Macht van de banken
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jan 2018
- Contacteer:
Re: Macht van de banken
De banken hebben teveel macht, wie ze verdedigt is volgens mij of een rijke of ene pipo de clown.
-
- Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jan 2018
- Contacteer:
Re: Macht van de banken
Ja die banken zijn zo toch goed voor ons laat ons bidden: "onze vader" enzYaris schreef: ↑3 januari 2018, 14:25 Totale vrijheid bestaat nu eenmaal niet. We leven in een maatschappij waar regels gelden, voor mij, voor jou en voor de banken. Die regels beperken ons maar beschermen ons ook. Dankzij die regels kunnen we allemaal een redelijk goed leven leiden. Binnen de regels hebben we voldoende mogelijkheden om onze doelen te bereiken.
- centiempje
- Sr. Member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 10 okt 2013
- Contacteer:
Re: Macht van de banken
Dan zit je bij de verkeerde bank(en). Eerder al heel wat geld weggehaald bij Argenta, die man (van mijn kantoor) kent me persoonlijk en weet dat hij geen vragen moet stellen.ludo schreef: ↑2 januari 2018, 17:00 Om daar dan vervelende vragen te krijgen, of de melding dat de persoon die dit kan/mag doen, niet aanwezig is, enz. enz.
En dan moet je vriendelijk blijven, of ze voeren het misschien nog niet uit, en kan je nog eens terug na een week ofzo, en krijg je als excuses dat er iets fout gelopen is....
De macht van de banken over uw geld
Dan mag je kapitaal genoeg hebben op je rekening, als de bank bepaald dat je maar zoveel per dag krijgt ,zal da zo zijn en niet anders/// Zie wat er in Griekenland is gebeurd,mensen konden aan hun eigen geld niet aan,en moesten honger lijden.
Als ik op bankenronde ging, testte ik zelf de kantoren al uit op dat vlak door gerichte vragen te stellen, sommige waren al aan het pushen voor vanalles en nog wat, toen wist ik al meteen hoe laat het was..
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Re: Macht van de banken
Waar ben je dan uiteindelijk na uw evaluatie gesprekken beland?
- centiempje
- Sr. Member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 10 okt 2013
- Contacteer:
Re: Macht van de banken
Banken (wel afhankelijk van de kantoorhouders, want dat scheelt ook; de ene Argentakantoorhouder is de andere niet heb ik ook gemerkt) waarbij mij niets werd opgedrongen en niet teveel vragen stelden (en nog steeds niet):
Op top
- Argenta (nogmaals, afhankelijk welk kantoor, het kantoor tijdens mijn bankenronde (toen het dichtsbijzijnde) had een ongelooflijk leugenachtige kantoorhouder, dus zeker opletten bij welk kantoor je gaat, de kantoorhouders hebben daar best veel te zeggen)
- ING
Twijfelachtig:
- DB, wel klant bij (enkel voor Saving Plan), maar ze durfden wel doorvragen, al hielden ze de boot af na een nogal korte reactie van mijn kant uit
- Belfius; geen klant meer (het sop was de bonen niet waard); wel snel en correcte info gekregen destijds
- Recordbank: Heb daar even wat spaargeld geparkeerd, maar de kantoorhoudsters wist minder over de dingen die ze aanbood dan ikzelf. Daar ga je dus enkel heen als ze een interessant product hebben (tenzij bij Record het ook sterk afhankelijk is van kantoor tot kantoor, maar lijkt me geen goede screening op kantoorhouders, een kind kon haar bank runnen bij wijze van spreken, ze wist zelfs niet hoe het internetbankieren juist werkte).
Totaal over mijn grenzen heen:
- KBC (ben daar zelfs op een bepaald moment gewoon vertrokken, had het compleet gehad)
- Crelan: kon ik enkel een lening krijgen als ik investeerde in de bank zelf, wtf?
- Fortis (toen ze merkten dat ik bij meer dan 1 andere bank klant was (tijdens mijn vragenrondje), bleven ze maar vanalles naar voor pushen, ze hadden geld geroken, kwamen ook af met pensioensparen en iets dat 'woningsparen' noemde of zo iets)
Het is al even geleden, zal wel nog wat banken vergeten zijn
Op top
- Argenta (nogmaals, afhankelijk welk kantoor, het kantoor tijdens mijn bankenronde (toen het dichtsbijzijnde) had een ongelooflijk leugenachtige kantoorhouder, dus zeker opletten bij welk kantoor je gaat, de kantoorhouders hebben daar best veel te zeggen)
- ING
Twijfelachtig:
- DB, wel klant bij (enkel voor Saving Plan), maar ze durfden wel doorvragen, al hielden ze de boot af na een nogal korte reactie van mijn kant uit
- Belfius; geen klant meer (het sop was de bonen niet waard); wel snel en correcte info gekregen destijds
- Recordbank: Heb daar even wat spaargeld geparkeerd, maar de kantoorhoudsters wist minder over de dingen die ze aanbood dan ikzelf. Daar ga je dus enkel heen als ze een interessant product hebben (tenzij bij Record het ook sterk afhankelijk is van kantoor tot kantoor, maar lijkt me geen goede screening op kantoorhouders, een kind kon haar bank runnen bij wijze van spreken, ze wist zelfs niet hoe het internetbankieren juist werkte).
