Huishoudgeld
Re: Huishoudgeld
Ik gebruik checkbook, gratis en met de betalende versie kan je met andere platformen syncen.Natal schreef: ↑15 augustus 2017, 19:42 Fijne tip die toshl. Bedankt, ga het is nader bekijken. Zijn er trouwens mensen die andere apps gebruiken als huishoudboekje ?
Ook hier is het geen drama om rond te komen, maar het is wel goed om enig overzicht te houden. Ik doe het voorlopig in excel, maar in tijde van smartphone en apps zijn er ongetwijfeld betere alternatieven.
Inderdaad, hier gaat het ook nog maar ik blijf me afvragen "Wat als job/gezondheid/etc je leven verandert". Daarom startte ik de topic om te zien hoe wij in verhouding zaten en waar nog werk aan de boeg is. Tot nu toe moet ik zeggen dat de replies erg uiteenliggen. Velen zitten blijkbaar in de dezelfde lij , andere dan weer VER eronder. De middennoot is er niet blijkbaar.Nefertari schreef: ↑15 augustus 2017, 19:37Toen er nog 2 redelijke inkomens op onze bankrekeningen binnenkwamen, hoefde dat voor mij ook niet op de voet bijgehouden te worden. Zolang de balans op het einde van het jaar positief bleef, was ik al heel tevreden. En daar moesten wij vroeger geen moeite voor doen, ondanks dat we volop van extraatjes (reizen, concerten, resto's, ...) konden genieten.
Maar toen we pech kregen, zowel met de gezondheid als met de jobs, werd het een noodzaak.
Intussen gaat het alweer wat beter met de inkomsten, maar toch hou ik nog altijd alle uitgaven bij. Want we willen ook nu nog kunnen profiteren van het leven, en daarvoor moeten we nu eenmaal snoeien in andere uitgaven.
Een vereenvoudigd online huishoudboekje met alle overschrijvingen, bankkaart-betalingen en cash-afhalingen (zonder in detail te treden) kost mij niet veel moeite, want het is intussen allang een routine geworden.
Zo gedetailleerd zou ik nooit tewerk gaan: ik zie daar trouwens het nut niet van in.
Opnames van cash geld aan een bankautomaat, worden in mijn online huishoudboekje integraal toegevoegd onder "boodschappen" (net zoals mijn kassatickets van Delhaize of Colruyt die met bankkaart betaald werden).
Dus, of het nu om een brood gaat of andere kleine uitgaven die cash betaald worden, maakt niet veel verschil uit.
bvb voor op de laptop , pc microsoft money 97 zelfs onder win 10.Natal schreef: ↑15 augustus 2017, 19:42 Fijne tip die toshl. Bedankt, ga het is nader bekijken. Zijn er trouwens mensen die andere apps gebruiken als huishoudboekje ?
Ook hier is het geen drama om rond te komen, maar het is wel goed om enig overzicht te houden. Ik doe het voorlopig in excel, maar in tijde van smartphone en apps zijn er ongetwijfeld betere alternatieven.
het nodig lees het wel.
Estate Guru believer.
-
anonymous
Dat doe ik ook en dan kost het me niet veel tijd.Nefertari schreef: ↑16 augustus 2017, 10:53Zo gedetailleerd zou ik nooit tewerk gaan: ik zie daar trouwens het nut niet van in.
Opnames van cash geld aan een bankautomaat, worden in mijn online huishoudboekje integraal toegevoegd onder "boodschappen" (net zoals mijn kassatickets van Delhaize of Colruyt die met bankkaart betaald werden).
Dus, of het nu om een brood gaat of andere kleine uitgaven die cash betaald worden, maakt niet veel verschil uit.
Ik kijk hoeveel geld ik over heb cash en de rest boek ik in als uitgaven van hetgene die ik opgenomen heb.
Via bankkaart is het nog makkelijker want meestal staat de verkoper erbij en eten is meestal geen grote eenmalige uitgave. Dus dan tel ik die op en kom ik ongeveer uit op mijn gewenst resultaat. Werkt voor 95 procent goed maar bespaart zoveel tijd
Akkoord, wie nog niet kiest voor een 2e hands wagen verspeelt vooral veel tijd met achter de komma te zitten rekenen voor de prijs van een fles melk.Betergeldbeheer schreef: ↑16 augustus 2017, 12:12 Als je je tijd spendeert in dagelijks kleine huishouduitgaven bij te houden dan ben je eigenlijk verkeerd bezig.
Een juist beeld van een huishouden krijg je door alle vaste kosten en alle grote uitgaven onder controle te houden; ttz bijhouden in een file, excel of app,
Je gaat toch niet een brood of een kropsla opschrijven. Enorm oneconomisch en tijdsverlies is dat.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Is niet altijd waar als je GEEN spaargeld hebt. Een 2dehandswagen moet je een lening op nemen met kortere termijn aan veel hogere rentevoet (persoonlijke lening). Neem daarbij het risico op kosten en het kan zijn dat een nieuwe wagen hoe raar ook, als maandlast je voordeliger uitkomt.reteiP schreef: ↑16 augustus 2017, 13:02Akkoord, wie nog niet kiest voor een 2e hands wagen verspeelt vooral veel tijd met achter de komma te zitten rekenen voor de prijs van een fles melk.Betergeldbeheer schreef: ↑16 augustus 2017, 12:12 Als je je tijd spendeert in dagelijks kleine huishouduitgaven bij te houden dan ben je eigenlijk verkeerd bezig.
