Erfenis
-
Manuscript
- Newbie

- Contacteer:
Erfenis
Een maand geleden is onze adoptiemoeder overleden. Zij was al reeds weduwe. Wij hebben reeds contact met de notaris. Daar had zij een testament dat verwijst dat ik en mijn zus de erfgenamen zijn. Ik heb al zaken zitten opzoeken, maar echt veel wijzer worden we niet.
Het betreft een gewone adoptie. Maw er zullen talmelijk wat successie rechten dienen betaald te worden.
Klopt het dat eerst de successie rechten dienen betaald te worden vooraleer de erfenis wordt vrijgegeven?
Zij had geen schulden. Een woning ter waarde van 300K en spaargeld van 130K.
Worden de spaargelden al onmiddellijk gebruikt om de successie rechten te betalen?
Mijn zus had een tijdje voor het overlijden plannen om zware verbouwingen uit te voeren. Alles is al in gang gestoken en ze weet nu ook niet wat te doen.
Iemand die al zo'n situatie heeft meegemaakt?
Bij de notaris en andere instellingen krijgen we niet direct antwoord op onze vragen.
Thanks
Het betreft een gewone adoptie. Maw er zullen talmelijk wat successie rechten dienen betaald te worden.
Klopt het dat eerst de successie rechten dienen betaald te worden vooraleer de erfenis wordt vrijgegeven?
Worden de spaargelden al onmiddellijk gebruikt om de successie rechten te betalen?
Mijn zus had een tijdje voor het overlijden plannen om zware verbouwingen uit te voeren. Alles is al in gang gestoken en ze weet nu ook niet wat te doen.
Bij de notaris en andere instellingen krijgen we niet direct antwoord op onze vragen.
Thanks
Re: Erfenis
Voor zover ik hier rond mij zie op dit moment worden de gelden niet in beslag genomen om eerst de belastingen te betalen.
Je moet nadien een aangifte doen, zelf of met de hulp van de notaris. Daarna volgt de 'aanslag' en moet je betalen.
Een gewone adoptie... Daarmee bedoel je ??
Als de adoptie ook wettelijk geregistreerd werd, dan sta je toch op dezelfde voet als een natuurlijk kind ?
Het is niet iets wat ik weet .. eerder wat ik veronderstel.
Als je notaris je dat niet al kon vertellen zit je blijkbaar bij de verkeerde.
Zelf heb ik van notarissen ondervonden dat ze erg veel parate kennis hebben in deze materie en dat je al veel vragen beantwoord krijgt door een bediende. Zeker ook door de notaris zelf tijdens een afspraak.
De woning zal moeten geregistreerd worden door de notaris. Je zal op de waarde van het huis belastingen moeten betalen. De notaris kan je ook daar de procedure uitleggen en je op weg helpen.
Als hij dat niet doet of niet kan, wat mij onmogelijk lijkt, zoek dan een andere notaris die jou bijstaat.
Je moet nadien een aangifte doen, zelf of met de hulp van de notaris. Daarna volgt de 'aanslag' en moet je betalen.
Een gewone adoptie... Daarmee bedoel je ??
Als de adoptie ook wettelijk geregistreerd werd, dan sta je toch op dezelfde voet als een natuurlijk kind ?
Het is niet iets wat ik weet .. eerder wat ik veronderstel.
Als je notaris je dat niet al kon vertellen zit je blijkbaar bij de verkeerde.
Zelf heb ik van notarissen ondervonden dat ze erg veel parate kennis hebben in deze materie en dat je al veel vragen beantwoord krijgt door een bediende. Zeker ook door de notaris zelf tijdens een afspraak.
De woning zal moeten geregistreerd worden door de notaris. Je zal op de waarde van het huis belastingen moeten betalen. De notaris kan je ook daar de procedure uitleggen en je op weg helpen.
