Vraagje over VW
TIP
-
- Hero Member
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Vraagje over VW
Ik merk dat de auto -industrie niet echt de favoriete tak is op het forum, zijn hier soms mensen die een analyse hebben gemaakt of gelezen over VW?
Ik weet dat auto`s nogal wispelturig zijn (momenteel hogere staalprijzen, olie hoger, makkelijk inwisselbaar .....) maar de keerzijde is wel dat deze sector moet evolueren, dat de bevolking stijgt, dat de mondiale levensstandaard stijgt en er bijgevolg meer mensen zijn die een auto kunnen kopen. De positie van VW: aanwezig op vele continenten en zeer sterk in Europa, breed gamma, aandeel noteert nog steeds laag, .... ).
De fameuze schadeclaims: iets in mij zegt dat het grote kapitaal meestal aan het langste eind zal trekken of niet? Een deel zit al verrekend in de koers? Invloed op de verkoop is beperkt tot dusver en dit zal zo blijven tenzij er nieuwe horrorverhalen opduiken natuurlijk?
Indien bekeken op termijn van 1 tot 10 jaar .... mss wel de moeite waard om aan te schaffen?
Ik weet dat auto`s nogal wispelturig zijn (momenteel hogere staalprijzen, olie hoger, makkelijk inwisselbaar .....) maar de keerzijde is wel dat deze sector moet evolueren, dat de bevolking stijgt, dat de mondiale levensstandaard stijgt en er bijgevolg meer mensen zijn die een auto kunnen kopen. De positie van VW: aanwezig op vele continenten en zeer sterk in Europa, breed gamma, aandeel noteert nog steeds laag, .... ).
De fameuze schadeclaims: iets in mij zegt dat het grote kapitaal meestal aan het langste eind zal trekken of niet? Een deel zit al verrekend in de koers? Invloed op de verkoop is beperkt tot dusver en dit zal zo blijven tenzij er nieuwe horrorverhalen opduiken natuurlijk?
Indien bekeken op termijn van 1 tot 10 jaar .... mss wel de moeite waard om aan te schaffen?
ABI, AGS, AED, AD,AHLA, AMG, ASC,BAC, Balta, BATS, BEKB, D'Ieteren,DESP, EVS, FB, FCNCA, ,ING,INTO,KBCA, Mour, NXR,OXY, PRX, REC,RDSA, ROU, SES, Tubize,UBS, VW, VGP, VASTB, WEHB, ZS / MSCI Europe, Emerging Markets, MSCI World
Re: Vraagje over VW
Ik denk inderdaad dat die schadeclaims VW niet zullen maken of kraken. VW group heeft een aantal mooie merken en zal het zeker niet slecht gaan doen op korte en midellange termijn. Hoe VW op dit moment gevalueerd is heb ik niet bekeken. Belangrijkste waarom ik op dit moment niet kijk naar deze industrie is dat deze heel erg cyclisch is en er heel veel veranderingen op til zijn de komende jaren die de industrie sterk zullen beïnvloeden. VW is in mijn beleving zeker niet het meest innovatieve bedrijf (vergelijk maar eens met BMW).
Vergeet ook niet dat de bevolkingsgroei zich voornamelijk in China en India zal voordoen, waar lolale merken zeer populair zijn.
EDIT: ik vind Seekingalpha altijd wel een goede bron voor analyses en nieuws voor grote bedrijven.
Vergeet ook niet dat de bevolkingsgroei zich voornamelijk in China en India zal voordoen, waar lolale merken zeer populair zijn.
EDIT: ik vind Seekingalpha altijd wel een goede bron voor analyses en nieuws voor grote bedrijven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Vraagje over VW
BMW is idd zeer innovatief en heeft wellicht als enige grote speler een voorsprong op de concurrentie, ik stel me wel de vraag hoe deze innovativiteit zich vertaalt in verkoop, winst ... In Europa worden auto`s alvast gemaakt om aan de min eisen te voldoen en geen procent meer dan dat, ik verwacht dan ook dat VW een versnelling hoger zal schakelen wanneer de innovatie effectief nodig/verplicht is. Betrouwbaarheid van een wagen is in Europa geen argument, design en gebruiksvriendelijkheid hebben een grotere invloed. De lokale markten in China en India zijn een uitdaging maar VW is reeds aanwezig en het zou mij verbazen dat de goed verdienende klasse niet voor een Europees model zou kiezen. Prijstechnisch is een auto een vreemd item: In Europa kopen velen de duurste auto die ze financieel aankunnen en zeker niet de goedkoopste tenzij ze niets anders kunnen betalen. De lease -markt in Europa wordt op maat van de groten geschreven - geen idee of dit in andere continenten ook zo is.Naick schreef:Ik denk inderdaad dat die schadeclaims VW niet zullen maken of kraken. VW group heeft een aantal mooie merken en zal het zeker niet slecht gaan doen op korte en middellange termijn. Hoe VW op dit moment geëvalueerd is heb ik niet bekeken. Belangrijkste waarom ik op dit moment niet kijk naar deze industrie is dat deze heel erg cyclisch is en er heel veel veranderingen op til zijn de komende jaren die de industrie sterk zullen beïnvloeden. VW is in mijn beleving zeker niet het meest innovatieve bedrijf (vergelijk maar eens met BMW).
