Keyplan
TIP
Re: Keyplan
Soms willen mensen bepaalde accenten leggen in hun beleggingen.
En aangezien ze beleggen met hun eigen geld, is dat hun goed recht.
Als ze een keuze maken, waar ze zich goed bij voelen, dan is dat OK.
Niet iedereen wil meegaan in jouw eenheidsworst IWDA.
En aangezien ze beleggen met hun eigen geld, is dat hun goed recht.
Als ze een keuze maken, waar ze zich goed bij voelen, dan is dat OK.
Niet iedereen wil meegaan in jouw eenheidsworst IWDA.
Zoals de OP vraagt:
In mijn ervaring hebben beginners veelal een beperkte kennis en hebben ze het moeilijk om een goede strategie te bepalen en een goede portefeuille op te stellen. Als de OP zijn huiswerk gedaan heeft wist hij reeds wat ik schreef en is mijn post enkel nuttig voor toekomstige lezers. Hopelijk heeft de OP een ondersteunde reden om anders te doen dan de meeste beleggers.
Enkel dan zal hij zijn plan kunnen volgen en niet verkopen tijdens dalingen zoals deze maand of in november/december vorig jaar. Zij die in November verkochten hebben een verlies van 8%.
Iedere belegger moet zelf beslissen welke accenten ze willen leggen.Alle bedenkingen of tips over bovenstaande zijn dus zeer welkom!
In mijn ervaring hebben beginners veelal een beperkte kennis en hebben ze het moeilijk om een goede strategie te bepalen en een goede portefeuille op te stellen. Als de OP zijn huiswerk gedaan heeft wist hij reeds wat ik schreef en is mijn post enkel nuttig voor toekomstige lezers. Hopelijk heeft de OP een ondersteunde reden om anders te doen dan de meeste beleggers.
Enkel dan zal hij zijn plan kunnen volgen en niet verkopen tijdens dalingen zoals deze maand of in november/december vorig jaar. Zij die in November verkochten hebben een verlies van 8%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je een Keyplan start, weet je op voorhand dat je dat doet voor minimaal 5 jaar.
Bij dalingen ga je ook niet de reflex krijgen om te verkopen, in tegenstelling tot misschien bij aandelen of ETF's, omdat je niet zelf aan de knoppen zit. Ten eerste kost het geld, en ten tweede besef je op dat moment dat je meer waar krijgt voor je geld. Solden, dus
.
Daarom is een Keyplan een goede leerschool om te starten met beleggen, en te leren omgaan met winst en verlies.
En bedenk je je na een aantal maanden of na enkele jaren over de samenstelling ? Geen probleem, een keyplan is zo flexibel dat je dat gewoon kan wijzigen zonder dat het je geld kost (op taksen na). De enige voorwaarden zijn dat je je keyplan aanhoudt (dus minimaal 1 fonds moet wel hetzelfde blijven) en ook dat het geld de maand daarop volgens de nieuwe verdeling over de fondsen van je Keyplan verdeeld wordt.
Bij dalingen ga je ook niet de reflex krijgen om te verkopen, in tegenstelling tot misschien bij aandelen of ETF's, omdat je niet zelf aan de knoppen zit. Ten eerste kost het geld, en ten tweede besef je op dat moment dat je meer waar krijgt voor je geld. Solden, dus
Daarom is een Keyplan een goede leerschool om te starten met beleggen, en te leren omgaan met winst en verlies.
En bedenk je je na een aantal maanden of na enkele jaren over de samenstelling ? Geen probleem, een keyplan is zo flexibel dat je dat gewoon kan wijzigen zonder dat het je geld kost (op taksen na). De enige voorwaarden zijn dat je je keyplan aanhoudt (dus minimaal 1 fonds moet wel hetzelfde blijven) en ook dat het geld de maand daarop volgens de nieuwe verdeling over de fondsen van je Keyplan verdeeld wordt.
Ik heb zelf geen account bij degiro maar voor zover ik weet zijn er geen addertjes. Als je niet wilt dat ze je effecten uitlenen moet je wel een custody account nemen. Ook geen RV op accumulerende aandelenfondsen inderdaad.maurice_e schreef: ↑19 augustus 2019, 15:04Ik merk dat iShares Core MSCI World UCITS ETF USD tussen de kernselectie staat én algemeen wordt beschouwd als één van de beste trackers om als Belg in te investeren. Dit is dus een zinvol alternatief voor het Keyplan, met vooral een beduidend lagere TER (0,20% tegenover ca. 2%).ignition schreef: ↑17 augustus 2019, 13:44
Een andere optie is om een account te openen bij degiro. Hier kan je dan 1 keer per maand gratis een tracker kopen uit hun kernselectie: https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf.
