Paar vragen ivm met belastingen.
TIP
Re: Paar vragen ivm met belastingen.
Hoe meer je moet betalen hoe beter al ondervind men het anders het is toch een feit 
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Niet echt mee eens.el perro schreef: ↑25 april 2023, 14:10Let wel, accumulerende fondsen/ETF's hebben momenteel idd een fiscaal voordeel.
Maar fiscaliteit verandert voortdurend.
Je kan er absoluut niet van uitgaan dat fiscaliteit 30 jaar ongewijzigd blijft.
In het bijzonder meerwaarden (op aandelen en fondsen/ETF's).
Meerdere voorstellen voor fiscale hervorming nemen deze meerwaarden nadrukkelijk in het vizier.
Er is al jaren sprake van.
De kans dat die meerwaarden nog onbelast zijn over 30 jaar schat ik in als 0%
Dus laat je niet al te sterk leiden door fiscale motieven, zeker op lange termijn.
Vastgoed gaan ze ook al minstens 25 jaar zwaarder belasten voor de verhuurders, en banken zijn al van de middeleeuwen een noodzakelijk kwaad. Huur is al altijd ondraagelijk duur etc. zo zijn er nog wel van die constante zaken. Ondertussen is daar niks aan veranderd. Het KI bestaat ook nog steeds, alhoewel in essentie zeer oneerlijk.
Ik laat mij dus wel degelijk leiden door fiscaliteit in mijn beleggingen en een deel daarvan is op de hoogte blijven welke regels er op korte termijn (dus binnen 1-2 jaar) wel eens zouden kunnen veranderen. En als dat moment komt, heb ik ook nog altijd een plan-B klaar uiteraard. Mijn insteek is niet, dat je dat dan rap moet gaan bedenken wat je gaat doen, maar dat je voor dat soort events voorbereid moet zijn. Dat is al een reden waarom ik nooit vastgoed zou kopen om te verhuren, het maakt je een pak minder mobiel.
Voor mij is de meerwaardebelasting het belangrijkste om in de gaten te houden. Als ze daar aan morrelen, zal ik wel zien of ik in een ander land niet welkom ben
Onze inschatting van kans op meerwaardebelasting verschilt wat
Maar beiden houden we er rekening mee.
We zeggen eigenlijk beiden dat je moet rekening houden met wijzigingen in fiscaliteit, je kan er niet van uitgaan dat alles blijft zoals het is.
Dat is de essentie.
Maar beiden houden we er rekening mee.
We zeggen eigenlijk beiden dat je moet rekening houden met wijzigingen in fiscaliteit, je kan er niet van uitgaan dat alles blijft zoals het is.
Dat is de essentie.
Oke goede verduidelijking, we zitten dan idd meer op dezelfde lijn dan ik in eerste instantie dacht !
In Zwitserland betaal je ook op uw vermogen de kans is zeer groot dat je stukken duurder uitkomt dan in Belgie .Galactic schreef: ↑26 april 2023, 08:19Niet echt mee eens.el perro schreef: ↑25 april 2023, 14:10
Let wel, accumulerende fondsen/ETF's hebben momenteel idd een fiscaal voordeel.
Maar fiscaliteit verandert voortdurend.
Je kan er absoluut niet van uitgaan dat fiscaliteit 30 jaar ongewijzigd blijft.
In het bijzonder meerwaarden (op aandelen en fondsen/ETF's).
Meerdere voorstellen voor fiscale hervorming nemen deze meerwaarden nadrukkelijk in het vizier.
Er is al jaren sprake van.
De kans dat die meerwaarden nog onbelast zijn over 30 jaar schat ik in als 0%
Dus laat je niet al te sterk leiden door fiscale motieven, zeker op lange termijn.
Vastgoed gaan ze ook al minstens 25 jaar zwaarder belasten voor de verhuurders, en banken zijn al van de middeleeuwen een noodzakelijk kwaad. Huur is al altijd ondraagelijk duur etc. zo zijn er nog wel van die constante zaken. Ondertussen is daar niks aan veranderd. Het KI bestaat ook nog steeds, alhoewel in essentie zeer oneerlijk.
Ik laat mij dus wel degelijk leiden door fiscaliteit in mijn beleggingen en een deel daarvan is op de hoogte blijven welke regels er op korte termijn (dus binnen 1-2 jaar) wel eens zouden kunnen veranderen. En als dat moment komt, heb ik ook nog altijd een plan-B klaar uiteraard. Mijn insteek is niet, dat je dat dan rap moet gaan bedenken wat je gaat doen, maar dat je voor dat soort events voorbereid moet zijn. Dat is al een reden waarom ik nooit vastgoed zou kopen om te verhuren, het maakt je een pak minder mobiel.
