Valt beursrekening Keytrade ook onder deposito garantie?
TIP
Valt beursrekening Keytrade ook onder deposito garantie?
Bij Keytrade heb je naast zicht- en spaarreking ook een "beursrekening" waar je geld kan opzetten waarmee je dan op de beurs kan handelen. Nu wou ik vragen of het geld op die beursrekening ook onder de 100.000 euro deposito garantie indien de bank in moeilijkheden komt, of moet dat op de zicht- of spaarrekening staan.
Op volgende site: https://www.vlaanderen.be/nl/werk/consu ... gsregeling is alleen sprake van: "bankdeposito's: zicht-, termijn- en spaarrekeningen en voor kasbons op naam" dus geen sprake van "beursrekening".
Op volgende site: https://www.vlaanderen.be/nl/werk/consu ... gsregeling is alleen sprake van: "bankdeposito's: zicht-, termijn- en spaarrekeningen en voor kasbons op naam" dus geen sprake van "beursrekening".
Quality growth investor
Re: Valt beursrekening Keytrade ook onder deposito garantie?
Ik zou denken dat die beursrekening een zichtrekening is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Je "beursrekening" bij Keytrade is gewoon een effectenrekening, cash die hierop staat valt wel degelijk onder het garantiestelsel aangezien het niet belegd is.
Ik vermoed het ook maar weet je waar dit ergens officieel vermeld wordt? Op de meeste officiele sites spreekt men alleen van "zicht-, spaar-, termijnrekeningen en kasbons".Jiraisking schreef: ↑5 oktober 2018, 15:53 Je "beursrekening" bij Keytrade is gewoon een effectenrekening, cash die hierop staat valt wel degelijk onder het garantiestelsel aangezien het niet belegd is.
Laatst gewijzigd door sortino op 5 oktober 2018, 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Quality growth investor
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Staat letterlijk op de website van het garantiefonds:
https://garantiefonds.belgium.be/nl/bes ... ing#nolink
Welke zijn de producten die beschermd worden door het depositogarantiesysteem?
De volgende deposito's worden gedekt, ongeacht de valuta
- zichtrekeningen, nominatieve rekeningen
- spaarrekening
- termijnrekeningen
- beleggingstegoeden (tegoeden van gelden bestemd voor of voortkomend van beleggingsverrichtingen in financiële instrumenten)
https://garantiefonds.belgium.be/nl/bes ... ing#nolink
Welke zijn de producten die beschermd worden door het depositogarantiesysteem?
De volgende deposito's worden gedekt, ongeacht de valuta
- zichtrekeningen, nominatieve rekeningen
- spaarrekening
- termijnrekeningen
- beleggingstegoeden (tegoeden van gelden bestemd voor of voortkomend van beleggingsverrichtingen in financiële instrumenten)
https://www.wikifin.be/nl/themas/uw-dag ... enrekening
http://www.beschermingsfonds.be/nl/mod_contexte.html
Net zoals voor spaarproducten zoals bv. spaarrekeningen, termijnrekeningen, enz. bestaat er ook voor de effectenrekening een beschermingsfonds. De bescherming is beperkt tot maximum 20 000 euro per persoon en per financiële instelling.
http://www.beschermingsfonds.be/nl/mod_contexte.html
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja maar, dat zijn twee verschillende dingen. Op een effectenrekening staan aangekochte effecten. Op een beursrekening staat geld om effecten aan te kopen.
Effectenrekening
Er blijft misverstand bestaan over de tegoeden zoals aandelen en fondsen die op een effectenrekening bij de bank zijn ingeschreven. Vallen deze ook onder de wettelijke bescherming?
De financiële wetgeving voorziet in een ruim aantal maatregelen ter bescherming van klanten die tegoeden op een effectenrekening hebben geplaatst. Een van die maatregelen houdt in dat, in geval van faillissement van een financiële instelling, de effecten op een effectenrekening niet in de boedel van het faillissement vallen, maar dienen te worden teruggegeven aan de cliënt. Met andere woorden: effecten op een effectenrekening zijn en blijven te allen tijde rechtstreeks eigendom van de klant.
Bovendien genieten deze aandelen de wettelijke bescherming van het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële Instrumenten voor een bedrag van maximum 20.000 euro en dus niet 100.000 euro. Aangezien de klant rechtstreeks eigenaar blijft van de aandelen of obligaties op zijn effectenrekening is de kans dat het Beschermingfonds moet worden aangesproken erg klein.
