Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Dan moet je al een aardgasaansluiting hebben.
En dan ga je er van uit dat de prijs van aardgas (of eender welke fossiele brandstof) laag blijft en niet onderworpen zal worden aan een of andere CO2 belasting.
En dan vergeet je de mensen nog die zijn overgestapt op een EV met eigen laadpaal (dat veroorzaakt gedurende uren pieken) of een warmtepomp, elektrische verwarming, elektrische opwarming sanitair warm water,.....)merlina schreef: ↑12 juni 2020, 10:04 Je geeft eens een feestje en je hebt al prijs, meestal staan de kookplaten en de oven aan, nog wat lichten en wat muziek, de vaatwas enz. En wat met iemand die nu zeer weinig verbruikt, daar zal de factuur waarschijnlijk duurder worden.
Als ik gewoon kookt gebruik ik meestal 3 kookplaten dus de kwartierpiek zal al aanzienlijk zijn alleen al met koken alleen.
Daarom dat ze overschakelen van tarifering volgens verbruik (kWh) naar tarifering volgens piekbelasting.voodoo schreef: ↑12 juni 2020, 15:19 Het is ook niet zo dat het net meer gaat slijten als er veel verbruik is in 1 woning. Integendeel.
Ochja moest dat er ooit doorkomen, dan gaat het misschien interessanter worden om voor 1 building 1 meter te vragen.
Bij nieuwbouw dan hé. Je vraagt 1 meter, samen zonnenpanelen oost-west-zuid + samen warmte pompen voor water en cv. Voor individueel gebruik dan decompteurs. Dat zullen ze dan wel weer gaan verbieden onder het mom 'dat brengt ons te weinig op'.
Veel gespreid verbruik maakt voor het net inderdaad niet veel uit. Geconcentreerd piekverbruik wel.
Eén meter voor meer gebruikers? Dan krijg je dezelfde toestanden als die appartementen met één watermeter voor d ehele blok of een gezamelijke gasmeter en individuele radiatortellertjes. Niets dan miserie en onenigheid.
Als er iedere maand in de blok eentje een piek veroorzaakt (bv. een uit de hand gelopen feestje in het holst van de nacht draait de hele blok daar voor op).
Zelfs al komt er een CO2 heffing van 100%, dan nog kost gas maar een fractie van elektriciteitsprijs. Ik betaal momenteel net geen c€3 per kWh aan gas, elektriciteit is iets c€25 per kWh (all-in). Laat gas c€6 kosten en reken met een efficiëntie van 50% (zal een pak hoger liggen met warmte kracht koppeling), dan nog kost een zelf opgewekte kWh elektriciteit de helft minder.
Maar nu redeneer je exact hetzelfde als zij die voor 2015 een PV-installatie plaatsten waarbij de produktie minstens even groot was als de afname: 'eenmalig investeren en voor de rest van ons leven gratis elektriciteit!'.
Moet je nu, nog maar vijf jaar verder, de commentaren horen van sommige PV-eigenaren.
Aardgas wordt aan huis geleverd via een openbare netwerkleiding. Een netwerk dat meestal in dezelfde handen is als de beheerders van het elektriciteitsnet.
Je plan is dus het ene netwerk op te geven, bijkomend te investeren in een generator, en om dan in je energie te voorzien aan te sluiten op een ander openbaar netwerk van dezelfde beheerders
De efficiëntie van een aardgasgenerator is trouwens geen 50%
Een aardgasgenerator welke per uur continue aan 230V 14 kW kan leveren verbruikt 4.7 m³ aardgas per uur of omgerekend zo'n 47 kWh.
Een aardgasgenerator welke per uur continue 10 kW aan 230 V kan leveren verbruikt 4.2 m³ aardgas/h of zo'n 42 kWh.
Dat is zo'n 126 cent om 10 kWh te leveren. Of 12.6 €c/kWh. Op het huidige prijsniveau en zonder CO2 tax.
Dat kost je in aankoop voor de kleinste generator zo'n 6.000 €.
Dat is al duurder dan de elektriciteitsprijs van je leverancier (6-8 €c/KWh).
De rest van de factuur komt er juist door de extra heffingen op elektriciteit.
