zonnepanelen nog interessant?
zonnepanelen nog interessant?
Hallo, wij overwegen om zonnepanelen te plaatsen, wij verwarmen met elektriciteit (convectoren) maar niettegenstaande onze woning heel goed geisoleerd is zitten we met een enorm verbruik, is het nog de moeite om zonnepanelen te plaatsen met al die taksen en prosumentenvergoeding die erbij komen, wij wonen in West-Vlaanderen, of is het beter om onze verwarming over te schakelen op gas, welke investering raden jullie ons aan? alvast bedankt voor de tips
Re: zonnepanelen nog interessant?
Beste
Zonnepanelen Interessant
??
Is volgens mij een beetje te zien welke leeftijd u heb ?
Meerwaarde woning, heb daar mijn twijfels voor.
Kan u de investering er nog uithalen. ( Zeggen na 10 jaar ) misschien als u het geluk heb dat niets stuk gaat.
Onderhoud, beging maar eens om op uw dak te kruipen om de onderhoud te doen.
Meestal smeren ze uw nog een onderhoud contract aan uw been voor opvolgen van de panelen en onderhoud. (Extra kost )
Dan die extra kost voor gebruik van het netwerk.
En u weet, uw leeft in Belgie, daar hebben ze ALTIJD geld nodig
Eenmaal dat voldoende mensen panelen hebben zullen ze weer wel iets uitvinden om een extra taks op die panelen te heffen.
Als ik een investering zou doen, misschien beter warmtepomp ?
Lucht -Lucht warmtepomp ( kost iets van 4000 - 7000 € ) denk dat dit goedkoper is dan zonnepanelen en geen taks ( voorde ogenblik
Zie https://www.centraleverwarmingcv.be/war ... warmtepomp
Zonnepanelen Interessant
Is volgens mij een beetje te zien welke leeftijd u heb ?
Meerwaarde woning, heb daar mijn twijfels voor.
Kan u de investering er nog uithalen. ( Zeggen na 10 jaar ) misschien als u het geluk heb dat niets stuk gaat.
Onderhoud, beging maar eens om op uw dak te kruipen om de onderhoud te doen.
Meestal smeren ze uw nog een onderhoud contract aan uw been voor opvolgen van de panelen en onderhoud. (Extra kost )
Dan die extra kost voor gebruik van het netwerk.
En u weet, uw leeft in Belgie, daar hebben ze ALTIJD geld nodig
Eenmaal dat voldoende mensen panelen hebben zullen ze weer wel iets uitvinden om een extra taks op die panelen te heffen.
Als ik een investering zou doen, misschien beter warmtepomp ?
Lucht -Lucht warmtepomp ( kost iets van 4000 - 7000 € ) denk dat dit goedkoper is dan zonnepanelen en geen taks ( voorde ogenblik
Zie https://www.centraleverwarmingcv.be/war ... warmtepomp
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dank u voor de reactie, wij zijn 55+ers, wij hebben al horen praten van die warmtepompen maar hebben ons ook laten vertellen dat dit heel interessant is wanneer je vloerverwarming hebt maar gewoon met radiatoren dat je in putje winter wanneer het buiten vriest je temperatuur binnen niet haalt, wij kennen jammer genoeg niemand die dit heeft om ons de voor-en of nadelen te vertellen, groetjes matou
Let op met warmtepompen. Deze verbruiken meer energie (KW electriciteit) dan wanneer je gewoon een verwarmingsketel op aardgas hebt. Een warmtepomp is dus zeker geen goedkope oplossing en de aanschaf ervan kost ook aanzienlijk hoger.
Zonnepanelen zijn zeker nog interresant, op voorwaarde dat je een goede installatie laat plaatsen natuurlijk. Dus geen schaduw en sterk ondergedimensioneerde omvormer. Iedere installatie onder deze voorwaardes heeft een terugverdientijd van om en bij de 7a10 jaar. De panelen gaan minstens 25 jaar mee, de omvormers minstens 10jaar. Een omvormer vervangen kost je ongeveer 2 a 3 jaar terugverdientijd. Ander onderhoud is niet nodig en Zonnepanelen kuisen kost alleen maar geld.
Het enigste aan zonnepanelen dat we nog niet weten is hoe het zit met de digitale energiemeter die eraan komt. Hoe slim die meter word en wat dit voor ons als gevolg heeft. Maar weet dat onze regering nog een inhaalbeweging moet maken opgelegd vanuit europa in verband met groene energie. Het zou dus heel onlogisch zijn als ze ervoor kiezen dat zonnepanelen zich niet meer zelf terugverdienen.