Deze account moet je dan wel aangeven bij de NBB aangezien het een buitenlandse rekening is.
Zijn er addertjes? Is er bijvoorbeeld een fiscaal verschil? Bij het Keyplan moet je - geloof ik - zelf geen aangiftes doen? RV is wellicht in beide gevallen niet van toepassing indien het accumelerende fondsen bedreft.
Wat is dan nog een zinnige reden om in een actief beheerd fonds te stappen?
De bedenking over de Europese fondsen is terecht. In mijn zoektocht naar diversifiëring verloor ik de "standaard"verdeling uit het oog.B7H4long schreef: ↑19 augustus 2019, 15:53Even een paar bedenkingen bij de fondsen die je oplijst.maurice_e schreef: ↑16 augustus 2019, 09:30 - 30% CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C
- 30% Fidelity Funds World Fund A
- 20% Fidelity Funds European Dynamic Growth Fund A
- 10% JPMorgan Funds Europe Strategic Growth Fund A
- 5% Robeco Capital Growth Funds Robeco Emerging Markets Equities D
- 5% Blackrock Global Funds Sustainable Energy Fund A2
Het Fidelity World fonds bevat in principe alles; toch zeker de ontwikkelde markten.
Als ik naar de huidige samenstellgin kijk zie ik dat het fonds zelf reeds overweegt naar Europa.
Waarom voeg je dan nog 2 andere Europese fondsen toe?
Op morningstar kan je een portefeuille aanmaken en dan vergelijken met de categorie.
Je zal dan zien dat je 4-5x zoveel Europe hebt dan het gemiddelde van de beleggers.
Waarom dank jij dat Europa zoveel beter gaat doen dan wat de andere beleggers denken?
Ik zie ook dat je een contrarian fund toevoegd. Dit kan een goede keuze zijn.
Maar dan versta ik niet dat je het combineert met de andere aktieve fondsen.
Je betaald 2% aan de fondsen om "iets" te doen, en dan betaal je 2% aan het contrarian fond om "iets anders" te doen. De acties van de fondsen zullen alkaar opheffen.
je belegd 100% in aandelen. Aandelen kunnen snel veel (50% en meer) in waarde verliezen.
Een goede beleggingsprotefeuille combineert beleggingen voor de groei (zoals aandelen) en beleggingen die stabilteit zullen brengen.
Wat de combinatie met een contrarian betreft ben ik niet helemaal akkoord. Goede resultaten van een contrarian fonds betekenen toch niet per definitie dat fondsen met een andere strategie het niét goed zullen doen? Zo haalden Fidelity en CapitalAtWork bvb. een gelijkaardig rendement de afgelopen 10 jaar. Bovendien houden ze in hun portefeuille ook behoorlijk wat dezelfde posities aan?
Ik heb ook het Fidelity World en het CapitalContrarian fonds. De ene keer presteert het ene beter, de andere keer het andere. De kosten van het CapitalContrarian liggen een pak lager 1.30%, terwijl dat bij Fidelity 1.90% is.
Wat mezelf betreft, denk ik in de toekomst alleen nog het CapitalContrarian te nemen.
Wat mezelf betreft, denk ik in de toekomst alleen nog het CapitalContrarian te nemen.
Zoals enkele anderen al opperden zou ook i de relatief hoge kosten van het Keyplan proberen te omzeilen.
Ofwel via een degiro rekening (i.e. kosten-optimaal maar een beetje minder gebruiksvriendelijk), ofwel via een wat gebruiksvriendelijker platform (Binck, Keytrade, MeDirect, ...) met iets hogere kosten.
Wat spreiding betreft volg ik NTO. Koop gewoon één keer per jaar een schijf van 960 euro in plaats van maandelijks voor 80 euro. Als je van plan bent om op de lange termijn te beleggen heb je op die manier nog meer dan voldoende spreiding.
(persoonlijk doe ik bijvoorbeeld mijn jaarlijks pensioensparen ook met een éénmalige storting op het begin van het jaar)
Ofwel via een degiro rekening (i.e. kosten-optimaal maar een beetje minder gebruiksvriendelijk), ofwel via een wat gebruiksvriendelijker platform (Binck, Keytrade, MeDirect, ...) met iets hogere kosten.
