Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Vreemde redenering? Voor een Chinese elektrische wagen wil je wel €15000 neerleggen?

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Als de Chinese wagens hier worden toegelaten zal de prijs drastisch zakken waardoor deze voor minder dan 15.000 euro verkrijgbaar zijn. De Europese autobouwers lopen jaren achter !CarpeNoctem schreef: ↑7 januari 2020, 21:29Vreemde redenering? Voor een Chinese elektrische wagen wil je wel €15000 neerleggen?![]()
Als het zover is zal ik de som zelf wel maken wat het goedkoopste is na x-aantal jaren....benzine-diesel-gas....
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Diesel zuivert de lucht ! En de regering ons maar doen overschakelen op benzine. Wie gelooft die profiteurs nog?
https://www.autoscout24.be/nl/informere ... dan-lucht/
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Het is niet omdat enkele van de nieuwste diesels weinig vervuilen, dat de oude en de sjoemelsoftware diesels OK zijn hé. In tegendeel, juist het feit dat propere diesels perfect mogelijk zijn, legitimeert het versneld uit het verkeer halen van de wel vervuilende diesels. Dit doet met andere woorden geen afbreuk aan de huidige LEZ reglementering aangaande euro 4, 5 en 6 diesels, de nieuwste generatie kan dan zonder einddatum toegelaten worden.
Tip voor uw onderzoek...Umi schreef: ↑9 december 2019, 19:35 ... Ondertussen heb ik de situatie in de UK verder onderzocht & blijkbaar is men de huidige kerncentrales daar ook aan het uitfaseren tegen 2025-2030 (bijna 20% vd mix) & spreekt men ook over een energy-gap. Voorlopig ziet het er naar uit dat de nieuwe kerncentrale er niet (of niet snel) gaat komen.
Momenteel wordt druk gebouwd aan een centrale met 2 reactoren die vanaf 2025 operationeel dient te zijn.
Diegenen die beweren dat moderne diesels de lucht zuiveren zouden dit gemakkelijk kunnen bewijzen door een half uurke de uitlaat met draaiende motor in hun mond te nemen en met volle teugen deze frisse lucht in te ademen.
vidar schreef: ↑11 januari 2020, 19:02Tip voor uw onderzoek...Umi schreef: ↑9 december 2019, 19:35 ... Ondertussen heb ik de situatie in de UK verder onderzocht & blijkbaar is men de huidige kerncentrales daar ook aan het uitfaseren tegen 2025-2030 (bijna 20% vd mix) & spreekt men ook over een energy-gap. Voorlopig ziet het er naar uit dat de nieuwe kerncentrale er niet (of niet snel) gaat komen.
Momenteel wordt druk gebouwd aan een centrale met 2 reactoren die vanaf 2025 operationeel dient te zijn.
Ja, ik had de haakjes misschien anders moeten plaatsen bij 'niet' of 'niet snel', maar er is mij mij gezegd dat je de helft mag overdrijven

Soit, die centrale loopt veel vertraging op.. & oa door de fors oplopende kosten zal ze zeker niet competitief zijn. Als er nog wat tegenslagen volgen, leggen ze dat project mogelijks zelfs stil vrees ik. (vandaar de niet/niet snel