Als hij dat niet doet of niet kan, wat mij onmogelijk lijkt, zoek dan een andere notaris die jou bijstaat.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Manuscript
- Newbie

- Contacteer:
Aangifte gebeurt via de notaris. We zijn pas op volwassen leeftijd geadopteerd geweest door onze groottante die zelf geen kinderen had, maar waar we een groot deel van onze kinderjaren hebben doorgebracht (omwille van scheiding van onze ouders). Biologische moeder had 't niet breed / biologische vader geen contact meer mee gehad, had een pak schulden en is overleden in 2017 + zijn erfenis verworpen. Dit valt blijkbaar onder gewone adoptie, zijn we nu te weten gekomen. Maar blijkbaar werd aan onze groottante annex adoptiemoeder toen wijsgemaakt dat we zouden erven als kinderen in eerste lijn. Notaris is nu één en ander aan het uitzoeken, maar het ziet er naar uit dat we belast zouden worden als vreemden. Wij vinden het ook tamelijk frappant. Want we moesten toen naar de rechtbank betreffende die adoptie en was ook een hele rompslomp. Vraagt men zich uiteindelijk af waar al die moeite voor was. Er is een testament waaruit blijkt dat alles voor mij en mijn zus is.
Ik meende ergens te hebben gelezen dat je eerst de erfbelasting moet betalen en dat dan pas de erfenis wordt vrijgegeven. En dat het bij banken soms nog weken/maanden kan duren eer je je geld krijgt. Maar aangezien het een zware erfbelasting zou kunnen worden, zou dat geld eigenlijk al moeten dienen om die belasting te betalen. Het enige dat nog zou overblijven voor mij en mijn zus is een stuk van de woning. Heb hier nog nooit mee te maken gehad, vandaar dat ik met een pak vragen zit.
Heb al vragen gestuurd naar notariskantoor en Vlaamse belastingsdienst, maar na 3 weken geen antwoord hierover. Het bankkantoor van mijn groottante (KBC), die heeft ons toch wel goed opgevangen moet ik zeggen. Gesprek ter plaatse gehad met medewerker en die heeft alle administratie doorlopen. Nadien van hen nog eens telefoontje gehad om alles nog eens te overlopen. Van Argenta, haar andere bank blijft het redelijk stil. Juist een rouwkaartje gekregen.
Ik meende ergens te hebben gelezen dat je eerst de erfbelasting moet betalen en dat dan pas de erfenis wordt vrijgegeven. En dat het bij banken soms nog weken/maanden kan duren eer je je geld krijgt. Maar aangezien het een zware erfbelasting zou kunnen worden, zou dat geld eigenlijk al moeten dienen om die belasting te betalen. Het enige dat nog zou overblijven voor mij en mijn zus is een stuk van de woning. Heb hier nog nooit mee te maken gehad, vandaar dat ik met een pak vragen zit.
Heb al vragen gestuurd naar notariskantoor en Vlaamse belastingsdienst, maar na 3 weken geen antwoord hierover. Het bankkantoor van mijn groottante (KBC), die heeft ons toch wel goed opgevangen moet ik zeggen. Gesprek ter plaatse gehad met medewerker en die heeft alle administratie doorlopen. Nadien van hen nog eens telefoontje gehad om alles nog eens te overlopen. Van Argenta, haar andere bank blijft het redelijk stil. Juist een rouwkaartje gekregen.
Eenmaal alles uitgezocht en afgewerkt is zullen de erfgenamen hun deel "netto" ontvangen; belastingen en kosten zullen reeds afgehouden zijn.
Dit kan een paar maanden duren.
Afhankelijk van het testament zal de woning "gedeeld" worden door de erfgename. Je zal een beslissing moeten nemen om dit in onverdeeldheid te houden of te verkopen.
Dit kan een paar maanden duren.
Afhankelijk van het testament zal de woning "gedeeld" worden door de erfgename. Je zal een beslissing moeten nemen om dit in onverdeeldheid te houden of te verkopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zoek het verschil tussen de eigen situatie (ik zit er middenin) en die die B7H beschrijft.
Omdat hij niet de gewoonte heeft om te zeveren neem ik aan dat hij gelijk heeft .. en dat het hier anders loopt omdat er geen notaris in betrokken is.