Wat spreiding betreft volg ik NTO. Koop gewoon één keer per jaar een schijf van 960 euro in plaats van maandelijks voor 80 euro. Als je van plan bent om op de lange termijn te beleggen heb je op die manier nog meer dan voldoende spreiding.
(persoonlijk doe ik bijvoorbeeld mijn jaarlijks pensioensparen ook met een éénmalige storting op het begin van het jaar)
Ik vrees alleen dat beginners bij de minste daling, en dan heb ik het over max. 5%, misschien zelfs nog minder, in grote paniek gaan slaan en alles terug verkopen.
En dat hebben ze niet met een fondsen spaarplan, zoals Keyplan, waar ze weten dat ze dit minimaal 5 jaar gaan bijhouden, en elke maand aan "bijsparen". Wat minder bij een hoge koers, wat meer bij een lagere koers.
Iedereen doet met zijn geld wat hij/zij wil, maar voor mij is het nog altijd een heel goede manier om de eerste stap naar beleggen te zetten en met winst en verlies te leren omgaan. Als je serieuze dalingen meegemaakt hebt, en er nog steeds in gelooft, kan je ook andere producten beginnen kopen.
En geloof me, ik heb me ooit medio april 2015 voor veel dakfondsen laten aansmeren, en heb heel veel geld verloren. Ik sliep niet meer ! Dus ja, ik was heel blij toen ik even later Keyplan ontdekte.
En dat hebben ze niet met een fondsen spaarplan, zoals Keyplan, waar ze weten dat ze dit minimaal 5 jaar gaan bijhouden, en elke maand aan "bijsparen". Wat minder bij een hoge koers, wat meer bij een lagere koers.
Iedereen doet met zijn geld wat hij/zij wil, maar voor mij is het nog altijd een heel goede manier om de eerste stap naar beleggen te zetten en met winst en verlies te leren omgaan. Als je serieuze dalingen meegemaakt hebt, en er nog steeds in gelooft, kan je ook andere producten beginnen kopen.
En geloof me, ik heb me ooit medio april 2015 voor veel dakfondsen laten aansmeren, en heb heel veel geld verloren. Ik sliep niet meer ! Dus ja, ik was heel blij toen ik even later Keyplan ontdekte.
Mijn indertijd opgestart key plan staat heden op hold tot 5 j om zijn.annetje schreef: ↑19 augustus 2019, 20:45 Als je een Keyplan start, weet je op voorhand dat je dat doet voor minimaal 5 jaar.
Bij dalingen ga je ook niet de reflex krijgen om te verkopen, in tegenstelling tot misschien bij aandelen of ETF's, omdat je niet zelf aan de knoppen zit. Ten eerste kost het geld, en ten tweede besef je op dat moment dat je meer waar krijgt voor je geld. Solden, dus.
Dus begin 22 komt het vrij.
Estate Guru believer.
Nu wat verder opzoekingswerk en op basis van heel wat info op het forum hier, overweeg ik toch het geweer van schouder te veranderen.
Met name zou ik een rekening openen bij Degiro en daar via maandelijkse bestellingen een portefeuille opbouwen die hoofdzakelijk bestaat uit iShares Core MSCI World UCITS ETF, aangevuld met iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF. Beide fondsen zitten in hun kernselectie en kan ik dus maandelijks kosteloos bestellen. Begrijp ik wel goed dat dit steeds per volledig "aandeel" van het fonds gebeurt, dus indien ik vandaag kies voor de MSCI world dan koop ik per ca. 50,69 EUR (slotkoers van gisteren)?
Alleen voor de small caps vind ik niet meteen een fonds terug bij de kernselectie, dat moet ik dus nog eens verder bekijken.
Dit lijkt mij een mooie manier om relatief eenvoudig, fiscaal vriendelijk en goedkoop wat opzij te zetten voor binnen 18-20 jaar. Voor alle duidelijkheid: in mijn ogen dient deze belegging als extra spaarpot voor wanneer mijn dochter bvb. op kot gaat, een eerste auto nodig heeft of alleen gaat wonen. Vandaar de keuze voor enkel aandelen, er is daarnaast een voldoende ruim noodfonds om andere zaken op te vangen.
Met name zou ik een rekening openen bij Degiro en daar via maandelijkse bestellingen een portefeuille opbouwen die hoofdzakelijk bestaat uit iShares Core MSCI World UCITS ETF, aangevuld met iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF. Beide fondsen zitten in hun kernselectie en kan ik dus maandelijks kosteloos bestellen. Begrijp ik wel goed dat dit steeds per volledig "aandeel" van het fonds gebeurt, dus indien ik vandaag kies voor de MSCI world dan koop ik per ca. 50,69 EUR (slotkoers van gisteren)?