Totaal over mijn grenzen heen:
- KBC (ben daar zelfs op een bepaald moment gewoon vertrokken, had het compleet gehad)
- Crelan: kon ik enkel een lening krijgen als ik investeerde in de bank zelf, wtf?
- Fortis (toen ze merkten dat ik bij meer dan 1 andere bank klant was (tijdens mijn vragenrondje), bleven ze maar vanalles naar voor pushen, ze hadden geld geroken, kwamen ook af met pensioensparen en iets dat 'woningsparen' noemde of zo iets)
Het is al even geleden, zal wel nog wat banken vergeten zijn
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Re: Macht van de banken
Centiempje.
Bij mij zit ik goed bij KBC maar heb in nog geen 1 van hun vallen getrapt. Pensioensparen is via mijn verzekeringsmakelaar dus daar komt geen bank aan te pas
Bij mij zit ik goed bij KBC maar heb in nog geen 1 van hun vallen getrapt. Pensioensparen is via mijn verzekeringsmakelaar dus daar komt geen bank aan te pas
- centiempje
- Sr. Member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 10 okt 2013
- Contacteer:
Re: Macht van de banken
Echt jong, ik heb daar zelfs een discussie gehad over het feit dat ik maar 1 zichtrekening wou met 2 bankkaarten (die waren toen gratis) en geen 2 zichtrekeningen met elk een bankkaart (of zo iets), nu, die kerel bleef maar pushen naar alles wat te betalen was, ik kwam er echt razend van, zodanig dat ik zei 'jij wilt geen lening verkopen zeker, ik ben er mee weg'.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Re: Macht van de banken
De banken op zich zullen wel goed en oké zijn.
Anders is het welke persoon/medewerker/kantoorhouder je te woord staat of je belangen behartigt., je hebt er die je te commercieel benaderen en andere die je met niks pushen.
De strategie van de banken is dat ze om de zoveel jaar kantoorhouders transfereren naar een ander filiaal, omdat ze anders te familiaal met hun klanten kunnen omgaan en dit ten koste van hun commerce is.
Anders is het welke persoon/medewerker/kantoorhouder je te woord staat of je belangen behartigt., je hebt er die je te commercieel benaderen en andere die je met niks pushen.
De strategie van de banken is dat ze om de zoveel jaar kantoorhouders transfereren naar een ander filiaal, omdat ze anders te familiaal met hun klanten kunnen omgaan en dit ten koste van hun commerce is.
Re: Macht van de banken
Kantoorhouders zijn vaak zelfstandigen, afhankelijk van het merk van de bank.
Hier, in mijn gemeente, werkt kbc en fortis nog met eigen bedienden. De rest niet meer.
De bedienden die door een zelfstandige kantoorhouder worden aangenomen werken in een kmo, niet voor 'de reus' van een bank en onder andere voorwaarden. Ze zijn niet rechtstreeks ten laste van de bank. Vergelijk het met een kleine delhaize, .. zelfde werkwijze.
In een kantoor met zelfstandige kantoorhouder is deze laatste bv van oudsher nog gespecialiseerd in verzekeringen, soms in leningen, maar weet hij van een simpele zichtrekening en aanverwanten vaak niets af.
De grieten die ze aannemen moeten in de eerste plaats er goed, mooi, lekker en vriendelijk uitzien en in de andere eerste plaats verkopen en omzet genereren.
Als ze daarvoor ooit eens lang genoeg in dienst blijven, leren ze wel eens iets over bankproducten maar vaak komt het zover niet. De kantoorhouder belt voor simpele vragen of probleempjes vaak met een helpdesk van de bank.
Dat is wat ik zie in mijn eigen bankkantoor in mijn gemeente.
Het werd hier al gezegd met andere woorden :
Als een bank 30 miljard aan spaargelden beheert kan er tijdens een bankrun niet ineens 15 miljard worden uitgekeerd. Net als wij zullen ook de banken uit Griekse toestanden wel lessen hebben getrokken.