Vergeet ook niet dat de bevolkingsgroei zich voornamelijk in China en India zal voordoen, waar lokale merken zeer populair zijn.
EDIT: ik vind Seekingalpha altijd wel een goede bron voor analyses en nieuws voor grote bedrijven.
De vele (gedwongen) veranderingen in de toekomst zijn deels in het voordeel van grote spelers - wijzigingen vereisen veel r/d en na de r/d moet je alles nog effectief gebouwd krijgen - Tesla is een mooi voorbeeld hiervan.
Tot slot is een auto HET statussymbool bij uitstek - ik zie Mayweather nog niet met een Tata op facebook verschijnen
Tijdje terug een analyse van VW gelezen waar men sprak van een faire waarde van 170 euro/aandeel, rekening houdend met een geschatte kost voor claims.... maar dit was een schatting - geen idee hoe ze deze gemaakt hadden, was ook niet vermeld.
VW is ook al (nadrukkelijk) aanwezig in de groeilanden en heeft ook een voordeel op vlak van publiciteit t.o.v. kleinere spelers.
ABI, AGS, AED, AD,AHLA, AMG, ASC,BAC, Balta, BATS, BEKB, D'Ieteren,DESP, EVS, FB, FCNCA, ,ING,INTO,KBCA, Mour, NXR,OXY, PRX, REC,RDSA, ROU, SES, Tubize,UBS, VW, VGP, VASTB, WEHB, ZS / MSCI Europe, Emerging Markets, MSCI World
Re: Vraagje over VW
Op de zeer korte termin (<2 jaar) zou ik automobiel vermijden, zie de discussies in het draadje over top-5 lijstje van 2015.
In het kort komt het erop neer dat de automobielsector op een kantelpunt staat, en dat vandaag niemand correct kan voorspellen hoe snel de dingen gaan evolueren.
Specifiek VW vind ik zelfs na het dieselschandaal dat ze een veel te conservatieve houding aannemen tov electrische wagens en de mogelijke bedrijging voor hun eigen business model.
Eventueel, als je toch echt in het concept auto blijft geloven zou je kunnen investeren in bedrijven die in de toelevering zitten en dus minder afhankelijk zijn van 1 constructeur... Ik denk aan alles van banden tot dashboard, maar ook assemblagetechnologie, robotisering, tooling, software en electonika, engineering servics, lakinstallaties, etc.
Dicht bij huis denk ik bvb aan Melexis.
In het kort komt het erop neer dat de automobielsector op een kantelpunt staat, en dat vandaag niemand correct kan voorspellen hoe snel de dingen gaan evolueren.
Specifiek VW vind ik zelfs na het dieselschandaal dat ze een veel te conservatieve houding aannemen tov electrische wagens en de mogelijke bedrijging voor hun eigen business model.
Eventueel, als je toch echt in het concept auto blijft geloven zou je kunnen investeren in bedrijven die in de toelevering zitten en dus minder afhankelijk zijn van 1 constructeur... Ik denk aan alles van banden tot dashboard, maar ook assemblagetechnologie, robotisering, tooling, software en electonika, engineering servics, lakinstallaties, etc.
Dicht bij huis denk ik bvb aan Melexis.
-
- Hero Member
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Vraagje over VW
Sinds mijn vraagje over VW toch een mooie koersstijging: Van 138-139 naar 153-154
ABI, AGS, AED, AD,AHLA, AMG, ASC,BAC, Balta, BATS, BEKB, D'Ieteren,DESP, EVS, FB, FCNCA, ,ING,INTO,KBCA, Mour, NXR,OXY, PRX, REC,RDSA, ROU, SES, Tubize,UBS, VW, VGP, VASTB, WEHB, ZS / MSCI Europe, Emerging Markets, MSCI World
Re: Vraagje over VW
VW herstelt wat van het schandaal en heeft de conjunctuur vooralsnog mee.contextbinder schreef:Sinds mijn vraagje over VW toch een mooie koersstijging: Van 138-139 naar 153-154
Op langere termijn denk ik dat het bovenstaande van toepassing blijft.
