Waardebepaling van een bedrijf ahv het DCF model
TIP
Waardebepaling van een bedrijf ahv het DCF model
Beste allemaal,
Ik ben mij momenteel een beetje aan het verdiepen in het bepalen van de waarde van een onderneming ahv het DCF model. Bij dit alles heb ik echter een vraagje mbt de verdisconteringsvoet of verdisconteringsratio.
I.e. Hoe wordt die ratio nu juist bepaald?
Zou er mij iemand hieromtrent meer informatie rond kunnen verschaffen?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Ik ben mij momenteel een beetje aan het verdiepen in het bepalen van de waarde van een onderneming ahv het DCF model. Bij dit alles heb ik echter een vraagje mbt de verdisconteringsvoet of verdisconteringsratio.
I.e. Hoe wordt die ratio nu juist bepaald?
Zou er mij iemand hieromtrent meer informatie rond kunnen verschaffen?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
-
FlamesBond
- Newbie

- Contacteer:
Re: Waardebepaling van een bedrijf ahv het DCF model
Bij DCF ga je voorspellingen maken over de free Cash Flow over de toekomstige jaren. Deze ga je dan verdisconteren aan de kapitaalkost van de onderneming om deze FCF naar vandaag te brengen. De verdisconteringsvoet is het gewogen gemiddelde van de kost van eigen en vreemd vermogen. Sommige onafhankelijk analisten gebruiken vaak 8%, wat mij wel redelijk lijkt. Soms vermeldt het bedrijf die kapitaalkost zelf.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor de informatie!! Hiermee kan ik in eerste instantie wel aan de slag denk ik. Ik veronderstel ook dat die kapitaalkost niet voor elk bedrijf dezelfde is?
En wat betreft het voorspellen van de toekomstige kasstromen dan... lijkt het jullie redelijk om bv. voor het toekomstige jaar van een gemiddelde van de voorbije jaren uit te gaan om dan daarna voor alle verdere jaren met een groeipercentage van 5 á 10% te rekenen?
Tot hoeveel jaren verder dient er dan zoal gekeken te worden? Een 5-tal? Een 10-tal?
En wat betreft het voorspellen van de toekomstige kasstromen dan... lijkt het jullie redelijk om bv. voor het toekomstige jaar van een gemiddelde van de voorbije jaren uit te gaan om dan daarna voor alle verdere jaren met een groeipercentage van 5 á 10% te rekenen?
Tot hoeveel jaren verder dient er dan zoal gekeken te worden? Een 5-tal? Een 10-tal?
De groeivoet die je toepast gaat een enorme invloed hebben op je DCF berekening.
Als je van 5-10% spreekt gaat dat een heel rooskleurige waardering opleveren omdat de toekomstige FCF op relatief korte tijd zal verdubbelen.
Meestal wordt een periode van groei gevolgd door een plafonnering van de FCF door toegenomen concurrentie etcet.
Reken jezelf niet rijk. Het is makkelijker rekenen met consistent presterende bedrijven.
Als je van 5-10% spreekt gaat dat een heel rooskleurige waardering opleveren omdat de toekomstige FCF op relatief korte tijd zal verdubbelen.
Meestal wordt een periode van groei gevolgd door een plafonnering van de FCF door toegenomen concurrentie etcet.
Reken jezelf niet rijk. Het is makkelijker rekenen met consistent presterende bedrijven.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Dus, een minder voortvarende methode om toekomstige FCF's te voorspellen zou er dan eentje kunnen zijn waarbij ik kijk naar de (gemiddelde) groei in FCF over de laatste voorbije 5 jaar bv.
Stel dat voor een bepaald bedrijf er voor de voorbije 5 jaar een gemiddelde groei in FCF van 1% was, dan zou ik die 1% ook kunnen gaan gebruiken om de FCF's voor de komende 5 à 10 jaar te voorspellen...
Ik zou hierbij bijvoorbeeld kunnen stellen dan dat ik voor de eerste komende 5 jaar ook een groei in FCF van 1% verwacht, waarna ik dan voor de 5 jaren die daarop volgen die groei kan laten aftoppen tot bijvoorbeeld 0.5%.
Zou deze methode werkbaar kunnen zijn? Ik weet wel dat cijfertjes uit het verleden niet zomaar kunnen doorgetrokken worden naar de toekomst toe, maar voor stabiele ondernemingen, die jaar na jaar hun FCF lichtjes zien verhogen, kan ik er denk ik toch vanuit gaan dat ze dit naar de toekomst toe in die mate toch ook kunnen gaan volhouden (mits ongewijzigde marktomstandigheden dan weer natuurlijk)...
Stel dat voor een bepaald bedrijf er voor de voorbije 5 jaar een gemiddelde groei in FCF van 1% was, dan zou ik die 1% ook kunnen gaan gebruiken om de FCF's voor de komende 5 à 10 jaar te voorspellen...
Ik zou hierbij bijvoorbeeld kunnen stellen dan dat ik voor de eerste komende 5 jaar ook een groei in FCF van 1% verwacht, waarna ik dan voor de 5 jaren die daarop volgen die groei kan laten aftoppen tot bijvoorbeeld 0.5%.
Zou deze methode werkbaar kunnen zijn? Ik weet wel dat cijfertjes uit het verleden niet zomaar kunnen doorgetrokken worden naar de toekomst toe, maar voor stabiele ondernemingen, die jaar na jaar hun FCF lichtjes zien verhogen, kan ik er denk ik toch vanuit gaan dat ze dit naar de toekomst toe in die mate toch ook kunnen gaan volhouden (mits ongewijzigde marktomstandigheden dan weer natuurlijk)...
Het zijn die aannames die tot verschillende koersdoelen leiden.Caterpie schreef: ↑24 januari 2018, 09:35 Dus, een minder voortvarende methode om toekomstige FCF's te voorspellen zou er dan eentje kunnen zijn waarbij ik kijk naar de (gemiddelde) groei in FCF over de laatste voorbije 5 jaar bv.
Wat je hier schrijft lijkt me niet onrealistisch.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Dankjewel allemaal voor jullie input! Ik heb ondertussen m'n excelletje klaar en kan gaan rekenen...