Zonnepannelen vs afbetalen lening
Zonnepannelen vs afbetalen lening
Hallo,
Wij hebben in december een huis gekocht en daar redelijk veel geld ingestoken.
Nu is het iedere keer sparen om een "grotere" verbetering te doen aan ons huis.
Nu bestaat de mogelijkheid om 5 of 6 maanden de lening op te schorten i.v.m. het coronavirus.
De lening verder af betalen kunnen we normaal gezien probleemloos.
Maar is het misschien een beter idee om toch gebruik te maken van het uitstel en dit bedrag te investeren in het plaatsen van zonnepanelen.
Als ik bepaalde sites mag geloven zou me dit +/- 500€ per jaar profijt opleveren.
is deze keuze de beste volgens jullie?
Alle hulp is welkom want dit is onze eerste huis dus kunnen we nog veel leren :-)
Wij hebben in december een huis gekocht en daar redelijk veel geld ingestoken.
Nu is het iedere keer sparen om een "grotere" verbetering te doen aan ons huis.
Nu bestaat de mogelijkheid om 5 of 6 maanden de lening op te schorten i.v.m. het coronavirus.
De lening verder af betalen kunnen we normaal gezien probleemloos.
Maar is het misschien een beter idee om toch gebruik te maken van het uitstel en dit bedrag te investeren in het plaatsen van zonnepanelen.
Als ik bepaalde sites mag geloven zou me dit +/- 500€ per jaar profijt opleveren.
is deze keuze de beste volgens jullie?
Alle hulp is welkom want dit is onze eerste huis dus kunnen we nog veel leren :-)
Re: Zonnepannelen vs afbetalen lening
Ik ben wel benieuwd naar die besparing van €500 par jaar. Een site kan veel zeggen.
Wat is je jaarlijks verbruik, wat betaal je nu, hoeveel is de investering, wat is de setup van je installatie, hoeveel procumententarief moet je betalen, hou je rekening met de omvormer die in principe na 10 á 13 jaar vervangen dient te worden...?
Wat is je jaarlijks verbruik, wat betaal je nu, hoeveel is de investering, wat is de setup van je installatie, hoeveel procumententarief moet je betalen, hou je rekening met de omvormer die in principe na 10 á 13 jaar vervangen dient te worden...?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Als je zoals je zegt uw lening probleemloos verder kan afbetalen zou het me verwonderen dat je uitstel zou krijgen. Er zijn wat voorwaarden aan verbonden.
Hoe is je dak gelegen? Nog in goede staat? Ken je je jaarlijks verbruik?
Je kan best ook eens kijken op zonstraalforum.
500 euro besparen kan als je een normaal verbruik hebt.
Ik heb 5kw opbrengst per jaar ongeveer. Betaal nu 500 euro voor stroom ongeveer. Voor taksen dan eigenlijk. Normaal zou ik 1250 euro hebben moeten betalen, zonder panelen.
Dus ja je kan mooi besparen, zeker bij goede ligging dak
Ik heb 5kw opbrengst per jaar ongeveer. Betaal nu 500 euro voor stroom ongeveer. Voor taksen dan eigenlijk. Normaal zou ik 1250 euro hebben moeten betalen, zonder panelen.
Hallo SMGGM,SMGGM schreef: ↑16 april 2020, 20:58 Ik ben wel benieuwd naar die besparing van €500 par jaar. Een site kan veel zeggen.
We wonen nog maar pas sedert januari in ons huis.
Is onze eerste huis dat we kopen dus ik ben nogal leek momenteel in al zo een dingen
Er komt woensdag en donderdag iemand langs om alles te bekijken. Hopelijk ben ik dan iets wijzer.
Ik probeer overal info in te winnen om toch een beetje kunnen te besparen.
Dus alle tips hier zijn welkom
Hallo voodoo,voodoo schreef: ↑16 april 2020, 22:26 Hoe is je dak gelegen? Nog in goede staat? Ken je je jaarlijks verbruik?
Bedankt voor de tip van zonstraal.
Er komt woensdag en donderdag iemand om alles te bekijken.
Natuurlijk gaan deze personen zeggen dat we het moeten doen want zijn verkopers voor iets he.
Is vooral voor mezelf om een beetje meer inzicht te hebben.
Alvast bedankt
heb je een pannendak? hoe oud?
hebben buren panelen? vraag eens aan hun hoe en wat.
kijk ook eens op je etc attest. daar staan aanbevelingen op.
hebben buren panelen? vraag eens aan hun hoe en wat.
kijk ook eens op je etc attest. daar staan aanbevelingen op.
Voor de zonnepanelen is het best om de prijzen te vergelijken. Er bestaan ook groepsaankopen daarvoor. Ik heb dat gedaan en ik heb toch ruim 10% korting gekregen.
Om te weten of het zinvol is moet je je eigen verbruik kennen. Dan reken je uit hoeveel zonnepanelen dat verbruik kunnen leveren. Want als je teveel produceert krijg je daar geen geld voor. De installatie moet ook werken voor eind dit jaar. Want voor installaties vanaf 1 januari 2021 is er een nieuw systeem dat financieel véél slechter is dan het huidige.
