Beginnende belegger - advies welkom!!!
TIP
Re: Beginnende belegger - advies welkom!!!
Niet beleggen/alles verkopen omdat je crash/correctie verwacht is doorgaans duurder dan blijven zitten en winst pakken tot net voor de crash minus de daling.
En je verwacht een crash omdat de beurs op een hoogtepunt staat? In praktijk staat de beurs het merendeel van zijn tijd op een historisch hoogtepunt.
En je verwacht een crash omdat de beurs op een hoogtepunt staat? In praktijk staat de beurs het merendeel van zijn tijd op een historisch hoogtepunt.
Beleggen is een maraton lopen, en jij raakt in paniek na een paar dagen.
Zoek naar ondergewaardeerde aandelen in een sector of met een product dat veelbelovend is in de komende 5-10 jaar, en dat liefst in een sector met hoge marges. Biotech kan dat zijn, maar je hebt geduld nodig.
Bpost is voor mij een veel te riskant aandeel. Enorm veel concurrentie, veel vakbondsgedoe, lage marges, niks voor mij.
Ik raad je toch aan om minstens voor 50% in fondsen te zitten. Dan is dat deel al beheerd door professionelen tegen een acceptabele kost. Keyplan en medirect laten je bovendien toe om met kleine bedragen in te stappen tegen lage of zonder kosten.
En dan kan je wat met aandelen beginnen te spelen. Maar minstens 1000-2000€ per positie, en minstens een 10-tal posities.
En geduld, geduld geduld.
Zoek naar ondergewaardeerde aandelen in een sector of met een product dat veelbelovend is in de komende 5-10 jaar, en dat liefst in een sector met hoge marges. Biotech kan dat zijn, maar je hebt geduld nodig.
Bpost is voor mij een veel te riskant aandeel. Enorm veel concurrentie, veel vakbondsgedoe, lage marges, niks voor mij.
Ik raad je toch aan om minstens voor 50% in fondsen te zitten. Dan is dat deel al beheerd door professionelen tegen een acceptabele kost. Keyplan en medirect laten je bovendien toe om met kleine bedragen in te stappen tegen lage of zonder kosten.
En dan kan je wat met aandelen beginnen te spelen. Maar minstens 1000-2000€ per positie, en minstens een 10-tal posities.
En geduld, geduld geduld.
Drie maanden nadat ik ben beginnen beleggen in juni 2011 stond ik op -20% door het uitbreken van de eurocrisis. Ik ben niet in paniek geslagen en heb er nooit aan gedacht om te verkopen. "Komt wel weer goed" dacht ik en ik draaide me nog eens om in mijn bed. Nu sta ik op +35%.
Alle studies wijzen uit dat aandelen op lange termijn de beste belegging zijn, zelfs al kom je meerdere beurscrashes tegen - dan moet je rustig blijven zitten. Kapitaal verlies je alleen als je er zelf voor kiest om met verlies te verkopen. De enige goede reden om met verlies te verkopen is als je het geld dringend nodig hebt. Maar voor onverwachte uitgaven moet je een buffer op het spaarboekje laten staan.
Kan ik mij nog goed herinnerenYaris schreef: ↑27 mei 2018, 16:39 Drie maanden nadat ik ben beginnen beleggen in juni 2011 stond ik op -20% door het uitbreken van de eurocrisis. Ik ben niet in paniek geslagen en heb er nooit aan gedacht om te verkopen. "Komt wel weer goed" dacht ik en ik draaide me nog eens om in mijn bed. Nu sta ik op +35%.
Ben toen ook begonnen en heb toen ook zeer volatiele fondsen gekozen!
Turkije, gold, brasil, biotech, ... OMG allemaal rood in no time.
Ik heb ze wel verkocht en ben nog altijd blij met die keuze.
De winsten daarna zijn gekomen met veel saaiere en betere bedrijven, etc ...
Als komplete leek zou ik denken aan fondsen in een beleggingsplan.
Spreiding binnen in een fonds en meerdere fondsen aankopen. Professioneel beheer en risicobeheersing zoals ik het zelf nooit kan doen.