Hier wordt er niet eerst alles afgehouden maar alles uitbetaald, nadien aangifte doen.
In mijn geval is er ook geen sprake van onroerend goed, enkel van spaargelden.
Het kan nogal wat verschillen bij de ene familie / situatie tov de andere.
Best een goede notaris onder de hand nemen. Het is verdomd ingewikkelde materie allemaal.
Omdat hij niet de gewoonte heeft om te zeveren neem ik aan dat hij gelijk heeft .. en dat het hier anders loopt omdat er geen notaris in betrokken is.
Hier wordt er niet eerst alles afgehouden maar alles uitbetaald, nadien aangifte doen.
In mijn geval is er ook geen sprake van onroerend goed, enkel van spaargelden.
Het kan nogal wat verschillen bij de ene familie / situatie tov de andere.
Best een goede notaris onder de hand nemen. Het is verdomd ingewikkelde materie allemaal.
adoptiekinderen: Een persoon die door een volle adoptie een zelfde statuut verkrijgt als een gemeenschappelijk kind van de adoptanten, kan genieten van de tarieven “in rechte lijn”. Personen die een verwantschap verkrijgen via een “gewone” adoptie, moeten een aantal bewijsstukken kunnen voorleggen om te kunnen genieten van de laagste successietarieven. Het bewijs moet geleverd worden dat:
- het adoptiekind op het ogenblik van de adoptie onder de voogdij was van de openbare onderstand of van een Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn of van een vergelijkbare instelling binnen de Europese Economische Ruimte, of wees was van een voor het vaderland gestorven vader of moeder; OF
- het adoptiekind, vóór de leeftijd van eenentwintig jaar, gedurende drie achtereenvolgende jaren hoofdzakelijk van de adoptant, of van de adoptant en zijn partner samen, de hulp en verzorging heeft gekregen die kinderen normaal van hun ouders krijgen (Voor Brussel is er geen leeftijdsgrens) ; OF
- het kind geadopteerd is door een persoon van wie al de afstammelingen voor het vaderland gestorven zijn.
https://www.notaris.be/erven-schenken/d ... e-gewesten
- het adoptiekind op het ogenblik van de adoptie onder de voogdij was van de openbare onderstand of van een Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn of van een vergelijkbare instelling binnen de Europese Economische Ruimte, of wees was van een voor het vaderland gestorven vader of moeder; OF
- het adoptiekind, vóór de leeftijd van eenentwintig jaar, gedurende drie achtereenvolgende jaren hoofdzakelijk van de adoptant, of van de adoptant en zijn partner samen, de hulp en verzorging heeft gekregen die kinderen normaal van hun ouders krijgen (Voor Brussel is er geen leeftijdsgrens) ; OF
- het kind geadopteerd is door een persoon van wie al de afstammelingen voor het vaderland gestorven zijn.
https://www.notaris.be/erven-schenken/d ... e-gewesten
Erfenis aangifte bij onroerend goed is steeds via een notaris.Manuscript schreef: ↑13 februari 2020, 03:29 Een maand geleden is onze adoptiemoeder overleden. Zij was al reeds weduwe. Wij hebben reeds contact met de notaris. Daar had zij een testament dat verwijst dat ik en mijn zus de erfgenamen zijn. Ik heb al zaken zitten opzoeken, maar echt veel wijzer worden we niet.
Thanks
Erfenis zonder onroerend en enkel roerend tot max iets van 12000 € is zelf aangifte doen mogelijk.
Dus voor uw situatie is het sowieso via notaris , roerend te hoog + onroerend.
Estate Guru believer.
Bij de erfenis van mijn ouders (kort na mekaar overleden) werd alles afgehandeld via een notaris.
Wij, de erfgenamen, kregen een nettobedrag uitbetaald. We moesten ons dus achteraf niets meer aantrekken van de successierechten.
Wij, de erfgenamen, kregen een nettobedrag uitbetaald. We moesten ons dus achteraf niets meer aantrekken van de successierechten.