Ik heb zelf wat aandelen VW en wacht op een goed moment om eruit te stappen, hopelijk binnenkort.
Re: Vraagje over VW
Ik vraag me af of Audi, hoewel weinig free float, niet beter gewaardeerd is dan VW.
Re: Vraagje over VW
Nooit van gehoord, maar waarom niet?Inversor schreef:Ik vraag me af of Audi, hoewel weinig free float, niet beter gewaardeerd is dan VW.
Je hebt ook nog Porsche Automobil Holding SE, de holding boven VW die gecontroleerd wordt door de Porsche en Piëch families. Misschien ook nog een idee voor de liefhebbers van holdings.
-
- Hero Member
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Vraagje over VW
Mooi stijging van VW sinds aankoop, heb deels eieren voor mijn geld gekozen en 70% verkocht
Overige 30% behoud ik voorlopig
Overige 30% behoud ik voorlopig
ABI, AGS, AED, AD,AHLA, AMG, ASC,BAC, Balta, BATS, BEKB, D'Ieteren,DESP, EVS, FB, FCNCA, ,ING,INTO,KBCA, Mour, NXR,OXY, PRX, REC,RDSA, ROU, SES, Tubize,UBS, VW, VGP, VASTB, WEHB, ZS / MSCI Europe, Emerging Markets, MSCI World
Re: Vraagje over VW
Ik vertrouw de automobielsector niet op dit ogenblik.
Er is zo veel disruptieve technologie aan het opkomen, en je kan de effecten op termijn niet inschatten.
Enkele voorbeelden.
- vandaag zit er veel winst in het verkopen van opties, maar ook in het verkopen van andere vermogens (is dikwijls niet meer dan 3 of 4 grotere gaten, of een andere setting van de software of een dikkere turbo) voor veel geld tegenover een zeer kleine marginale meerkost.
- hybride en electroauto's gaan leiden tot veel minder onderhoud, en dus ook verkoop van wisselstukken, traditioneel een dikke winstgenerator
- zeflrijdende auto's gaan het bezit van autos naar beneden brengen. Wil ik nog een auto kopen en in een garage zetten als er een auto voor mijn deur staat als ik die nodig heb?
- ...
Er is zo veel disruptieve technologie aan het opkomen, en je kan de effecten op termijn niet inschatten.
Enkele voorbeelden.
- vandaag zit er veel winst in het verkopen van opties, maar ook in het verkopen van andere vermogens (is dikwijls niet meer dan 3 of 4 grotere gaten, of een andere setting van de software of een dikkere turbo) voor veel geld tegenover een zeer kleine marginale meerkost.
- hybride en electroauto's gaan leiden tot veel minder onderhoud, en dus ook verkoop van wisselstukken, traditioneel een dikke winstgenerator
- zeflrijdende auto's gaan het bezit van autos naar beneden brengen. Wil ik nog een auto kopen en in een garage zetten als er een auto voor mijn deur staat als ik die nodig heb?
- ...
Re: Vraagje over VW
Ik houd ervan om voor alle globale trends op te sommen wie en wat er hierdoor rugwind of kopwind krijgen.Blackbelt schreef: ↑2 november 2017, 11:54 Ik vertrouw de automobielsector niet op dit ogenblik.
Er is zo veel disruptieve technologie aan het opkomen, en je kan de effecten op termijn niet inschatten.
Enkele voorbeelden.
- vandaag zit er veel winst in het verkopen van opties, maar ook in het verkopen van andere vermogens (is dikwijls niet meer dan 3 of 4 grotere gaten, of een andere setting van de software of een dikkere turbo) voor veel geld tegenover een zeer kleine marginale meerkost.
- hybride en electroauto's gaan leiden tot veel minder onderhoud, en dus ook verkoop van wisselstukken, traditioneel een dikke winstgenerator
- zeflrijdende auto's gaan het bezit van autos naar beneden brengen. Wil ik nog een auto kopen en in een garage zetten als er een auto voor mijn deur staat als ik die nodig heb?
- ...