Bij mijn huisbank, Belfius, rekenen ze nogal wat kosten aan zodanig dat ik de eerste 2 jaar geen winst verwacht.
Die formules van 25 euro per maand, inleg van 600 euro op 2 jaar kunnen me nooit echt rijker maken. Trek daar al de kosten af voor aankoop en 2 jaar beheer..
Ik ben al klant bij te veel banken. Kbc lijkt me uit die groep het goedkoopst voor het beheer van effecten. Ik heb weinig zin om nog een bank meer te hebben als leverancier van eender welke bankdienst.
Zelf wat aandelen kiezen waarin ik een believer kan zijn vraagt al een hogere inleg. Het risico is veel hoger. Dat gaat het niet worden.
Ik wil op een termijn van 5 jaar resultaat zien en ik kan ook niet rustig blijven bij een negatief resultaat. Dat heb ik al ondervonden in enkele minder goede beursjaren, nog voor 2000.
Is er dan wel iets aan te vangen dat in mijn profiel past, zoals ik het hierboven beschreven heb ?
Misschien leunt het dicht aan bij wat TS wil maar gewoon anders uitgelegd en uit een andere hoek bekeken.
Spreiding binnen in een fonds en meerdere fondsen aankopen. Professioneel beheer en risicobeheersing zoals ik het zelf nooit kan doen.
Bij mijn huisbank, Belfius, rekenen ze nogal wat kosten aan zodanig dat ik de eerste 2 jaar geen winst verwacht.
Die formules van 25 euro per maand, inleg van 600 euro op 2 jaar kunnen me nooit echt rijker maken. Trek daar al de kosten af voor aankoop en 2 jaar beheer..
Ik ben al klant bij te veel banken. Kbc lijkt me uit die groep het goedkoopst voor het beheer van effecten. Ik heb weinig zin om nog een bank meer te hebben als leverancier van eender welke bankdienst.
Zelf wat aandelen kiezen waarin ik een believer kan zijn vraagt al een hogere inleg. Het risico is veel hoger. Dat gaat het niet worden.
Ik wil op een termijn van 5 jaar resultaat zien en ik kan ook niet rustig blijven bij een negatief resultaat. Dat heb ik al ondervonden in enkele minder goede beursjaren, nog voor 2000.
Is er dan wel iets aan te vangen dat in mijn profiel past, zoals ik het hierboven beschreven heb ?
Misschien leunt het dicht aan bij wat TS wil maar gewoon anders uitgelegd en uit een andere hoek bekeken.
Leuk om lezen, ik heb nog geen aandelen maar volg het nu wel beetje. Net zoals Topicstarter stonden Bpost maar vooral ABinbev hoog op mijn lijstje. Aan Bpost ga ik mij niet wagen wegens te gevaarlijk op verdere daling. ABinbev lijkt wel heel interessant want zie ik over 5 jaar toch hoger staan dan nu + dividend. Ik zou 2000 euro nemen, niet verkopen ook niet bij helft verlies, maar toch de stap nog niet gezet ..
Ben wel geinteresseerd in een doed dividendaandeel, maar mijn eerste indruk is dat GIMV een nogal wankel aandeel is, met weinig groei. Het dividend is wel OK. Enige reden waarom je speciaal dit aandeel aanraad?
Ik heb nu ABinbev in mijn portefeuille. Ook een dividendaandeel. Zie daar echter meer groeipotentieel in. Maar ik kan evengoed fout zitten, natuurlijk
Ik heb daar inderdaad over gelezen: een 2 miljard investering. Maar dit zou alle sportevenementen dit jaar betreffen en niet enkel de wereldcup. Tja, dit zou inderdaad nog wel voor een daling van de koers kunnen zorgen, maar vermoed dat dit toch al voor een stuk in de lage koers van vandaag verrekend is. Zo goed als alle analisten geloven in een stijging van dit aandeel. Ik ben vooral daar op afgegaan en misschien ook omdat ik een bierliefhebber ben en me niet kan voorstellen dat de biermarkt zal instorten. Bier is gewoon te lekker. Dit zal binnen 500 jaar nog gedronken worden.