Ik betaal voor LiFePO4 batterijen nu 530 €/KWh bruto opslagvermogen. Voor die 6.000 € kan ik dus al een 9 kWh netto opslagvermogen installeren. En dan ben ik bijna volledig netonafhankelijk. Voor een paar D € extra (verhogingproductiecapaciteit op bestaande omvormer) ben ik dan volledig netonafhankelijk. Van welk netwerk dan ook.
Uiteraard is dat nu maar een theoretische berekening. Zolang de terugdraaiende teller blijft gelden slaan ze mijn produktie een jaar lang gratis op en dit zonder bijkomende investering.
Moet je nu, nog maar vijf jaar verder, de commentaren horen van sommige PV-eigenaren.
Aardgas wordt aan huis geleverd via een openbare netwerkleiding. Een netwerk dat meestal in dezelfde handen is als de beheerders van het elektriciteitsnet.
Je plan is dus het ene netwerk op te geven, bijkomend te investeren in een generator, en om dan in je energie te voorzien aan te sluiten op een ander openbaar netwerk van dezelfde beheerders
De efficiëntie van een aardgasgenerator is trouwens geen 50%
Een aardgasgenerator welke per uur continue aan 230V 14 kW kan leveren verbruikt 4.7 m³ aardgas per uur of omgerekend zo'n 47 kWh.
Een aardgasgenerator welke per uur continue 10 kW aan 230 V kan leveren verbruikt 4.2 m³ aardgas/h of zo'n 42 kWh.
Dat is zo'n 126 cent om 10 kWh te leveren. Of 12.6 €c/kWh. Op het huidige prijsniveau en zonder CO2 tax.
Dat kost je in aankoop voor de kleinste generator zo'n 6.000 €.
Dat is al duurder dan de elektriciteitsprijs van je leverancier (6-8 €c/KWh).
De rest van de factuur komt er juist door de extra heffingen op elektriciteit.
Ik betaal voor LiFePO4 batterijen nu 530 €/KWh bruto opslagvermogen. Voor die 6.000 € kan ik dus al een 9 kWh netto opslagvermogen installeren. En dan ben ik bijna volledig netonafhankelijk. Voor een paar D € extra (verhogingproductiecapaciteit op bestaande omvormer) ben ik dan volledig netonafhankelijk. Van welk netwerk dan ook.
Uiteraard is dat nu maar een theoretische berekening. Zolang de terugdraaiende teller blijft gelden slaan ze mijn produktie een jaar lang gratis op en dit zonder bijkomende investering.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Viessman heeft een branstofcel wkk op aardgas.
Inderdaad.
Goed voor kouwelijk aangelegde mensen.
Je kan er tot 40% op de huishoudelijke energiekosten mee besparen.
40% van nul bijft nul. Voor mij dus een nutteloze investering (zonder de bijkomende kost voor een aardgasaansluiting niet mee te rekenen).
Denk ook niet dat het ontworpen is om een jaar rond autonoom elektriciteit op te wekken voor een huishouden?
Goed voor kouwelijk aangelegde mensen.
Je kan er tot 40% op de huishoudelijke energiekosten mee besparen.
40% van nul bijft nul. Voor mij dus een nutteloze investering (zonder de bijkomende kost voor een aardgasaansluiting niet mee te rekenen).
Denk ook niet dat het ontworpen is om een jaar rond autonoom elektriciteit op te wekken voor een huishouden?
En hoeveel laadcycli hebben die batterijen? Moet al minstens 2650 zijn om break-even te spelen en dan is de kost van de omvormer / lader nog niet meegerekend. Voor €530 heb je 2120kWh aan dag tarief uit het net (c€25/kWh), daarvoor zul je een 1kWh batterij iets van een 2650 keer moeten laden (aan 80% bruikbare lading gerekend).
Gegarandeerd 10.000.
De bedoeling is ook niet om de prijs te vergelijken met een kWh die je nu uit het net haalt.
De vergelijking was met de optie van Voodoo, een eilandinstallatie op basis van een aardgasgenerator.
Ik schreef ook al dat het om een theoretische vergelijking ging. Deze heeft nu in Vlaanderen economisch nog geen zin.