Als je echt eens wil weten wat het voor u kan betekenen kwa besparing aan energierekening, doe dan eens de test op de website van de VREG. Een keer gewoon met je huidige verbruik, en een keer met zonnepanelen (let erop dat je verbruik dan 10kW ingeeft ( 0KW gaat niet...) . De grote van de omvormer kies je ongeveer gelijk aan je huidige verbruik gedeeld door 1200 en max 10kVA (1KVA = 1KW)
Zonnepanelen zijn zeker nog interresant, op voorwaarde dat je een goede installatie laat plaatsen natuurlijk. Dus geen schaduw en sterk ondergedimensioneerde omvormer. Iedere installatie onder deze voorwaardes heeft een terugverdientijd van om en bij de 7a10 jaar. De panelen gaan minstens 25 jaar mee, de omvormers minstens 10jaar. Een omvormer vervangen kost je ongeveer 2 a 3 jaar terugverdientijd. Ander onderhoud is niet nodig en Zonnepanelen kuisen kost alleen maar geld.
Het enigste aan zonnepanelen dat we nog niet weten is hoe het zit met de digitale energiemeter die eraan komt. Hoe slim die meter word en wat dit voor ons als gevolg heeft. Maar weet dat onze regering nog een inhaalbeweging moet maken opgelegd vanuit europa in verband met groene energie. Het zou dus heel onlogisch zijn als ze ervoor kiezen dat zonnepanelen zich niet meer zelf terugverdienen.
Als je echt eens wil weten wat het voor u kan betekenen kwa besparing aan energierekening, doe dan eens de test op de website van de VREG. Een keer gewoon met je huidige verbruik, en een keer met zonnepanelen (let erop dat je verbruik dan 10kW ingeeft ( 0KW gaat niet...) . De grote van de omvormer kies je ongeveer gelijk aan je huidige verbruik gedeeld door 1200 en max 10kVA (1KVA = 1KW)
Beste,
onderstaande link is een vrij recent draadje op spaargids omtrend ditzelfde thema. De laatste posts erzijn zijn vrij recent. Ik zou niet verschieten als er nog gelijkaardige topics op spaargids zijn, al zijn ze dan mogelijks al iets ouder.
is-het-nog-verstandig-om-zonnepanelen-t ... 20850.html
onderstaande link is een vrij recent draadje op spaargids omtrend ditzelfde thema. De laatste posts erzijn zijn vrij recent. Ik zou niet verschieten als er nog gelijkaardige topics op spaargids zijn, al zijn ze dan mogelijks al iets ouder.
is-het-nog-verstandig-om-zonnepanelen-t ... 20850.html
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Dit klopt niet hoor.JVD schreef:Let op met warmtepompen. Deze verbruiken meer energie (KW electriciteit) dan wanneer je gewoon een verwarmingsketel op aardgas hebt. Een warmtepomp is dus zeker geen goedkope oplossing en de aanschaf ervan kost ook aanzienlijk hoger.
Ze verbruiken MINDER energie, maar wel een andere vorm van energie. Namelijk elektriciteit ipv aardgas.
Maar aangezien elektriciteit zo'n 3 keer duurder is, kom je op het einde van de rit met een gelijke energiekost als ze zo'n factor 3 keer minder verbruiken.
Terwijl de investering (en onderhoudskosten) van een warmtepomp tov een goede condensatieketel toch een stuk hoger liggen.
De warmtepomp is vooral interessant voor grotere vermogens (publieke gebouwen/rusthuizen) met lage temperatuur verwarming: vloerverwarming en/of overgedimensioneerde radiatoren. Vooral omdat de gasabsorptiewarmtepomp dan in beeld komt en die haalt echt puike rendementen.
Voor de particulier zie je het vaker voor de zwembadverwarming (COP van 4 en meer door de lage temperaturen) of in een duurder uitgewerkt systeem met ook koeling in de zomer.
Een ontwerpprobleem voor warmtepompen is de productie van sanitair warm water (ook mbt de legionella wetgeving). Als je voor je thuis ook nog eens een zonneboiler of gasketel voor warm water moet hebben wordt je totale installatie te duur en complex. Zeker aangezien de opgelegde eisen qua energiepeil al zodanig streng zijn voor moderne woningen dat je verwarmingskosten niet hoog zullen zijn.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Heb eens vlug gekeken:reteiP schreef: Ze verbruiken MINDER energie, maar wel een andere vorm van energie. Namelijk elektriciteit ipv aardgas.
Maar aangezien elektriciteit zo'n 3 keer duurder is, kom je op het einde van de rit met een gelijke energiekost als ze zo'n factor 3 keer minder verbruiken.
Prijs elektriciteit per kWh: 0,2594 (all-in Ecopower prijs)
Prijs gas per kWh: 0,0497 (op basis van 1000m³/jaar via Vreg)
Om een gelijke verbruikskost te hebben moet je dus op basis van de huidige prijzen een COP hebben van meer dan 5.
Het is niet 100% correct om zo te rekenen.ThomasDM schreef:Heb eens vlug gekeken:reteiP schreef: Ze verbruiken MINDER energie, maar wel een andere vorm van energie. Namelijk elektriciteit ipv aardgas.
Prijs elektriciteit per kWh: 0,2594 (all-in Ecopower prijs)
Prijs gas per kWh: 0,0497 (op basis van 1000m³/jaar via Vreg)
Om een gelijke verbruikskost te hebben moet je dus op basis van de huidige prijzen een COP hebben van meer dan 5.
