TAK 21 - roerende voorheffing.
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
TAK 21 - roerende voorheffing.
Wie zijn tak 21 nu (dwz na 2011) van de hand doet alvorens de 8 jaar en 1 dag bereikt zijn wordt zwaar aangepakt.
De roerende voorheffing wordt steeds berekend op een fictieve opbrengst van 4,75%. Dit is een schande op zich, gezien de reële rendementen.
Maar wat erger is, de roerende voorheffing van 21% wordt berekend op deze fictieve intresten van ALLE voorgaande jaren, en niet alleen op de fictieve intrest voor 2011, die per 1 januari 2012 als verworven verondersteld wordt en dus onder de nieuwe regelgeving valt. Gezien de 21%-regel pas inging per 1 januari 2012, schijnt het me immers logisch dat er op de fictieve intresten van de voorgaande jaren geen 21% maar 15% wordt toegepast ter berekening van de roerende voorheffing.
Ik vraag me zelfs af in hoeverre dit eigenlijk wettelijk is? Het is alsof men de BTW op auto's verhoogt en dan voor alle auto's die ingeschreven werden voordat de BTW-verhoging plaats vond, toch de supplementaire BTW gaat opeisen.
Graag de opinie van een wetsgeleerde, een fiscalist en nog wat andere gespecialiseerden terzake. Klacht neerleggen bij CBFA of één of andere FOD?
De regering hoeft hier niet over te vallen, zolang ze maar valt, en hoe sneller, hoe liever. Want voor de brave burger die zijn door werken opgebouwd vermogen wil beschermen, valt van deze regering echt niets goeds te verwachten.
De roerende voorheffing wordt steeds berekend op een fictieve opbrengst van 4,75%. Dit is een schande op zich, gezien de reële rendementen.
Maar wat erger is, de roerende voorheffing van 21% wordt berekend op deze fictieve intresten van ALLE voorgaande jaren, en niet alleen op de fictieve intrest voor 2011, die per 1 januari 2012 als verworven verondersteld wordt en dus onder de nieuwe regelgeving valt. Gezien de 21%-regel pas inging per 1 januari 2012, schijnt het me immers logisch dat er op de fictieve intresten van de voorgaande jaren geen 21% maar 15% wordt toegepast ter berekening van de roerende voorheffing.
Ik vraag me zelfs af in hoeverre dit eigenlijk wettelijk is? Het is alsof men de BTW op auto's verhoogt en dan voor alle auto's die ingeschreven werden voordat de BTW-verhoging plaats vond, toch de supplementaire BTW gaat opeisen.
Graag de opinie van een wetsgeleerde, een fiscalist en nog wat andere gespecialiseerden terzake. Klacht neerleggen bij CBFA of één of andere FOD?
De regering hoeft hier niet over te vallen, zolang ze maar valt, en hoe sneller, hoe liever. Want voor de brave burger die zijn door werken opgebouwd vermogen wil beschermen, valt van deze regering echt niets goeds te verwachten.
-
anonymous6
Re: TAK 21 - roerende voorheffing.
Nu, dit zijn wél de spelregels die je kende op het moment dat je instapte. Enige wat wijzigde, was dat de RV van 15 naar 21% ging.
Ik ben dan nog van mening dat je dit, vanuit een "gentlemen's agreement" alleen zou laten gelden op NIEUWE contracten en niet op bestaande, maar qua impact is het toch niet het einde vd wereld.
Anders zou zijn wanneer men opeens beslist om de vrijstelling van RV na 8j en 1d af te schaffen.
Ik ben dan nog van mening dat je dit, vanuit een "gentlemen's agreement" alleen zou laten gelden op NIEUWE contracten en niet op bestaande, maar qua impact is het toch niet het einde vd wereld.
Anders zou zijn wanneer men opeens beslist om de vrijstelling van RV na 8j en 1d af te schaffen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: TAK 21 - roerende voorheffing.