Lijkt mij nochtans een noodzakelijke vergelijking, investeren om onder de streep meer geld kwijt te zijn is dom. Bij ons is er buiten de prijs van stroom geen enkele reden om off-grid te gaan, stroom voorziening is hier voldoende betrouwbaar en overal waar nodig beschikbaar. Zelfs voor een donker groene milieu mens is er geen reden om voor eigen stroomvoorziening te gaan, die kan gerust stroom van een 100% wind producent kopen. Dus ja, de prijs blijft als enige mogelijke reden over en die is op dit moment nog niet hoog genoeg(*) om een investering in off-grid rendabel of kosten dekkend te maken *(lees: een off-grid installatie is veel te duur).
-
anonymous
Klopt wat je zegt Vortex. Momenteel wordt "het net" gebruikt als batterij. Zolang de terugdraaiende meter er is, is dat dus een quasi gratis batterij (enkel het prosumententarief te betalen).
Offgrid zal hier in België niet snel mogelijk worden met zonnepanelen en batterijen:
* in de zomer kan je met een batterij je "nachtverbruik" wel compenseren met de dagopbrengst.
* In de winter lukt het niet.
Dus je zou al genoeg batterijen moeten plaatsen om in de zomer op te laden en in de winter leeg te trekken.
De grote vraag zal zijn: Hoe gaan ze na 1/1/2021 de verrekening doen als de meter niet meer terugdraait?
Gaat er een apart tarief komen voor de stroom die je afhaalt en erop zet?
Gaat het tarief hetzelfde zijn (zoals nu), maar ga je een producententarief moeten betalen per KWh die je erop zet (ipv vast prosumententarief nu)?
Hoe gaat dat capaciteitstarief aangerekend worden?
Afhankelijk van bovenstaande zaken, kan het misschien wél interessant worden om een batterij te plaatsen omdat die dan als buffer kan dienen en je zo:
* minder op het net zet en minder eraf haalt (zeker in de zomermaanden)
* die piek van je capaciteit eraf haalt.
Offgrid zal hier in België niet snel mogelijk worden met zonnepanelen en batterijen:
* in de zomer kan je met een batterij je "nachtverbruik" wel compenseren met de dagopbrengst.
* In de winter lukt het niet.
Dus je zou al genoeg batterijen moeten plaatsen om in de zomer op te laden en in de winter leeg te trekken.
De grote vraag zal zijn: Hoe gaan ze na 1/1/2021 de verrekening doen als de meter niet meer terugdraait?
Gaat er een apart tarief komen voor de stroom die je afhaalt en erop zet?
Gaat het tarief hetzelfde zijn (zoals nu), maar ga je een producententarief moeten betalen per KWh die je erop zet (ipv vast prosumententarief nu)?
Hoe gaat dat capaciteitstarief aangerekend worden?
Afhankelijk van bovenstaande zaken, kan het misschien wél interessant worden om een batterij te plaatsen omdat die dan als buffer kan dienen en je zo:
* minder op het net zet en minder eraf haalt (zeker in de zomermaanden)
* die piek van je capaciteit eraf haalt.
Zal er idd van afhangen hoeveel je gaat krijgen voor de stroom die je op het net zet, wellicht zal dat in de buurt van de naakte elektriciteitsprijs liggen, iets van een c€5/kWh. Ga er van uit dat 1/3 van de opgewekte stroom direct verbruikt wordt, een gezin met een jaarverbruik van 4000kWh volledig gedekt door de opbrengst van panelen zal dus 2666kWh op het net steken en daar pakweg €133 voor krijgen. Diezelfde hoeveelheid moet nadien terug uit het net gehaald worden en daar betalen ze pakweg €666 voor. Met andere woorden de panelen besparen nog maar €466 ipv €1000 per jaar.
Denk nu niet dat je met een thuis batterij terug in de oude situatie geraakt, ook met batterij zal er stroom op en van het net gehaald worden. In de zomer brengen de panelen veel meer op dan wat je op een zomerdag verbruikt, de batterij zal op een gegeven moment vol zijn of zelfs niet volledig ontladen tijdens de nacht, het teveel aan stroom gaat dus op het net. In de winter is het juist andersom, te weinig dagopbrengst, batterij geraakt niet vol of wordt zelfs niet geladen, er wordt stroom uit het net gehaald. Uiteindelijk gaan er maar weinig dagen in een jaar zitten waar het dag verbruik overeen komt met de opgewekte stroom, een batterij kan een paar kWh naar een volgende dag verschuiven maar geen seizoenen overbruggen.