Alleen voor de small caps vind ik niet meteen een fonds terug bij de kernselectie, dat moet ik dus nog eens verder bekijken.
Dit lijkt mij een mooie manier om relatief eenvoudig, fiscaal vriendelijk en goedkoop wat opzij te zetten voor binnen 18-20 jaar. Voor alle duidelijkheid: in mijn ogen dient deze belegging als extra spaarpot voor wanneer mijn dochter bvb. op kot gaat, een eerste auto nodig heeft of alleen gaat wonen. Vandaar de keuze voor enkel aandelen, er is daarnaast een voldoende ruim noodfonds om andere zaken op te vangen.
Lijkt me een puik plan. Je koopt inderdaad aan per aandeel. Ik ben geen klant bij DeGiro dus ik weet niet of ze een small cap tracker in hun kernselectie hebben, maar als dat niet zo is is het geen ramp als je die achterwege laat.
Ter info: sinds kort kan je op oa. Binck en Bolero de ETF 'VANGUARD FUNDS PLC FTSE ALL-WORLD UCITS ETF
VWCE / IE00BK5BQT80' kopen. Die combineert de ontwikkelde landen en de ontwikkelingslanden in één ETF.
Misschien in het oog te houden of die ook bij DeGiro wordt opgenomen in de kernselectie?
In afwachting kan je hoe dan ook iShares Core MSCI World (aangevuld met iShares Core MSCI Emerging Markets IMI) aankopen.
Ter info: sinds kort kan je op oa. Binck en Bolero de ETF 'VANGUARD FUNDS PLC FTSE ALL-WORLD UCITS ETF
VWCE / IE00BK5BQT80' kopen. Die combineert de ontwikkelde landen en de ontwikkelingslanden in één ETF.
Misschien in het oog te houden of die ook bij DeGiro wordt opgenomen in de kernselectie?
In afwachting kan je hoe dan ook iShares Core MSCI World (aangevuld met iShares Core MSCI Emerging Markets IMI) aankopen.
Bedankt voor de tips. De kans is groot dat de keuze bij Keytrade blijft omwille van het gebruiksgemak. Ik overweeg dan wel om daar jaarlijks in januari voor een 1000 EUR aan te kopen in één of meerdere van de genoemde trackers.jvdc schreef: ↑28 augustus 2019, 17:10 Lijkt me een puik plan. Je koopt inderdaad aan per aandeel. Ik ben geen klant bij DeGiro dus ik weet niet of ze een small cap tracker in hun kernselectie hebben, maar als dat niet zo is is het geen ramp als je die achterwege laat.
Valt er iets voor te zeggen om in dit scenario enkel voor bvb. IWDA te kiezen? Ik denk dan vooral vanuit kostenefficiëntie-standpunt. Bij aankoop van de iShares Core MSCI Emerging Markets voor 100 EUR is de transactiekost voor Keytrade van 14,95 te hoog. Idem voor de iShares MSCI World Small Cap (Frankfurt).
IWDA alleen is voldoende. Die kleine hoeveelheid small caps en emerging markets gaat niet zo'n groot verschil maken.
Vanuit kosten-efficiëntie oogpunt zou ik inderdaad die 1.000 euro niet opsplitsen in meerdere trackers. Leg je de eerste jaren enkel op IWDA toe. Na pakweg vijf jaar kan je eventueel ook eens een schijf van 1.000 euro emerging markets of small caps kopen als je dat wilt.
platin schreef: ↑20 augustus 2019, 23:18Mijn indertijd opgestart key plan staat heden op hold tot 5 j om zijn.annetje schreef: ↑19 augustus 2019, 20:45 Als je een Keyplan start, weet je op voorhand dat je dat doet voor minimaal 5 jaar.
Bij dalingen ga je ook niet de reflex krijgen om te verkopen, in tegenstelling tot misschien bij aandelen of ETF's, omdat je niet zelf aan de knoppen zit. Ten eerste kost het geld, en ten tweede besef je op dat moment dat je meer waar krijgt voor je geld. Solden, dus.
Dus begin 22 komt het vrij.
Je kunt ook alles laten herschikken naar 1 lijn in je keyplan en het dan stopzetten, dan moet je maar 1 keer die vergoeding betalen en kan je weer doen met uw geld wat je wil.