Theoretisch zou men zich bijvoorbeeld de situatie kunnen indenken waarbij - ondanks alle controle- en toezichtmechanismen - in geval van een faillissement van een bank bovendien zou blijken dat er sprake was van ernstige fraude en dat de rekeninguittreksels van een effectenrekening werden vervalst. In dat geval bestaat het risico dat je je tegoeden kwijt geraakt, maar dan treedt de bescherming van maximaal 20.000 EUR in werking.
Er blijft misverstand bestaan over de tegoeden zoals aandelen en fondsen die op een effectenrekening bij de bank zijn ingeschreven. Vallen deze ook onder de wettelijke bescherming?
De financiële wetgeving voorziet in een ruim aantal maatregelen ter bescherming van klanten die tegoeden op een effectenrekening hebben geplaatst. Een van die maatregelen houdt in dat, in geval van faillissement van een financiële instelling, de effecten op een effectenrekening niet in de boedel van het faillissement vallen, maar dienen te worden teruggegeven aan de cliënt. Met andere woorden: effecten op een effectenrekening zijn en blijven te allen tijde rechtstreeks eigendom van de klant.
Bovendien genieten deze aandelen de wettelijke bescherming van het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële Instrumenten voor een bedrag van maximum 20.000 euro en dus niet 100.000 euro. Aangezien de klant rechtstreeks eigenaar blijft van de aandelen of obligaties op zijn effectenrekening is de kans dat het Beschermingfonds moet worden aangesproken erg klein.
Theoretisch zou men zich bijvoorbeeld de situatie kunnen indenken waarbij - ondanks alle controle- en toezichtmechanismen - in geval van een faillissement van een bank bovendien zou blijken dat er sprake was van ernstige fraude en dat de rekeninguittreksels van een effectenrekening werden vervalst. In dat geval bestaat het risico dat je je tegoeden kwijt geraakt, maar dan treedt de bescherming van maximaal 20.000 EUR in werking.
Heel interessant onderwerp en denkpiste.
In dacht inderdaad dat het geld op een effectenrekening los staat van de financiële instelling. Effecten kan je toch ook overzetten. Maar wat uiteraard niet belegd is, valt naar ik begreep onder een bescherming (al wist ik niet dat het 20000 euro is - bedankt om de duidelijke uitleg)
Concreet. Enkele jaren geleden was er dus discussie over de stabiliteit van Deutsche bank. Toen opende ik wel een effectenrekening met intekening op een fonds. Ik dacht dat je eerder je geld kan verliezen als het fonds overkop gaat? Klopt die redenering?
Wat ik wel niet goed begrijp, maar dat is een ander forum, is waarom niet elke bank alle fondsen willen overnemen. Vermoedelijk domme vraag...
In dacht inderdaad dat het geld op een effectenrekening los staat van de financiële instelling. Effecten kan je toch ook overzetten. Maar wat uiteraard niet belegd is, valt naar ik begreep onder een bescherming (al wist ik niet dat het 20000 euro is - bedankt om de duidelijke uitleg)
Concreet. Enkele jaren geleden was er dus discussie over de stabiliteit van Deutsche bank. Toen opende ik wel een effectenrekening met intekening op een fonds. Ik dacht dat je eerder je geld kan verliezen als het fonds overkop gaat? Klopt die redenering?
Wat ik wel niet goed begrijp, maar dat is een ander forum, is waarom niet elke bank alle fondsen willen overnemen. Vermoedelijk domme vraag...
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Ja.
Omwille van commerciële en wettelijke regels maken de banken een selectie van welke fondsen ze aanbieden. Hoeveel verdienen ze eraan (contract tussen de aanbieders van de fondsen en de banken). Hoeveel verschillende fondsen hebben ze nodig om een goed aanbod te hebben?Wat ik wel niet goed begrijp, maar dat is een ander forum, is waarom niet elke bank alle fondsen willen overnemen.
Daar bovenop komt een hele administratie. Ze mogen pas een fonds aanbieden aan hun klanten, als er een hele documentatie bestaat over de fondsen: beschrijving, risico, rendement, ... en allemaal volgens heel gedetailleerde regels. Dat moet door de aanbieders van de fondsen opgesteld worden. Die zien dat niet altijd zitten, vooral de Amerikaanse niet, waardoor ze in Belgie niet verkocht kunnen worden.
Dankje voor de duidelijke uitleg. Nu ben ik weer mee.