Denk nu niet dat je met een thuis batterij terug in de oude situatie geraakt, ook met batterij zal er stroom op en van het net gehaald worden. In de zomer brengen de panelen veel meer op dan wat je op een zomerdag verbruikt, de batterij zal op een gegeven moment vol zijn of zelfs niet volledig ontladen tijdens de nacht, het teveel aan stroom gaat dus op het net. In de winter is het juist andersom, te weinig dagopbrengst, batterij geraakt niet vol of wordt zelfs niet geladen, er wordt stroom uit het net gehaald. Uiteindelijk gaan er maar weinig dagen in een jaar zitten waar het dag verbruik overeen komt met de opgewekte stroom, een batterij kan een paar kWh naar een volgende dag verschuiven maar geen seizoenen overbruggen.
Dat is niet noodzakelijk dom. Gewoon een ander uitgangspunt.vortex schreef: ↑13 juni 2020, 08:12 Lijkt mij nochtans een noodzakelijke vergelijking, investeren om onder de streep meer geld kwijt te zijn is dom. Bij ons is er buiten de prijs van stroom geen enkele reden om off-grid te gaan, stroom voorziening is hier voldoende betrouwbaar en overal waar nodig beschikbaar. Zelfs voor een donker groene milieu mens is er geen reden om voor eigen stroomvoorziening te gaan, die kan gerust stroom van een 100% wind producent kopen. Dus ja, de prijs blijft als enige mogelijke reden over en die is op dit moment nog niet hoog genoeg(*) om een investering in off-grid rendabel of kosten dekkend te maken *(lees: een off-grid installatie is veel te duur).
Noem jij iedereen die investeert in een nieuwe auto voor de oude versleten is dom?
Of iedereen die op restaurant gaat eten voor een veelvoud van de produktprijs van de prijs op de markt dom?
Iemand die op café gaat en het driedubbele betaalt voor zijn drank dan hij er voor zou betalen in de drankencentrale, dom?
Iemand die een nieuwe keuken, badkamer plaats voor de oude uitgewoond is dom?
Enz.
Niet iedereen investeert in energie louter en alleen om er geld aan te verdienen of zo weinig mogelijk geld kwijt te zijn.
Ik investeer bv. in onafhankelijkheid. Is daar iets mis mee als ik het zelf kan betalen?
Ik verdien geld om er van te leven. Geld oppotten is niet mijn levensdoel. Liefst naar mijn eigen normen en door geld uit te geven aan zaken die ik leuk vind. Niet om mijn leven zo goedkoop mogelijk tot het einde vol te houden zodat de overschot nadien verdeeld kan worden tussen de overheid en de nabestaanden.
Dat een ander daar anders over denkt is zijn goed recht en ik zal hem geen storbreed in de weg leggen. Maar ik ga er niet vanuit dat iedereen dan zo moet denken en handelen.
Ik schreef ook al dat zolang het net in Vlaanderen quasi gratis als batterij fungeert het louter een theoretische beschouwing is voor wie hoofdzakelijk in Vlaanderen woont. Maar die periode zou in de praktijk wel eens vlugger voorbij kunnen zijn dan de meeste voor mogelijk houden. En ik ben liever voorbereid dan achter de feiten aan te hollen.
Dat gaat je de eerste tien jaar technisch niet lukken en is nog veel langer economische onzin.
Het is veel eenvoudiger en goedkoper om een kleiner batterijpack te voorzien en de capaciteit van de PV-installatie af te stemmen op het winterverbruik zodat de produktie ook in de winter hoog genoeg is om een batterijpack afgestemd op het etmaalverbruik dagelijks aan te vullen.
Je speelt dan ook al in op het nieuwe capaciteitstarief want je zal geen pieken meer genereren op het net door injectie en afname. En je voorkomt dat je elektriciteit moet afnemen wanneer deze duur is.
De situatie na 2021 is duidelijk.
Het nieuwe capaciteitstarief vanaf 2022-2023 is wat nog onduidelijk is.