Meer over geld leren
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Meer over geld leren
Dag iedereen,
Ik ben een 27 jarige uit Leuven en ik zou graag mijn financiële kennis verbeteren. Ik zou graag een 'spaarplan' uitbouwen zodat ik binnen enkele jaren een appartement kan kopen, alleen of met twee.
Dit zijn mijn inkomsten:
€2000 netto / maand uit vaste baan
€200 netto / maand uit bijberoep (inschatting, inkomstenbelasting nog niet gehad)
Daarnaast nog wel extralegale voordelen (hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, dertiende maand, vakantiegeld etc)
Mijn grootste uitgaven zijn mijn huur (€610), de vaste lasten daarrond, mijn auto & onderhoud/benzine, en verder ga ik ook graag op café. :-)
Ik denk dat ik zo'n €200 per maand spaar bovenop pensioensparen, maar dit zou meer kunnen zijn met extra moeite. Ik wil wel nog een nieuwe auto kopen binnenkort op mijn zaak (budget 5k a 6k).
Ik heb zo'n 40k op mijn spaarrekening, 1.8k vast in huurwaarborg en tot nu toe 2,5k aan pensioensparen. Ik heb nog niet geërfd dus dit is allemaal eigen kapitaal.
Ik verwacht zo'n 20k te kunnen lenen van mijn ouders voor een woning.
Nu, appartementen in Leuven zijn verschrikkelijk duur. Het zou met pijn in het hart zijn om hier te moeten vertrekken maar in het centrum gaat het (alleen) niet lukken.
Lang verhaal kort: wat is een 'goede' eigen inbreng voor een appartement te kunnen kopen? Ik schat dat een deftig appartement toch zo'n 250k gaat kosten (incl. notariskosten etc).
Alle advies is welkom! Ook boeken etc. die wat meer inzicht kunnen geven in geldbeheer. Jammer dat we dit niet op school leren, eigenlijk.
Bedankt,
Ik ben een 27 jarige uit Leuven en ik zou graag mijn financiële kennis verbeteren. Ik zou graag een 'spaarplan' uitbouwen zodat ik binnen enkele jaren een appartement kan kopen, alleen of met twee.
Dit zijn mijn inkomsten:
€2000 netto / maand uit vaste baan
€200 netto / maand uit bijberoep (inschatting, inkomstenbelasting nog niet gehad)
Daarnaast nog wel extralegale voordelen (hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, dertiende maand, vakantiegeld etc)
Mijn grootste uitgaven zijn mijn huur (€610), de vaste lasten daarrond, mijn auto & onderhoud/benzine, en verder ga ik ook graag op café. :-)
Ik denk dat ik zo'n €200 per maand spaar bovenop pensioensparen, maar dit zou meer kunnen zijn met extra moeite. Ik wil wel nog een nieuwe auto kopen binnenkort op mijn zaak (budget 5k a 6k).
Ik heb zo'n 40k op mijn spaarrekening, 1.8k vast in huurwaarborg en tot nu toe 2,5k aan pensioensparen. Ik heb nog niet geërfd dus dit is allemaal eigen kapitaal.
Ik verwacht zo'n 20k te kunnen lenen van mijn ouders voor een woning.
Nu, appartementen in Leuven zijn verschrikkelijk duur. Het zou met pijn in het hart zijn om hier te moeten vertrekken maar in het centrum gaat het (alleen) niet lukken.
Lang verhaal kort: wat is een 'goede' eigen inbreng voor een appartement te kunnen kopen? Ik schat dat een deftig appartement toch zo'n 250k gaat kosten (incl. notariskosten etc).
Alle advies is welkom! Ook boeken etc. die wat meer inzicht kunnen geven in geldbeheer. Jammer dat we dit niet op school leren, eigenlijk.
Bedankt,
Re: Meer over geld leren
Wat versta je dan onder deftig appartement?
Ik denk dat om te beginnen een deftig appartement in Leuven voor 250.000 € incl. kosten al een hele opgave is.
Om een spaarplan op te stellen om een woning te verwerven is niet veel financiële kennis vereist maar eerder veel zelfdiscipline en wat nuchter en logisch denken.
Je kan immers je spaargeld niet missen want je hebt er al een afgebakend doel voor.