Beter is voor een huidig gezin dat op gas verwarmd om het aantal kWh te nemen en deze te delen door de verwachte COP en deze kWh bij de huidige elektriciteitsfactuur te tellen en verdelen over dag- en nachttarief. Dan simuleren hoeveel de nieuwe electriciteitsfactuur bijkomend zal kosten. (beter nog is een nieuwe VREG simulatie te maken want mogelijk wordt een nieuwe leverancier interessanter)
Bijkomend verbruik op een teller is namelijk niet altijd even duur, en de all-in prijs van Ecopower is zeker niet geschikt voor elektrische verwarming.
Wil je de COP inschatten, er zijn enkele woningen die realtime alle gegevens doorspelen van hun warmtepomp systeem:
http://www.liveheatpump.be/t/en/p/home
http://www.liveheatpump.be/t/en/p/degezinnen
Lage temperatuursverwarming levert betere resultaten op uiteraard. Je kan voor het gemak met een COP van 4 rekenen.
De bijkomende elektriciteitskost zou dus lager dan 20 eurocent moeten zijn om lagere verbruikskosten te hebben.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb een lage energiewoning, warmtepomp en zonneboiler. Vanaf maart geen warmte voor de vloerverwarming meer nodig, waardoor alle warmte verzameld door de zonneboiler gebruikt wordt voor het warm water (vraagtemp is 44 graden savonds en sochtends). Heel af en toe vanaf maart tot oktober moet de warmtepomp nog toeschieten en en een half uurtje draaien om de watertemperatuur van 39 naar 44 te brengen. Ideaal dus.
Convectoren in deze tijd nog...matou schreef: ↑24 april 2017, 15:32 Hallo, wij overwegen om zonnepanelen te plaatsen, wij verwarmen met elektriciteit (convectoren) maar niettegenstaande onze woning heel goed geisoleerd is zitten we met een enorm verbruik, is het nog de moeite om zonnepanelen te plaatsen met al die taksen en prosumentenvergoeding die erbij komen, wij wonen in West-Vlaanderen, of is het beter om onze verwarming over te schakelen op gas, welke investering raden jullie ons aan? alvast bedankt voor de tips
Uiteraard zou ik als de bliksem eerst kijken naar een ander type verwarming: gas, mazout, warmtepomp, massakachel,... Allemaal beter dan convectoren. Als er dan nog centen zijn, zou ik eens kijken naar zonnepanelen.
Ik vind de vraag even relevant alsof je zou vragen wat het meest zuinige zou zijn voor je auto van 20 jaar oud, 95 of 98, terwijl je beter een zuiniger model koopt in de eerste plaats.
Wordt te veel geproduceerde electriciteit via zonnepanelen, terugbetaald of zijn daar plannen voor en welke vergoeding?
Teveel geproduceerde energie wordt (met een nieuwe installatie = zonder groenestroomcertificaten) niet 'terugbetaald', maar met een terugdraaiende teller wordt die stroom 'teveel' gewoon 's nachts (of als je zonnepanelen niet produceren) weer teruggebruikt. Uiteindelijk heb je dus nooit teveel energie geproduceerd (tenzij je een overgedimensioneerde installatie hebt en je meer produceert dan je ooit kan verbruiken). Wel dien je nog rekening te houden met de prosumententax voor het gebruik van het stroomnet om je teveel energie tijdelijk te 'stockeren'.
Ik verbruik jaarlijks ongeveer 4000 kW, en ik produceer jaarlijks ongeveer 2500kW, waarvan ik echter maar een beperkt aandeel direct gebruik. Een groot gedeelte gaat het net op en mijn meter draait dus vooral terug op het moment mijn zonnepanelen produceren. Maar uiteindelijk betaal ik aan mijn electriciteitsleverancier enkel voor de NETTO verbruikte stroom, zijnde 1500kW/jaar...
Ik verbruik jaarlijks ongeveer 4000 kW, en ik produceer jaarlijks ongeveer 2500kW, waarvan ik echter maar een beperkt aandeel direct gebruik. Een groot gedeelte gaat het net op en mijn meter draait dus vooral terug op het moment mijn zonnepanelen produceren. Maar uiteindelijk betaal ik aan mijn electriciteitsleverancier enkel voor de NETTO verbruikte stroom, zijnde 1500kW/jaar...
Wat is daar mis mee? Ik heb deze in 2014 nog geplaatst in combinatie met een WP en PV (die er al was sinds 2011).Convectoren in deze tijd nog...
Mijn energierekening (totaal van heel de woning, SWW, huishouden, CV inclusief) is al sinds 2011 positief.
Moest ik nu nog PV willen plaatsen zou ik de kat uit de boom kijken tot Mr. T. eindelijk zijn ei gelegd heeft en niet teruggefloten wordt door de VREG of politici met andere intenties.
Als hij het recht op terugdraaiende meter of evenwaardige compensatieregeling voor de digitale meter voor 15 jaar er niet doorkrijgt kan de PV sector (wat er nog van overblijft) de boeken beter neerleggen.
En al zeker wachten tot 2019 als de volgende hervorming er weer aankomt.