Voor mij is de meerwaardebelasting het belangrijkste om in de gaten te houden. Als ze daar aan morrelen, zal ik wel zien of ik in een ander land niet welkom bendie vrijstelling van 6.000 euro is peanuts. In Europa kan in blijkbaar nog naar Zwiterland en Monaco. Ze mogen hun dual-income tax op een plaats steken waar de zon niet schijnt, mijn bijdrage aan de Belgische staat zal dan decimeren.
In Monaco betaal je ze niet maar is het leven en er wonen stukken duurder dan hier waardoor je waarschijnlijk terug duurder uitkomt .
Het heeft zijn reden dat er in Belgie zoveel rijke mensen gevestigd zijn .
Zonder enig opzoekingswerk dus ik kan verkeerd zijn maar verhuizen naar Guernsey, Jersey, Isle of Man, Andorra, Liechtenstein, Gibraltar, Malta of San Marino kan mogelijks fiscaal interessanter zijn dan hier blijven. Of je daar makkelijk binnen raakt is een ander paar mouwen maar met een paar miljoen euro op je rekening ben je misschien welkom.
Of effe een berichtje sturen naar Temptation Megan of er plaats is in Dubai.
Verhuizen zal géén probleem zijn,Trivium schreef: ↑27 april 2023, 20:50 Zonder enig opzoekingswerk dus ik kan verkeerd zijn maar verhuizen naar Guernsey, Jersey, Isle of Man, Andorra, Liechtenstein, Gibraltar, Malta of San Marino kan mogelijks fiscaal interessanter zijn dan hier blijven. Of je daar makkelijk binnen raakt is een ander paar mouwen maar met een paar miljoen euro op je rekening ben je misschien welkom.
Uw geld naar daar krijgen en er daar erover kunnen beschikken is ander paar mouwen denk ik???
Kan kapitaal vlucht zijn...
Het is relatief eenvoudig om in een ander land een rekening te openen en geld of effecten naar daar te versluizen (kosten zijn mogelijks van toepassing). Het zal een kwestie zijn om niet meer in België belastingplichtig te zijn, want anders zul je hier toch belastingen moeten betalen. Een ander EU-land is allicht het eenvoudigst omdat je daar automatisch het recht hebt te verblijven.
Belastingen komen ook met voordelen, uiteraard. Je zou eens moeten opzoeken hoeveel private ziekteverzekeringen kosten, bijvoorbeeld.
Belastingen komen ook met voordelen, uiteraard. Je zou eens moeten opzoeken hoeveel private ziekteverzekeringen kosten, bijvoorbeeld.
Leve een dictatuur gaat alles veel beter zijn in ons eendje zijn dromen.RantingDuck schreef: ↑27 april 2023, 22:30
Als het aan mij ligt, wordt Europa eens grondig opgekuist! Maar wie ben ik? Een rantend eentje?
Als je in een ander land gaat wonen en geen inkomsten meer hebt uit België ben je hier toch niet meer belastingplichtig?
Dat klopt over het algemeen wel. Mijn punt was vooral dat je meestal niet zomaar "op papier" kunt verhuizen naar een ander land, en dat ook niet elk land zomaar permanente verblijfsvergunningen verleent (buiten de EU).
Dat gezegd zijnde: op dit moment is, in tegenstellingen tot wat sommigen denken, België een belastingparadijs voor kapitaalinkomsten. Plannen gaan inderdaad wel in de richting van meerwaardebelastingen.
Dat gezegd zijnde: op dit moment is, in tegenstellingen tot wat sommigen denken, België een belastingparadijs voor kapitaalinkomsten. Plannen gaan inderdaad wel in de richting van meerwaardebelastingen.
Zoek eens op wat allemaal in box 3 moet ingevuld worden in Nederland.
Nu, het is wel een interessante studie case om het hier te kunnen afbollen, niet alleen om fiscale redenen maar eigenlijk vooral om veel andere redenen. Ik ben het idee zeker niet ongenegen om binnen 5 jaar van mijn pensioen te gaan genieten op een plaats waar het veel aangenamer is dan hier. En het eerder genoemde Portugal lijkt me een goede kandidaat.