Ik heb het ook niet over die spelregel van 4,75%. Die kenden we. Hoewel die door de overheid al lang had mogen aangepast zijn gezien de reële situatie.
Ik heb het wel over het feit dat indien je bv. bij afhaling op 31 december 2011 een RV zou betaald hebben van 1500 EUR, die bij afhaling op 3 januari 2012 plots zou gestegen zijn tot (net boven) 2100 EUR. M.a.w. àlle fictieve intresten worden plots aan 21% belast, niet enkel diegene van na de verhoging van 15 tot 21% RV. En volgens mij is zoiets niet wettelijk.
Ik heb het wel over het feit dat indien je bv. bij afhaling op 31 december 2011 een RV zou betaald hebben van 1500 EUR, die bij afhaling op 3 januari 2012 plots zou gestegen zijn tot (net boven) 2100 EUR. M.a.w. àlle fictieve intresten worden plots aan 21% belast, niet enkel diegene van na de verhoging van 15 tot 21% RV. En volgens mij is zoiets niet wettelijk.
Re: TAK 21 - roerende voorheffing.
Is normale gang van zaken. Hetzelfde geldt voor Termijnrekeningen, etc.. van moment percentage wordt aangepast.
Zou hetzelfde zijn indien BTW op producten wordt aangepast ( bvb. digitale televisie) dan betaald iedereen het nieuwe percentage en ook niet alleen de mensen die een nieuw contract aangaan.
Zou hetzelfde zijn indien BTW op producten wordt aangepast ( bvb. digitale televisie) dan betaald iedereen het nieuwe percentage en ook niet alleen de mensen die een nieuw contract aangaan.
Re: TAK 21 - roerende voorheffing.
Toch een beetje appelen met citroenen vergeleken, trouwens herinner me van lang, heel lang geleden toen de RV daalde van 25% naar 15% de RV op mijn termijnrekening wel pro rata werd toegepast naargelang de periode waarover de intrest werd berekend van na die nieuwe wet was of ervoor. Deze keer wordt blijkbaar alles belast aan de verhoogde RV, ook gecumuleerde intrest van voor 2012. Heb daar ook zo mijn vragen over al ben ik zelf daar niet het slachtoffer van.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Re: TAK 21 - roerende voorheffing.
Als BTW op digitale televisie wordt aangepast dan betaal je hogere BTW vanaf datum van aanpassing, je betaalt niet op het 'genot' dat je hiervan al had in de periode voorafgaand aan datum van aanpassing.
De RV wordt berekend op dagbasis, m.a.w. men betaalt meer RV wanneer men het fonds vandaag van de hand doet dan wanneer men dat gisteren deed. Men kan dan ook niet op 1 januari 2012 alle RV van voorgaande jaren plots van 15 naar 21% optrekken.
Heb ombudsman verzekeringen aangeschreven. Indien geen correctie dan zal ik doorgaan tot er een parlementaire vraag over gesteld wordt, want een retro-actieve toepassing van een verhoogde belasting kan mijns inziens totaal niet. Anders moet men al diegenen die ge- en verbouwd hebben aan 6% BTW ook maar een brief sturen om er nog eens 15% bovenop te betalen.
De RV wordt berekend op dagbasis, m.a.w. men betaalt meer RV wanneer men het fonds vandaag van de hand doet dan wanneer men dat gisteren deed. Men kan dan ook niet op 1 januari 2012 alle RV van voorgaande jaren plots van 15 naar 21% optrekken.
Heb ombudsman verzekeringen aangeschreven. Indien geen correctie dan zal ik doorgaan tot er een parlementaire vraag over gesteld wordt, want een retro-actieve toepassing van een verhoogde belasting kan mijns inziens totaal niet. Anders moet men al diegenen die ge- en verbouwd hebben aan 6% BTW ook maar een brief sturen om er nog eens 15% bovenop te betalen.