Het ging eigenlijk over het feit of de UK nu al dan niet een netto-importeur of exporteur zou zijn in de verre toekomst (in verband met het stopcontact op zee). Ik dacht dus dat de UK een exporteur ging worden vanwege de ongekende opportuniteit qua wind-energie daar (on+offshore).
Gezien zo'n 25% van de totale productie lijkt te verdwijnen (20% nuclear & 5% coal) & er mogelijk maar 7% in de plaats zal komen (3 andere projecten zijn de voorbije jaren reeds stopgezet vanwege geen financiering) was ik dus van gedacht veranderd op korte termijn/MLT.
These nuclear retirements are significant. By the early 2030s, just one of the UK’s seven nuclear power stations will be operational.
“It's clearly not good – we’re taking away capacity, and nuclear is around 20 per cent of generation at the moment,” says Martin Freer, director of the Birmingham Energy Institute. “And the program for replacing the existing nuclear is not very significant – it's just the Hinkley Point C reactor at the moment, which is going to leave a very large gap in the in the present generation of nuclear.” (Hinkley C in Somerset, which is projected to come online around 2026.
https://www.wired.co.uk/article/nuclear ... renewables
Soit, in de UK lijken me er maar 2 opties in de toekomst; wind & getijden in overvloed. Wind is nu reeds veruit de goedkoopste energiebron, zelfs gepaard met ESS. Tidal power zal nog wel wat jaren R&D & schaal nodig hebben vooraleer het competitief kan worden.Offshore wind is now bidding in at less than half the cost of EDF’s delayed, overbudget and controversial nuclear plant.
In 2015, a budget forecast handed over to EU officials put the IRR at 11.4 percent. That has fallen steadily, and today's announcement puts the IRR at 7.6 to 7.8 percent.
https://www.greentechmedia.com/articles ... costs-drop
In het zuiden van de UK is de zon ook nog een optie.
Tot nader order zijn kerncentrales nog altijd het groenst, buiten hun kernafval uiteraard. Waarom bouwt men geen kerncentrale ergens in het midden van een woestijn, zodanig dat er bij een eventuele kernramp geen gevaar is voor de omgeving? En voor de koeling kan men gemakkelijk een pijplijn van 100km aanleggen voor aanvoer van zeewater.
Klok...klepel...
Er is niemand die zegt dat moderne diesels de lucht zuiveren.
Het enige dat er uit het onderzoek is gebleken, is dat bij moderne diesels er minder fijnstof deeltjes zitten als in de omgevingslucht. Ook CO² is bij (moderne) diesels lager dan bij benzine.
@anonymous: hier niet, maar op AutoScout24 wel. Gisteren postte iemand op Facebook een artikel van AutoScout24 dat diesel de lucht schoner maakt.
Nu ben ik zelf een diesel adept en kritisch tov elektrisch rijden, maar dat vond ik toch wel tendentieus en meer dan een brug te ver.
Lees even in dit artikel de eerste alinea.
Nu ben ik zelf een diesel adept en kritisch tov elektrisch rijden, maar dat vond ik toch wel tendentieus en meer dan een brug te ver.
Lees even in dit artikel de eerste alinea.
Sowieso nu moeilijk om een keuze te maken voor nieuwe wagen
Doe je echt weinig km dan zou ik voor benzine gaan met een lage CO2.
Veel km dan een diesel
Elektrisch zou ik niet durven kopen wegens veel te duur en niet oplaadbaar via zonnepanelen (zover ik weet schijnt de zon niet 's nachts). Verder zeer zwakke batterijen en iets beter binnen enkele jaren als er SS batterijen zijn. Dat Duitsland de verkeerde keuze heeft gemaakt met hun Energiewende is de grootste blunder na de 2de WO ! En dat voor een doctoraat in de fysica als eerste minister!
Doe je echt weinig km dan zou ik voor benzine gaan met een lage CO2.
Veel km dan een diesel
Elektrisch zou ik niet durven kopen wegens veel te duur en niet oplaadbaar via zonnepanelen (zover ik weet schijnt de zon niet 's nachts). Verder zeer zwakke batterijen en iets beter binnen enkele jaren als er SS batterijen zijn. Dat Duitsland de verkeerde keuze heeft gemaakt met hun Energiewende is de grootste blunder na de 2de WO ! En dat voor een doctoraat in de fysica als eerste minister!
Feitelijk horen we continu tegenstrijdige 'wetenschappelijk' beweringen. Vroeger was cng het allerzuiverste om te rijden, stadsbussen reden rond met 'ik rijd op aardgas', en nog vroeger was diesel het beste, nu is dat weer kompleet andersom, straks zal ook weer blijken dat electriciteit zeer slecht is, wegens de opwekking ervan.
Feitelijk zijn we met teveel op deze aardbol, en daarom verbruiken we teveel. Er zal weer eens iets moeten gebeuren om er enkele miljarden 'uit te schakelen' denk ik.
Feitelijk zijn we met teveel op deze aardbol, en daarom verbruiken we teveel. Er zal weer eens iets moeten gebeuren om er enkele miljarden 'uit te schakelen' denk ik.
En wat ik daarenboven ook zeer tegenstrijdig vind, aardgas is dus helemaal niet natuurvriendelijk, wegens het feit dat aan de bron zoveel gelekt wordt, maar onze verwarmingen en kooktoestellen werken toch ook voor 95% op aardgas, wat uit dezelfde bronnen komt me dunkt, waarom zeggen ze dan niet in één keer dat we al onze gastoestellen voor huishoudelijk gebruik en verwarmingen moeten buitengooien?? Ze viseren blijkbaar alléén de auto op aardgas.
Begin bij uzelf?