Als je op je rekening 250.000 euro hebt staan en je wil dat aan een notaris betalen voor de aankoop van een huis, dan kan dat ook. Er zijn manieren genoeg voor, bv cheque, overschrijving, ...
Ik zie echt niet in waarom dat per se op de app van de smartphone moet geregeld worden.
Toen ik een auto kocht vroegen ze in de bank ook wel met lichte nadruk om een autolening te nemen ipv het geld op te nemen met een cheque. Op elke vraag is er een antwoord. Een grote jongen kan ook 'neen' zeggen.
Hier, in mijn gemeente, werkt kbc en fortis nog met eigen bedienden. De rest niet meer.
De bedienden die door een zelfstandige kantoorhouder worden aangenomen werken in een kmo, niet voor 'de reus' van een bank en onder andere voorwaarden. Ze zijn niet rechtstreeks ten laste van de bank. Vergelijk het met een kleine delhaize, .. zelfde werkwijze.
In een kantoor met zelfstandige kantoorhouder is deze laatste bv van oudsher nog gespecialiseerd in verzekeringen, soms in leningen, maar weet hij van een simpele zichtrekening en aanverwanten vaak niets af.
De grieten die ze aannemen moeten in de eerste plaats er goed, mooi, lekker en vriendelijk uitzien en in de andere eerste plaats verkopen en omzet genereren.
Als ze daarvoor ooit eens lang genoeg in dienst blijven, leren ze wel eens iets over bankproducten maar vaak komt het zover niet. De kantoorhouder belt voor simpele vragen of probleempjes vaak met een helpdesk van de bank.
Dat is wat ik zie in mijn eigen bankkantoor in mijn gemeente.
Het werd hier al gezegd met andere woorden :
Als een bank 30 miljard aan spaargelden beheert kan er tijdens een bankrun niet ineens 15 miljard worden uitgekeerd. Net als wij zullen ook de banken uit Griekse toestanden wel lessen hebben getrokken.
Als je op je rekening 250.000 euro hebt staan en je wil dat aan een notaris betalen voor de aankoop van een huis, dan kan dat ook. Er zijn manieren genoeg voor, bv cheque, overschrijving, ...
Ik zie echt niet in waarom dat per se op de app van de smartphone moet geregeld worden.
Toen ik een auto kocht vroegen ze in de bank ook wel met lichte nadruk om een autolening te nemen ipv het geld op te nemen met een cheque. Op elke vraag is er een antwoord. Een grote jongen kan ook 'neen' zeggen.
Re: Macht van de banken
Het voordeel/belang dat je je limiet zelf kunt verhogen 24/7 via online banking is dat je niet afhangkelijk bent van de bank/helpdesk om dit te doen.
Heb het zelf voorgehad dat ik mijn week limiet had bereikt, ( zonder dat ik er erg in had ) met gevolg dat ik in het weekend geen geld meer kon afhalen,en moest wachten tot maandag om mijn limiet tijdelijk te verhogen. Dus ondanks dat ik voldoende geld op die rekening had, was ik principieel wel een landloper zonder geld.
Op zich komt dat dus wel in orde, maar je zit dan wel enkele dagen zonder geld, als je geen alternatief hebt ( had ik gelukkig wel) zoals andere bank of visa/mastercard of dergelijke waarmee je dan in nood wel geld kunt afhalen.
Maar niet iedereen heeft gelijke alternatieven.
Je weet het wel, dat er limiet is, maar je loopt daar niet alle dagen mee in je kop om je uitgaven bij te houden, tot het moment dat je in de winkel niet meer kunt betalen, dan valt je euro natuurlijk wel, en zoals dikwijls valt dit voor op een ongepast ogenblik.
Heb het zelf voorgehad dat ik mijn week limiet had bereikt, ( zonder dat ik er erg in had ) met gevolg dat ik in het weekend geen geld meer kon afhalen,en moest wachten tot maandag om mijn limiet tijdelijk te verhogen. Dus ondanks dat ik voldoende geld op die rekening had, was ik principieel wel een landloper zonder geld.
Op zich komt dat dus wel in orde, maar je zit dan wel enkele dagen zonder geld, als je geen alternatief hebt ( had ik gelukkig wel) zoals andere bank of visa/mastercard of dergelijke waarmee je dan in nood wel geld kunt afhalen.
Maar niet iedereen heeft gelijke alternatieven.
Je weet het wel, dat er limiet is, maar je loopt daar niet alle dagen mee in je kop om je uitgaven bij te houden, tot het moment dat je in de winkel niet meer kunt betalen, dan valt je euro natuurlijk wel, en zoals dikwijls valt dit voor op een ongepast ogenblik.