Maak eerst een realistische inschatting wat voor woning je wenst, verken de vastgoedmarkt van de locaties waar je eventueel wil wonen en maak dan een realistisch budget op incl alle kosten en buffer. Dat is je doel.
Maak dan de balans op van je spaargeld, neem contact met banken wat je eventueel zou kunnen ontlenen op basis van het aankoopbedrag en gespaarde som.
Dan weet je hoe ver je met je huidig inkomen kan springen, hoe lang je er over doet als je je huidige levensstijl aanhoudt.
Aan jou om dan te bepalen of je de termijn om je doel wenst te verlengen of in te korten door uitgaven te schrappen of gewoon op het huidige niveau verder te leven.
Ik denk dat om te beginnen een deftig appartement in Leuven voor 250.000 € incl. kosten al een hele opgave is.
Om een spaarplan op te stellen om een woning te verwerven is niet veel financiële kennis vereist maar eerder veel zelfdiscipline en wat nuchter en logisch denken.
Je kan immers je spaargeld niet missen want je hebt er al een afgebakend doel voor.
Maak eerst een realistische inschatting wat voor woning je wenst, verken de vastgoedmarkt van de locaties waar je eventueel wil wonen en maak dan een realistisch budget op incl alle kosten en buffer. Dat is je doel.
Maak dan de balans op van je spaargeld, neem contact met banken wat je eventueel zou kunnen ontlenen op basis van het aankoopbedrag en gespaarde som.
Dan weet je hoe ver je met je huidig inkomen kan springen, hoe lang je er over doet als je je huidige levensstijl aanhoudt.
Aan jou om dan te bepalen of je de termijn om je doel wenst te verlengen of in te korten door uitgaven te schrappen of gewoon op het huidige niveau verder te leven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Goh, iets klein vind ik niet erg, maar wel gerenoveerd. Hoeft ook niet pal in het centrum te zijn.
Maar vermoedelijk te laag ingeschat dan? Duurder dan dat ga ik alleen met deze loon nooit kunnen betalen, vrees ik?
Je zegt dat je 200 euro per maand kunt sparen, maar ook al 40k euro gespaard hebt. Dan kan je toch meer sparen?
Een wagen dan (edit). 1e Vraag heb je die wagen nodig voor uw Hoofdjob? Indien niet dan zou ik ofwel een kleine wagen kopen ofwel gene.
In Leuven lijkt me een wagen overbodig.
Een wagen dan (edit). 1e Vraag heb je die wagen nodig voor uw Hoofdjob? Indien niet dan zou ik ofwel een kleine wagen kopen ofwel gene.
In Leuven lijkt me een wagen overbodig.
Laatst gewijzigd door voodoo op 2 mei 2020, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik spreek over een wagen van 5k, niet 50k.
Ik heb vooral vroeger veel kunnen sparen toen ik werkte en thuis woonde. Nu ik zelf huur is dat minder evident.
De wagen heb ik nodig voor mijn bijberoep, momenteel huur ik ook niet in centrum Leuven.
Ik heb vooral vroeger veel kunnen sparen toen ik werkte en thuis woonde. Nu ik zelf huur is dat minder evident.
De wagen heb ik nodig voor mijn bijberoep, momenteel huur ik ook niet in centrum Leuven.
Als je maar 200 euro per maand kunt sparen ga je later geen appartement kunnen afbetalen. Met een netto inkomen van 2.000 euro geef je volgens mij veel te veel uit.
Welke nieuwe auto ga jij kopen voor 5.000 euro?Ik wil wel nog een nieuwe auto kopen binnenkort op mijn zaak (budget 5k a 6k).
Ik ga een tweedehandswagen kopen. 
Gaat graag uit.
City trips , en uitgaan .
En dan eigendom verwerven met deze lage rente's .
Zou zeggen droom verder of zoek een veel beter betaalde job.
Weer iemand die zich verveelt in Covid tijden ?
City trips , en uitgaan .
En dan eigendom verwerven met deze lage rente's .
Zou zeggen droom verder of zoek een veel beter betaalde job.
Weer iemand die zich verveelt in Covid tijden ?
Estate Guru believer.
Lijkt me ook een overbodige en behoorlijk gefrustreerde reactie. Ik kan 190k lenen bij de bank en kan rekenen op 60k eigen inbreng, daarmee kan ik heus wel iets (klein) kopen hoor...