Een juist beeld van een huishouden krijg je door alle vaste kosten en alle grote uitgaven onder controle te houden; ttz bijhouden in een file, excel of app,
Je gaat toch niet een brood of een kropsla opschrijven. Enorm oneconomisch en tijdsverlies is dat.
Lenen voor een auto vind ik sowieso not done en volgens mij ligt de hogere rentevoet wellicht in het feit dat mensen die moeten lenen voor een 2e hands auto niet als bijzonder kredietwaardig beschouwd worden.Stulys schreef: ↑16 augustus 2017, 13:06Is niet altijd waar als je GEEN spaargeld hebt. Een 2dehandswagen moet je een lening op nemen met kortere termijn aan veel hogere rentevoet (persoonlijke lening). Neem daarbij het risico op kosten en het kan zijn dat een nieuwe wagen hoe raar ook, als maandlast je voordeliger uitkomt.
Want met een nieuwe auto uit de showroom bollen is onmiddellijk een vernietiging van duizenden euro's waarde en dat weten zelfs de kredietverleners.
Beetje kort door de bocht. Als je altijd een firmawagen hebt gehad en je geraakt je werk kwijt heeft niet iedereen een paar duizend euro op stapel liggen om een auto te kopen. Je kan toch niet zeggen dat iedereen niet kredietwaardig is die geen duizenden euro op zijn spaarboek heeft staan.
Toen ik net gebouwd had moest je me toch niet dadelijk een wagen doen kopen, ben thans kredietwaardig genoeg )
Toen ik net gebouwd had moest je me toch niet dadelijk een wagen doen kopen, ben thans kredietwaardig genoeg )
En u beweert dat in die situatie een 2e hands wagen soms duurder kan uitkomen dan een vergelijkbare nieuwe wagen?Stulys schreef: ↑16 augustus 2017, 13:14 Beetje kort door de bocht. Als je altijd een firmawagen hebt gehad en je geraakt je werk kwijt heeft niet iedereen een paar duizend euro op stapel liggen om een auto te kopen. Je kan toch niet zeggen dat iedereen niet kredietwaardig is die geen duizenden euro op zijn spaarboek heeft staan.
Zoiets op spaargids zien is zoals vloeken in de kerk voor mij.
U zou dan ook kunnen kiezen voor een auto onder particuliere leasing?Stulys schreef: ↑16 augustus 2017, 13:14 Beetje kort door de bocht. Als je altijd een firmawagen hebt gehad en je geraakt je werk kwijt heeft niet iedereen een paar duizend euro op stapel liggen om een auto te kopen. Je kan toch niet zeggen dat iedereen niet kredietwaardig is die geen duizenden euro op zijn spaarboek heeft staan.
NEEN, dat heb ik niet gezegd. Ik zeg gewoon dat soms voor NIET kapitaalkrachtige mensen de maandaflossing duurder kan uitkomen met een 2dehands dan een nieuwe wagen.reteiP schreef: ↑16 augustus 2017, 13:36En u beweert dat in die situatie een 2e hands wagen soms duurder kan uitkomen dan een vergelijkbare nieuwe wagen?Stulys schreef: ↑16 augustus 2017, 13:14 Beetje kort door de bocht. Als je altijd een firmawagen hebt gehad en je geraakt je werk kwijt heeft niet iedereen een paar duizend euro op stapel liggen om een auto te kopen. Je kan toch niet zeggen dat iedereen niet kredietwaardig is die geen duizenden euro op zijn spaarboek heeft staan.
Zoiets op spaargids zien is zoals vloeken in de kerk voor mij.
Een FICTIEF voorbeeld
Als je vb een nieuw ford koopt leen je 20.000 over 5 jaar aan gemiddeld 1.5% = 377 euro/m
Een "oude" ford van 5 jaar, aankoop 10.000 , koop je aan maximum 2 jaar aan gemiddeld 5% = 438 euro/m
Zoals je ziet is de maandsom hoger, kan je meestal geen omnium nemen, de oude motoren kosten meer tax en je garantie is verlopen. Dus de rekening KAN hoger oplopen.
Ik wil gewoon aantonen dat RAAR maar WAAR , de MAANDLASTEN soms hoger KUNNEN uitvallen.
laat maar je snapt duidelijk het punt niet.
Ik denk dat het punt was dat de loutere maandlast minder is.Betergeldbeheer schreef: ↑16 augustus 2017, 17:46 Sorry he maar ik snap ook niets van je uiteenzetting; Wil je zeggen dat de aankoop van een tweedehandswagen àltijd voordeliger is dan een nieuwe?
Volkomen oneens!
Dat is in het begin handiger, aangezien er uitgegaan wordt van een aankoop zonder eigen middelen.
Dat de aflossing langer duurt, is in de redenering bijkomstig. Ik neem aan dat dit alleen maar bijkomstig is in het geval je echt nood hebt aan een wagen en niet kan wachten om er een te kunnen kopen.
Soit ik blijf erbij dat je in zulk geval best ook eens kijkt naar leasen.