Als je een dak hebt dat naar het zuiden gericht is dan duurt het ongeveer 10 jaar voordat de besparing op elektriciteitskosten de investering terugbetaalt.
vb: investering 5000 €
productie per jaar: 2800 Kwh (vb. 10 à 12 zonnepanelen van elk 250 Kwh productie)
elektriciteitsprijs per KWh: 0,25€
prosumententarief (ifv het piekvermogen van de zonnepanelen): 200 €
winst per jaar: 2800*0,25€-200=500 €
met deze gegevens is de terugbetalingstermijn 10 jaar
Om te weten of het zinvol is moet je je eigen verbruik kennen. Dan reken je uit hoeveel zonnepanelen dat verbruik kunnen leveren. Want als je teveel produceert krijg je daar geen geld voor. De installatie moet ook werken voor eind dit jaar. Want voor installaties vanaf 1 januari 2021 is er een nieuw systeem dat financieel véél slechter is dan het huidige.
Als je een dak hebt dat naar het zuiden gericht is dan duurt het ongeveer 10 jaar voordat de besparing op elektriciteitskosten de investering terugbetaalt.
vb: investering 5000 €
productie per jaar: 2800 Kwh (vb. 10 à 12 zonnepanelen van elk 250 Kwh productie)
elektriciteitsprijs per KWh: 0,25€
prosumententarief (ifv het piekvermogen van de zonnepanelen): 200 €
winst per jaar: 2800*0,25€-200=500 €
met deze gegevens is de terugbetalingstermijn 10 jaar
ja hallo, 2800wp aan 5000 euro, dat is nog van in de tijd van de certificaten.
18 panelen van 315wp, omvormer van 4kwp, dat heb je voor 5.500 euro, exclusief btw.
en dan spreek ik van een goede installateur, met correcte installatie en keuring en dergelijke.
18 panelen van 315wp, omvormer van 4kwp, dat heb je voor 5.500 euro, exclusief btw.
en dan spreek ik van een goede installateur, met correcte installatie en keuring en dergelijke.
Wat een mentaliteit, een lening perfect kunnen afbetalen maar toch even op de kap van anderen profiteren!
Denk je dat banken liefdadigdheidsinstellingen zijn en het verlies in inkomsten nergens anders recuperen?
Er zijn er toch die in niks beschaamd zijn
Het belastingsgeld van deze topic starter hadden deze banken wel nodig om niet bankroet te gaan tijdens de bankencrisis en hij is ook geen liefdadigheidsinstelling vermoed ik. Respect moet van 2 kanten komen.
Tja ik had in den tijd nog groenstroomcertificaten. Die brengen me jaarlijks ongeveer 1.500,00 euro op.
Rekening houdende met de 40procent belastingvermindering die we toen kregen waren mijn zonnepanelen na 6 jaar terugbetaald. Dan hou ik geen rekening met de "gratis" stroom, anders zou het na 3,5 of 4 jaar geweest zijn.
Dus als topicstarter nu zijn lening wat kan uitstellen en hierop extra intresten gaat moeten betalen btw, wat maakt het dan uit?
Rekening houdende met de 40procent belastingvermindering die we toen kregen waren mijn zonnepanelen na 6 jaar terugbetaald. Dan hou ik geen rekening met de "gratis" stroom, anders zou het na 3,5 of 4 jaar geweest zijn.
Dus als topicstarter nu zijn lening wat kan uitstellen en hierop extra intresten gaat moeten betalen btw, wat maakt het dan uit?
-
SamBG
Jouw reactie getuigt van pure afgunst... Donker groen of rood; walgelijk; mijn mening.
Zou ik beschaamd moeten zijn om daar van te "profiteren" omdat ik verplicht moet stempelen door omstandigheden?
-> 27 jaar werken zonder 1 dag te stempelen
-> 27 jaar (veel) belastingen betalen voor iedereen die niet werkt, mensen die er niets kunnen aan doen heb ik geen problemen mee. Maar er zijn anderen . . .
-> Nu gebruik maken van iets dat de regering aanbied -> en dit investeren in iets waar ik anders moet voor lenen.
Ps : en dan heb ik het toch niet gedaan maar mijn lening wel verder afbetaald
-
SamBG
Silverfox waarschijnlijk:scelle schreef: ↑25 april 2020, 20:22Zou ik beschaamd moeten zijn om daar van te "profiteren" omdat ik verplicht moet stempelen door omstandigheden?
-> 27 jaar werken zonder 1 dag te stempelen
-> 27 jaar (veel) belastingen betalen voor iedereen die niet werkt, mensen die er niets kunnen aan doen heb ik geen problemen mee. Maar er zijn anderen . . .
-> Nu gebruik maken van iets dat de regering aanbied -> en dit investeren in iets waar ik anders moet voor lenen.
Ps : en dan heb ik het toch niet gedaan maar mijn lening wel verder afbetaald
- 27 jaar zonder één dag te werken;
- 27 jaar geen belastingen betaald;
- altijd op kosten van de maatschappij geleefd; gezien niet kredietwaardig bij een bank...
- oja... hij leeft in een sociale woning... en geniet van zijn vakantie onder de zon.
- zijn "forumnaam" alleen al... pffff.