Bij de 'elektrificatie' van het globale wagenpark heb ik het volgende in mijn lijstje staan met tussen haakjes een voorbeeld firma:
+ toeleveranciers elektrische infrastructuur (ABB)
+ specifieke grondstoffen zoals lithium, aluminium (AMG, Umicore, Alcoa)
+ specifieke materialen voor auto's (Corning)
+ ontwikkelaars sensoren en software voor auto's (Melexis)
+ hardware ontwikkelaars CPU's voor auto's (Intel, Nvidia)
- onderhoudsfirma's en onderdelen leveranciers (D'ieteren)
- raffinaderijen
- staalindustrie
Als je kijkt naar de 5y performance zijn het vaak de minder voor de hand liggende firma's die de grote koerswinsten oprapen:
ABB +75%
AMG +555%
Umi +93%
Alcoa +127%
Corning +168%
Melexis +585%
Intel +113%
Nvidia +1620% !
Dieteren +5%
Sommige firma's komen op meer dan één globale trend naar voor in positieve zin, zoals Nvidia (de kampioen van het lijstje) die ook profiteren van Blockchain technologie.
Een korf van de 8 firma's bij de + leverde de voorbije 5 jaar een geannualiseerd rendement op van 39%
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Re: Vraagje over VW
Door de kosten van dieselgate is de cashburn momenteel vrij groot, maar verwacht wordt dat binnen enkele kwartalen het bedrijf kan terugvallen op een positieve cash flow. Het dividend wordt verwacht te groeien van iets meer dan 2 euro per aandeel nu tot meer dan 5 euro per aandeel in 2019. Volkswagen wordt door de markt gewaardeerd aan een verwachte PE voor 2017 van 5,5 terwijl de gehele autosector gemiddeld gewaardeerd wordt aan 11. De hoge kosten voor het emissieschandaal lijken dan ook in de koers verwerkt te zijn.
--- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---
--- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---
-
- Hero Member
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Vraagje over VW
Dank allen voor de inzichten en nuttige informatie
Tot op heden ben ik absoluut niet overtuigd van de haalbaarheid op grote schaal, voorlopig kan men gerust op beide paarden blijven wedden denk ik.
VW heeft zeker nog opwaarts potentieel maar positie was wat te groot in verhouding tot port, als startend belegger heb ik nog veel te leren en heb echt geen zin om meteen knock -out te gaan als 1 positie diep zou vallen.
Tot op heden ben ik absoluut niet overtuigd van de haalbaarheid op grote schaal, voorlopig kan men gerust op beide paarden blijven wedden denk ik.
VW heeft zeker nog opwaarts potentieel maar positie was wat te groot in verhouding tot port, als startend belegger heb ik nog veel te leren en heb echt geen zin om meteen knock -out te gaan als 1 positie diep zou vallen.
ABI, AGS, AED, AD,AHLA, AMG, ASC,BAC, Balta, BATS, BEKB, D'Ieteren,DESP, EVS, FB, FCNCA, ,ING,INTO,KBCA, Mour, NXR,OXY, PRX, REC,RDSA, ROU, SES, Tubize,UBS, VW, VGP, VASTB, WEHB, ZS / MSCI Europe, Emerging Markets, MSCI World
Re: Vraagje over VW
en VW weer een trapje hoger vandaag, om het maw te zeggen, fondsbeheerders vinden massaal hun weg terug in het afgedankte VW, het emissieschandaal zal een notie worden in het verdere koersverloop.vgekr schreef: ↑2 november 2017, 17:22 Door de kosten van dieselgate is de cashburn momenteel vrij groot, maar verwacht wordt dat binnen enkele kwartalen het bedrijf kan terugvallen op een positieve cash flow. Het dividend wordt verwacht te groeien van iets meer dan 2 euro per aandeel nu tot meer dan 5 euro per aandeel in 2019. Volkswagen wordt door de markt gewaardeerd aan een verwachte PE voor 2017 van 5,5 terwijl de gehele autosector gemiddeld gewaardeerd wordt aan 11. De hoge kosten voor het emissieschandaal lijken dan ook in de koers verwerkt te zijn.
--- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---
Re: Vraagje over VW
Cijfers van Renault-nissan zijn nog niet binnen maar zullen wellicht vw ook niet kunnen kloppen evenmin als Toyota. Ondanks dieselgate en de kartelafspraken kan er eindelijk eens iets verdiend worden door de LT beleggers. Dat 2017 geen slecht jaar was is een understatement en dat 2018 nog beter mag worden...