Een heel goed dividendaandeel is WDP.
Die blijven groeien, en zijn heel,sterk bezig! Geen goedkoop aandel.
Als je in biotech stapt, dan ineens een positie of 5 nemen. Ik zit in Argenx, Biaocartis, Kiadis, Inventiva, Galapagos, Bone, Ion Beam en MDXH.
Mijn grootste klappers waren Ablynx en Tigenix. 500% en 250% winst.
Grote verliezers voor mij zijn EVS ( heb ik nog en staat op -50%), Thrombo (40% verloren en verkocht), en IMUC (waardeloos geworden).
Als je wat risico aan kan is weed (HMMJ.TO) ook een gokje waard.
Maar als je slecht slaapt als een aandeel een dreun krijgt, NiET doen.
Die dreun komt, vroeg of laat. De belegger die beweert nog nooit verlies te hebben gehad liegt of is nog maar pas begonnen. Spreiden!
En als je niet genoeg geld hebt om te spreiden is je enige keuze fondsen of trackers.
Voor fondsen moet je mijnkapitaal.be maar eens doorspitten. Ben het niet altijd eens, maar je kan er veel leren.
Die blijven groeien, en zijn heel,sterk bezig! Geen goedkoop aandel.
Als je in biotech stapt, dan ineens een positie of 5 nemen. Ik zit in Argenx, Biaocartis, Kiadis, Inventiva, Galapagos, Bone, Ion Beam en MDXH.
Mijn grootste klappers waren Ablynx en Tigenix. 500% en 250% winst.
Grote verliezers voor mij zijn EVS ( heb ik nog en staat op -50%), Thrombo (40% verloren en verkocht), en IMUC (waardeloos geworden).
Als je wat risico aan kan is weed (HMMJ.TO) ook een gokje waard.
Maar als je slecht slaapt als een aandeel een dreun krijgt, NiET doen.
Die dreun komt, vroeg of laat. De belegger die beweert nog nooit verlies te hebben gehad liegt of is nog maar pas begonnen. Spreiden!
En als je niet genoeg geld hebt om te spreiden is je enige keuze fondsen of trackers.
Voor fondsen moet je mijnkapitaal.be maar eens doorspitten. Ben het niet altijd eens, maar je kan er veel leren.
Een van de redenen waarom ik mijn Bpost aandeel weggedaan heb (heb hier trouwens maar 39 euro verlies aan gedaan, niets dramatisch dus)) is omdat ik gelezen had dat de meeste mensen hun losers te lang aanhouden en hun winners te vroeg verkopen en hierdoor behoorlijk wat rendement mee verspelen. Ik ben mijn vertrouwen in Bpost verloren, na me verder te verdiepen en heb naar dit advies gehandeld 'cut your losses'. Tja, wie weet blijkt dat jij het bij het rechte eind had of wie weet was mijn keuze de juiste. De toekomst zal het uitwijzen. Het maakt ook niet uit. 39 euro, daar lig ik niet wakker van. LeergeldYaris schreef: ↑27 mei 2018, 19:33 Alle studies wijzen uit dat aandelen op lange termijn de beste belegging zijn, zelfs al kom je meerdere beurscrashes tegen - dan moet je rustig blijven zitten. Kapitaal verlies je alleen als je er zelf voor kiest om met verlies te verkopen. De enige goede reden om met verlies te verkopen is als je het geld dringend nodig hebt. Maar voor onverwachte uitgaven moet je een buffer op het spaarboekje laten staan.
Ik ben ook een leek, maar wat ik je wel kan aanraden is zeker niet bij een grootbank te gaan beleggen. Kies een online broker zoals Keytrade of bolero. Veel minder kosten!haelewyn schreef: ↑27 mei 2018, 20:02 Als komplete leek zou ik denken aan fondsen in een beleggingsplan.
Dit begrijp ik niet goed.' De beurs staat merendeel van zijn tijd op een historisch hoogtepunt?' Weet niet wat ik daarvan moet maken. Uitleg?