Volgens de info van de bevoegde overheid die je terugvindt in volgende link
https://www.vlaanderen.be/het-invullen- ... latenschap
is het in geen enkel geval verplicht om voor de aangifte een beroep te doen op een notaris, al lijkt me een goede notaris in geval van TS, wegens testament, wel aanbevolen.
Zelf hebben we bij overlijden van beide ouders (geen testament), ook kort na elkaar, voor de aangifte gratis beroep kunnen doen op de hulp van de mutualiteit (cm). Ik weet niet of ze deze service nu nog aanbieden: dat is nu ca. 8 jaar geleden. Hierbij was er wel enkel roerend vermogen, ca. 200K.
Het staat nog wel vermeld op hun website, zonder verdere toelichting evenwel:
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... latenschap
https://www.vlaanderen.be/het-invullen- ... latenschap
is het in geen enkel geval verplicht om voor de aangifte een beroep te doen op een notaris, al lijkt me een goede notaris in geval van TS, wegens testament, wel aanbevolen.
Zelf hebben we bij overlijden van beide ouders (geen testament), ook kort na elkaar, voor de aangifte gratis beroep kunnen doen op de hulp van de mutualiteit (cm). Ik weet niet of ze deze service nu nog aanbieden: dat is nu ca. 8 jaar geleden. Hierbij was er wel enkel roerend vermogen, ca. 200K.
Het staat nog wel vermeld op hun website, zonder verdere toelichting evenwel:
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... latenschap
Zowel een 'gewone adoptie' als een 'volle adoptie' zijn wettelijk geregistreerd.
Verschil:
Bij volle adoptie:
-Alle juridische banden met de oorspronkelijke familie worden gebroken en het kind krijgt een nieuwe familie.
-Het kind moet nog minderjarig zijn op het ogenblik dat de adoptie wordt aangevraagd.
-Een 'vol' geadopteerd kind wordt volledig gelijkgeschakeld met eigen kinderen (ook voor de erfenis).
Bij gewone adoptie:
-Het kind behoudt zijn juridische banden met zijn oorspronkelijke ouders en familie.
-Ook meerderjarigen kunnen geadopteerd worden.
-Een 'gewoon' geadopteerde kan zowel in de adoptiefamilie als in de oorspronkelijke familie erven.
In beide gevallen hebben adoptiekinderen, voor de erfenis van hun adoptieouder, dezelfde rechten als diens wettelijke kinderen.
In de meest voorkomende gevallen van 'gewone' adoptie, zijn ook de successierechten hetzelfde (vb. geadopteerde was in een weeshuis; of woonde minstens 3 jaar bij zijn adoptieouder zoals een eigen kind; of is een kind van de partner van de adoptant).
(Uit opzoekingswerk gedaan ivm de adoptie van mijn toen nog minderjarige stiefzoon, waarvoor ik een 'gewone' adoptie verkreeg)
In bepaalde gevallen waar je ´zelf je plan trekt´met de erfenis en geen beroep doet op een notaris, werk je met een attest van erfopvolging, aan te vragen bij je lokaal kantoor voor rechtszekerheid.
Als je daar nog nooit van gehoord hebt, bij mij was het niet anders.
Deze manier van doen die ik beschreef als de manier die ik volg kan alleen indien er geen huwelijkscontract of testament is of als er geen schenking onder levenden is gebeurd. En ook als een van de erfgenamen handelensonbekwaam is kan dit niet.
De uitleg staat hier
https://www.vlaanderen.be/attest-of-akt ... fopvolging
Het kan nuttig zijn voor anderen maar niet voor topicstarter.
Als je daar nog nooit van gehoord hebt, bij mij was het niet anders.
Deze manier van doen die ik beschreef als de manier die ik volg kan alleen indien er geen huwelijkscontract of testament is of als er geen schenking onder levenden is gebeurd. En ook als een van de erfgenamen handelensonbekwaam is kan dit niet.
De uitleg staat hier
https://www.vlaanderen.be/attest-of-akt ... fopvolging
Het kan nuttig zijn voor anderen maar niet voor topicstarter.