Nu, van uw andere posts straalt ook de arrogantie ervanaf, dus ik ga het in ieder geval niet persoonlijk nemen.
Nu, van uw andere posts straalt ook de arrogantie ervanaf, dus ik ga het in ieder geval niet persoonlijk nemen.
Laatst gewijzigd door Hyems op 2 mei 2020, 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is voor dit soort dat onze sociale zekerheid steeds in meer of mindere mate moet bijspringen.Yaris schreef: ↑2 mei 2020, 16:55Als je maar 200 euro per maand kunt sparen ga je later geen appartement kunnen afbetalen. Met een netto inkomen van 2.000 euro geef je volgens mij veel te veel uit.
Welke nieuwe auto ga jij kopen voor 5.000 euro?Ik wil wel nog een nieuwe auto kopen binnenkort op mijn zaak (budget 5k a 6k).
Sommige partijen verdedigen dit omdat dit hun kiesvee is.
Aan dergelijke mensen: leer eerst even de waarde van het geld kennen en koken kost geld. Het hoeft geen geld van een ander te zijn. Als je er zelf voor werkt zal je achteraf dubbel tevreden zijn.
Nu ja de sociale zekerheid die moet bijspringen.E10ne schreef: ↑2 mei 2020, 17:43Het is voor dit soort dat onze sociale zekerheid steeds in meer of mindere mate moet bijspringen.
Sommige partijen verdedigen dit omdat dit hun kiesvee is.
Aan dergelijke mensen: leer eerst even de waarde van het geld kennen en koken kost geld. Het hoeft geen geld van een ander te zijn. Als je er zelf voor werkt zal je achteraf dubbel tevreden zijn.
Wie zijn de echte schuldige diegene die leningen toestaan, verkopen , daar moet ge wezen.
Dit zijn de schuldigen als mensen in de problemen komen
Een verkoper zou al eens wat meer nee moeten zeggen , maar zijn commissie.
Daar zit het probleem.
Estate Guru believer.
Hm, ik vind het enigszins bizar dat ik hier als 'profiteur' word afgeschilderd terwijl ik een hoofdberoep combineer met nog een zelfstandige activiteit, waarvoor ik sociale bijdragen betaal zonder enig voordeel daaruit te krijgen als bijberoeper...
Nog nooit heb ik beroep gedaan op de sociale zekerheid...
Nog nooit heb ik beroep gedaan op de sociale zekerheid...
Laatst gewijzigd door Hyems op 2 mei 2020, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Er staan diverse tools op internet om te berekenen hoeveel je moet afbetalen aan een lening. Enkele voorbeelden:
https://www.hypotheekwinkel.be/hypothec ... delijks-af
https://www.spaargids.be/sparen/simulat ... ning2.html
https://www.hypotheekwinkel.be/hypothec ... delijks-af
https://www.spaargids.be/sparen/simulat ... ning2.html
Op 27-jarige leeftijd 2200 € netto per maand vind ik nu toch precies geen slecht betaalde job hoor.
De verkoper doet gewoon zijn job. Een verkoper heeft meestal ook geen zaken met de financiële achtergrond van zijn klant.
Denk dat het probleem eerder bij de klant zit. Die moet in de eerste plaats zijn financiën evalueren en als deze ontoereikend zijn neen tegen zichzelf zeggen.
De meeste mensen brengen zichzelf in de problemen. Het is natuurlijk eenvoudiger de schuld dan maar bij een ander te leggen.
Een eerste stap naar een spaarplan is een bespaarplan. Je moet absoluut meer sparen dan 200 euro per maand. Maak een overzicht van alle uitgaven die je maandelijks of jaarlijks doet en doorstreep daarin de dingen die je kunt missen of waaraan je minder kunt uitgeven. Een oefening van jaren geleden door een jong koppel die je als leidraad kunt nemen:
GEZAMENLIJKE UITGAVEN
huur/afbetaling lening € 700,00
electriciteit/gas € 140,00
water € 41,67
internet/TV/telefoon (Telenet) € 50,00
Syndikosten (appartement) € 50,00
afvalverwerking € 16,67
mutualiteit € 12,00
zorgverzekering € 4,17
brandverzekering € 12,50
familiale verzekering € 4,17
Belastingen gemeentebelasting € 5,83