Re: Macht van de banken
Als alleenstaande klopt uw verhaal van geld afhalen en op limieten.ludo schreef: ↑3 januari 2018, 23:01 Het voordeel/belang dat je je limiet zelf kunt verhogen 24/7 via online banking is dat je niet afhangkelijk bent van de bank/helpdesk om dit te doen.
Heb het zelf voorgehad dat ik mijn week limiet had bereikt, ( zonder dat ik er erg in had ) met gevolg dat ik in het weekend geen geld meer kon afhalen,en moest wachten tot maandag om mijn limiet tijdelijk te verhogen. Dus ondanks dat ik voldoende geld op die rekening had, was ik principieel wel een landloper zonder geld.
Op zich komt dat dus wel in orde, maar je zit dan wel enkele dagen zonder geld, als je geen alternatief hebt ( had ik gelukkig wel) zoals andere bank of visa/mastercard of dergelijke waarmee je dan in nood wel geld kunt afhalen.
Maar niet iedereen heeft gelijke alternatieven.
Je weet het wel, dat er limiet is, maar je loopt daar niet alle dagen mee in je kop om je uitgaven bij te houden, tot het moment dat je in de winkel niet meer kunt betalen, dan valt je euro natuurlijk wel, en zoals dikwijls valt dit voor op een ongepast ogenblik.
Als koppel is het wel heel raar.
Zou willen zeggen zowel uw kaart als partner zijn kaart staat op de limiet.
Gratis kaart , gratis rekening kan wel eens vervelend zijn.
Betalende rekening , kan men zijn limieten aanpassen via internet bankieren alvast toch bij Kbc.
Estate Guru believer.
Re: Macht van de banken
Als jij 100.000 euro naar de bank doet, dan zorgt de bank er voor dat ze dat ergens noteren dat je het hen gegeven hebt. Uittreksel en je overzicht in PC BANKING. Op dat moment heb je geen geld meer. De bank leent jouw geld uit voor woonkredieten en pakt hierop een kleine rente (bv. 2% waarvan jij 0,11% krijgt). Ze kunnen het beleggen of kunnen in sommige gevallen onethische zaken gaan financieren (drugssmokkel, wapenhandel, ...)
Als iedereen op hetzelfde moment zijn/haar geld opvraagt dan stort het systeem in. Dus limiteren hoort er bij of je dat graag hoort of niet. En ja het is jouw geld.
Maar als iedereen in het verkeer ook zijn eigen goesting doet dan duurt het ook niet lang voor er brokken vallen. Er moeten regels zijn om de orde te handhaven.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Als iedereen op hetzelfde moment zijn/haar geld opvraagt dan stort het systeem in. Dus limiteren hoort er bij of je dat graag hoort of niet. En ja het is jouw geld.
Maar als iedereen in het verkeer ook zijn eigen goesting doet dan duurt het ook niet lang voor er brokken vallen. Er moeten regels zijn om de orde te handhaven.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Macht van de banken
Als jongere via een verzekeringsformule aan psp doen is in principe niet de heel beste keus.
Normaal gaat men tot zijn 50 - 55 offensief ( lees psp via bank , welke is iets anders )
Vanaf de oudere leeftijd en dichter bij pensioen of wel defensief bij bank of wel psp spaar verzekering.
Komt er eigenlijk op neer ; de centjes nodig bij pensionering op tijd defensief gaan. ( om waarde vermindering te mijden )
Nu alleen nog hopen dat het niet bij Ergo is uw psp verzekering.
Estate Guru believer.
-
- Jr. Member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 03 jan 2017
- Contacteer:
Re: Macht van de banken
Volledig mee akkoord! Ja, we moeten een zekere vrijheid hebben om geld af te halen/over te schrijven, maar het is eerder uitzonderlijk dat grote sommen nodig zijn (i.e. aankoop huis) dus het lijkt me niet meer dan logisch dat je daarvoor via een contact met de bank moet passeren. En ja, net als elke instantie ter wereld hebben die hun eigen openingsuren. Met de technologie van tegenwoordig makkelijk op voorhand op te zoeken, zodat enige frustratie kan bespaard blijven
Re: Macht van de banken
Ga dan toch gewoon naar een andere bank als het systeem bij je huidige bank je niet aanstaat.ludo schreef: ↑3 januari 2018, 17:24 @platin Ik ben klant bij Argenta, moet je mij eens uitleggen hoe ik in mijn internetbankieren mijn limiet per overschrijving kan verhogen naar een bedrag dat ik zelf wil ingeven om een overschrijving te doen naar een andere bank.... Volgens mij lijkt dit onmogelijk
Bij één van mijn banken was één mail naar de kantoorhouder voldoende om de limiet van 15.000 naar 60.000 € op te trekken.