekkelijker: hogere groeivoet van de omzet in de toekomst (en dus meer FCF), yield is gelijk aan die van IBM, maar vooral de cashberg spreekt me aan. Cisco is dan wel lange tijd een turnaroundverhaal geweest, ze verdienen een hogere multiple...
Ik zie niet in waarom value/fundamenteel beleggen en snel handelen niet samen zouden kunnen gaan.
Ik houd me niet met TA bezig en werk altijd met koersdoelscores voor mijn aandelen en toch zijn et sommige die ik al 8 jaar heb en anderen die binnen het halfjaar binnen en buiten gaan.
Sommige aandelen realiseren gewoon heel snel een faire koers (kan ook zijn dat ik koersdoel verlaag terwijl koers gestegen is). Om een andere positie te gaan uitbreiden of starten heb je natuurlijk ook centen nodig en ik tracht de asset allocatie relatief constant te houden dus dat impliceert een verkoop van iets anders. Het laatste om dan naar te kijken is de tijdsduur dat je iets in port hebt imo.
Ik houd me niet met TA bezig en werk altijd met koersdoelscores voor mijn aandelen en toch zijn et sommige die ik al 8 jaar heb en anderen die binnen het halfjaar binnen en buiten gaan.
Sommige aandelen realiseren gewoon heel snel een faire koers (kan ook zijn dat ik koersdoel verlaag terwijl koers gestegen is). Om een andere positie te gaan uitbreiden of starten heb je natuurlijk ook centen nodig en ik tracht de asset allocatie relatief constant te houden dus dat impliceert een verkoop van iets anders. Het laatste om dan naar te kijken is de tijdsduur dat je iets in port hebt imo.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
IBM acquires Red Hat, dat is een zeer significante overname.
De overnameprijs bedraagt maar liefst 34 miljard USD volgens IBM. Red Hat Linux draaide een omzet van nog geen 3 miljard.
Bron: https://newsroom.ibm.com/2018-10-28-IBM ... d-Provider
Bron: https://newsroom.ibm.com/2018-10-28-IBM ... d-Provider
Heb al wat reacties gelezen van Red Hat personeel en die zijn nogal verontwaardigd om het zacht uit te drukken. De verwachting is dat IBM het bedrijf helemaal gaat omgooien. Red Hat zou niet zo'n grote hoeveelheid IP vertegenwoordigen dus de hoge prijs die IBM betaalt is grotendeels voor het aanwezige personeel. Dat is natuurlijk zeer vergankelijk. Een enorm risico dat er een verloop ontstaat en de Red Hat doos hol wordt.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Vraag is ook hoe de klanten van Red Hat hierop gaan reageren, een aantal van hen zal zeker not amused zijn...
IBM komt met beter dan verwachte resultaten. Ze verwachten een FCF van +- $ 12B over 2019.
+7% after hours, aandeel blijft goedkoop.
+7% after hours, aandeel blijft goedkoop.
-
Gunpowder_Munt
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik kom, op basis van het annual report voor 2019, op een FCF uit van net geen 8,000M USD waarvan +/-7,000M USD naar share repurchases (+/-1,300M) en naar het dividend (+/-5,700M) zijn gegaan.
Omzet gedaald tot +/-77,150M USD waardoor FCF marge uitkomt op +/-10%. Omzet ligt nu 28% onder die van het recordjaar 2011.
Dividend met 3.5% gestegen naar 6.43 USD/share.
Nettoschuld gestegen tot +/-54,700M USD.
Omzet gedaald tot +/-77,150M USD waardoor FCF marge uitkomt op +/-10%. Omzet ligt nu 28% onder die van het recordjaar 2011.
Dividend met 3.5% gestegen naar 6.43 USD/share.
Nettoschuld gestegen tot +/-54,700M USD.
Het plan was om die schuld - vooral opgebouwd door de overname van Red Hat - grotendeels onder controle te brengen in 2020 en 2021. Ik ben benieuwd of dit nu nog kan gaan lukken met die Corona crisis. Ik vrees eigenlijk van niet. 
IBM gaat zichzelf opsplitsen in twee bedrijven. De tak 'Managed Infrastructure Services' van de divisie 'Global Technology Services' wordt een apart beursgenoteerd bedrijf. Die tak houdt zich bezig met klassiek IT-beheer en groeit niet.
Goede zet.
Koers stijgt 6%.
https://www.ibm.com/investor/att/pdf/IB ... charts.pdf

Goede zet.
Koers stijgt 6%.
https://www.ibm.com/investor/att/pdf/IB ... charts.pdf

Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Stock-splits worden niet meer aanschouwd als een vorm van dividend door de Belgische fiscus correct?
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever